ترمیمی, مقالات عمومی

بهترین نوع آمالگام دندان [بررسی انواع مارک آمالگام دندانپزشکی]

بهترین برند آمالگام دندان
1/5 - (1 امتیاز)

کلمه آمالگام در زبان فارسی به معنی ملغمه است که در و واقع حاصل مخلوط شدن چند نوع فلز می باشد. آمالگام دندان ماده‌ای غیر همرنگ با رنگ دندان و به رنگ سیا و نقره ای می باشد شامل انواع مختلفی است که ما در این مقاله سعی داریم تا بهترین برند آمالگام همچون آمالگام سینالوکس بصورت کپسولی را برای شما به همراه خصوصیات و ویژگی های آن شرح دهیم.که در پایان همین مقاله میتوانید جدول انواع و درصد ترکیبات آمالگام را ببنید.

حدود پنجاه درصد از جرم وزنی انواع آمالگام را، جیوه تشکیل می دهد و سایر  ترکیبات آمالگام ترکیبی از فلزاتی همچون نقره، مس و قلع می باشد. مخلوط این فلزات با هم  یک ترکیب پایدار است که دارای استحکامی بسیار مناسب برای پر کردن حفره ها و فضای خالی دندان می باشد. این ترکیب خواص منحصر به فردی دارد، بطوری که متفاوت با خواص تک تک موادی است که از آن ها تشکیل شده است. زمانی که حفره‌ای درون دندان‌ حفره ای ایجاد می شود می توان به وسیله آمالگام  این حفره را پر و یا با سایر مواد ترمیمی دیگر همچون انواع بهترین مارک کامپوزیت دندان آن را ترمیم کرد.

همانطور که میدانید مینای دندان یکی از سخت‌ترین مواد موجود دردنیا است، پس ماده ای که باید جایگزین مینای از رفته باشد باید همین ویژگی را دارا باشد که این استحکام و سخت بودن باید یکی از ویژگی های بهترین برند آمالگام باشد.

Table of Contents

ترکیبات بهترین نوع آمالگام دندان چیست ؟

همانطور که به آن اشاره داشتیم آمالگام آلیاژی است که اجزای تشکیل دهنده آن دو فلز جیوه و نقره است. و سایر عناصر موجود در آن همچون قلع و مس هم برای حاصل شدن خواص دیگر به آمالگام دندان افزوده می شود. انواع آمالگام های دندانی از جمله بهترین نوع آمالگام دندان که قرار است به برررسی ویژگی های آن بپردازیم، قبل از اینکه ترکیب شود و به صورت آلیاژ در بیاید به دو صورت پودری و مایع وجود دارد.

قسمت پودری آمالگام دندان شامل فلزاتی همچون نقره، مس و مقداری قلع می باشد و در قسمت مایع آن از فلز مایع جیوه به کار رفته است.

چرا از جیوه در بهترین نوع آمالگام دندان استفاده می شود؟

تقریبا نیمی از آمالگام حاوی جیوه ی مایع می باشد که خواص جیوه باعث می شود تا ذرات آلیاژ به یکدیگر  متصل شوند و در نتیجه باعث ایجاد ماده ای مقاوم تر می شود .مهمترین ویژگی ای که باعث شده تا از جیوه در ترکیبات بهترین برند آمالگام دندان استفاده شود خواص منحصر بفرد آن است که می تواند بخوبی به پودر آلیاژ متصل شده و همچنین در دمای اتاق به حالت مایع است که این ویژگی آن را جز مهمی از ترکیبات آمالگام کرده است که منجر به دوام و استحکام بیشتر آن می شود.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که آمالگام یک ماده با استحکام فشاری خیلی بالاست اما استحکام کششی پایینی دارد، پس باید به مراحل تهیه حفره و جهت نیروی وارده به آن دقت شود.

خرید آمالگام یوتالوی

 

چرا برخی بیماران حتی به بهترین نوع آمالگام دندان هم حساسیت دارند ؟

افراد بسیار کمی هستند که ممکن است  به ترمیم‌های که با آماگام صورت می گیرد حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک  نسبت به آمالگام تقریبا شبیه انواع حساسیت‌های پوستی می باشد که امکان دارد ضایعاتی مانند  کهیر بر روی  پوست و یا ضایعات قرمز رنگی در درون دهان و در مجاورت ترمیم‌های آمالگام به وجود آورد ، که این مشکلات بدلیل وجود فلزات تشکیل شده دهنده آمالگام است .

برای رفع این مشکل در افرادی که حساسیت به آمالگام دارند، عمل ترمیم‌ باید توسط مواد ترمیمی دیگری جایگزین شود و در مواقعی که علائم و عوارض شدیدی وجود ندارد می توان از داروهای آنتی هیستامین برای رفع حساسیت ایجاد شده نیز استفاده کرد و همچنین برای واکنش های التهابی ایجاد شده می توان  از سایر داروهای استروییدی و موضعی استفاده کرد.

بنابراین چنانچه بیمار به هر دلیلی  نسبت به فلزات موجود در آمالگام دندان، حساسیت دارد، آمالگام جهت ترمیم مناسب نخواهد بود حتی آگر از بهترین برند آمالگام دندان استفاده کرده می کنید و شما ناچارا باید از سایر گزینه های متناسب درمانی برای بیمار استفاده کنید.

ویژگی های بهترین برند آمالگام دندان چیست ؟

انواع آماگام دندان دارای ویژگی ها و میزان ترکیبات مختلفی هستند که بهترین نوع آمالگام دندان شامل ویژگی های زیر می باشد :

1) میزان جیوه به کار رفته در ترکیبات بهترین نوع آمالگام دندان :

انواع آمالگام‌ ها حتی بهترین برند آمالگام دندان نیز  دارای جیوه زیادی هستند،  که هرچه جیوه بیشتری داشته باشند واکنش بیشتری می‌دهند و در نتیجه استحکام کمتری نیز خواهند داشت.

2) میزان مس به کار رفته در ترکیبات بهترین برند آمالگام دندان :

با اضافه کردن  مس به ترکیب پودر آمالگام خواهیم دید که دو الی پنج برابر به استحکام آمالگام‌ها افزوده می‌شود. که به همین خاطر آمالگام هایی که از فلز مس بیشتر در ترکیبات آن استفاده شده باشد  مقاومت بیشتری دارند پس بهترین برند آمالگام دندان حاوی درصد بیشتری از مس نسبت به انواع آمالگام دندان می باشد .

3) میزان نقره به کار رفته در ترکیبات بهترین مارک آمالگام دندان :

امروزه انواع آمالگام دندان با درصد بالایی از فلز نقره  مورد استقبال بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته است، چرا که فلز نقره خاصيت ضد باکتريايي دارد  و در  انواع صنايع از جمله صنعت دارو به صورت خود فلز و يا ترکيباتی از آن مورد استفاده قرار مي گيرد.از دیگر خصوصيات اصلي نقره می توان به مقاومت زياد آن در مقابل حلال هاي شيميايي اشاره کرد. معمولا  در حدود 35 % از ترکيب بهترین برند آمالگام  دندان از فلز نقره تشکیل شده است.

4) میزان قلع به کار رفته در ترکیبات بهترین نوع آمالگام دندان :

قلع  فلزی است که بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت خم شدن و چکش‌خواری بسیار خوبی دارد و به همین خاطر است که از فلز قلع در بهترین برند آمالگام دندان نیز استفاده می شود.

دلیل دیگری که از فلز قلع در انواع آمالگام دندان استفاده می شود این است که از  اکسید شدن مس به دلیل فعالیت شیمیایی جلوگیری می کند و با اکسیژن موجود در دهان و هوا به سختی ترکیب می شود که این عمل باعث جلوگیری از اکسید شدن می شود  و از طرف دیگر در برابر فرسایش نیز مقاومت ایجاد می کند.

5) میزان روی به کار رفته در ترکیبات بهترین مارک آمالگام دندان :

در گذشته از فلز روی (Zn) به منظور ماده ای برای جلوگیری از اکسید شدن آمالگام در ترکیبات آن استفاده می شد.، اما اکون  به خاطر تاخیر در گسترش، فلز روی از ترکیبات بهترین برند آمالگام دندان  حذف شده است.

چنانچهفلز روی در ترکیبات آمالگام وجود داشته باشد و ترمیم در شرایط غیر ایزوله صورت گیرد ، رطوبت موجود در دهان با این فلز  واکنش نشان می دهد  و باعث تولید گاز هیدروژن می شود که وجود این گاز  باعث ایجاد تورم و شکستن آمالگام میشد و بیمار دوباره باید برای ترمیم آماگام به دندانپزشک رجوع کند.

معرفی چند نمونه از بهترین نوع آمالگام دندان :

در حال حاضر انواع آمگام دندان مختلفی در بازار ایران موجود است که ما در اینجا به معرفی و لررسی چند نمونه از بهترین نوع آمالگام دندان می پردازیم.

 

1) آمالگام  سولالوی Solaloy :

این  آمالگام یکی از بهترین برند آمالگام دندان است که ساخت کشور انگلیسی،  مقاومت و استحکام بالایی داردکه به همین خاطر در میان دندانپزشکان محبوبیت فراوانی است.

 خصوصیات آمالگام سولالوی Solaloy :

1- طول عمر بالا
2-  جلوگیری از  ورود تمامی باکتری ها و آلودگی ها پس از استفاده از ین آمالگام

کاربرد آمالگام سولالوی Solaloy :

1- به منظور ترمیم کردن دندان هایی که حفره های بزرگ دارند.
2- استفاده رای درمان بیماری دندان قرچه .
3- برای مناشب دندان های خلفی که نیاز به مواد مقاوم تری دارنداستفاده می شود چرا که دارای استحکام بالا و گیر مناسب می باشد.

مشخصات آمالگام  سولالوی Solaloy به عنوان یکی از بهترین نوع آمالگام دندان :

  1. حاوی 45% فلز نقره
  2. حاوی 24 % فلز مس
  3. حاوی 31% فلز قلع
  4. فاقد فلز روی
  5.  متشکل از ذرات کروی شکل و شکسته .
  6. استحکام فشار در حدود 170 مگا پاسکال بعد از یک ساعت .
  7.  استحکام فشار در حدود 450 مگا پاسکال بعد از 24 ساعت .
  8.  مدت زمان مخلوط شدن 7تا15ثانیه در آمالگاماتور .
  9.  مدت زمان بین 2تا5 دقیقه برای ست شدن .

 

2) آمالگام آردنت Ardent Futura Standard :

یکی از یهترین برند آمالگام دندان می باشد که ساخت کشور سوئد می باشد .

 

خصوصیات آمالگام آردنت  Ardent Futura Standard به عنوان یکی از بهترین برند آمالگام دندان :

  1. این آمالگام متشکل از  یک آلیاژ آمالگام غیر مغناطیسی حاوی فلز  مس می باشد  که  مخلوطی از ذرات برش داده شده و برش تراش خورده می باشد .
  2.  مقاوم در برابر خوردگی و نیز  کمترین میزان خزش.
  3. مقاومت و استحکام فشار  بالا به منظور لود شدن سریع.
  4. کمترین مقدار انبساط حجمی به منظور ثبات ابعادی.
  5. کارکرد بسیار آسان.
  6. فشرده سازی بسیارآسان همراه با قابلیت پالیش پذیری بسیار بالا.
  7.  استفاده از نیروی کم برای فشرده سازی.

کاربرد آمالگام آردنت  Ardent Futura Standard به عنوان یکی از بهترین نوع آمالگام دندان :

استفاده در  ترمیم های  اکلوزال استرس دار در منطقه خلفی برای کلاس I و II

مشخصات آمالگام آردنت  Ardent Futura Standard :

  1. حاوی 44.5 % فلز نقره
  2. حاو22.6 % فلز مس
  3. حاوی 30 % فلز قلع
  4. مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش

بهترین نوع آمالگام دندان آردنت

3) آمالگام سینالوکس Cinalux ، بهترین برند آمالگام دندان ساخت ایران :

از پرمصرف ترین و بهترین نوع آمالگام دندان ایرانی می توان از آمالگام سینالوس نام برد که دارای خواص و ویژگی های زیر می باشد:

ویژگی های خاص آمالگام سینالوکس Cinalux :

  • آمالکپ سینالوکس Cinalux با استفاده از فناوری مدرن و پیشرفته و با استفاده از روش اتمایزینگ تولید میشود.
  • در این روش تهیه پودر افشاندن مذاب می‌باشد.
  • فلز مذاب از یک مجرا جاری می‌شود و توسط گاز یا مایعی که از یک افشانک خارج می‌گردد، تمیزه می‌شود پودر حاصله پس از جمع‌آوری و مش بندی قابل استفاده می‌باشد.
  • بنابر ادعای این شرکت،  آلیاژ مورد استفاده در  این محصول بدون روی و زینک و گاز مضر گاما دو می باشد.
  • با کیفیت بالا و نیز ترمیم با دوام که باعث داشتن عمر مفید طولانی تری می شود.
  • داشتن پرداخت عالی و در نتیجه رضایت مندی بیشتر بیمار
  • دارا بودن قابلیت کنداکس عالی و نیز سیل بسیار با کیفیت در درمارژین ها.
  • مقاوت تخمل فشار بالا  در حدود 530 مگا پاسکال
  • فاقد روی و گامادو
  • داشتن مقاومت بالا به جهت داشتن ذرات اسفریکال و لچ کات
  • طراحی کپسولی شکل که توانایی آزادسازی جیوه در حین مخلوط کردن را دارد
  • تشکیل دادن ملغمه به همراه جیوه دندانپزشکی
  • دارای تائیدیه ISO و CE
  • بااستفاده از فناوری پیشرفته و نیز با استفاده کردن از روش های اتمایزینگ گازی به شکل ذراته های کروی تولید می شود .

 موارد کاربرد آمالگام سینالوکس Cinalux :

به منظور ترمیم دندان های خلفی ( کلاس II و I ) و در صورتی که نیازی به ترمیم تکنیکی و پلاستیکی نداشته باشد

 

ترکیبات آمالگام سینالوکس Cinalux :

  • %42.6 نقره
  • %31.4 قلع
  • %26 مس

بهترین نوع آمالگام دندان سینالوکس

 

هر واحد آمالگام دندان چند گرم است؟

آمالگام دندانپزشکی و آمالکپ دندان در انواع و مارک های مختلفی وجود دارند؛ اما بدون توجه به اینکه این نوع از مواد پرکننده دندان از نوع بهترین برند آمالگام دندان هستند یا نه در واحدهای مختلفی  وجود دارند که تفاوت این واحد ها در اختلاف وزن آلیاژ های آن است که میزان هر کدام به شرح زیر است :

  • آمالکپ یک واحدی : حدود 400 گرم پودر آلیاژ دارد.
  • آمالکپ دو واحدی: حدود 600 گرم پودر آلیاژ دارد.
  • آمالکپ سه واحدی: حدود 800 گرم پودر آلیاژ دارد.
  • آمالکپ پنج واحدی:  حدود 1200 گرم پودر آلیاژ دارد.

 

نتیجه گیری برای انتخاب بهترین برند آمالگام دندان :

انواع آمالگام دندانپزشکی مختلف با درصد متفاوتی از فلزاتی همچون قلع، مس و نقره تولید می شود  که  بهترین برند آمالکپ دندان آن هایی هستند که درصد نقره بالاتری دارند که  فاقد فلز روی باشند .

به منظور نگهداري و  حفظ بهتر از دندان ها  بايد به کمک به افزايش مقاومت دندان هاي ترميم شده كنیم که عمده ترين  و اصلی ترین ماده پر کننده دندان كه همچنان برای ترميم دندان هاي پوسيده استفاده می شود انواع  آمالگام دندان پزشکی است  که با توجه به میزان عناصر تشکیل دهنده ای که در ترکیبات آمالگام استفاده شده است، رتبه بندی می شوند که مشخصات بهترین نوع آمالگام دندان را در این مقاله برای شما شرح دادیم .

در جدول زیر عناصر بکار رفته در ۱۵ نوع از بهترین نوع آمالگام دندان را بررسی و مقادير حاصله را ثبت کردیم ایم  :

جدول ترکیبات بهترین نوع آمالگام دندان

برای مطالعه مقاله آشنایی با لیست وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و شیوه نگهداری از آن ها اینجا کلیک کنید.

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

آمالگام دندانپزشکی از چه موادی تشکیل شده است ؟

ترکیب اصلی آمالگام جیوه و نقره است و همچنین عناصر دیگری همچون مس و قلع وجود دارد که هر کدام وِزگی خاصی به آمالگام می دهد .

چرا از جیوه در ترکیب آمالگام دندانپزشکی استفاده می شود ؟

جیوه به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا سایر ترکیبات و عناصر تشکیل دهنده آمالگام به هم بچسبند و در نتیجه ترکیب محکم تری را باعث شود .

آیا استفاده از آمالگام دندان ایجاد حساسیت می کند ؟

تعداد کمی از افراد به دلیل وجود فلزات و آلیاژ های تشکیل دهنده آمالگام امکان دارد دچار حساسیت شوند .

برای بیماری که حساسیت به آمالگام دندانپزشکی دارد چکار باید کرد ؟

باید به جای آمالگام دندانپزشکی از سایر مواد ترمیمی دیگر همچون کامپوزیت استفاده کرد و برای درمان این حساسیت می توان آنتی هیستامین و یا سایر دارو های استروییدی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.