مقالات عمومی

بهترین مارک کامپوزیت دندان ۲۰۲۳ [بررسی مزایا و معایب]

بهترین برند کامپوزیت دندان
3/5 - (3 امتیاز)

کامپوزیت دندان را می توان به عنوان یکی ازپرمصرف ترین و محبوب ترین مواد دندانپزشکی به شمار آورد چرا که امروزه کاربرد بسیار وسیع و دارای مزایای فراوانی می باشند. برای انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان باید آیتم های بسیاری را در نظر بگیریم که ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به بررسی تمام نکات مرتبط در مورد انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان بپردازیم.

مواد کامپوزیت زیبایی حاوی ترکیبی از ماده رزینی است که با ذراتی به نام فیلر پر می شوند. حالت اولیه کامپوزیت دندان بصورت خمیری است که با استفاده از اثر تابش با یک طول موج خاص سخت می شود و بعد از پرداخت باید پولیش بشود تا شبیه دندان شود.

انواع کامپوزیت دندان با درجات سختی و پولیش بذیری متفاوتی وجود دارد که با تغییر ضریب انکسار نوری میتوان آنها را در موارد مختلف همچون پر کردن جزیی دندان خلفی یا قدامی و یا حتی برای پر کردن وسیع تر دندان های شکسته یا تخریب شده نیز استفاده کرد.

کامپوزیت ها نه تنها برای ترمیم و درمان بلکه برای زیبایی دندان نیز استفاده می شوند.

در ادامه ابتدا به معرفی چند نمونه ار بهترین برند کامپوزیت زیبایی و ویژگی های آن ها و سپس به طور مفصل در مورد خصوصیات و کامپوزیت . نحوه عملکرد آن می پردازیم .

Table of Contents

معرفی چند نمونه از بهترین مارک کامپوزیت دندان :

همانطور که گفته شد کامپوزیت دندانی مارک ها و  برند های مختلف و متنوعی دارد که تعدادی از آنها کیفیت بهتری نسبت به سایرین دارند و در بین پزشکان از رضایت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به معرفی چند نمونه از آن میپردازیم:

کامپوزیت دندان مارک DMG America یک کامپوزیت مقاوم در برابر ضربه :

این کامپوزیت دندان جزو بهترین مارک کامپوزیت دندان به شمار آورد که از خصوصیات این برند میتوان به خاصیت انقباض پلیمریزاسیون بالا و مقاومت بالای آن در برابر ضربه و سایش پس از محکم شدن در برابر اشعه لیزر اشاره کرد.

کامپوزیت دندان مارک Colten  جدیدترین برند کامپوزیت دندان :

این برند جدیدترین و با کیفیت ترین انواع کامپوزیت های ونیر با خصوصیات نانوهیبریدی را که تا حد زیادی به مینای دندان شباهت دارند را تولید میکند که جزو بهترین برند کامپوزیت دندان به شمار می آید .

کامپوزیت دندان برند Bisco، مقاومترین کامپوزیت دندان :

از ویژگی های این برند مقاومت و استحکام بالاتر نسبت به سایر برندها و نیز استفاده از مواد بر پایه کلسیم هیدروکسید (یونومر شیشه) میباشد. استفاده ار این ماده در کامپوزیت باعث راحت تر شدن قابلیت فرم دهی بر روی دندان میشود که این ویژگی باعث شد تا این برند جزو بهترین مارک کامپوزیت دندان قرار بگیرد.

کامپوزیت دندان برند Ivoclar Vivadent، محکم ترین کامپوزیت دندان :

خصوصیت بارز این برند سفت شدن سریع آن است. کامپوزیت های این برند آنقدر سفت میشوند که بعد از نصب آن بر روی دندان امکان جویدن و گاز زدن هر نوع غذایی را فراهم میکند که این قدرت استحکام با قاطعیت آن را جز بهترین برند کامپوزیت دندان قرار می دهد.

کامپوزیت دندان برند Kerr ، بهترین رنگ کامپوزیت دندان :

کامپوزیت های این برند دارای خاصیت انطباق رنگ و قدرت و استحکام بالا در برابر سایش و ضربه و نیز مقاومت در برابر تغییر رنگ میباشند و از این روی جزو بهترین مارک کامپوزیت دندان قرار می گیرد.

کامپوزیت دندان مارک DMP Dental با قابلیت فرم دهی راحت :

از ویژگی های بارز این برند میتوان به تخلخل پایین، قابلیت فرم دهی راحت، رنگهای زیبا و طبیعی، انطباق بالا بر روی دندان، مقاومت در برابر تغییر رنگ و پلیمرازیسیون اشاره کرد که تمام ویژگی های مربوط به بهترین برند کامپوزیت را دارا است.

کامپوزیت دندان برند(FGM (Opallis ،پرمصرف ترین کامپوزیت دندان :

کامپوزیت اپالیس جزو پر مصرف ترین کامپوزیت های دندانی می شود و با داشتن تمامی ویژگی های لازم توانسته جزو بهترین مارک کامپوزیت دندان قرار بگیرد.

از این کامپوزیت برای ترمیم مستقیم دندان های قدامی و خلفی ، با خواص نوری و مکانیکی بی نظیر ، ویسکوزیته عالی و کار آسان که از برتری و ماندگاری فوق العاده آن می باشد.Opallis همچنین حاوی شیشه Schott ، فناوری استاندارد طلایی آلمانی در دندانپزشکی است و دارای گسترده ترین طیف رنگ ها میباشد.

سایر ویژگی های آن عبارت است از:

  • ترمیم دندان های شیری و ترمیم زیبایی
  • ترمیم های کلاس III, IV, V دندانهای قدامی
  •  سازگاری خواص نوری و مکانیکی با دندان های طبیعی
  • ترمیم ونیر های کامپوزیتی
  • ترمیم های سایز کوچک و متوسط اکلوزال، پروکزیمال و اکلوزو-پروکزیمال
  • باندینگ دندان های شکسته
  • کاهش و همچنین بستن دیاستم
  • تصحیح فرم دندان
  • شیشه فن آوری آلمان ، اندازه ذرات متوسط 5/0 میکرومتر است.

کامپوزیت دندان برند GC – G-aenial ، محبوبتربن کامپوزیت دندان :

یکی از برندهای معروف تولید کاپوزیت به شمار میرود که دارای ویژگای ذیل میباشد:

  • رادیوپک
  • نانوهیبرید
  • حجم ویسکوزیته مناسب
  • تنوع رنگبندی بالا
  • پالیش پذیری عالی
  • استحکام و داوم بال

پر واضح است که این برند کامپوزیت زیبایی جز بهترین مارک کامپوزیت دندان به شمار می آید.

کامپوزیت دندان برند 3M ، بهترین مارک کامپوزیت دندان :

به دلیل معروفیت و محبوبیت این برند شاید بتوان آن را بعنوان بهترین تولید کننده کامپوزیت و در صدر بهترین مارک کامپوزیت دندان بشمار آورد چرا که اکثر ویژگی های یع کامپوزیت عالی را دارا می باشد که این ویژگی ها شامل موارد زیر میباشد:

  • پولیش پذیری، ثبات رنگ و پرداخت بسیار عالی
  • استحکام خمشی و مقاومت سایشی عالی
  •  تشخیص راحت تیوب با استفاده از کد رنگی
  • استحکام بالا در کاربردهای خلفی و قدامی
  • فلورسنسی مناسب
  • مدت زمان کوتاه برای کیور شدن زمان نیاز دارد
  • شیرینکیج بسیار کم ( نزدیک به 1%) استرس و حساسیت کمتر برای بیمار
  • مقدار فیلر موجود (61 درصد)  با فیلر معدنی زیرکونیم و سیلیس با محدوده ذرات متوسط mμ 0.6
  • حاوی رزین های BIS-EMA, BIS-GMA,TEGDMA, BIS-GMA
  • عملکرد سریع و راحت برای دندانپزشکان و زیبایی بینظیر برای بیماران
  • ذرات کامپوزیت میکروهیبرید حاوی سیلیس و زیرکونیا میباشد و با جایگزین کردن ذرات بیشتر در هر گرم باعث مقاومت سایشی بالا واستحکام قوی این کامپوزیت در ترمیم های قدامی و خلفی میگردد.
  • کارکرد آسان، فرم دهی مناسب و عدم چسبندگی رزین به ابزار دندانپزشکی
  • تطابق رنگی بسیار زیاد با دندانهای مجاور برای حصول نتیجه طبیعی تر پس از ترمیم
  • پالیشینگ و هندلینگ بسیار عالی

ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت دندان:

برای این که بتوانیم یک کامپوزیت زیبایی را به عنوان بهترین مارک کامپوزیت دندان انتخاب کنیم باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیریم که بتوان آن کامپوزیت را از سایر برند کامپوزیت دندان جدا کنیم.ویژگی های بهترین برند کامپوزیت شامل موارد زیر می باشد :

1) هندلینگ بهترین مارک کامپوزیت دندان:

کامپوزیت زیبایی حتما باید هندلینگ آسانی داشته باشد بطوری که با داشتن انعطاف پذیری و ضخامت مناسب، مواد آن به ابزار نچسبد که این یکی از ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت دندان می باشد.

2) پولیش پذیری بهترین مارک کامپوزیت دندان :

قطعا بهترین مارک کامپوزیت دندان دارای پولیش پذیری فوق العاده بوده تا بتواند رضایت دندانپزشک و بیمار را به همراه داشته باشد که این پولیش پذیری در کامپوزیت دندانی نانو کامپوزیت ها بیشتر از سایر دسته های کامپوزیت دندانی می باشد و کامپوزیت دندانی هیبریدی و و میایکروفیلی به ترتیب در رتبه های بعدی بهترین برند کامپوزیت دندان قرار دارند.

بهترین برند کامپوزیت دندان

3) ترنسلوسنسی بهترین مارک کامپوزیت دندان :

از دیگر آیتم های مهم برای انتخاب بهترین مارک کامپوزیت ویژگی ترنسلوسنسی کامپوزیت دندان می باشد بدین صورت که در بعضی از مواقع مخصوصا در موارد قدامی و کارهایی که نیاز به زیبایی بیشتری دارند مانند ونیر باید از چند لایه کامپوزیت دندان استفاده کرد تا جلوه بهتری داشته باشد که این امر مستلزم داشتن ترنسلوسنسی کامپوزیت دندان می باشد.

4) شیرینکیج بهترین مارک کامپوزیت دندان :

از دیگر ویژگی های انتخاب بهترین مارک کامپوزیت با خاصیت شیرینکیج آن است که این ویژگی باعث طولانی تر شدن کارایی مدت کامپوزیت زیبایی در فرآیند پلیمریزاسیون می شود.

5) استحکام بهترین مارک کامپوزیت دندان :

قطعا یکی از مهمترین ویژگی های انتخاب بهترین مارک کامپوزیت مقاوت و استحکام آن در برابر فشار است که این مزیت در دندان های قدامی حائز اهمیت تر است.

6) جریان پذیری بهترین مارک کامپوزیت دندان :

این که یک کامپوزیت دندان تا چه اندازه بتواند در کف پالپ دندان و دیواره های دندان جریان داشته باشد کی دیگر از ویژگی های انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان است. این خصوصیت بیشتر در ترمیم های خلفی اهمیت پیدا می کنند که رابطه مستقیم با هندلینک آن دارد.

7) شید بهترین مارک کامپوزیت دندان :

بدترین اتفاق ممکن وقتی است که بعد از پایان کار دندانپزشک متوجه شود مواد به کار رفته کامپوزیت زیبایی با دندان بیمار مطابقت کامل ندارد. پس حتما قبل از استفاده باید شید های کامپوزیت دندان با مقایسه و بررسی کند.

بهترین برند کامپوزیت دندان

8) رادیوپاسیتی بهترین مارک کامپوزیت دندان :

با وجود این ویژگی اشعه ایکس عبور داده نخواهد شد و باعث می شود ترمیم با وضوح بالاتری در تصویر نشان داده شود، پس این ویژگی هم می تواند یکی از خصوصیات انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان باشد.

9) مواد بهترین مارک کامپوزیت دندان :

در حال حاضر اکثر کامپوزیت های دندان شامل ذراتی با اندازه 20 تا 50 نانومتر هستند که دارای مقاومت بالا و پولیش پذیری مناسب هستند که همین موضوع نشان میدهد مواد کامپوزیت دندان یکی از ویژگی های انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان است چرا که تمامی برند های کامپوزیت این موضوع را در نظر گرفتند.

انواع مواد بهترین مارک کامپوزیت دندان:

مواد کامپوزیت دندان شامل چندین مورد میباشد و هر کدام خصوصیات مختص به خود را دارند که با توجه به ویژگی هر کدام می توان تصمیم گرفت که مواد کامپوزیت زیبایی کدام مارک کامپوزیت دندان دارای مزیت بیشتری نسبت به سایر کامپوزیت های دندانی می باشد تا بتوان آن را به عنوان بهترین برند کامپوزیت دندان انتخاب کرد.

مواد کامپوزیت دندان شامل موارد زیر می باشد:

1) کامپوزیت دندان مایکروفیل :

اولین نوع از کامپوزیت دندان که به بازار معرفی شد کامپوزیت دندان مایکروفیل بود که ذرات تشکیل دهنده آن اندازه ای بین 10 تا 15 میکرومتر را داشتند که دارای استحکام و مقاومت بالای هستند ولی ایرادی که دارند این است که پولیش پذیری خوبی ندارند و باعث شود تا زیبایی چندانی را نداشته باشند.

2) کامپوزیت دندان میکروفیل :

بعد از کامپوزیت دندان مایکروفیل اینبار نوبت به عرضه کامپوزیت دندان میکروفیل رسید تا شاید بتواند در گروه بهترین برند کامپوزیت زیبایی قرار بگیرد و با دارا بودن که ذرات تشکیل دهنده حدود 100 نانومتر است توانست جایگاه بهتری را نسبت به کامپوزیت دندان مایکروفیل تصاحب کند.

پولیش پذیری آن نسبت به کامپوزیت دندان مایکروفیل بهتر است ولی در عوض استحکام و مقاومت کمتری دارند و توان کافی در مقابل فشار سنگین ناحیه خلفی دندان را ندارند.

3) کامپوزیت دندان هیبرید و نانو هیبرید و میکروهیبرید:

این نوع از کامپوزیت دندان دارای مخلوطی از ذرات بین 10 تا 50 میرومتر و ذرات بزرگتری با اندازه 40 نانومتر هستند و توانستند خلا و ایراد دو کامپوزیت دندان قبلی را جبران کند و شامل پولیش پذیری خوب و استحکام بالایی دارد که این امر منجر شد تا این دسته از کامپوزیت دندان بین دندانپزشکان محبوب شوند و در جایگاه بالاتری به عنوان بهترین برند کامپوزیت زیبایی نسبت به دو گروه قبلی قرار بگیرد.

4) کامپوزیت دندان نانو کامپوزیت:

جدیدترین نسل موجود از کامپوزیت دندان که می توان این گروه را به عنوان بهترین مارک کامپوزیت دندان به شمار آورد هستند که ذرات آن به اندازه 20 نانومتر می باشد و ویژگی بارز و تفاوت اصلی آن با سایر کامپوزیت های دندانی دیگر قابلیت تشکیل نانوکلاستر آن است که به واسطه این ویژگی ذرات کوچکتر به هم متصل می شوند و ذرات بزرگتری را تشکیل می دهند که در نتیجه مقاوت بسیار بالایی را در کامپوزیت بوجود می آورند که علاوه بر بالا بردن استحکام باعث پولیش پذیری بهتر این نوع از کامپوزیت زیبایی میشود.

بهترین برند کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان:

1) کامپوزیت دندان خلفی :

این دسته از کامپوزیت دندان برای ترمیم کلاس I و II استفاده می شوند اما پولیش پذیری آنها از کامپوزیت دندان قدامی کمتر است و در نتیجه زیبایی کمتری نیز دارند.

2) کامپوزیت دندان قدامی :

این نوع از کامپوزیت دندانی مناسب ترمیم کلاس III و IV و V هستند و زیبایی آنها به دلیل پولیش پذیری بهتر نسبت به کامپوزیت دندانی خلفی بیشتر است.

3)کامپوزیت دندان فلو :

این دسته از کامپوزیت دندان مختص ترمیم کلاس V می باشد که علاوه بر آن می توان در درمان محافظه کارانه سطوح اکلوزال مولار و همچنین در پر کردن حفره های کوچک و شیار های با عمق کم از آنها استفاده کرد.

4) کامپوزیت دندان یونیورسال :

پرمصرف ترین کمپوزیت های مورد استفاده را می توان به اون نوع از کامپوزیت دندانی اختصاص داد چرا که در تمامی ترمیم ها مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل تنوع بالای شید  و مطابقت آن با هر نوع موقعیت بالینی، کار دندانپزشکان را راحت کرده بطوری که به کامپوزیت زیبایی دیگری نیاز نمیباشد. و با تمامی خصوصیات ذکر شده باید به مقاومت و استحکام بالا و نیز پولیش پذیری بسیار خوب این نوع از کامپوزیت زیبایی اشاره کرد که از این روی می توان این گروه را به عنوان بهترین برند کامپوزیت دندان بر شمرد .

بهترین برند کامپوزیت دندان

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.