ترمیمی, مقالات تخصصی, مقالات عمومی

نخ زیر لثه چیست ؟ ۱۴۰۱ [انواع نخ زیر لثه با کاربردشون]

کاربرد نخ زیر لثه
4.5/5 - (17 امتیاز)

نخ زیر لثه ( Retraction Cord ) وسیله ای در دندانپزشکی است که به منظور آماده سازی دندان قبل از عمل ترمیمی همچون لمینت دندان و روکش های سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده می شود.کاربرد نخ زیر لثه بدین صورت است که نخ را به آرامی در زیر لبه های لثه و سالکوس (به شیار های کوچکی که بین دندان و لثه قرار دارد گفته می شود که محل تجمع پلاک است که در روند ترمیم و نیز برای سلامت دندان و لثه ایجاد مشکل می کند) و نیز اطراف دندان هایی که قرار است درمان شوند جاگذاری تا دندان برای ترمیم هایی همچون روکش و لمینت و بریج و غیره آماده شود.

از اصلی ترین کاربرد نخ زیر لثه می توان به این اشاره کرد که دندانپزشکی به کمک نخ زیر لثه می تواند سطح کامل دندان را مشاهده کند و در نتیجه باغث بالا رفتن دقت کار شود.

کاربرد نخ زیر لثه

همانطور که گفته شد از نخ زیر لثه قبل ترمیم هایی همچون لمینت و روکش سرامیکی و کامپوزیت استفاده می شود که شما می توانید برای بررسی آشنایی بیشتر با  بهترین مارک کامپوزیت دندان اینجا کلیک کنید.

برای خرید نخ زیر لثه و نیز مشاهده  قیمت نخ زیر لثه اینجا کلیک کنید

کاربرد نخ زیر لثه چیست ؟

مدلویژگیسایزبندی
(Knit-Trax(Knitted بدون مواد افزودنی است و با قابلیت جذب اپی نفرین000،00،0،1،2،3
(Sil-Trax AS (Bradided حاوی سولفات آلومینیوم 00،0،1،2
(Sil-Trax Plus (Braidedحاوی فنول سولفانات روی00،0،1،2
(Sil-Trax Epi (Braidedآغشته به هیدروکلراید اپی نفرین00،0،1،2
انواع نخ زیر لثه

اصلی ترین  کاربرد نخ زیر لثه به منظور کنار زدن بافت های لثه از اطراف دندان می باشد تا بتوان قالب دقیق تری از دندان گرفته شود.

امکان دارد که لثه در هنگام قالب گیری از دندان در مسیر مواد ترمیمی قرار بگیرد و باعث تغییر شکل قالب شود که با کمک نخ زیر لثه می توان لثه ها را کنار بزنیم تا مانعی در روند انجام کار ایجاد نکند که بدین صورت دندانپزشک می تواند مستقیم به روی دندان ها متمرکز شده و نگرانی ای بابت حاشیه های دندان نداشته باشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ایجاد تورم و التهاب لثه بعد از استفاده از نخ زیر لثه کاملا طبیعی و بصورت موقت است و آسیب بلند مدت و دائمی برای لثه ها ایجاد نمی کند.

انواع نخ زیر لثه دندانپزشکی (بهترین برند ها) :

نخ زیر لثه با توجه به کاربرد نخ زیر لثه در دندانپزشکی و نیز نیازی که دندانپزشک با توجه به نوع درمان بیمار دارد دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن ها اشاره شده است :

1)نخ زیر لثه (Knit-Trax(Knitted  :

این نوع نخ زیر لثه بدون مواد افزودنی است و با قابلیت جذب اپی نفرین و سایر  مواد انعقادی دیگر دارای 6  نوع ضخامت متفاوت 000،00،0،1،2،3 می باشد .

2)نخ زیر لثه (Sil-Trax AS (Bradided :

این مدل نخ زیر لثه حاوی سولفات آلومینیوم  است و همچنین دارای ویژگی انعقادی و انقباضی بافت های لثه در 4 مدل با ضخامت های  00،0،1،2  وجود دارد .

3)نخ زیر لثه (Sil-Trax Plus (Braided :

این نوع نخ زیر لثه حاوی فنول سولفانات روی و  همچنین هیدروکلراید اپی نفرین می باشد که برای انعقاد سریع خون و  بدون عوارض در 4 مدل با ضخامت های  00،0،1،2 وجود دارد .

4)نخ زیر لثه (Sil-Trax Epi (Braided :

  این نوع نخ زیر لثه نیز آغشته به هیدروکلراید اپی نفرین می باشد و برای انقباض بافت ها و نیز انعقاد خون بسیار عالی می باشد و  در 4  مدل با ضخامت های  00،0،1،2 وجود دارد .

مارک نخ زیر لثه

بهترین مارک نخ زیر لثه :

با توجه به کاربرد نخ زیر لثه و کارایی آن انواع مختلفی از مارک نخ زیر لثه ایرانی و خارجی وجود دارد که عملکرد همه آن ها تقرببا به یک شکل است و تفاوت ندارد که ار مارک نخ زیر لثه ایرانی استفاده می کنیم و یا ترجیح می دهیم که از مارک نخ زیر لثه خارجی استفاده کنیم و مهمترین چیزی که برای انتخاب مارک نخ زیر لثه برای دندانپزشک حائز اهمیت است کیفیت آن و نیز ویژگی نخ زیر لثه می باشدزکه به تمامی آن ها در ابن مقاله اشاره کردیم و دلیل این که بسیار مهم است تا نخ زیر لثه کیفیت بالایی داشته باشد نوع کاربرد نخ زیر لثه در تماس مستقیم با بخش حساسی همچون لثه است که به راحتی دچار صدمه و التهاب می شود.

مشکلات کاربرد نخ زیر لثه برای بیماران

کار کردن روی لثه به خاطر بافت آن بسیار حساس است و به همی خاطر دندانپزشک هنگام کار باید بسیار محتاط باشد تا اشتباهی رخ ندهد که در نتیجه درمان بسیار تاثیر گذار است و استفاده از نخ زیر لثه یکی از ابزاری است که مستقیما با لثه بیمار سر و کار دارد و استفاده از نخ زیر لثه بعضا باعث تحریک و التهاب و حتی خونریزی لثه می شود.

عمده ترین مشکلی که در کاربرد نخ زیر لثه برای بیمار وجود دارد ایجاد التهاب و تحریک و خونریزی لثه است اما این مشکل بصورت موقتی بوده و کاملا بهبود پیدا می کند.

به عنوان مثال در تمامی روش های کنار زدن لثه از لبه های دندان باعث به وجود آمدن جراحت های حاد لثه می شود که پس از گذشت حدود یک هفته تمامی این جراحات و التهاب های آن بهبود پبدا میکنند.

ایجاد خونریزی در هنگام درمان باعث ایجاد مشکلاتی همچون سخت شدن عمل قالبگیری دندان میشود و از همین روی باید از مارک نخ زیر لثه ای استفاده شود که آغشته به همودنت باشد تا به روند بند آمدن خون کمک کند.

همودنتی که به انواع نخ زیر لثه آغشته می شود در واقع مایعی است که خاصیت انعقادی دارد و باعث متوقف شدن خونریزی لثه هنگام استفاده از نخ زیر لثه می شود.

اینکه دندانپزشک با توجه به کاربرد نخ زیر لثه از نخ زیر لثه آغشته به همودنت استفاده کنیم و یا اینکه خودش نخ زیر لثه را به محلول همودنت آغشته کند کاملا سلیقه ای بوده و هر دو روش رایج است.

التهاب در نخ زیر لثه

مزایای کاربرد نخ زیر لثه چیست

  • به وسیله نخ زیر لثه می توان لبه‌های دندانی که تراش‌داده شده و در اطراف و زیر لثه قرار گرفته اند  را به طور کامل درون قالب قرار داد.
  • انواع نخ زیر لثه ای که جاوی محلول همودنت و مواد ضد انعقاد خون هستند ، می توانند از خونریزی لثه در زمان کار جلوگیری کنند.
  • نخ زیر لثه باعث جلوگیری از نفوذ خون به درون قالب می شود.
  • همچنین باعث می‌شود هدر زمان تراش دادن لمینیت یا هر نوع تراش روکشی که به وسیله دندانپزشک صورت می گیرد ، خط‌تراش بسیار دقیق‌تر و  نیزبهتر در قالب جای یگیرد و در نتیجه لابراتوار می تواند بهترین مدل کار را بسازد  و تحویل دندانپزشک بدهد.
  • یکی دیگر کاربرد نخ زیر لثه افزایش جذب مواد شیمیائی است
  • نخ زیر لثه کمک می‌کند  تا دندانپزشک لثه را از دندان کمی دور کند تا با جزییات بهتر و دقیق تر کار را انجام دهد.
  • از نخ زیر لثه می توان در هنگام  قالب‌گیری به‌ منظور تهیه کردن روکش و یا پروتز دندانی به منظور کنار زدن لثه ها استفاده کرد
  • انواع نخ زیر لثه که حاوی همودنت هستند علاوه بر منعقدکردن خون در زیر لثه، باعث به وجود آمدن  برآمدگی در لثه می شود و در نتیجه زمینه را برای قالب‌گیری مناسب تر به وجود می آورد.
  • هر زمان که دندانپزشک  تصمیم داشته باشد تا روکش را بچسباند لبتدا باید دندان را تراش بدهد تا اندازه‌ی موردنظر را  به دست بیاورد و سپس لقدان به روکش گذاری کند که برای انجام این کار از نخ زیر لثه استفاده می‌کند تا بع راحتی بتواند ادامه کار را پیش ببرد.

نحوه گذاشتن نخ زیر لثه ( کاربرد نخ زیر لثه و نحوه استفاده از نخ زیر لثه) :

نخ زیر لثه درای ضخامت ها و انواع مختلفی می باشد که با توجه به کاربرد نخ زیر لثه ضخامت آن متفاوت می باشد.

برای استفاده از انواع نخ زیر لثه بدین صورت عمل می کنیم که ابتدا نخ زیر لثه را به اندازه محیط دور دندان برش می دهیم.

حتما برای قرار دادن نخ زیر لثه از قلم مخصوص نخ زیر لثه استفاده شود هر چند که با قلم کامپوزیت هم می توان برای قرار دادن نخ زیر لثه استفاده کرد اما این کار زمان بر می باشد.

ابتدا نخ را به دور دندان حلقه کرده به صورتی که به صورت Overlab قرار گیرد و توجه کنید که حتما قلم باید به سمت انتهای نخ زیر لثه باشد و از قسمت پروکسیمال شروع به قرار دادن نخ زیر لثه می کنیم و تا پروکسیمال بعدی این رمند را ادامه می دهیم. و چنانچه عمر سالکوس زیاد باشد باید از نخ ضخیم تر استفاده کرد.

 

نحوه گذاشتن نخ زیر لثه

سخن پایانی :

فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس بهترین و با کیفیت ترین اقلام و مواد دندانپزشکی از جمله انواع نخ زیر لثه دندانپزشکی را در اختیار شما دندانپزشکان محترم قرار می دهد.

انواع نخ زیر لثه دندانپزشکی کدام است ؟

نخ زیر لثه دندانپزشکی با توجه به کاربرد آن دارای 4 نوع تصلی می باشد که برای ویژگی هر کدام در این مقاله عنوان شد.

مشکلات اصلی استفاده از نخ زیر لثه چیست ؟

اصلی ترین مشکل استفاده از نخ زیر لثه ایجات التهاب و خونریزی است که برای رفع این مشکل در این مقاله توضیح داده شد.

روش استفاده از نخ زیر لثه چگونه است ؟

دندانپزشکان تکنیک های خاصی برای استفاده از نخ زیر لثه دارند که رایج ترین آن را برای شما در این مقاله شرح دادیم.

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.