ایمپلنت دندانی, مقالات عمومی

بهترین نوع ایمپلنت دندان [معرفی بهترین مارک ایمپلنت دندان]

بهترین نوع ایمپلنت دندان
Rate this post

بهترین نوع ایمپلنت دندان چه ویژگی هایی دارد ؟ بهترین مارک ایمپلنت دندان ساخت کدتم کشور است ؟ بهترین برند ایمپلنت دندان کدام است ؟همانطور که می دانید تمامی مواد دندانپزشکی مانند انواع آمالکپ و آمالگام دندانپزشکی که آمالکپ سینالوکس هم یکی از آن ها به شمار می رود و یا بهترین مارک کامپوزیت دندان دارای انواع مختلف با کیفیت های گوناگون می باشد که یکی از این اقلام مواد دندانپزشکی که دارای تنوع بسیار می باشد ایمپلنت دندان می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم و  شما را با بهترین ایمپلنت های دندان آشنا کنیم. بنابرای پس قبل از هرچیزی بهتر است ابتدا ایمپلنت را بشناسیم و سپس برای شناخت بهتربن ایمپلنت دندان،  با بهترین مواد ایمپلنت و همچنین موفق ترین ایمپلنت دندان آشنا شویم.

در حال حاضر  بهترین و موفق ترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان می باشد. فناوری ایمپلنت دندان از فناوری  بسیار پیشرفته استفاده می کند  است که  برای محافظت از  دندان های سالم ، لثه ها و فک را بسیار مناسب است.

زمانی که به متخصص برای ایمپلنت مراجعه می کنید،  می توانید در مورد انواع ایمپلنت اطلاعات کسب کنید تا بتوانید بهترین نوع ایمپلنت دندان را انتخاب نمایید.

قبل از انتخاب انواع ایمپلنت دندان ابتدا  باید دندان ، لثه و فک شما معاینه شود تا بهترین نوع ایمپلنت دندان  متناسب  باشرایط دندان شما تجویز و انتخاب شود. و چون که ایمپلنت دندانی به استخوان های فک وصل می شوند ، حتما باید استخوان فک سالمی داشته باشید. و چنانچه استخوان های فک مشکلی داشته باشد، می توان از پیوند استخوان برای  بازسازی استخوان فک استفاده کرد.

بهترین نوع ایمپلنت دندان

Table of Contents

ویژگی های بهترین نوع ایمپلنت دندان :

یک ایمپلنت دندان موفق دارای باید دارای  ویژگی های زیر باشد تا  بتواند به عنوان بهترین ایمپلنت دندان به شمار آید :

  • درد یا حساسیت در زمان لمس و یا فانکشن درد و حساسیتی وجود ندارد.
  • اتصال محکم کلینیکی دارد و هیچگونه لقی عمودی و یا افقی ندارد.
  • وجود تحلیل استخوان کرستال از زمان جراحی  مرحله دوم به مقدار کمتر از 1.5 میلی متر.
  • ایجاد تحلیل استخوانی بعد از سه سال تنها به مقدار کمتر از 2 میلی متر.
  • رادیولوسنسی در آن وجود ندارد
  • همچنین اگزودا هم  ندارد
  • میزان ایندکس خونریزی در آن بین صفر تا یک می باشد.

بهترین مواد استفاده شده در بهترین نوع ایمپلنت دندان :

در سال های اخیر اکثر ایمپلنت های دندان از فلزی به نام تیتانیوم ساخته می شد. فلز تیتانیوم به خاطر خواص بی نظیری که دارد از آن در ساخت برخی از وسایل و تجهیزات دندانپزشکی همچون برخی از انواع توربین دندانپزشکی نیز از این فلز  استفاده می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، انواع ایمپلنت دندان از مواد مختلف  دیگری ساخته می شود  که با در نظر گرفتن تمامی خواص فیزیکی و شیمیایی مؤثر بر کاربردهای بالینی، این مواد باید در برابر خوردگی و شکستگی مقاوم باشند. ایمپلنت دندان عموما از دو ماده به نام تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته می شود.

در حال حاضر تیتانیوم بهترین ماده ای است که برای ساخت ایمپلنت دندان به کار می رود، چرا که زیست سازگار است و می تواند با استخوان انسان پیوند بخورد .

در ادامه به معرفی انواع مختلفت مواد کاشت دندان که برای ساخت انواع ایمپلنت دندان از آن ها استفاده می شود می پردازیم:

جنس بهترین نوع ایمپلنت دندان

1) بهترین نوع ایمپلنت دندان تیتانیومی :

این نوع ایمپلنت دندان از فلز تیتانیوم ساخته شده است ، فلز تیتانیوم رایج ترین نوع مواد نوزد استفاده در انواع  کاشت دندان است.

ایمپلنت های دندانی که از فلز تیتانیوم ساخته می شوند باعث می شود تا استخوان به آرامی رشد کند، بدین صورت که وقتی با استخوان در تماس است مختل نمی شودو اجازه می دهد تا استخوان در کنار آن ها رشد کند که باعث می شود تا  ماندگاری  دائمی ای داشته باشیم.

2) بهترین نوع ایمپلنت دندان زیرکونیا :

انواع  ایمپلنت  زیرکونیا نسبت به ایمپلنت دندان تیتانیومی نو ظهور تر هستند. که در اوایل دهه 1990 ، از این نوع از ایمپلنت دندانی برای عمل  های جراحی ایمپلنت دندان استفاده گردید. اما در طول این مدت ، هنوز مواد کاشت تاما همچنان مواد کاشت تیتانیوم رواج بیشتری دارند و با آن که از سال  2003 مواد ایمپلنت زیرکونیا محبوبیت زیادی پیدا کردند ولی باز هم در حال حاضر  بهترین ایمپلنت دندان از نوع ایمپلنت تیتانیومی می باشند .

مشخصات بهترین نوع ایمپلنت دندان :

بهترین ایمپلنت دندان را با در نظر گرفتن نحوه چسبیدن به فک و شکل ایمپلنت،می توان آن ها را به سه دسته  اصلی اندوستیل (Endosteal)، ساب پریواستیل (subperiosteal) و ایمپلنت زایگوماتیک (zygomatic) تقسیم بندی کرد. از بین این سه دسته،  بهترین نوع ایمپلنت دندان، ایمپلنت اندوستیل است.

ایمپلنت آندوستیل ایمن ترین و رایج ترین نوع ایمپلنت دندانی می باشد که پس از آن ایمپلنت ساب پریواستیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و ولی از ایمپلنت زایگوماتیک به دلیل پیچیده تر بودن نسبت به سایر انواع ایمپلنت دندان کمتر استفاده می شود.

1) بهترین نوع ایمپلنت دندان اندوستیل :

انواع ایمپلنت اندوستیل  برای اکثر بیماران مناسب می باشد  ولی برای ایجاد فیوز  و ترکیب و ادغام پایه فلزی ایمپلنت با استخوان نیاز به یک فک خوب و سالم دارد.

انواع ایمپلنت اندوستیل دارای پایه های فلزی به صورت پیچ می باشند که  در داخل فك قرار گرفته  و مانند ریشه  دندان عمل می کنند تا دندان  مصنوعی بتواند بر روی آن قرار بگیرند. بعد از  قرارگرفتن  پایه ایمپلنت دندان  در درون فک،  ابتدا باید پایه های ایمپلنت با فک همجوش شود و پس از بهبودی کامل، اباتمنت یا سکو بر روی پایه  ایمپلنت وصل می شود و سپس دندان مصنوعی بر روی اباتمنت قرار می گیرد تا در نهایت به صورت یک دندان طبیعی به نظر برسد. حتما تابحال نام هیلینگ اباتمنت هم به گوشتان خورده است. ما در مطلبی به توضیح فرق هیلینگ و اباتمنت پرداخته ایم که پیشنهاد می شود مطالعه کنید.

2) بهترین نوع ایمپلنت دندان ساب پریواستیل :

انواع ایمپلنت های ساب پریواستیل یا ایمپلنت های  تحتانی مناسب ترین  جایگزین برای انواع ایمپلنت اندوستیل هستند.

روش کار این نوع از ایمپلنت های دندان بدین صورت است که به جای اینکه در استخوان فک ثابت شود ، در بالای استخوان و در زیر لثه قرار می گیرند. که به وسیله یک پایه متصل به آن در جای خود قرار گرفته و  سپس لثه در اطراف ایمپلنت التیام می یابد. . از ایمپلنت ساب پریواستیل فقط زمانی مورد استفاده می شود  که بیمار  استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت  را نداشته باشد  و یا  نمی خواهد برای قرار دادن ایمپلنت در استخ.ان فک ، جراحی دهان را انجام دهد.

3) بهترین نوع ایمپلنت دندان زایگوماتیک :

انواع ایمپلنت زایگوماتیک از نوع  پیچیده ترین ایمپلنت های دندان به شمار می روند که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.و زمانی از آن استفاده می شود  که فک و استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت اندوستیل نداشته باشیم.

ایمپلنت زایگوماتیک به جای استخوان، در درون استخوان گونه قراردادخ می شود. ولی چنانچه  شرایطی بوجود بیاید که استخوان فک نتواند ایمپلنت دندان را  پشتیبانی کند باید از روش های دیگری همچون افزایش استخوان توسط مواد افزودنی، لیفت سینوس و اضافه کردن استخوان در زیر سینوس، گسترش ریج توسط پیوند استخوان.

نکات مربوط در انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان :

دانستن این موضوع که کدام مارک ایمپلنت دندان برای کاشت ایمپلنت بهترین است؛ کمی مشکل است. اما به طور ساده  می‌توان گفت  که سابقه شرکت سازنده  در تولید ایمپلنت و همچنین میزان سرمایه گذاری آن شرکت بر  روی بخش تحقیق و توسعه به جهت ارتقا  سطح کیفیت تولید ایمپلنت های دندانی می توانند از مهمترین دلایل انتخاب بهترین مارک  ایمپلنت دندان باشد.

همچنین از دیگر ویژگی های بهترین ایمپلنت دندان می توان به  در دسترس بودن سایر قطعات و اجزای  مختلف ایمپلنت دندان اشاره کرد. به طوری که پس از  کاشت دندان  بیمار دچارمشکل ایمپلنت شود ، دندانپزشک بتواند  ایمپلنت یا قطعات آن را  به راحتی تهیه و تعویض کند.

تمام مارک های ایمپلنت  که توسط برندهای مشهور  تولیدشده اند قطعا تمامی  الزامات مربوط به  FDA را رعایت می کنند. این تمامی الزامات مربوطه،  داشتن کیفیت بالا و  قابل قبول و نیز دوام و طول عمر مناسب را شامل می شود .

انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان

معروف ترین برند های ایمپلنت دندان (بهترین نوع ایمپلنت دندان) :

در حال حاضر ۵ کارخانه مشهور در زمینه ساخت ایمپلنت در  دنیا وجود دارد که در بیش از ۱۵۰ کشور مختلف، اجزاء ایمپلنت دندان را تولید می شود اما مشهورترین و بهترین مارک ایمپلنت  دندان که فروش بالایی نسبت به سایر برند ایمپلنت دندان دارند، استرومن و نوبل بیوکر هستند و سایر برند ایمپلنت دندان در رتبه دوم قرار دارند.

هرچند که  سیستم های مختلف ایمپلنت دندان برای شرایط کلینیکی مختلف طراحی  و ساخته شده است ، اما در نهایت انتخاب بهترین ایمپلنت دندان باید توسط متخصص انجام گیرد.که با توجه به این موضوع  وجود می توان مهمترین و با کیفیت ترین شرکت های تولید کننده ایمپلنت های دندانی را به ترتیب زیر برشمرد که سایر برند های ایمپلنت از روی این ۵ شرکت اقدام به تولیدات مشابه می کنند :

  • Straumann
  • Nobel Biocare (Danaher)
  • (Dentsply Sirona (Previously Astra Tech
  • Zimmer Biomet
  • BioHorizons

توجه داشته باشید وقتی  اسم ایمپلنت ساخت آمریکا ، سوئیس یا آلمان آورده می شود حتما باید جزء برندهای بالا باشند تا بتوانیم آن را ایمپلنت درجه یک و از نوع بهترین نوع ایمپلنت دندان به شمار بیاوریم، چرا  که بسیاری از ایمپلنت های دندان که به اسم سوئیس یا آمریکا معرفی می شوند در برزیل و یا سایر کشورها دیگری ساخته می شوند و  درجه یک محسوب نمی شوند.

ایمپلنت سوییسی برند استرامان ( STRAUMANN ) :

طراحی ایمپلنت‌ استرامان ( STRAUMANN ) به گونه ای است  که در طول کل زندگی بیمار قابل استفاده می باشند، که به همین خاطر شرکت‌های مختلفیسعی داشته اند تا  این قابلیت را کپی برداری کنند که  موارد اندکی توانسته اند  در این زمینه موفق باشند.

استرامان ( STRAUMANN ) شرکتی پیشرو  و پیشرفته در زمینه  تولید ایمپلنت‌ دندان پزشکی می باشد که جایگاهی بین المللی در این عرصه  را دارا می باشد. دلایل فراوانی وجود دارند که ایمپلنت‌های دندان پزشکی استرامان ( STRAUMANN ) را به عنوان یمی از بهترین نوع ایمپلنت دندان تبدیل کنند که مهمترین دلیل آن طول عمر بالای آن است .

ایمپلنت سوییسی برند استرامان ( STRAUMANN )

ایمپلنت سوئدی برند نابل بیوکر ( Nobel biocare ) :

شرکت نابل بیوکر ( Nobel biocare )با بیش از 60 سال سابقه در تولید بهترین نوع ایمپلنت دندان ، دارای ایمپلنت های بسیار با کیفیت با مواد اولیه مرغوب می باشد که از جمله پرفروش ترین شرکت ها در زمینه فروش  بهترین نوع ایمپلنت  دندان می باشد، و به دلیل قیمت بسیار مناسبی که دارد حدود ۷۰ درصد از بازار ایمپلنت های دندان پزشکی آمریکا و اروپا را دارد و در ایران هم به دلیل قیمت مناسبی که دارد نسبت به سایر برندهای مشابه  بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است..

دفتر اصلی این شرکت در زوریخ سوئیس واقع شده است ، اما کارخانه های سازنده آن در سه کشور ژاپن و آمریکا و سوئد می باشند که به خاطر این برند ایمپلنت دندان توانسته محصولات خود را بیش از 80 کشور جهان صادر کند .
یکی از مهمترین ویژگی های آن، این است که می تواند از پایه ایمپلنت برای قرار گرفتن دو و یا سه تاج دندان استفاده نماید.

ایمپلنت سوئدی برند نابل بیوکر ( Nobel biocare )

ایمپلنت آمریکایی دنتس پلای سیرونا ( Dentsply Sirona ) :

این ایمپلنت آمریکایی دفاتر فروش متعددی در سراسر جهان دارد و یکی از بهترین نوع ایمپلنت دندان به شمار می رود که در حال حاضر ایمپلنت های دندانی آن  به بیش از 120 کشور جهان صادر می شود.

ایمپلنت آمریکایی دنتس پلای سیرونا ( Dentsply Sirona )

ایمپلنت آمریکایی برند زیمر بیومت ( Zimmer Biomet ) :

شرکت زیمر بیومت دارای ۵۰ سال سابقه در زمینه ساخت ایمپلنت دندان می باشد که به خاطر کیفیت بالای ساخت ایمپلنت های دندانی، در حال حاضر محصولات خود را به بیشتر کشورهای جهان صادر می کند.

همچنین ایمپلنت زیمر بیومت به دلیل استفاده از متد های به روز فناوری و تکنولوژی، از نظر زیبایی بسیار مورد رضایت قرار گرفته است که حتی  با وجود قیمت بالای آن ، با توجه به کیفیت بالای ساخت آن ارزش خرید بالایی دارد.ویژگی ای بارز این برند ایمپلنت این است ک به جای تیتانیوم از جنس تانتالیوم در ایمپلنت های خود استفاده کرده است که این پوشش از یک نوع فرایند رسوب فیزیکی تهیه شده است که سازگاری بسیار خوبی با بدن انسان دارد.

ایمپلنت آمریکایی برند زیمر بیومت ( Zimmer Biomet )

ایمپلنت آمریکایی برند بایوهورایزونز ( Biohorizons ) :

شرکت بیوهوریزون پیشرفته ترین و یکی از بهترین نوع ایمپلنت های دندان را تولید می کند که در سال 1997 در شرکت در آمریکا تاسیس شد و با تولید ایمپلنت های مخروطی شکل توانست نام خود را در میان شرکت های بزرگ سازنده ایمپلنت دندان در جهان به ثبت برساند.

این شرکت با استفاده از تکنولوژی لیزرلاک توانسه محبوبیت بسیار زیادی را در میان  برند ایمپلنت آمریکایی پیدا کند.عملکرد این تکنولوژی به گونه ای عمل میکند که از بعضی میکروکانال های  روی سطح فیکسچر و اباتمنت استفاده می کند.

ویژگی شاخص این ایمپلنت آمریکایی این است که  فرآیند استخوان سازی به وسیله آن بسیار سریع صورت می گیرد و اگرچه کیفیت بالا و کارایی بی نظیری دارد اما قیمت  چندان زیادی ندارد.

ایمپلنت آمریکایی برند بایوهورایزونز ( Biohorizons )

ایمپلنت آلمانی برند ژایو ( Xive ) :

فناوری شرکت زایو در تولید ایمپلنت های خود امکان انجام عمل بر باریک ترین شکاف‌ها و حتی آرواره‌های با آتروفی کامل و فاقد دندان را  هم می‌دهد، که علاوه بر آن از این فناوری نیز می توان برای درمان استخوان‌های سخت و یا نرم، انواع پروتکل‌های یک یا دو مرحله ای، قرار دادن فوری یا با تاخیر تاج استفاده کرد.

ایمپلنت های ارائه شده توسط این شرکت بسیار حرفه ای هستند که تحت لیسانس شرکت دنسپلای آمریکا نیز تولید می شوند و از  معدود برندهای ایمپلنت دندان  است که از گرید ۱ تا ۵ تیتانیوم را با توجه  به کاربرد برای هر شرایطی را دارا می باشند.

ایمپلنت آلمانی برند ژایو ( Xive )

ایمپلنت آمریکایی برند اینترا لاک ( Intra-Lock ) :

شرکت اینترالاک در سال ۱۹۹۰ در آمریکا تاسیس شد و در همان ابتدا ایمپلنت های دندانی سازگار با محیط بیولوژیک دهان را تولید کرد که به همین خاطر  به سرعت جایگاه خود را در بین یکی بهترین نوع ایمپلنت دندان در جهان باز کرد .

به خاطر نوع طراحی خاص این  ایمپلنت،  دارای کارایی بسیار  بالا و دوام قابل قبولی هستند .

ایمپلنت آمریکایی برند اینترا لاک ( Intra-Lock )

انواع دیگر بهترین نوع ایمپلنت دندان :

در حال حاضر انواع برند ایمپلنت دندان در بازار ایران وجود ارد که با کیفبت ها و قیمت های مختلف عرضه می شود که در زیر به تعدادی از آن ها با توجه به کشور سازنده آن اشاره کرده ایم.

  • ایمپلنت آمریکایی برند تری آی (3i)
  • ایمپلنت سوییسی برند دکتر ایده (dr.Ihde)
  • ایمپلنت سوییسی برند اس آی سی (SIC)
  • ایمپلنت سوییسی برند نئوبایوتک (neo biotech)یا  SEM
  • ایمپلنت سوییسی برند آی تی آی (ITI)
  • ایمپلنت سوئدی برند استرا (AStraTech)
  • ایمپلنت آلمانی برند مدنتیکا (Medentica)
  • ایمپلنت آلمانی برند مدنتیکا (Medintika)
  • ایمپلنت آلمانی برند بگو (Bego)
  • ایمپلنت آلمانی برند  دی آر اس (DRS)
  • ایمپلنت فرانسوی برند دنتیوم اکژیوم (Axiom)
  • ایمپلنت فرانسوی برند آی دی آی (IDI)
  • ایمپلنت فرانسوی برند یوروتکنیکا (Euroteknica)
  • ایمپلنت ایتالیایی برند سوییدن اند مارتینا (Sweden & Martina)
  • ایمپلنت ایتالیایی برند SRL ITALIA LEADER
  • ایمپلنت ایتالیایی برند GEEASS
  • ایمپلنت ایتالیایی برند CARE JDENTAL
  • ایمپلنت کره ای برند دنتیوم (Dentium)
  • ایمپلنت کره ای برند مگاژن (Megagen)
  • ایمپلنت کره ای برند دی او (DIO)
  • ایمپلنت چینی برند وانژو (Wenzhou Trasdo Medical Instrument Co)
  • ایمپلنت چینی برند هونگ کو  (Hung Kuo Medical Instrument Co.,Ltd)
  • ایمپلنت چینی برند گرین دنتک (Green DenTech Co., Ltd)
  • ایمپلنت ایرانی شرکت کیمیا کاشت اطبا
  •  ایمپلنت ایرانی شرکت سینابایونیک

علت تفاوت قیمت ایمپلنت دندان در فروشگاه ها و کلینیک ها :

در جواب اینکه چرا در برخی از سایت ها و فروشگاه ها و کلینیک های دندانپزشکی قیمت انواع ایمپلنت دندان متفاوت است باید بگوییم که اگرچه  قیمت تمامی ایمپلنت های وارداتی  و شرکتی ثابت و مشابه هم هستند، تفاوت قیمتی که وجود دارد به این دلیل است که بعضی از کلینیک ها و سایت های دندانپزشکی قیمت ایمپلنت دندان را بدون در نظر گرفتن خدمات پایه گذاری و جراحی آن  اعلام می کنند، در صورتی که بعضی دیگر تمامی هزینه های جراحی و غیره را در نظر گرفته و سپس  قیمت ایمپلنت دندان را اعلام می کنند.

قیمت بهترین نوع ایمپلنت دندان در ایران چند است ؟

با توجه به این که ایمپلنت دندان چه مارک و برندی دارد و یا ساخت کدام کشور است قیمت آن متفاوت است چرا که بهترین نوع ایمپلنت دندان به مراتب کیفیت بالاتر و در نتیجه قیمت ایمپلنت دندان بالاتری دارد که در حال حاضر حدودا قیمت ایمپلنت ددندان به شرح زیر است :

قیمت ایمپلنت دندان آمریکایی و سوییسی و آلمانی و … که درجه یک هستند  چیزی حدود ۹۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت ایمپلنت دندان ایتالیایی و اسپانیایی و غیره حدودا بین  بین۵۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۹۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت ایمپلنت دندان کره ای و چینی که ارزان و اقتصادی هستند حدودا بین ۴۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۸۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

برای مطالعه مقاله آشنایی با لیست وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و شیوه نگهداری از آن ها اینجا کلیک کنید.

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.