کنترل عفونت, مقابله با کرونا, مقالات عمومی

ضدعفونی کردن ابزار دندانپزشکی

Rate this post

ضدعفونی کردن ابزار دندانپزشکی یکی از مهمترین مسائل بهداشتی در مطب های دندانپزشکی جهت رعایت پروتکل های کنترل عفونت می باشد.

 

ابزارهای دندانپزشکی بر اساس نوع کاربرد و میزان آلودگی به 3 دسته تقسیم میشوند:
  1. ابزار بحرانی (Critical) : ابزاری مانند وسایل جراحی اندورانتیک، سرقلم جرم گیری، فورسپس های مخصوص کشیدن دندان و … که در بافت نرم و استریل بدن نفوذ کرده و یا با استخوان در تماس هستند را شامل میشوند که میزان آلوده شدن در این دسته از ابزار بسیار بالا بوده و باید پس از هربار استفاده استریل و یا دور انداخته شوند.
  2. ابزار نیمه بحرانی (Semicritical) : ابزاری مانند کندانسور، آمالگام کریر، آینه دندانپزشکی، فرزها و … که با غشا و مخاط دهان در تماس بوده اما مانند ابزار بحرانی در بافت نرم و استریل بدن وارد نمیشوند و میزان آلودگی در این دسته از ابزار نیز تا حدی بالاست و لازم است بعد از هربار استفاده استریل شود و یا حداقل ضدعفونی سطح بالا صورت گیرد.
  3. ابزار غیر بحرانی (Noncritical) : ابزاری مانند کاشور، تابوره، یونیت، صندلی، تیوب رادیوگرافی و … که تنها با قسمتهای خارجی بدن و پوست سالم در تماس هستند را شامل میشود که میزان آلودگی در این ابزار به نسبت پایین بوده و نیازی به استریل و یا ضدعفونی سطح بالا نداشته و تنها در صورت آلوده شدن با مخاط و یا بزاق، ضدعفونی با یک محلول سطح متوسط کفایت میکند.

همیشه باید این نکته را در نظر داشت که شرط اصلی در انجام کامل ضدعفونی و استریل، انجام پاکسازی قبل از آن است، یعنی اگر پاکسازی به درستی انجام نشود هیچگاه نمیتوان یک ضدعفونی و استریل کامل را داشته باشیم.

برای این منظور قبل از انجام عملیات ضدعفونی کردن باید ابزار با یک شوینده (دترجنت) مناسب شسته و با یک برس ساییده شود و از آنجایی که حضور مواد آلی به صورت خون و چرک و … میتواند در فعالیت ضدمیکروبی محلول ضدعفونی کننده تاثیر سوء داشته باشد از این رو بهتر است هنگام پاکسازی از محلول های آنزیماتیک مانند امیلاز، لیپاز و یا پروتئاز استفاده شد.

اکنون در ادامه این مقاله و با توجه به توضیحات قبلی میخواهیم به بررسی یکی از بهترین محلول های موجود برای ضدعفونی کردن ابزار دندانپزشکی بپردازیم.

سپتی توربو یک محلول ضدعفونی کننده سطح متوسط است که حاوی 3 ماده موثر ( دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید، الکل اتانول، الکل ایزوپروپانول) است که با وجود این ترکیبات میتواند فعالیت از بین بردن میکروارگانیسم ها را در بهترین حالت ممکن انجام دهد.

 

ویژگی های اسپری ضدعفونی کننده ابزار پزشکی و دندانپزشکی سپتی توربو:
  1. وسیع الاطیف بودن به دلیل حضور الکل در کنار آمونیوم 4 ظرفیتی نسل جدید در ترکیبات آن
  2. فاقد اثر خورندگی و ایجاد تغییر رنگ و لک بر روی ابزار
  3. فاقد فنول و آلدئید و سایر مواد سمی و ایمن برای کاربر
  4. دارای اثرات ضدمیکروبی پایدار به دلیل استفاده از دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید
  5. باکتری کش و ویروس کش قوی (از بین برنده مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و ویروس های بدون پوشش قوی بخاطر استفاده از ایزوپروپانول)
  6. اثربخشی سریع و قدرت تبخیر بالا از روی سطح
  7. ایمن برای محیط زیست و فاقد باقی مانده سمی و بازگشت کامل مواد موثره به محیط زیست

محلول سپتی توربو محصولی از برند آسپتین شرکت به بان شیمی است که دارای تاییده سیب سلامت و ISO9001 و ISO13485 و استاندارد اروپایی EN14348 و EN1040 میباشد.

 

اسپری ضدعفونی کننده ابزار پزشکی و دندانپزشکی سپتی توربو را میتوانید از اینجا تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.