رویداد های دندانپزشکی

لیزر و انقلاب در دنیای دندانپزشکی

Rate this post

انقلاب در دنیای دندانپزشکی

برخي تازه هاي علمي در حوزه دندانپزشکی شامل دستيابي به روش هاي نوين تشخيصي درماني، ساخت داروهایی براي تسكين دردهاي دنداني و توليد مواد لازم براي ترميم و بازسازي دندان ها مي شود. در کشف اين دستاوردهاي نوین پژوهشگران كشورمان در داخل و خارج از كشور تاثيرگذار بوده اند و توانسته اند نام ايران را در سطح مجامع علمي بين المللي مطرح كنند.

 

 تشخیص پوسیدگی های دندانی با لیزر:
  • يكي از اين روش هاي نوين كه محققان كشور نيز از آن استفاده مي كنند، تشخيص پوسيدگي هاي دنداني با استفاده از اشعه ليزر است.با استفاده از اين روش پوسيدگي هاي دنداني در نواحي غيرقابل ديد (بين دندان ها) با تاباندن اشعه ليزر قابل تشخيص است. در این روش اشعه لیزر به دندانی که به معاینه نیاز دارد و یا درد دارد تابیده می شود و سپس با کمک برگشت نور میزان مواد معدنی موجود در بافت دندان تحلیل و بررسی می شود.
  • اگر ميزان موادمعدني موجود در بافت دندان كمتر از حد استاندارد باشد، دندان دچار پوسیدگی شده بنابراین اقدامات درماني لازم جهت درمان انجام میگردد.در غير اين صورت بررسي موارد دیگر انجام می شود تا علت درد و ناراحتي بيمار تشخيص داده شود.

 

ساخت داروها
  • دارويي براي درمان زخم هاي دهاني و بيماري های دهانی ماننده لیکن پلان كه درمان آن بسيار دشوار و دراز مدت است، به دست پژوهشگران و محققان ایرانی ساخته شده است اين ماده جديد دارويي بر پایه عصاره گياهان دارويي خلق شده است.که ماده اصلی این دارو از عصاره گیاه شیرین بیان (رزماری) ساخته شده است. ساخت اين ماده مراحل تكميلي تحقيقات را مي گذراند و به زودي به مرحله بالين و درمان بيماران مي رسد.

 

روش نوين درمان ريشه دندان هاي شيري
  • تا هشت سال گذشته براي درمان پوسيدگي هاي دنداني خردسالان (پوسيدگي هاي ناشي از استفاده از شيشه شير) راه حلی ارایه نشده بود و به همين دليل دندان پوسيده از دهان خارج مي شد.زیرا درمان دندان هاي قدامي شيري پوسيده بسيار مشكل است و بايد براي آن عصب كشي انجام شود همچنين كنترل كودكان براي عصب کشی  بسیار مشکل است،‌ بنابراين در گذشته اقدام به خارج كردن دندان کودک مي كردند.
  • اكنون باخلق اين روش نوین توسط دندانپزشكان ايراني، داخل كانال دندان را با مواد كامپوزيتي پر میکنند و تاج دندان بازسازي مي شود.با استفاده از اين متد جدید مي توان درمان ريشه را براي دندان هاي شيري انجام داد و دندان را تا سال ها حفظ كرد.

 

 روش جايگزين عصب كشي

  • روش برداشت يك مرحله اي پوسيدگي دندان جهت حفظ حيات عصب دندان به عنوان راه حلی نو در حوزه دندانپزشكي كشور ابداع و به عنوان روش جايگزين عصب كشي ارايه شده است.این روش از سال ها پيش در دنيا مطرح شده بود اما تحقيقات بر روي اين روش جهت بهينه سازي آن از سه سال گذشته در كشور ما آغاز شده است.
  • در بيشتر مواقع براي درمان دندان هاي داراي پوسيدگي عميق، درمان ريشه ارایه میشد اما در اين روش دندان هاي داراي اين گونه پوسيدگي ها حفظ و از نابودي حيات عصب (پالپ) دندان جلوگيري مي شود.
  • در اين روش پس از برداشت پوسيدگي ها به جاي درمان ريشه، روي دندان را با موادي همچون CEM و MTA پوشانده و بنابراین دندان حفظ مي شود و ديگر لازم نيست تمام ريشه دندان ازبين برود و تنها تاج آن برداشته و بر روي آن ماده CEM گذاشته مي شود.
  • لیزر در دندانپزشکی در سطح دنيا به صورت دو مرحله اي انجام مي شود اما در ايران طبق تحقيقات انجام شده در اين زمينه،‌ انجام اين روش به صورت يك مرحله اي امكان پذير شده است.
  • با استفاده از لیزر در دندانپزشکی جديد حيات دندان ها طولاني تر مي شود و فرد مي تواند با رعايت اصول بهداشتي سال ها دندان خود را حفظ كند.
  • دستگاه های تشخیص٬ اشعه لیزر که طول موج بخصوصی از نور است را به دندان می تاباند و بازتاب این اشعه را از بافت های دندان جذب می کند. بافت های سالم طول موج بخصوصی را بازتاب می کنند و بافت های پوسیده طول موج دیگری را باز می تابانند که به این عمل فلورسانس می گویند. پس توسط عمل فلورسانس بافتهای سالم و پوسیده با دقت بالائی حدود 99% می توان دندان پوسیده را تشخیص داد. این دستگاه پوسیدگی را به صورت اعداد نمایش می دهد و از روی عدد پزشک می تواند بگوید کدام ناحیه دندان دچار پوسیدگی است و حجم آن چقدر است و شدت پوسیدگی به چه صورتی است.

 

ساخت ماده غني شده با كلسيم (CEM)

  • در گذشته براي درمان ريشه دندان از محصولاتي كه تحريك كننده بود و در مواردی زمينه ايجاد صدمات جدی تری را در بيماران فراهم مي كرد، استفاده مي شد.اين درحالي است كه در 10 سال گذشته محققانی آمريكایی ماده جايگزينی را معرفی كردند كه تقريبا بی ضرر بود و براي ترميم عصب دندان به كار برده مي شد.به دنبال معرفي اين ماده، محققان ايراني تحقيقاتی را آغاز كردند به منظور تهيه ماده اي كم ضررتر و مطابق با سلول هاي انساني كه در نتيجه اين تحقيقات ماده غني شده از كلسيم براي پركردن ريشه دندان هايی كه دچار صدمه عصب شده بودند (CEM)، به دست آمد.که تاكنون كاربردي بسيار موفقيت آميز در درمان دندان هاي شيری و دائم داشته و متجاوز از 40 مقاله تحقيقاتی در اين مورد در كنگره ها و كنفرانس های بين المللی ارايه شده است.

 

لیزر در ترمیم دندان ها:
  • دانشمندان با استفاده از لیزر در دندانپزشکی ، دندان‌های پوسیده موش را وادار به خودترمیمی کرده‌اند. موفقیت آزمایش‌های انسانی به معنی پایان دوران درمان‌های دردناک و پرهزینه فعلی خواهد بود.
  • دانشمندان موفق شده‌اند دندان پوسیده را مجبور کننند خودش را با استفاده از پرتو لیزر درمان کند. با این روش، درد و رنج عمل جراحی روت کانال (عصب‌کشی) دندان و نیاز به پر کردن دندان، به زودی پایان خواهد یافت.
  • تنها پنج دقیقه تابش پرتو لیزر کافی است تا فرایند معالجه و خود ترمیمی دهان آغاز شود.
  • این شیوه جدید می‌تواند نیاز به پر کردن دندان را برای برخی از انواع پوسیدگی‌ها از بین ببرد و شاید هم در نهایت جایگزین درمان گران‌قیمت و دردناک عصب‌کشی شود.
  • جریان شدید نور از یک منبع لیزری، ماده‌ای شیمیایی را در دهان فعال می‌کند که سلول‌های بنیادی داخل دندان را بیدار می‌کند. پس از آن سلول‌های بنیادی عاج جدیدی برای دندان تشکیل می‌دهند که در کمتر از 12 هفته بعد به سادگی جایگزین دندان قبلی می‌شود.
  • اگر آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشند، می‌تواند به معنی پایان دوران دندان‌های مصنوعی باشد که نه برای سلامت دهان خوب هستند و نه برای دندان‌های طبیعی.
  • بر طبق پیش بینی ها به نظر می‌رسد که لیزر در دندانپزشکی کم‌هزینه بوده و رویکردی بسیار سر راست باشد و به رغم اینکه ظاهرا شبیه به یک فن‌آوری سطح بالا است، هزینه سنگین و کمر شکنی نداشته باشد.
  • دکتر کریس میسون، استاد درمان‌های بازسازی‌کننده در یونیورسیتی کالج لندن پیش‌بینی می‌کند که این روش هم مورد علاقه بیمار و هم متولیان خدمات درمانی خواهد بود، چرا که هم کم هزینه است و هم مستلزم عمل جراحی خاصی نیست.

 

مزایای استفاده از لیزر در تشخیص پوسیدگی دندان:

1- کاملا بی ضرر است و مثل اشعه X محدودیت ندارد. بخصوص به کودکان بسیار کمک می کند.
2-برای زنان باردار در هر مرحله ای قابل استفاده است.
3- تشخیص دقیق تر( پوسیدگی ها را با دقت بالا (99%) تشخیص می دهد).

 

گردآورنده: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.