مقالات عمومی

ویژگی‌های‌ یک خمیردندان خوب چیست

Rate this post

ویژگی‌های‌ یک خمیردندان خوب چیست؟

  • خمیردندان در بهداشت دهان و دندان نقشی مکمل برعهده دارد و وظیفه اصلی برعهده مسواک و نخ دندان است. در واقع اگر کسی بدون خمیردندان هم مسواک بزند اما این کار را به‌درستی انجام بدهد تفاوت فاحشی در نتیجه آن اتفاق نخواهد افتاد. امروزه آنچه از خمیردندان انتظار می‌رود بیشتر به ترکیب مواد دارویی و کیفیت و مقدار مواد ساینده آن باز‌می‌گردد. غیر از اینها، خمیردندان هماننده یک صابون خوشبوکننده عمل میکند.

 

ترکیبات اصلی خمیردندان:

خمیردندان‌ها به‌صورت خمیری یا ژل  عرضه میگردند با وجود انواع خمیردندان، برخی از ترکیبات آن در بعضی گونه‌ها مشترک هستند، از جمله:

  • ضخیم‌کننده یا قوام‌دهنده: این نوع ترکیب باعث قوام خمیردندان میشود،ماننده صمغ‌ها و مولکول‌های چسبنده که در برخی از جلبک‌های دریایی یافت می‌شوند.
  •  مواد لایه‌بردار: شامل سیلیکات‌ها و کربنات کلسیم هستند که کمک میکند دندا از هر نوع غذا، باکتری‌ها و برخی رنگ‌ها تمیز گردد.
  • رایحه‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی: این مواد برای طعم بهتر خمیردندان استفاده میشوند.
  •  هومکتانت‌ها: خمیرها و ژل‌ها حاوی موادی مانند گلیسرول هستند تا باحفظ رطوبت از خشک شدن خمیردندان جلوگیری کنند.
  •  دترجنت‌ها: کفی که هنگام مسواک زدن می‌بینید ناشی از دترجنت‌هایی مانند سدیم لوریل سولفات  است

 

چه نوع خمیر دندانی مناسب دندان های شماست:

خمیردندان‌های فلورایددار

  1. فلوراید مهم‌ترین موردی که هنگام انتخاب خمیردندان باید به آن توجه کرد.
  2. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است. استفاده ازآن نقش مهمی در کاهش پوسیدگی و کاواک (کرم‌خوردگی)‌ دندان دارد. باکتری‌های دهان از باقی مانده قندها و نشاسته‌ای روی دندان‌ می‌مانند، تغذیه می‌کنند که در نتیجه این فعالیت اسیدی آزاد می‌کند . فلوراید از دو راه به حفاظت از دندان‌های شما از باکتری‌ها ، کمک می‌کند: اول، فلوراید باعث محکم‌تر شدنمینای دندان می‌شود و آن را در برابر آسیب اسید محافظت می‌کند. دوم اینکه مراحل اولیه آسیب ناشی از اسید را در مناطقی از دندان که شروع به پوسیده شدن کرده‌اند، با رسوب دادن دوباره مواد معدنی‌ ترمیم میکند.
  3. حتی اگر در منطقه‌ شما آب شرب دارای فلوریداست، باز هم باید از خمیردندان فلوریددار استفاده کنید.زیرا به افزایش غلظت فلوراید در دندان‌ها کمک می‌کند.
  4. میزان فلوراید در خمیردندان باید در حد ۱۰۰۰ بخش در میلیون (ppm) باشد.
  5. خمیردندان فلورایددار به‌خصوص برای افراد دچار دیابت اهمیت دارد زیرا به جلوگیری از تجمع میکروب‌ها روی دندان‌ها کمک می‌کند و افراد دیابتی به‌خصوص به عفونت دهان حساس هستند. آنها می‌توانند پس از مسواک زدن با خمیردندان برای ۳۰ ثانیه دهانشان را با یک دهانشویه ضدباکتری بشویند.

 

خمیردندان‌های‌ ضدجرم

  • خمیردندان‌های ضدجرم بسیاری موجودند. همه افراد لایه‌ای از باکتری روی دندان‌هایشان دارند که پلاک نامیده می‌شود. اگر این پلاک با مسواک زدن فورا برداشته نشود، سخت می‌شود وتبدیل به‌ جرم میشود. این رسوب زیر لثه‌ها و روی دندان‌ها ایجاد می‌شود و به سادگی برطرف نمی‌شود و درنهایت به بیماری لثه می‌انجامد.
  • ترکیبات گوناگونی ممکن است در خمیردندان‌های ضدجرم به کار برود. ترکیبات شیمیایی شامل پیروفسفات‌ها و سیترات روی به این خمیردندان‌ها افزوده می‌شود و در جلوگیری از تشکیل جرم موثر هستند. به علاوه برخی خمیردندان‌های ضدجرم، آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوسان دارند که برخی از باکتری‌های دهان را می‌کشد حتی خمیردندان‌های ضدجرمی که حاوی چند ماده ضدپلاک میکروبی هستند تاثیر بیشتری دارند.

 

خمیردندان‌‌ های ضد حساسیت

  • برای افرادی که دندان‌هایشان به سادگی با تماس  مواد داغ یا سرد تحریک می‌شوند، خمیردندان‌های مخصوصی در بازار موجود است. این خمیردندان‌ها معمولا حاوی نیترات پتاسیم، استرانتیم استات، کلسیم سدیم فسفوسیلیکات،کربنات کلسیم یا حتی ترکیبات فلوراید هستند و با جلوگیری از انتقال پیام‌ها از اعصاب درون دندان، حساسیت دندان را کاهش دهند و یا با تسریع بازسازی ساختار معدنی دندان، شدت تحریکات وارد بر اعصاب دندان را کاهش می‌دهند.. ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا این موادتاثیر خود را بگذارند
  • یک خمیردندان خوب برای دندان‌های حساس نسبت به خمیردندان‌های معمولی قوام بیشتری دارد و چسبنده‌تر است که این امکان را می‌دهد که مواد موجود در خمیردندان جذب دندان و لثه شود.

 

خمیردندان‌های سفیدکننده

  • امروزه خمیردندان‌های سفیدکننده بسیاری برای کمک به افرادی که دنبال دندان‌های سفید مثل مروارید هستند، در بازار موجود است.
  • خمیردندان‌های سفیدکننده معمولا حاوی مواد رنگ‌بر نیستند. در عوض، ذرات خراشنده‌ای دارند که دندان‌ها را پولیش می‌زنند یا با اتصال به مواد رنگی رسوب‌کرده روی دندان آنها را از دندان جدا می‌کنند. اما بهتر است بصورت مکرر و بصورت طولانی مدت استفاده نشود واگر دندان‌های حساسی دارید، بهتر است از خمیردندان‌های سفیدکننده اجتناب کنید.
  • خبرگزاری فارس: یک دندانپزشک گفت: فشار آوردن بیجا روی دندان و حرکات نامربوط حتی با بهترین مسواک و خمیردندان بسیار مضر است و همچنین زمان مسواک زدن باید حدود ۳ تا ۵ دقیقه در نظر گرفته شود

 

خمیر دندان های ‌ذغالی

  • اخیرا خمیر دندان‌های زغالی بسیار رایج شده‌اند. که اثرگذاری خوبی در سفیدی و پاک‌کنندگی دندان‌ها دارد. ذرات زغال موجود در این خمیر دندان‌ها باعث جذب آلودگی‌ها و رفع لکه‌های روی دندان می‌شود. البته مصرف این خمیر دندان‌ها به‌طور مداوم توصیه نمی‌شود زیرا باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند و آن را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند و مقاومت و سلامت دندان به‌طور جدی به خطر می‌افتد

 

نکاتی برای انتخاب خمیردندان:

این نکات به شما کمک می‌کنند بهترین خمیردندان را که نیازهایتان را برطرف می‌کند، انتخاب کنید.

  1. خمیردندان‌های تاییدشده انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) را انتخاب کنید.
  2.  مراقب خمیردندان‌های تقلبی باشید.ممکن است حاوی مواد سمی باشند.
  3. به نیاز خودتان و خانواده‌تان توجه داشته باشید. مادامی که خمیردندانی فلورایددار باشد، برای استفاده مناسب است و انتخاب نوع آن به انتخاب شخصی و ترجیح شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید خمیردندانتان از مواد طبیعی ساخته شده باشد، باید خمیردندانی که سازمان‌های بهداشتی آن را تایید کرده‌اند، انتخاب کنید. توجه داشته باشید خمیردندان‌های طبیعی معمولا حاوی فلوراید نیستند. اگر می‌خواهید سفیدی دندان‌هایتان را بازگردانید، می‌توانید از خمیردندان‌های حاوی جوش‌شیرین (بیکینگ سودا) استفاده کنید.
  4. اگر مشکل بوی بدن دهان دارید، می‌توانید از انواع خمیردندانی که دهان را خوشبو می‌کنند، استفاده کنید. این خمیردندان‌ها با باکتری‌های عامل ایجاد بوی بد مبارزه می‌کنند.
  5.  توجه داشته باشید شستن دهان پس از استفاده از هر خمیردندانی از جمله خمیردندان‌های برای دندان‌های حساس اثر آنها را کاهش می‌دهد، اما بیشتر افراد دندانشان را پس از استفاده از خمیردندان می‌شویند، باتوجه اه ینکه خمیردندان‌هایی برای دندان‌های حساس معمولا مزه خوبی ندارند. ساده‌ترین کار این است که دهانتان را نشویید و تا ۳۰ دقیقه پس از مسواک زدن با خمیردندان چیزی نخورید و نیاشامید. بهتر است درست پیش از زمان خوابتان مسواک بزنید.
  6. در مورد خمیردندان‌های به‌اصطلاح طبیعی انواعی را انتخاب کنید که اجزای آنها را می‌شناسید. خمیردندان‌های جوش‌شیرین‌دار یا نمک‌دار معمولا بی‌خطر هستند، اما توجه داشته باشید خمیردندان‌های طبیعی در رده مکمل‌های گیاهی قرار می‌گیرند. این خمیردندان‌ها ممکن است حاوی ترکیباتی نباشند که خطرناک بودن آنها ثابت شده است، در عین ‌حال ممکن است حاوی اجزایی باشند که بی‌خطر بودنشان ثابت نشده است
  7. خمیردندان‌های متفاوت در بازار موجود هستند و ادعاهای تبلیغاتی بسیاری هم در مورد آنها می‌شود. به‌جای این ادعاها به واقعیت‌ها توجه داشته باشید و پیش از خرید برچسب خمیردندان را با دقت بخوانید. به دنبال اجزایی بگردید که برای هر نوع خمیردندان به آن اشاره کردیم و مراقب اجزای ناآشنا باشید.

 

دور خمیردندان های شیرین را خط بکشید:
  • برخی از برندها برای اینکه تجربۀ مسواک زدن را برای مصرف‌کنندگان خوشایندتر کنند به راهکارهایی مانند افزودن شکر و طعم روی می‌آورند. شکر و مواد نامناسب اضافی می‌تواند موجب تخریب دندان‌ها شود. خوشایند بودن طعم و مزه خمیر دندان نباید باعث شود که دندان‌های‌تان را در معرض آسیب قرار دهید. بیشتر خمیر دندان‌هایی که برای کودکان به بازار عرضه می‌شود، حاوی شکر هستند. یادتان باشد که دورِ چنین محصولاتی یک خط بزرگ قرمز بکشید.

 

رنگ‌های پایین خمیر دندان‌ها چه مفهومی دارد؟

دبیر انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران به جزئیات مفهوم رنگ‌های پایین تیوب خمیر دندانها پرداخت.

شایعات می‌گویند که مفهوم رنگ‌های روی تیوب خمیردندان بدین صورت است:

  1. قرمز: طبیعی + محتویات شیمیایی
  2. سیاه: کاملاً شیمیایی
  3. سبز: طبیعی
  4. آبی: طبیعی + دارویی.

دبیر انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران ادامه داد: در صورتی که در حقیقت، مربع‌های رنگی پایین تیوب خمیردندان هیچ ارتباطی به مواد محتوای آن ندارد،

به این مربع‌های رنگی color Marks یا Marks Eye می‌گویند که علائمی در مورد پروسه تولید هستند و نشان‌دهنده این مطلب هستند که در روند تولید واحدهای مشترک درون دستگاه‌ها با سرعت بالا یک بسته از کجا تا کجا بریده می‌شود و این ساختارها با سانسورهای نوری قابل مشاهده هستند.

ساعتی تصریح کرد: همچنین مطلب مهم برای پی بردن به محتوای شیمیایی خمیردندان، خواندن اطلاعات نوشته‌شده در مورد عناصر موجود در خمیر دندان به‌روی بسته است که اطلاعات کافی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

خمیردندان و کودکان:
  • کودکان باید به‌محض رویش دندان‌ 2 بار در روز دندان‌هایشان را با خمیردندان فلورایددار در حد یک دانه کوچک برنج مسواک بزنند.
  •  کودکان ۳ تا ۶ ساله تحت نظارت والدین با مقداری در حد یک نخود خمیردندان فلورایددار می‌توانند خودشان مسواک بزنند.
  • مراقب باشید کودک بیش‌ازحد تیوب خمیردندان را فشار ندهد و مقدار زیادی خمیردندان روی مسواک نگذارد یا خمیردندان را نبلعد.

 

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.