دستگاه و تجهیزات/نگهداشت

نکته ها و ترفند ها برای کار با لایت کیور

Rate this post

در گذشته لامپ های هالوژن که در دستگاه لایت کیور بکار میرفت مهندسان جنرال الکتریک آلمانی طراحی کردند که با آمدن روش نوین بلیچینگ دستگاه های توربو ساخته شد که در عمل بعلت شدت ولتاژ  بالا حرارت زیادی ایجاد میکرد.

 

پلیمریزاسیون خوب:
  • برای داشتن یک پلیمریزاسیون خوب قطعا نیازمند یک لایت کیور خوب هستیم همچنین یک لایت کیور خوب نیازمند پروتکل هایی میباشد که در کنار هم قرار بگیرند تا یک پلیمریزاسیون موفقی داشته باشیم.
  • لایت کیورینگ خوب عضو اصلی یک پلیمریزاسیون خوب است.
  • ساخت کیورینگ در هر صورت روش خوبی است و شدت میزان و استرس پلیمریزاسیون مارا کمتر خواهد کرد و قطعا این شیوه ی مناسبی است که بصورت تدریجی اضافه شود که بطور شوک با سرعت زیاد اعمال نشود تا پلیمرها به آرامی در کنار هم بلغزند و پایدار تر شوند طبق مطالعات این شاخص٬ بعنوان برتری دستگاه ثابت نشده است اما میتوان جز محاسن دستگاه های لایت کیور در نظر گرفت. اینکه نوع دستگاه LED.H نسل ۴ نسل۲و یا هالوژن باشد اهمیت چندانی ندارد اما اگر دارا این مزیت باشد جز امتیاز دستگاه به حساب می اید و بسیار مفید برای عمل پلیمریزاسیون می باشد اما اگر دستگاه فاقد این نوع مزیت باشد نمیتوان گفت عاری از ویژگی اصلی دستگاه است زیرا جز موارد ضروری دستگاه لایت کیور به حساب نمی اید.

 

راهکار کلینیکی جهت تشخیص کیور شدن کامپوزیت:

برای تشخیص کیور شدن کامپوزیت عموما کشیدن سوند روی سطح است اما این راهکار چندان مناسبی نیست و تست های لابراتوری بهترین راه هستند اما چون عملا هیچ راه حلی نداریم برای این کار و اینکه چه مقدار کامپوزیت سخت شده و موفق بودیم یک راه کار تیوری کوچک وجود دارد مبنی بر اینکه:

  1. یک نی تیره رنگ با قطر دوسانت بردارید و داخلش را از کامپوزیتی که استفاده میکنید پر کنید.
  2. از قسمت بالا اشعه بدهید و سپس نی را جدا کنید و ببرید
  3. تکه های نرم کامپوزیت کیور نشده را جداسازی کنید
  4. استوانه تشکیل شده ارتفاعی دارد که آن ارتفاع را تقسیم بر ۲ میکنیم
  5. در حالت مطلوب منبع اشعه کاملا نزدیک باشد

در روش فوق هیچ داده علمی بیان نشده اما روش مناسبی در درمان کلینیکی است و عمل کشیدن سوند روی سطح هیچ اطلاعی از انتهای کار و کیور شدن پایین دندان به ما نمیدهد  بنابراین ما باید از لایت کیور با کیفیت استفاده کنیم.

 

ضدعفونی کردن لایت کیور ها:
  • عموما مناسب ترین راه ها جهت ضدعفونی کردن لایت کیور ها اتوکلاو کردن است
  • در مورد بدنه باید با محلول ضدعفونی  و گاز والکل استفاده کرد اگر جنس بدنه فلز باشد میتوانید از محلول ضدعفونی با کیفیت استاندارد استفاده کنید در صورتی که جنس بدنه لاکی باشد توصیه میشود از محلول ضدعفونی فاقد الکل توصیه میشود استفاده شود. اما ترجیحا  زمان استفاده بهتر است از شید های مخصوص دستگاه کیورینگ استفاده شود
  • برای ضدعفونی کردن سری ها عموما بهتر است زمان کیورینگ از سلفون استفاده کنید (عموما درصد بسیار جزیی جلوی اشعه را میگیرد)اما عموما روش اتوکلاو استفاده می شود

 

اهمیت لایت متر ها:
  • در برخی دستگاه ها لایت متر در پایه تعبیه شده است.
  • اما برخی دستگاه ها که نیازمند به لایت متر مجزا هستند بهتر است در ماه یک مرتبه دستگاه کیورینگ خود را چک کنند تا کیفیت و کارکرد دستگاه بررسی شود و زمانی که به تعداد دفعات شاهد کاهش شدت خروجی لایت بودید حتما با کارخانه سازنده تماس بگیرید تا مشکل برطرف شود.

 

گرمای لایت کیور و آسیب به پالپ:
  • از عواملی که بسیار دندانپزشکان را دچار نگرانی میکند  آسیب پالپ در اثر گرمای دستگاه میباشد
  • لازم به ذکر است ک اگر ۴ لی ۵ درجه گرمای اضافی به پالپ بدهیم می توانیم انتظار اسیب پالپ را داشته باشیم همچنین دستگاه های کیورینگ خوب دارای حرارت بالا هستند  بنابراین در زمان کیورینگ باید از دستیار خود بخواهیم با باد هوا سطح دندان را خنک نگه دارد بنابراین بهتر است  زمان لازم برای کیورینگ دندان را طبق گفته شرکت سازنده کامپوزیت عمل کنیم نه گفته کارخانه سازنده لایت کیور زیرا سازنده کامپوزیت  میداند که این کامپوزیت به چه میزان انرژی نیاز دارد و حداقل میزان را جهت سفت شدن مشخص میکند.

 

قیمت بالای یک لایت کیور الزاما فاکتوری برای افزایش کیفیت است!
  • قطعه هایی در لایت کیور های خوب تعبیه شده که چند برابر قیمت یک لایت کیور نسبتا معمولی است .
  • در لابراتور ها به چشم مشاهده می شود که کیور کردن ۴۰ ثانیه ای با لایت کیور نسبتا معمولی هنوز شل هستند ولی همان رزین را ۵ ثانیه با لایت کیور های خب کیور کنیم  سختی کامل را مشاهده میکنید. اما همیشه قیمت بالای تجهیزات دندانپزشکی تعیین کننده کیفیت آنها نیست و لایت کیور هم از این قانون استثناء نمی باشد .

    اما یکی از مسائلی که در هنگام خرید لایت کیور به آن دقت کرد خدمات پس از فروش است ، با یک مثال ساده :شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که مثلا کالایی را باقیمتی بسیار بالا خریداری نمایید و بعد از مدتی که از آن استفاده نموده اید قطعه ای از قطعات حیاطی آن دچار خرابی شده باشد و نیاز به تعویض آن باشد .

    فرض کنیم کالای مورد نظر یک لایت کیور است و LED آن دچار مشکل می باشد و باید تعویض شود . اولین کاری که انجام می دهیم با شرکتی که کالا را از آن خریداری نموده ایم تماس می گیریم که در این تماس دو فرض ممکن است یکی اینکه لایت کیور ما در محدوده زمانی گارانتی می باشد که ما در اینجا از ورود به این موضوع صرف نظر می کنیم .

    به هر حال ما پول زیادی را خرج کرده ایم و انتظار داریم تا لایت کیور ما به سرعت کارایی خود را بدست آورد تا بتوانیم از آن استفاده نماییم .

    اگر شرکت وارد کننده در جواب شما بگوید قطعه مورد نیاز شما را ندارد و یا برای موجود کردن دوباره باید به شرکت سازنده که در اروپا یا آمریکا و … می باشد سفارش دهد ، و این امر حداقل 2 تا 3 ماه طول خواهد کشید . سئوال اینجاست که برای شما و چرخه کاری شما چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ آیا باید صبر کنید و بیماران را منتظر نگه دارید و یا مجددا لایت کیور دیگری را خریداری نموده و به فعالیت خود ادامه دهید ؟

  • نتیجه بیسیار روشن در موضوع این است که خرید تجهیزات دندانپزشکی و یا هر کالای دیگر با قیمت های بسیار بالا ضامن کیفیت مناسب آن نمی باشد . چراکه امروزه بخش قابل توجه کیفیت را خدمات پس از فروش تعیین می کند .

 

برای خرید یک لایت کیور مناسب چه عواملی را باید در نظر بگیریم:
  1. توان خروجی
  2. طول موج خروجی
  3. طراحی و ارگونومی
  4. اندازه و زاویه سری
  5. طول عمر باتری
  6. پشتیبانی و خدمات
  7. قیمت

 

 اجزاء داخلی دستگاه لایت کیور :
  • لامپ هالوژن
  • کابل هدایت نور
  • برد الکترونیکی  کنترل جریان نور
  • تراس تبدیل ولتاژ
  • هندپیس
  • رفلکتور
  • سوئیچ های سیگنال
  • کلیدهای on و off دستگاه

 

معایب و تعمیرات دستگاه :
  •  مهمترین عیوب لایت کیورها خرابی لامپ , فن و یا برق اصلی می باشند و به طور کلی تعمیر آنها ساده می باشد .
  • ضعیف شدن شدت نور : کثیف یا خش داشتن سر پروپ یا فیلتر بررسی شود.
  • کار نکردن فن دستگاه : سوختن یا قطعی در سیم های فن بررسی شود.
  • نور نداشتن در لایت کیور هالوژن : سوختن لامپ, سولفاته شدن یا قطعی در پایه های لامپ بررسی شود.
  • نور نداشتن در لایت کیور LED : خرابی باطری یا در نوع سیم دار٬ قطعی در سیم دستگاه بررسی شود .

 

معرفی چند برند دستگاه :
  1. Mectorn
  2. Coxo
  3. Dentine
  4. CMS Dental 
  5. Vivadent
  6. woodpecker
  7. GoodDrs
  8. dentlight

 

منبع: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.