دستگاه و تجهیزات/نگهداشت, رویداد های دندانپزشکی

مزایای میکروسکوپ در دندانپزشکی

Rate this post
  • با پیشرفت روش های درمانی و لزوم انجام درمانی دقیق٬ استفاده از میکروسکوپ های دندانپزشکی افزایش یافته است.
  • قدرت دید میکروسکوپ بسیار بالاتر از قدرت چشم غیرمسلح و لوپ های چشمی است٬ علاوه بر آن میتوان از آن در بسیاری از درمان هایی ماننده درمان های دندانپزشکی زیبایی٬ درمان ریشه و درمان های پریودنتال استفاده کرد.
  • استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی سبب درمان دقیق تر٬ هدفمند تر و با صدمه کمتر به بافت های مجاور میشود.

 

مزایای استفاده از میکروسکوپ چیست:
  • با استفاده از میکروسکوپ های دندانپزشکی پروسه های درمانی می تواند دقیق تر و با اطمینان بیشتری انجام شود. بزرگنمایی میکروسکوپ می تواند بین ۴ تا ۲۴ برابر باشد و با استفاده از محدوده ی دید بهتر و تنظیمات نور بیشتر میتوان طرح درمان های بهتر و دقیق تر ارایه کرد.
  • بعنوان مثال بسیاری از پوسیدگی های شیار های دندانی و یا میکروفرکچرها با چشم غیرمسلح به خوبی دیده نمیشود اما با میکروسکوپ در صورت مستقیم بورن کانال دندان حتی تا انتهای اپکس را میتوان مشاهده کرد! علاوه بر این دندانپزشکانی که از میکروسکوپ استفاده میکنند رضایت شغلی بیشتری دارند. بنابراین بسیاری از پروسه های درمانی سریع تر و راحت تر و با دید بهتر انجام میشود.
  • با استفاده از میکروسکوپ حتی پروگنوزهای درمانی قابل پبش بینی تر خواهد بود.بطور مثال میتوان تراش حفره را بطور دقیق تری ارزیابی کرد٬ همچنین وضعیت ارگونومیک دندانپزشک نیز بهبود می یابد٬‌صدمات گردن و کمر میتواند پیشگیری شود و حتی در مواردی شاهد بهبود وضعیت جسمانی دندانپزشکان نیز بوده ایم.
  • از دیگر مزایای میکروسکوپ میتوان به آموزش بهتر و افزایش کیفیت مشاوره و ارایه طرح درمان به بیماران اشاره کرد٬ در صورتی که دوربین فیلمبرداری به میکروسکوپ متصل شود٬ تصاویر پروسه ی دندانپزشکی قابلیت نشان دادن و ذخیره شدن را دارد.

 

کاربرد میکروسکوپ دندانپزشکی در درمان ریشه چیست:
  • تکنیک ها و پروسه های درمان ریشه اغلب درون فضای کانال است.درمان بیشتر اوقات با آگاهی از آناتومی فضای پالپ وکانال و همچنین عکس های رادیوگرافی انجام میشود. اما مزیت اصلی استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی در درمان ریشه این است که به کمک آن میتوان دید مستقیم پیدا کرد.
  • از مزایای استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی در درمان ریشه میتوان به تشخیص بهتر کانال ها٬ پرفوریشن ها و فرکچرها اشاره کرد.همچنین در صورتی که فایل یا وسایل اندوانتیک دیگری در کانال شکسته شود و یا بیماران نیاز به درمان اندو مجدد داشته باشد انجام پروسه ی درمانی راحت تر میشود.

 

آیا استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی راحت تر است:
  • قطعا در ابتدا دندانپزشکان با مشکلاتی مواجه میشوند بطور مثال بزرگنمایی و جزییاتی که قادر به دیدن آن ها نبودند برای آن ها شگفت آور خواهد بود٬ در ابتدا ممکن است درمان ها کند تر از زمان سابق باشد اما بعد از آموزش های اولیه کارایی و سرعت افزایش می یابد تا اینکه بعد از مدتی نسبت به روش های قبلی سریعتر و بهتر خواهد شد.

 

وسایل مخصوصی برای استفاده از میکروسکوپ نیاز است:
  • باید از وسایلی انجام شود که انگشت را از مسیر چشم ما خارج کند٬ بطور مثال بجای استفاده از فایل های دستی از فایل های روتاری استفاده میشود٬ همچنین از اینسترومنت های میکروسرجری استفاده میشود. فرز ها با شنک های بلند تر قابلیت استفاده ی بیشتری در هنگام  استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی دارند.

 

منابع:

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.