پروتز, مقالات عمومی

چگونه مواد قالب گیری مناسب را انتخاب کنیم ( راهنمای ست قالبگیری ایده آل )

ست مواد قالبگیری دندانپزشکی
4.4/5 - (20 امتیاز)

مواد قالب گیری دندان یا ست قالبگیری دندانپزشکی برای قالبگیری از دهان و دندان و فک استفاده می شود، به منظور گرفتن شکل دهان و فک و بررسی شرایط دندان های بیمار استفاده از بهترین مواد قالب گیری دندان یک امر ضروری در درمان بسیاری از موارد دندانپزشکی بشمار می آید.

برای داشتن یک قالبگیری دقیق باید تکنیک مناسب و کیفیت مطلوب بهترین مواد قالب گیری را هم لحاظ کنیم که از جمله مواد قالبگیری مناسب میتوان به مواد قالبگیری الاستومریک همچون هیبرید و پلی وینیل سایلوکسان و پلی اتر اشاره کرد چرا که دارای خواص مکانیکی و فیزیکی فوق العاده ای هستند که باعث می شوند تا نتیجه کار دارای ابعاد دقیق و درست و با قدرت الاستیک و ریکاوری بالا باشد و همچنین تمامی جزییات را بطور کامل مشخص میکند و پایداری آن نیز بسیار خوب است.

حال ما در این مقاله سعی داریم تا بهترین مواد قالب گیری دندان را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید بهترین نوع ست قالبگیری دندانپزشکی انتخاب کنید چرا که انتخاب یک ماده قالبگیری دندانپزشکی مناسب به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری در روند درمان داشته باشید و در نتیجه حس رضایت بیشتری در بیمار ایجاد کنید.

بهترین مواد قالب گیری بر پایه الاستومریک:

مواد قالبگیری دندان که بر پایه الاستومریک هستند نیاز دارند تا تری اختصاصی برای قالب گیری نهایی شوند.

اصولا ست قالبگیری دندانپزشکی بر پایه الاستومریک به سه صورت استفاده می شود:

  • برای بیمارانی که دندان ندارند و نیاز به ثبت بافت نرم دارند که باید با حداقل فشار یک ماده با قابلیت فلوی بالا . قوام بسیار کم و حداقلی مانند پلی سوافایدها و یا سیلیکون های افزایشی
  • در فشردگی های متوسط باید پلی سولفایدها با قوام متوسط سیلیکون افزایشی و یا اتر استفاده کرد اما این نکته را هم اید در نظر گرفت که سیلیکون و پلی سولفاید تراکمی در زمان ست شدن دچار تغییرات ابعادی بسیاری می شوند.
  • مواد الاستومریک با قوام بالا مانند پلی اتو که به آنها کامیابد هم گفته می شود می توان در پودر مولئ نیز استفاده کرد.

معرفی چند نمونه دیگر از ترکیبات بهترین مواد قالب گیری دندان بر پایه الاستومریک:

از دیگر مواد قالبگیری دندان بر پایه الاستومریک می توان به پلی وینیل سایلوکسان و پلی اتر اشاره کرد:

  • پلی وینیل سایلوکسات دارای خاصیت ارتجاعی مناسب و مقاوم در برابر پارگی هستند و پایداری بالایی دارند
  • پلی اتر دارای خاصیت آب د.ستی هستند و روان می باشند

این که دندانپزشک از کدام دسته استفاده کند بستگی به نظر شخصی و روش درمانش دارد اما فارغ از موارد ذکر شده در سال های اخیر نوع دیگری از ست قالبگیری دندانپزشکی معرفی شده بر پایه هیبرید پلی اتر و پلی ونیل که با ترکیب این دو ماده توانسته اند ویژگی هر دو را با هم ادغام کنند.

در ادمه به بررسی بیشتر جزییات سه ماده  وینیل پلی اتر سیلیکون و پلی وینیل سایلوکسان و پلی اتر که در ماده قالبگیری دندانپزشکی استفاده می شود می پردازیم.

بررسی مواد بکار رفته در بهترین مواد قالب گیری دندان:

1) وینیل پلی اتر سیلیکون

این ماده را می توان ترکیبی از خواص پلی وینیل سایلوکسان و پلی اتر دانست که مزایا هر دو ترکیب را داراست در حالی که معایبشان را حذف کرده است که با دارا بودن ثبات ابعادی بالا دارای خاصیت هیدروفیلیک می باشد و همچنین تحت فلو (FLOW) علاوه بر قوام، مقاومت بالایی در برابر پارگی دارد.

2) پلی وینیل سایلوکسان:

این نوع از متداولترین مواد به کار رفته در بهترین مواد قالب گیری دندانپزشکی بشمار می آیند که با نام سیلیکون های افزایشی شناخته می شوند که دارای تنوع بالایی از رنگ ها و ویسکوزیته و رایح های هستند که در تمامی تکنیک های قالبگیری می توان از آنها استفاده کرد و از دیگر ویژگی های آنها می توان به پایداری ابعاد و تنظیم سریع و ماندگاری طولانی و زمان کار کافی اشاره کرد.

اما با توجه به تمامی مزایای گفته ایراداتی هم دارند و آن هم خاصیت آبگریزی بودن آن است که باعث پایین آمدن دقت در یک محیط مرطوب شود که برای این مشکل میتوان با اضافه کردن سورفکتانت به مواد باعث شوند تا آبدوست تر شوند و در نتیجه قالبگیری بهتر انجام شود.

3) پلی اتر:

این نوع دارای خاصیت آب دوستی هستند و به همین خاطر در بین دندانپزشکان محبوبیت دارند چرا که خاصیت آبدوستی باعث ایجاد چسبندگی بهتر مواد میشوند و در نتیجه جزییات سطحی بهتری را ایجاد میکنند و بیشتر زمانی از آن استفاده می شود که مدیریت بافت دشوار باشد. اما معایبی هم دارند و آن هم سفت شدن بیش از حد و مزه تلخ آن است.

نحوه عملکرد بهترین مواد قالب گیری دندان:

در ست قالبگیری دندانپزشکی ماده به نام سیلیکون تراکمی وجود دارد که از نوع مواد الاستومریمی است که قبلا راج آن توضیح دادیم. این ماده از طریق ایجاد کراس لینک بین الکیل سیلیکات و هیدروکسیل پلیمر سیلیکون و در مجاورت با ترکیباتی از نوع قلع باعث تشکیل یک شبکه پلیمری سه بعدی می شود که محصول جانبی این واکنش ماده ای به نام انیل الکل است و ما آن را با نام پوتی و واش میشناسیم که وظیفه آن جبران فقدان تری اختصتصی است.

ماده دیگری نیز در عمل قالبگیری وجود دارد با اینکه نام آن را کمتر به عنوان ماده قالبگیری دندانپزشکی شنیده ایم و نام آن ماده ثبت بایت است.

ماده ثبت بایت:

این ماده به منظور جهت دادن رابطه فک بالا و پایین در هنگام نصب مدل استفاده میشود و در موفقیت ترمیم نهایی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.

توجه داشته باشید که در ترمیم های انجام شده در مدل های نصب شده صحیح نیاز به تنظیمات کمتری داریم که در نتیجه برای ثبت بایت زمان کمتری را صرف میکنیم.

باز همین روی اکثر دندانپزشکان بخاطر راحتی در استفاده و دقت و ثبات بالا و نیز سختی نسبتا خوب از مواد ثبت بایت بر پایه پلی وینیل سایلوکسان استفاده می کنند.

ثبت جزییات در بهترین مواد قالب گیری دندان:

یکی از مزیت هایی که یک ماده قالبگیری باید داشته باشد ثبت جزییات بافت دهان با جزییات بالا است تا بتوان آنها را به قالب های گچی انتقال داد.

جالب است که بدانید وجود فن آوری هایی همچون قالبگیری های دیجیتال CAD/CAM باز هم نتوانسته استفاده از مواد قالبگیری دندان را منسوخ کند.

انواع اصلی بهترین مواد قالب گیری دندان:

سه نوع قالبگیری اصلی دندانی داریم که شامل قالبگیری اولیه و قالیگیری نهایی و ثبت بایت می باشد که به شرح آنها می پردازیم.

1) قالبگیری اولیه دندان:

عبارت است از جانمایی دقیق از فضای داخل دهان بیمار  که به منظور تشخیص و ثبت قوس های دندان و تری اختصاصی و روکش موقت و ارتودنسی و سابقه درمان و مدل درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

2) قالبگیری نهایی دندان:

این مرحله از قالبگیری شامل جزییات بیشتر و دقیق تری از ساختار دندان و بافت اطراف آن می باشد که به منظور ساختن گچ استفاده می شود که در آزمایشگاه دندانپزشکی  با استفاده از این فرم، تاج دندان و پل دندان و و دندان مصنوعی و … را میسازند.

3) ثبت بایت در قلبگیری دندان:

از این مرحله در زمان ایجاد مفصل گچ های بین فک بالا و فک پایین و به منظور ثبت رابطه اکلوزالی بین قوس دندان ها استفاده میشود.

ویژگی های بهترین مواد قالب گیری دندان:

  1. ترشوندگی: یعنی مواد موجود در بهترین مواد قالب گیری دندانپزشکی میزان جریان خوب و مناسبی را در مناطق کوچک داشته باشند و بتوانند رطوبت را راحت جابجا کنند که در نتیجه باعث شوند تا فضای خالی کمتری را داشته باشیم.
  2. پایداری ابعاد: لازم است تا پس از قالبگیری مدت زمان دوام دقت و همچنین صحت مدل قالبگیری شده از نظر ابعاد بعد از ست شدن تا زمانی که مواد را می ریزیم قابل قبول باشد.
  3. دقت ابعاد: عبارت است از تطبیق کامل جزییات دندان و لثه و فضای قالبگیری شده با مدل قالب گرفته شده.
  4. خاصیت آبدوستی: ست قالبگیری دندانپزشکی باید توانایی مورد نظر در تحمل رطوبت و ایجاد تصویر دقیق و مناسب را داشته باشد.
  5. الاستیک ریکاوری: بهترین مواد قالب گیری دندان پس از خروج از دهان بدون تغییر شکل الاستیک ریکاوری کافی را داشته باشد.
  6. انعطاف پذیری: پس از گذراندن زمان ست شدن به راحتی از دهان خارج شود.
  7. زاویه تماس: ست قالبگیری دندانپزشکی به گونه ای باشند تا جزییات مربوطه را مشخص کنند  که هرچه زاویه تماس کمتر باشد نیاز به تکنیک کمتری است در حالی که اگر زاویه تماس زیاد باشد باید دقت بیشتری به خرج داد تا روند فرم دهی مناسبی را در طول مدت قالبگیری داشته باشیم.
  8. رنگ و وضوح: ست قالبگیری دندانپزشکی طوری باشد که به راحتی بتوان قالب را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
  9. ضد حساسیت: بهترین مواد قالب گیری دندان دارای خاصیت ضد حساسیت و سازگار باشد و ایجاد حساسیت نکند.
  10. بو و طعم: ست قالبگیری دندانپزشکی بو و طعم زننده ای نداشته باشد تا بیمار ابراز ناراحتی کند.
  11. مدت زمان نگهداری: داری Shelf life و مدت زمان کافی برای نگهداری داشته باشد.
  12. بهای تمام شده: از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه باشد

برای تهیه انواع مواد قالبگیری دندان (ست قالبگیری دندانپزشکی) اینجا کلیک کنید

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.