ایمپلنت دندانی, پروتز

اباتمنت دندان چیست ؟

اباتمنت دندان چیست
4/5 - (26 امتیاز)

اباتمنت دندان چیست ؟ آیا اخیراً به شما توصیه شده که جهت جایگزینی دندان های از دست رفته تان، باید از ایمپلنت یا بریج دندان استفاده کنید؟ اگر جواب مثبت است، باید قسمت های مختلف ایمپلنت و بریج دندان را بشناسید. که اباتمنت دندان جزو یکی از اجزای ایمپلنت دندان است.

ما قصد داریم تا در این مقاله در مورد یکی از اجزای کلیدی ایمپلنت به نام اباتمنت توضیح دهیم و شما را با اجزای اباتمنت آشنا کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب اباتمنت ایمپلنت را داشته باشید .

شما می توانید برای بررسی کامل سایر تجهیزات دندانپزشکی به مقاله لیست تجهیزات دندانپزشکی در بخش مقالات سایت تجهیزات دندانپزشکی آنتوس مراجعه کنید، برای خرید و استعلام قیمت انواع دیگر مواد و تجهیزات دندانپزشکی همچون انواع کامپوزیت مانند کامپوزیت کولزر و انواع باندینگ و ست قالبگیری اسپیدکس می توانید به فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس (ontooth.ir) مراجعه فرمایید .

اباتمنت ایمپلنت چیست

اباتمنت دندان چیست؟

ایمپلنت، بعنوان یکی از مشهورترین انواع ترمیم برای دندان های از دست رفته است، که در واقع یک ریشه دندان مصنوعی مجسوب می شود . استخوان فک شما با ایمپلنت ترکیب شده تا بستر و پایه ای مطمئن برای دندان مصنوعی (پروتز) فراهم کند. اما اگر بخ.اهیم دقیق تر بگوییم که اباتمنت دندان چیست ، باید بگوییم که اباتمنت ها قطعات اتصال دهنده ای هستند که پروتز را به ایمپلنت ها متصل می کنند. برای شفاف سازی بیشتر، دندان در سطح لثه و استخوان فک قرار داشته و ایمپلنت در استخوان است و اباتمنت به ایمپلنت بالای لثه متصل می شود.

در نتیجه در بخشی از درمان حتما به اباتمنت نیاز خواهید داشت. پس اباتمنت های دندانی، دو یا چند عنصر مورد استفاده در دندانپزشکی ترمیمی را به هم پیوند می زند. البته در مورد بریج دندان، دو دندان مجاور هستند که نقش دندان های پایه برای استحکام بریج را بازی می کنند.

اباتمنت دندان چیست

هیلینگ اباتمنت دندان چیست ؟ ( فرق هیلینگ با اباتمنت )

هیلینگ در واقع بخشی یا نوعی از اباتمنت دندان هستند و اباتمنت های هیلینگ ( که به آن هیلینگ کاف یا کپ Cap نیز گفته می شود ) نوعی از اباتمنت ها هستند که موقتی بوده و به بهبود بافت لثه در اطراف محل ایمپلنت کمک شایانی می کند. پس از بهبودی لثه، اباتمنت های نهایی جایگزین هیلینگ اباتمنت شده تا بتوان پروتز را به ایمپلنت متصل کرد.

همچنین هیلینگ کپ از تشکیل پلاک دندانی  اطراف فیکسچر (پایه ایمپلنت قرار گرفته در فک) جلوگیری می کند تا در حین درمان دوره بهبودی در این ناحیه دچار عفونت نشوید.

روش های جایگزاری هیلینگ اباتمنت دندان چیست :

هیلینگ کپ به دو روش تک مرحله ای و دو مرحله ای توسط دندانپزشک بر روی فیکسچر قرار می گیرد .

روش تک مرحله ای جایگزاری هیلینگ اباتمنت :

در روش تک مرحله ای هر دو بخش فیکسچر و اباتمنت دندان بطور همزمان در دهان بیمار قرار می گیرد .

روش دو مرحله ای جایگزاری هیلینگ اباتمنت :

در روش دو مرحله ای ابتدا فیکسچر درون فک قرار گرفته و پس از بخیه کامل لثه، به فیکسچر اجازه داده می شود تا دربازه چند ماهه، به خوبی با استخوان فک پیوند بخورد و سپس با برش دوباره لثه، هیلینگ کپ بر روی فیکسچر قرار خواهد گرفت.

البته لازم به ذکر است که این قطعه قبل از اتصال اباتمنت از ایمپلنت جدا می شود و پس از اتصال اباتمنت به فیکسچر میتوان تاج مصنوعی را به ایمپلنت یا همان فیکسچر متصل کرد .

چگونه از اباتمنت دندان در ترمیم ایمپلنت استفاده می شود؟

بعد از آن که دانستیم اباتمنت دندان چیست ، اکنون می توانیم به استفاده از اباتمنت دندان در ایمپلنت و کاستومایز کردن اباتمنت بپردازیم .

بخش پایه یا فیکسچر در ایمپلنت دندان در یک عمل جراحی خاص در فک قرار می گیرد. پس از انجام پروسه ابتدایی ایمپلنت دندان، نیاز به بهبودی مناسب به معنای ادغام ایمپلنت دندان با استخوان فک دارد که این پروسه ممکن است مقداری طول بکشد. اگر فک بیمار نیاز به حمایت پیوند استخوان داشته باشد، مدت زمان بهبودی ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

 پس از بهبود کامل استخوان و ایمپلنت، بسته به اینکه از هیلینگ اباتمنت به کدام روش استفاده شده، یک یا دو مرحله دیگر در پیش رو قرار دارد. ابتدا دندانپزشک از بی حسی موضعی در ناحیه ایمپلنت و بر روی لثه استفاده کرده و با برش آن، اباتمنت را داخل فیکسچر ایمپلنت قرار می دهد و سپس بخیه می زند. در جراحی 2 مرحله ای، ابتدا یک برش کوچک در بافت لثه ایجاد شده سپس هیلینگ اباتمنت بر روی ایمپلنت قرار می گیرد.

این اباتمنت ها موقتی هستند و قرار دادن اباتمنت های نهایی موکول به زمانی خواهد شد که لثه ها بهبود یافته و اباتمنت نهایی پس از برداشتن قالب قرار می گیرد.

پس به ترتیب، دندانپزشک لثه را دوباره باز می کند تا ایمپلنت دندانی نمایان شود.

سپس به کمک سمان دندانی یا نوعی پیچ مخصوص، اباتمنت به ایمپلنت دندان متصل می شود.

سپس بافت لثه در اطراف بسته می شود و اباتمنت در معرض دید قرار می گیرد.

نکته حائز اهمیت اینکه باید بدانید اباتمنت از خط لثه عبور می کند و زمانی که بیمار دهان خود را باز می کند قابل مشاهده است. این مورد تا زمانی که دندانپزشک پروتز دندان را کامل نکرده و تاج را بر روی آن قرار ندهد، به همین صورت خواهد بود.

استفاده از اباتمنت دندان در ایمپلنت

اقدامات لازم پس از قرار دادن اباتمنت دندان چیست ؟

معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا لثه ها در اطراف اباتمنت ها بهبود یابند. در این مدت، توصیه های جراح خود را در مورد انواع غذاهایی که باید مصرف کنید، دنبال کنید. همچنین دستورالعمل هایی برای تمیز کردن اطراف اباتمنت ها به شما داده می شود. تمیز کردن صحیح از عفونت جلوگیری می کند و باعث بهبودی هرچه سریعتر می شود.

اباتمنت از چه موادی ساخته می شود؟ ( جنس اباتمنت دندان چیست ؟)

یکی از عوامل کلیدی در انتخاب مواد اباتمنت، خاصیت بهداشتی آن است. برای بررسی اهمیت بهداشت، درک تشکیل پلیکول، تولید بیوفیلم بعدی و مسیر ترمیم اطراف ایمپلنت مهم است.

اگر بخواهیم بگوییم بهترین نوع فلزی بزای ساخت اباتمنت دندان چیست ، باید بگوییم که اباتمنت ها معمولاً از تیتانیوم، طلا، فولاد ضد زنگ، زیرکونیا یا پلی اتر کتون تهیه می شوند. تیتانیوم تنها عنصری است که ترکیبی منحصر به فرد از استحکام، وزن سبک و زیست سازگاری را ارائه می دهد و همچنین بسیار بادوام و قوی است. با این حال استفاده از اباتمنت های تیتانیوم با بیوتیپ لثه نازک باعث ایجاد رنگ خاکستری در بافت های نرم اطراف می شود. ماده پر استفاده دیگر، زیرکونیوم است که رنگ طبیعی دندان را تقلید کرده و، در مواردی که اباتمنت بسیار قابل مشاهده است، توصیه می شود.  بطور مثال بهنگام استفاده از اباتمنت زیرکونیا نگرانی از بابت پسروی لثه وجود ندارد. زیرا زیرکونیا به دلیل داشتن رنگ مشابه با دندان، قابل تشخیص از روکش نیست.

جنس اباتمنت دندان چیست

انواع روش های اتصال اباتمنت به دندان :

همانطور که قبل تر هم صحبت شد، جهت اتصال اباتمنت به دندان ها از روش های مختلفی استفاده می شود که در ادامه با هم مرور می کنیم .

1- اتصال بوسیله چسب دندان :

اتصال اباتمنت دندان به وسیله چسب دندان چیست ؟ در این حالت که سطح اباتمنت، هموار و صاف است، ترمیم یا اصطلاحاً تاج دندان با کمک چسب مخصوص دندان به اباتمنت چسبانده و متصل می شود. زیبایی مهمترین مزیت استفاده از این روش است.

2- اتصال بوسیله پیچ لگ :

اتصال اباتمنت دندان به وسیله پیچ لگ چیست ؟ سوراخی در وسط اباتمنت وجود دارد که ترمیم به وسیله آن و به همراه پیچ به اباتمنت متصل می شود. پس از قرارگرفتن کامل و صحیح پیچ، سوراخ روکش با رزین کامپوزیت پوشانده می شود. در هنگام آسیب دیدن و یا هر مشکل دیگری، نگهداری و ترمیم و حتی تعویض روکش در این روش، بسیار کار آسانی است.

3- اتصال با ضمایم مخصوص :

اتصال اباتمنت دندان با ضمایم مخصوص چیست ؟ اگر قرار به سوار شدن دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت باشد، از این روش استفاده می شود. این روش امکان حرکت دندان مصنوعی را به گونه ای خاص خواهد داد. در این روش دندان مصنوعی همچنان در جای خود محکم هستند و هیچ نگرانی در مورد لغزش و بیرون آمدن آن وجود نخواهد داشت.

جدول مزایا استفاده از انواع اباتمنت دندان :

نوع اتصال اباتمنت مزایا
اتصال بوسیله چسب دندانبیشتر از روش های دیگر به زیبایی اهمیت داده می شود
اتصال بوسیله پیچ لگسهولت در نگهداری و ترمیم و تعویض روکش
اتصال با ضمایم مخصوصاستحکام دندان و عدم لغزش و بیرون آمدن

انواع اباتمنت ایمپلنت دندان :

اباتمنت ها در حالت کلی به دسته سفارشی (کاستوم) و یا از پیش ساخته شده، تقسیم بندی شود.

1) اباتمنت دندان سفارشی ( کاستوم اباتمنت ) چیست :

در نوع اباتمنت سفارشی (کاستوم اباتمنت) ، یک اباتمنت مخصوص بیمار توسط دندانپزشک سفارش داده می شود و در لابراتوار آن را با قالب فیکسچر لول به کمک ایمپرشن کوپینگ ساخته یا اصطلاحاً کاستومایز می کنند. بنابراین چون کاستوم اباتمنت کاملا دقیق و متناسب با شکل بافت تراشیده می شود، استفاده از آن باعث می شود تا نتیجه نهایی کار زیباتر باشد. همچنین به دلیل تناسب دقیق با ساختار لثه بیمار در محل کاشت، ترمیم نهایی بهتر صورت گرفته و عموما عیبی خاصی را نمی توان به آن وارد دانست.

به هنگام ساخت کاستوم اباتمنت یک مرحله قالب گیری وجود دارد. سپس در آزمایشگاه بر اساس قالب گرفته شده اباتمنت مطابق با شکل لثه ساخته خواهد شد. درنهایت این را بدانید که هزینه نوع سفارشی بیشتر از اباتمنت آماده است اما نتیجه کار با آن زیباتر بوده و همچنین مدیریت بافت در آن ساده تر است.

2) اباتمنت دندان پیش ساخته ( استوک اباتمنت ) چیست ؟

از نوع دوم که اباتمنت پیش ساخته یا اصطلاحاً اباتمنت استوک نامیده می شوند، معمولا در مواردی که اصلاحات پروتزی با استفاده از ایمپلنت های استاندارد قابل انجام است، استفاده می شود و دارای انواع مختلفی به لحاظ اندازه و شکل است. این مدل نسبت به اباتمنت های سفارشی ارزان تر بوده، با قالب های فیکسچر لول ساخته شده و همچنین استفاده از آن زمان کمتری می طلبد.

این مدل از اباتمنت ها به دو صورت صاف و زاویه دار طراحی می‌شوند. این ویژگی باعث می شود تا دندانپزشک بتواند بر حسب شرایط مختلف مناسب ترین نوع را برای بیمار انتخاب کند. طور کلی توصیه می‌شود تا از نوع آماده برای مواردی که ایمپلنت هم سطح با بافت نرم و استخوان است و همچنین نواحی از لثه که در هنگام لبخند دیده نمی شوند، استفاده شود.

معایب استفاده از اباتمنت دندان پیش ساخته ( استوک اباتمنت ) چیست :

ایراد بزرگ اباتمنت های پیش ساخته این است که اگر نیاز به ایمپلنت در ناحیه لبخند وجود داشته باشد، برای سازنده روکش دندان بسیار دشوار است تا کانتور های روکش را به بهترین شکل درآورد. به طوری که هم بر شکل اباتمنت ایمپلنت منطبق بوده و هم پشتیبانی مناسبی ازبافت دندان‌های مجاور داشته باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که کانتور های روکش مناسب نباشند احتمال تجمع باکتری و جرم و در نتیجه التهاب و عفونت بافت های پیرامون ایمپلنت وجود دارد.

از طرف دیگر ممکن است لبه اباتمنت بسیار پایین تر از لثه باشد و بدین صورت پس از چسباندن روکش نتوان از تمیز شدن کامل لثه از چسب مطمئن شد. در پاره ای از موارد حتی ماهرترین متخصصان ایمپلنت نیز متوجه بقایای چسب در زیر روکش نمی شود.

قیمت اباتمنت دندان چند است ؟

قیمت انواع اباتمنت دندان و ایمپلنت دندان با توجه به مدل و برند و شرکت سازنده آن متفاوت است و در حال حاضر دارای تنوع بسیار با قیمت های متفاوت در بازار ایران است.

خرید اباتمنت و ایمپلنت دندان :

برای خرید انواع اباتمنت و ایمپلنت دندان و استعلام قیمت سایر مواد و تجهیزات دندانپزشکی می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس ( Ontooth.ir ) خرید فرمایید.

فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس ( Ontooth.ir ) یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین در زمینه خرید و فروش مواد و  تجهیزات دندانپزشکی می باشد که انواع باندینگ دندانپزشکی همچون باندینگ بیسکو BISCO را می توانید از آن خریداری کنید؛ همچنین برای استعلام و دریافت قیمت کامپوزیت اپالیس opallis و باندینگ FGM با کارشناسان فروشگاه آنتوس تماس بگیرید .

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.