مقابله با کرونا, مقالات عمومی

فاصله گذاری اجتماعی در داروخانه ها – پیشگیری از کرونا

Rate this post
مقدمه
  • شناسایی راههای انتقال عامل ایجادکننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. راههای انتقال اینویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشدهاست ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی بهطور عمده ازطریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل میگردند.
  • براساس دانسته های کنونیاین بیماری از یک طیف مالیم تا شدید با عالیمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس میتواند بروز نماید و درموارد شدیدتر ممکن است منجربه ذاتالریه، نارسایی کلیه و مرگ گردد. درصد مرگ ناشی از این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.
  • با عنایت به آخرین اطالعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط می باشد. این ویروس میتواند در فاصله 1 تا 2 متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود.
  • راه دیگر انتقال، تماس دستها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی ومشترک استفاده میشود شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابون شستشو گردد.
دامنه کاربرد
  • این راهنما جهت پیشگیری و کنترل کووید-19( کرونا ویروس( برای محیطهای کاری )وزارتخانه ها،ادارات، نهادها، شرکت ها و خدمات عمومی و نظایر آن( بوده و سایر قوانین، آیین نامه ها، مقررات، دستورالعملهای مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفهای به قوت خود باقی است.
فاصله گذاری اجتماعی
  • یکی از راههای کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. از آنجاکه بسیاری ازشاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی درمعرض بیماری کووید 19 هستند و محل های کسب و کاریکی از اماکن تجمع محسوب شده که میتواند سبب انتقال بیماری گردد و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار از اهمیت بالایی برخورداراست الزماست مقررات ویژهای از طریق فاصله گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول
    بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت اقتصادی و صنایع درنظرگرفته شود. در این راستا لازم است موارد زیر رعایت شود:
  • کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداک ری از تلفن، شبکه های اجتماعی و ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می کنند.
  •  در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر ا ست ، حداقل زمان ممکن و حداکثر فا صله (2 متر)رعایت گردد.
  •  اجتناب از تجمع در محل کار
  • ا ستفاده از سرویس ایاب و ذهاب با50 در صد ظرفیت سرن شین موجود به منظور رعایت فا صله ایمنحداقل 1 متری سرنشینان الزامی می باشد (افزایش تعداد سرویس ها)
  •  رعایت فاصله ایمن بین کارکنان در حین سرو غذا در سلف سرویس
  •  قرار دادن صندلی مراجعان در فواصل الزم و ایمن از یکدیگر و به دور از کارکنان
  •  استفاده از سیستمهای صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل یک متر
  • بین کارکنانی که با ارباب رجوع سر و کار دارند از موانع شی شه ای یا پال ستیکی ا ستفاده شود و جهتبرقراری ارتباط در صورت امکان از تجهیزات میکروفون و بلندگوی میزی استفاده شود.
  •  برای ثبت حضور و غیاب کارکنان ترجیحاً از سیستم شخص چهره / کارتخوان کارکنان (در صورت امکان) استفاده کنید؛
  •  استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم التحریر برای استفادهعموم و مراجعین؛
  •  جهت کاستن از تماس مستقیم دست ها با در و دستگیره ها آنها را به حالت نیمه باز نگهدارید ) یا برای سهولت تردد از جک و آرام بند درب ها استفاده نگردد.
  •  اجتناب از فروش بلیط کاغذی و در نظر گرفتن اقدامات جایگزین به صورت آنالین، و یا با استفاده ازموبایل و اپلیکیشن ها
  •  اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد و انجام پرداخت ها با کارت
  •  تا حد امکان کاهش تعداد کارکنان به یک سوم و انجام دورکاری جهت کاهش تراکم کارکنان در محیط های اداری
  •  کاهش ساعت کاری کارکنان در مواقعی که منجر به تولید صف برای ارباب رجوع نگردد.
غربالگری، مراقبت و بازتوانی

1 .غربالگری شاغلین در همهگیری کووید-19

لازم است براساس طرح فاصلهگذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیتهای زیر انجام پذیرد:
1 -همه موظف هستند در بدو ورود به محل کار/ تحصیل فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسیمرتبط با کووید-19 یا وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل نمایند
2 -بررسی روزانه عالئم شاغلین: نماینده کارفرما یا مدیر / کارشناس بهداشت حرفهای/ کارشناس HSE صنعتشاغلین را بهصورت تصادفی و روزانه، تا پایان همهگیری، از حیث عالئم تنگی نفس و سایر عالئم تنفسیمورد ارزیابی قرار دهد. همچنین چنانچه براساس ارزیابی سامانه ir.gov.salamat نیاز به قرنطینه خانگیوجود داشت، فرد از ورود به محل کار یا تحصیل خودداری و کارفرما/ مدیر را مطلع نماید. در غیر اینصورت کارفرما/ مدیر از ورود بیمار به محل کار/ تحصیل جلوگیری نماید.
2 .مراقبت از گروههای آسیب پذیر
دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که درمعرض ابتال به بیماری کووید-19 عارضه دار
قرار دارند، در نظر گرفته شده است:
گروه الف – بیماران با بیماری زمینهای:
 بیماری قلبی– عروقی
 فشارخون
 دیابت
 بیماریهای تنفسی زمینهای
BMI> 40 
گروه ب- بیماران با نقص ایمنی:
 تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از 5mg/12 پردنیزولون در روز بیشاز دو هفته
 شیمی درمانی
 بدخیمی ها
 پیوند اعضاء
موارد زیر برای این افراد درنظر گرفته شود:
1 -درصورت امکان، فعالیتهای شغلی این افراد تا پایان همهگیری، بهصورت دورکاری صورت پذیرد.
2 -درصتتورت عدم امکان دورکاری، شتترایط محیط کار برای این افراد بهگونهای فراهم گردد که حداقل
تماس با سایر افراد را داشته باشد. تغییر شغل موقت در محیط کاری و یا تغییر محل کار به محیطی
با شرایط تهویه مناسبتر و کمجمعیتتر میتواند کمککننده باشد.
3 -کارفرمایان شرایطی را جهت استفاده از مرخصی برای شاغلین فراهم نمایند.

3 .بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-19

تمامی شاغلین با احتمال ابتال به بیماری کووید-19 با الزم است پس از طی دوران درمان و نقاهت، جهتبازگشت به کار براساس آخرین نسخه “راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتلا به کووید-19 “ابلاغی از وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گیرند و وضعیت شاغل برای بازگشت به کار مورد ارزیابی پزشکی قرارگیرد.

اقدامات کنترلی سالمت محیط و کار
1 .بهداشت و حفاظت فردی
 شستن مرتب دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، به صورت مکرر
به خصتتوب بعد از دستتت زدن به ستتطوح و اشتتیاء، قبل از ستترو غذا و بعد از استتتفاده از ستترویسبهداشتی
 پرهیز از دست دادن، رو بوسی کردن و بغل کردن یکدیگر
 عدم تماس دست ها با چشم، دهان و بینی
 استفاده از خودکار، قلم، موس وکیبورد اختصاصی
 استفاده از سیستم تشخیص چهره جهت ثبت حضور و غیاب(در صورت استفاده از سیستم اثر انگشتوجود یک ظرف محتوی الکل 70 درصد برای ضدعفونی انگشت ضروری است)
 عدم تماس م ستقیم د ست با دکمه های آ سانسور، لپ تاپ، تبلت، صفحه کلید کامپیوتر، گو شی تلفن،موبایل و د ستگیره در و نظایر آن ا ستفاده از دستمال کاغذی یا د ستکش یا کلید و نظایر آن ا ستفاده یاشستشو و ضدعفونی دست بعد از تماس
 کلیه پرستتنل پس از اتمام کار و قبل از ورود به خودروها باید وستتایل حفاظت فردی م حل کار خود کهشامل لباس کار، کفش کار، کاله و نظایر آن می با شد را در رختکن تعویض نموده و د ست های خود رابا آب و صابون بشویند.
 در صورت وجود محلی برای استراحت, از پتو، حوله و ملحفه شخصی استفاده شود و بعد از جابجایی یاتعویض فرد استفاده کننده، شستشو و گندزدایی شوند.

 استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن (درصورتی که دستمال وجود نداشت از قسمتداخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید)
 عدم استتفاده از دستتمال مشتترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل(ترجیحا هر یک ازکارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده نمایند و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف)
 عدم استعمال دخانیات
 کوتاه کردن ناخنها به طور مرتب
 از در دست داشتن ساعت، دستنبد، انگشتر و هرگونه زیورآالت اجتناب شود

2 .بهداشت سالن غذاخوری و موادغذایی
 استفاده از این گونه مکان ها حتی االمکان محدود گردد.
 قبل و بعد از صرف وعده غذایی تمامی سالن گندزدایی شود.
 مواد غذایی فاقد بسته بندی حتما باید پوشش بهداشتی داشته و در پوشش مناسب نگهداری گردند.
 حتی االمکان از ظروف یکبار مصترف در رستتوران ها و غذاخوری ها برای خوردن و آشتامیدن استتفادهشود.
 در صو رت وجود آشپزخانه ها و محلهای سرو غذا در این مراکز موظفند از ظروف یکبار مصرف استفادهنمایند
 صابون مایع به مقدار کافی همراه دستمال کاغذی جهت خشک کردن دستها قبل از غذا خوردن موجودباشد
 وجود سطل زباله پدالی درب دار در داخل رستوران و سالن غذاخوری الزامی است.
 وسایل مشترک مانند نمک پاش و قندان جمع آوری شود و از قند و نمک بسته بندی تک نفره استفادهشود
 سیستم تهویه کارامد و مناسب در طول استفاده از سالن غذاخوری و رستوران فعال باشد.
 پرسنل شاغل در رستوران و سالن غذاخوری دارای کارت بهداشت باشند
 استفاده پرسنل از وسایل حفاظت فردی و بهداشتی در تمام مدت حضور و فعالیت در سالن غذاخوری ورستوران
 استفاده از پوشش یکبار مصرف برای میز غذاخوری و پس از هر بار استفاده تعویض گردد.
 کوتاه بودن ناخن در کارکنان آشپزخانه و آبدارخانه الزامی است
 نگهداری کلیه ظروف و تجهیزات شامل ب شقاب، ک ا سه، قابلمه، ، سیخ کباب در داخل قف سه ها/کابینتهای در دار
 اجتناب از قرار دادن فراورده های خام دامی در یخچال و در کنار سایر مواد غذایی
 عدم ورود افراد متفرقه به آشپزخانه
 محدود کردن سرو غذاهایی که حرارت نمی بینند
 ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماریهای تنفسی مخصوصا در آبدارخانه و در تماسبا مواد غذایی
 از روکش یکبار مصرف برای میز غذاخوری استفاده گردد و بعد از هر بار استفاده تعریض گردد.
 فاصله افراد در سالن غذا خوری حداقل یک متر باشد.

3 .بهداشت ابزار و تجهیزات
 راننده وسیله نقلیه باید قبل از سوار کردن افراد (در هر مرتبه سوار کردن افراد) کلیه سطوح که احتماللمس آنها وجود دارد (مانند فرمان، دستگیره، در، محل نشستن مسافر، میله های افقی و عمودی داخلخودرو و صندلی ها)را گندزدایی کند.
 محل نشیمن، پشتی صندلی، فرمان، قفل کمربند ایمنی، چراغ ها، کنترل ها، دیوارها، پنجره ها، مانیتورهای خودرو باید ابتدا تمیز و سپس گند زدایی شود.
 راننده خودرو باید روزانه به طور مرتب اقدام به گندزدایی خودرو بر استاس دستتورالعمل های صتادره ازمرکز سالمت محیط و کار بنماید.
 تهویه طبیعی داخل خودرو هنگام جابجایی افراد با بازگذاشتن پنجره های خودرو در حال حرکت صورت گیرد
 دفع پسماندها باید به شیوه بهداشتی و در سطل های در دار پدالی صورت پذیرد و کلیه نیروهای جمعآوری و دفع پستتماند رعایت تمامی مالحظات بهداشتی شمل جمع آوری پسماند در کیسه های پلاستیکی محکم بدون درز و نشت در آخر هر شیفت انجام شود.
 تخلیه سطل های زباله در کیسه های پالستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط افراد مسئول نظافت دربخش مربوطه صورت گرفته و وسایل طبق مقررات پیش گفت نظافت و گندزدائی گردد.
 گندزدایی سطوح میزهای خدمت، پیشخوان های ارباب و رجوع
 نظافت و گندزدایی سطوح دارای تماس مشترک نظیر میزهای خدمت، میز و صندلی های سلفسرویس، رستوران ، راه پله ها ، دستگیره ها
 سطوح دارای تماس مشترک شامل: دیوار و کف، درب ها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآالت، نردهپله ها، آ سان سور، تخت، کمد، کابینت، گو شی تلفن، د ستگاه های کارتخوان،کف پوشها، کلید و پریزها،وسایل عمومی و نظایر آن با دستمال تمیز و خشک شده و سپس گندزدایی گردد.
 گندزدایی وسایل نظافت پس از هر بار استفاده
 در وسایل نقلیه حمل بار باید قبل از تحویل بار و بارگیری کلیه قسمتهای بارگیری گندزدایی گردد
 تجهیزات و د ستگاه هایی که افراد مختلف در شیفت های کاری مختلف با آنها کار میکنند الزم ا ست درطول هر شیفت کار به طور مرتب گندزدایی گردد.
 از ریختن یا پاشیدن محلول های گندزدا روی پوست، تجهیزات حساس، برقدار، ناسازگار و سیستم های با قابلبت انفجار و آتش سوزی خودداری شود.

4 .بهداشت ساختمان
 استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره های سالنها و اتاق های کار
 حذف یا بال استفاده نمودن آبخوریها و آب سردکنها بهصورت موقت
 وجود سطل های دربدار پدالی به همراه نایلون درون آن در کلیه محل ها
 قرار دادن محلول ضدعفونی کننده دست در محل های مشخص مانند ورودی ها، کنار آسانسورها و غیره
 در و پنجره ها برای اوقاتی از روز جهت انجام تهویه طبیعی باز گذاشته شود.
 گند زدایی منظم تمام سطوح بطور مرتب و حداقل بعد از هر شیفت کاری انجام شود.
 کلیه اشیاء و مکان های با تماس زیاد و پرده ها به طور مرتب گندزدایی شود.
 در صورت دارا بودن راهرو مشترک از تردد غیر ضروری خوداری شود.
 گندزدایی کمپ م سکونی و اقامتگاهی شاغلینی که به صورت اقماری کار می کنند باید قبل از مراجعتشاغلین انجام گردد.
 گندزدایی کمدها، قفسه ها، دستگیره ها و محوطه رختکن بصورت روزانه
 قرار دادن لباس های کار آلوده در یک کیسه نایلونی و گره زدن محکم آن
 گندزدایی و شستشوی دیوارها و کف سرویس های بهداشتی، دستگیره درب، شیر آالت، وسایل موجوددر سرویسهای بهداشتی روزانه و با تکرار
 وجود صابون مایع به تعداد و مقدار کافی در سرویس های بهدا شتی. )ا ستفاده از صابون معمولی جامد
غیربهداشتی می باشد(.
 قرار دادن سطل زباله پدالی درب دار در داخل سرویسهای بهداشتی. سطلها می بایستی مرتبا خالی شدهو گندزدایی گردند.
 نصب شیر آب روشویی سرویسهای بهداشتی، از نوع پدالی پایی و یا چشمی در صورت امکان
 گندزدایی مجزای سرویسهای بهداشتی )حمام و توالت(
 هنگام کشتتیدن فالش تانک توالت فرنگی، درپوش آن گذاشتتته شتتود تا از پخش قطرات و آئروستتلجلوگیری شود
 برای جلوگیری از پاشیدن و رها شدن قطرات، تمیز کردن یا تخلیه کردن چاه توالت باید با احتیاط ویژهای انجام شود.
 جمع آوری دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین وسا یل یک بار مصرف نظافت در کیسه هایپالستیکی محکم و سطل های در دار پدالی و دفع آنها در آخر هر نوبت کاری توسط مسئول نظافت
 جدا سازی سطل د ستمال ها، و سائل نظافت و گندزدایی سرویس های بهدا شتی از و سایل مکان هایدیگر

5 .سایر اقدامات
 کارفرما باید برنامه ریزی های لازم جهت غیبت های شغلی احتمالی بیش از حد معمول را انجام دهد تالطمه ای به کار وارد نشود.
 برنامه و استراتژی کارفرما جهت برخورد با ویروس کرونا باید مکتوب و مشخص و البته انعطاف پذیرباشد تا بدین وسیله نقاط ضعف آن برطرف شود. این برنامه باید با کارکنان به اشتراک گذاشته شود.
 در صورتیکه که برنامه ریزی انجام شده مفید بوده است آن را با دیگر محیط های کاری مجاور یا مشابهبه اشتراک بگذارید.
 کارفرما ی ان با ی د خطر مواجهه کارکنان را با ویروس کرونا را ارزی ابی کنند و اقدامات کنترلی مناستتتب را
انتخاب و اجرا نمایند. ممکن استت اقدامات کنترلی تلفیقی از کنترلهای مهندستی و مدیریتی روشتهایکار ایمن و وسایل حفاظت فردی باشد.
 مدیران باید برنامه ریزی های الزم جهت غیبت های شغلی احتمالی بیش از حد معمول را انجام دهد تالطمه ای به کار وارد نشود.
 کارفرما بای ستی خط م شی ایمنی و بهدا شت حرفه ای را برای کارکنان مجموعه تحت پو شش خود کهنشان از تعهد و الزام کارفرما به امر سالمت و ایمنی شاغلین می باشد در محیط کار تهیه و بکار گیرد.
 پوستر یا برگه های اطالع رسانی مرتبط با بیماری و حاوی توصیه ماندن در خانه در صورت وجود عالئمرا در محل کار نصب کنید.
 بایستی برای کارکنان وسایل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش و ماسک تهیه شود.
 وسایل حفاظت فردی )ماسک و دستکش( را به اندازه الزم تهیه و به شکل صحیح نگهداری نمایید.
 کارفرما بای ستی بر شیوه صحیح ا ستفاده و نگهداری از و سایل حفاظت فردی تو سط کارکنان نظارتنماید.
 حذف یا کنترل خطر، با انجام دور کاری یا مرخصی استعالجی کارکنان مبتال یا مشکوک
 برگزاری جلسات ضرور ی به صورت غ یرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس و درصورت عدم امکان برگزاری ویدئو کنفرانس برگزاری آنها با حضور حداقل افراد شرکتکننده.
 افراد شرکت کننده در بدو ورود به سالن جلسه از ماسک، مواد ضدعفونی با پایه الکل 70 %ودستکش یکبار مصرف استفاده نمایند.
 مواد گندزدایی کننده با پایه الکل 70 درصد و دستکش یکبار مصرف برا ی ورود به جلسه در اخت یارمدعوین قرار گیرد.
 انتخاب ستتالن با گنجایش مناستتب بطوری که صتتندلی ها به فاصتتله 1-2 متر از هم چیده شده وحداقل 12 مترمکعب هوای تازه با در نظر گرفتن شرایط آسایش حرارتی در سالن جریان داشته باشد.
 درب و پنجره ها برای ایجاد گردش هوا در سالن جلسات باز گذاشته شود.
 وسایل اضافی سالن و روی میز جلسه حذف شود.
 سالن و کل یه سطوح، دستگاهها، دسته و پشت ی صندل ی، کیبورد، ماوس، میکروفون و… قبل و بعد ازجلسه گندزدایی شوند.
 چای در لیوان­های یک بار مصرف سرو شود.
 آب، قند و مواد خوراکی به صورت بسته بندی­های تک نفره به افراد داده شود.
 هرگونه مواد خوراکی حتی به صورت بسته بند ی شده نظ یر شکالت و … در داخل ظرف دربسته قرارگیرد.
 از خودکار و کاغذ شخصی استفاده شود و رد و بدل کاغذ حذف شود.
 جلسات به صورت فشرده و کوتاه برگزار شود و مطالب بصورت خالصه ارائه شود تا از طوالن ی شد نجلسه پرهیز شود.
 از پاشیدن و ریختن محلولهای گندزدا روی سطوح و کلیدها، تجهیزات برقدار و مواد ناسازگار و بااحتمال انفجار و آتش سوزی اجتناب شود.

آموزش بهداشت

روش های آموزشی مناسب
 آموزش به صورت مجازی ) از طریق شبکه های مجازی، وب سایت ها و …(
 در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصلهحداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بالامانع است.رسانه های مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف: )موضوعات مورد آموزش در بند ذیل درج شده است.(
 نصب استند و بنر های اطالع رسانی
 نصب پوسترهای آموزشی
 در صورت امکان، ارسال پیامک های آموزشی به گوشی های همراه
 در صورت امکان، ارسال پیام های آموزشی در گروه های مجازی مربوطه
 در صورت امکان، انتشار تیزر ، اینفوگرافی یا موشن گرافی در فضای مجازی
 در صورت امکان، استفاده از صفحات نمایشی )led )جهت پخش پیام ها و تصاویر آموزشیموضوعات مورد آموزش برای گروه های هدف )نکته: مطالب آموزشی جهت تولید رسانه مانند بنر، پوستر و… در بخش های دیگر همین راهنما موجود می باشد.(
 آشنایی با بیماری کرونا ویروس
 آشنایی با عالیم ابتال به این ویروس
 شناسایی افراد مستعد ابتال
 آشنایی با نحوه انتقال بیماری
 آشنایی با زمان و نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی
 آموزش مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح
 آموزش آشنایی با نحوه پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی
 آشنایی با نحوه صحیح دفع یا گندزدایی کردن وسایل
 آموزش نکات بهداشت فردی
 توصیه ماندن در خانه
 روش های بهداشتی مراقبت از بیماران در منزل
 آموزش فاصله گذاری اجتماعی
 معرفی سامانه 190 و سامانه 4030
 سایر (با توجه به موضوعات مندرج در این راهنما)نمونه فعالیت های آموزشی
 نصب استند یا بنرهای آموزشی برای بکارگیری تمهیدات الزم در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروسدر محل کار
 نصب پوستر های هشدار دهنده در خصوب چگونگی انتقال بیماری کرونا
 نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحیح شستشوی دست ها در محل کار خصوصا سرویس هایبهداشتی و محل سرو غذا
 آموزش نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست به شاغلین
 نصب پوستر مرتبط با بیماری و توصیه ماندن در خانه در صورت وجود عالئم
 آموزش توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج
 آموزش اقدامات الزم جهت پیشگیری از ابتال به بیماری به کارکنان و مراجعه کنندگان
 نصب بنرهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی
 نصب پوستر آموزشی نحوه صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
 نصب پوستر نحوه صحیح پوشیدن، درآوردن و دفع وسایل حفاظت فردی
 نصب بنر غربالگری و بیماریابی در محل نگهبانی و درب ورودی ساختمان
 نصب بنر ثبت نام و غربالگری در سامانه ir.gov.salamat
 بارگذاری پیام های بهداشتی بر روی سایت و شبکه های مجازی
 نصب پوستر سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به شماره تلفن 190جهت اعالم موارد غیر بهداشتی به سامانه مذکور
 نصب پوستر معرفی سامانه 4030

روش درست شستشوی دست ها

دستها باید با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه به روش زیر شسته شوند:
1 -دستها را مرطوب کنید
2 -از صابون مایع استفاده کنید
3-کف دستها را خوب به هم بمالید
4 -انگشتان را بشوئید
5 -مچها را بشوئید
6 -بین انگشتان را بشوئید
7 -آبکشی کنید
8 -با دستمال کاغذی خشک کنید (استفاده از حوله یکبار مصرف نیز مورد تاییداست)
9 -شیر آب را با همان دستمال ببندید
10 -دستمال را در سطل زباله دربدار بیندازید

منبع:

سایت وزرات بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.