مقالات عمومی

ترس از دندانپزشکی را چگونه از بین ببریم

Rate this post
ادنتوفوبیا چیست:

عدم مراجعه به دندانپزشکی به علت ترس از دندانپزشکی یکی از عوامل ایجاد بیماری های دهان و دندان می باشد و به تدریج  میتواند منجر به بیماری التهاب لثه٬ تحلیل استخوان و نهایتا از دست دادن دندان شود .

عدم جایگزینی به موقع دندان از دست رفته به دلیل فوبیای دندانپزشکی موجبات مشکلات جدی تری را برای سلامت بدن فراهم میکند.

تخمین زده میشود نزدیک به۷۵٪ از بزرگسالان در ایالات متحده امریکا در مراجعه به دندانپزشک مقداری از ترس را تجربه میکنند. از این درصد حدود ۵ تا ۱۰ ٪از این افراد ترس تا حد زیادی را تجربه می کنند که بعنوان مبتلایان به فوبیای دندانپزشکی در نظر گرفته می شوند.ترس این انقدر شدید است که از مراجعه به دندانپزشکی خودداری میکنند. جدای از ترس از پروسه درمان دندانپزشکی٬ بوی مطب٬ نور یونیت٬ صدای موتور و مته های دندانپزشکی و…از مواردی است که افراد را به یاد خاطرات ترسناک دندانپزشکی می اندازد.

برخی از واژه هایی که برای این بیماران استفاده میشود: ترس از دندانپزشک٬ اضطراب دندانی٬ هراس از دندانپزشک٬ ادنتوفوبیا و یا دنتوفوبیا می باشد.

 

دلایل دنتوفوبیا چیست :

اینکه چرا یک بیمار دچار ترس از روش های درمانی در دندانپزشکی می شود علت های متفاوتی دارد یکی از این علت ها عدم شناخت و آگاهی از روش های درمانی و کلیت دندانپزشکی برای بیماران است که اگر این آگاهی برای این بیماران و مراجعه کنندگان بوجود بیاید مطمینا میتوانند راحت تر با این قضیه کنار بیایند و روش های درمانی را راحت تر بپذیرند.

اغلب بیماران گاهی از کلیت درمان های دندانپزشکی وحشت دارند و برخی موارد جزیی صرفا از یک مورد خاص میترسند ماننده تزریق بی حسی٬ صدای فرز و تراشیده شدن دندان٬ ابزار آلات جراحی و درد در حین کار٬ اینکه چرا کسی ممکن اسن از این موارد وحشت داشته باشد متواند علل مختلفی داشته باشد:

تجربه ناخوشایند در دوران کودکی و یا درمان دردناک در بزرگسالی جز اصلی ترین علل ترس از دندانپزشکی است. برخی از افراد هم هستند که گرچه خودشان تجربه دندانپزشکی دردناکی نداشته اند اما انقدر مطالب ترسناک در دندانپزشکی شنیده اند که از انجام این درمان ها وحشت دارند.

 

راهکار مقابله با دنتوفوبیا:
  • دندانپزشک را از ترس خود مطلع کنید .

میگویند آموزش دوای درد جهل است٬ این امر در مورد غلبه بر فوبیای دندانپزشکی نیز صدق می کند. بنابراین قبل ازآنکه از دندانپزشک خود نوبت بگیرید ٬ بهتر است بصورت تلفنی و یا حضوری درباره ترس خود صحبت کنید. اگر دندانپزشک را از ترس خود مطلع کنید شانس بیشتری برای غلبه بر آن خواهید داشت .

  • ترس های خود را بنویسید.

اگر میدانید که فوبیای دندانپزشکی دارید٬ بهتر است ترس های مشخص خود را با ذکر دلیل یادداشت کنید.شاید اگر به فوبیای خود از دندانپزشکی فکر کنید٬ درک کنید که ترس شما چندان عقلانی نیست.

  • از جزییات درمانتان بپرسید:

وقتی صحبت از فوبیا به میان می آید٬ ترس از ناشناخته ها اغلب بزرگترین مانع در راه مبارزه با ترس است ٬ یعنی همین که نمیدانید دندانپزشک چه کاری روی دندان شما انجام می دهد٬‌ترسناک است . ازین رو باید قبل از هر عملی کمی وقت بگذارید و از جزییات مربوط به درمان خو مطلع شوید.

 

گرداوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.