مقابله با کرونا, مقالات عمومی

پیشگیری از کرونا در محیط کار

Rate this post

چگونه از گسترش کرونا در محیط کار جلوگیری کنیم؟

  1. مقدمه
    به دنبال بروز مواردی از پنومونی در فوریه 2019 ،در نهایت عامل این بیماری های ویروس جدیدی تحت عنوانکروناویروستشخیص داده شد و از آن پس هزاران نفر را مبتال کرد. متاسفانه این بیماری به نقاط دیگر جهان ازجمله ایران نیز انتشار یافت.این بیماری می تواند منجر به پنومونی شدید به همراه سندروم دیسترس تنفسی حاد)سختی شدید در نفسکشیدن به دلیل تجمع آب در ریه(، شوک سپتیک)عفونت خون( و اختالالت دستگاهی متعدد گردد که در نهایتمی تواند منجر به مرگ گردد. این ویروس تصور می شود که در بسیاری از موارد از فرد به فرد از طریق هوایتنفسی یا سطوح آلوده به مخاط یا قطرات تنفسی بیمار منتقل شود. به عبارت دیگر افراد آلوده می توانند ویروسکرونا را از طریق ترشحات تنفسی، بویژه در زمان عطسه یا سرفه انتقال دهند. این ویروس می تواند از فاصله حدود 2 متری منتقل شود. این انتقال معموالً از طریق ترشحات ریز زمان عطسه یا سرفه روی می دهد؛ همانطوری کهآنفلوانزا شیوع پیدا می کند. یعنی ممکن است در بینی یا دهان جای بگیرند و از آنجا به ریه راه پیدا کنند.
    هنوز کامل مشخص نشده است که آیا انتقال بیماری با لمس سطوح یا اشیایی که به ویروس آلوده اند و پس ازآن برخورد با دهان و بینی منجر به ایجاد بیماری می شود یا خیر؟ تصور می شود که خطرناکترین زمان انتقالوقتی است که فردی دارای عالئم است. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا لمس سطوح یا اشیاء حاویویروس و لمس دهان یا بینی و چشم ها با انتقال بیماری ارتباط دارد یا خیر؟ گاهی ممکن است پیش از بروزعلائم نیز انتقال صورت گیرد اما این مهم ترین راه انتقال نیست. انتقال این ویروس طبق شواهد در استان هوبیچین آسان بوده است ولی در ایاالت متحده تنها با تماس های بسیار نزدیک به وقوع پیوسته است.
    کارکنان در معرض مواجهه بیشتر با کروناویروس شامل موارد زیر می باشند:
  •  کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، بهداری، خانه های بهداشت کارگری و مرکز بهداشت کار
  • کارکنان کفن و دفن
  •  کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی
  •  مسئولین و کارکنان فرودگاه ها و شرکت های هوایی و ریلی و مترو، کلیه وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی) و غیره….
  •  مرزبانان
  • کارکنان جمع آوری زباله، پسماند و یا فاضلاب )افراد زباله گرد که به طور غیر رسمی مشغول به اینکارند
  •  کارکنانی که مرتب در مسافرت هستند به خصوص به مناطق آلوده

همچنین شاغلین زیر آسیب پذیری بیشتری نسبت به این بیماری دارند:

  • شاغلین سالمند
  •  شاغلین دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت،
  •  بیماری های قلبی
  •  بیماری تنفسی و کارکنان در مواجهه با مواد شیمیایی آسیب زننده به ریه شامل گازها و بخارات التهاب
    آور
  • افراد دچار مشکالت سیستم ایمنی
  •  شاغلین باردار

بسیاری از کارگران ریسک پایینی برای ابتال دارند. با این حال برخی کارکنان مثل کارکنان خدمات بهداشتی ودرمانی، آزمایشگاه ها یا کارکنان جمع آوری زباله ریسک باالیی دارند. اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای محافظتاز کارگران در برابر مواجهه با ویروس کرونا و ابتال به آن بستگی به نوع کار انجام شده و ریسک مواجهه با آن ازجمله پتانسیل ارتباط با افراد آلوده و آلودگی محیط کار دارد.
کارفرمایان باید استراتژیهای کنترل عفونت را بر اساس یک ارزیابی ریسک دقیق با استفاده از تلفیق مناسبی ازکنترل های مهندسی و مدیریتی، شیوههای کار ایمن و وسایل حفاظت فردی (PPE (اتخاذ کنند تا از مواجههکارگران پیشگیری شود. برای جلوگیری از مواجهه شغلی با ویروس کرونا کارفرمایان ملزم هستند که به کارگراندر زمینه اجزای پیشگیری از آلودگی از جمله PPE آموزش دهند.

2 .دامنه کاربرد

1 .این راهنمای اولیه را برای کمک به جلوگیری مواجهه شاغلین با ویروس کرونا تهیه شده است. صرف نظراز خطرات خاص مواجهه با این ویروس، پیروی از اقدامات بهداشتی می تواند به کارگران کمک کند تا درطول سال سالم بمانند.
2 .این راهنمای می تواند به کارفرمایان و شاغلین کمک کند تا بتوانند برای برنامه ریزی و واکنش در زمینهمقابله با این ویروس و پیشگیری از آن اقدام نمایند.
3 .این راهنما همچنین میتواند به کارفرمایان در آماده سازی برای شیوع گسترده تر ویروس کرونا در جامعه،در صورت شروع این نوع انتقال، کمک کند.
4 .این راهنمای عمومی برای کارگرانی که به طور اختصاصی برای آنها راهنما تهیه شده است )بخشمراقبتهای بهداشتی، کارکنان در تماس با اجساد، آزمایشگاه، خطوط هوایی، حفاظت مرزی یا عملیاتمدیریت پسماند و فاضالب یا سفر به مناطقی آلوده( نیز قابل استفاده است.

3.توصیه های کلی

1 .کارفرمایان و کارگران در کارهایی که هیچ مواجهه خاصی با ویروس کرونا وجود ندارد، باید از گسترشوضعیت شیوع بیماری آگاه باشند. تغییرات در شرایط شیوع ممکن است اقدامات احتیاطی دیگری را دربرخی محیطهای کاری که در حال حاضر در این راهنما مورد توجه قرار نگرفته اند را الزام نماید.
2 .این توصیههای برای پیشگیری از عفونت با اجرای سلسله مراتب کنترل، از جمله استفاده از کنترلهایمهندسی و مدیریتی و شیوههای کار ایمن برای محافظت از کارگران در برابر مواجهه با ویروس کرونا میباشد. بسته به وظایف کاری و مواجهه احتمالی، وسایل حفاظت فردی مناسب برای محافظت از کارگراندر برابر ویروس ممکن است شامل دستکش، لباس، ماسک، عینک یا محافظ صورت و/ یا دستگاه تنفسی
شود.
3 .کارگران و کارفرمایان درگیر در مراقبتهای بهداشتی، کارکنان در تماس با اجساد، آزمایشگاه، خطوطهوایی، حفاظت مرزی یا عملیات مدیریت پسماند و فاضالب یا سفر به مناطق آلوده به ویروس کرونا بایداز وضعیت رو به رشد شیوع آگاه باشند.
4 .کارفرمایان باید وضعیت مواجهه کارگرانشان با ویروس کرونا برآورد کنند؛ خطر مواجهه را ارزیابی کنند؛روشهای کنترلی را انتخاب و اجرا کنند و اطمینان حاصل کنند که کارگران از کنترلها برای جلوگیری ازمواجهه استفاده می کنند. اقدامات کنترلی ممکن است شامل تلفیقی از کنترلهای مهندسی و مدیریتیروشهای کار ایمن و وسایل حفاظت فردی باشد.

4 .اقدامات تخصصی
1 شناسایی خطر

  • با توجه به راههایی که در باال در مورد شیوه انتشار و انتقال این ویروس ارائه شد، می توان به راحتی خطرات مرتبط با کرونا را شناسایی کرد. بدین معنی که در نزدیکی افراد مبتال یا مشکوک به کرونا خطرزیادی وجود دارد که کارکنان خدمات بهداشتی بیش از همه در خطرند.
  • از آنجا که احتمال انتقال از طریق سطوح نیز وجود دارد محل هایی با تماس زیاد از جمله دستگیره هایدر، دکمه های آسانسور، صفحه کلید، موس، صفحه موبایلهای هوشمند و غیره می تواند امکان انتقالقطرات حاوی ویروس به دهان و یا بینی افراد دیگر را ایجاد کند.

2 ارزیابی خطر

  • به طور حتم خطرات مرتبط با کرونا برای همه و در همه محل ها یکسان نیست. برای مثال مشاغلی کهدر بالا اشاره شد از جمله کارکنان کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، بهداری، خانه های بهداشتکارگری و مرکز بهداشت کار در خطر بیشتری هستند.
  • همچنین نزدیک شدن به افراد مبتال یا مشکوک خطر مرتبط را افزایش میدهد. با توجه به این موضوعبه خصوص باید توجه جدی تری به موارد با ریسک باال داشت. به هر صورت با توجه به شرایط و مالحظاتفنی، سیاسی و اقتصادی بایستی میزان خطر را بررسی و نسبت به آن اقدامات کنترلی متناسب را انجامداد.

3 پیشگیری و کنترل خطر در محل کار

  • با توجه به اهمیت موضوع و میزان انتقال باالی این بیماری در اینجا توصیه هایی جهت کمک به مدیریت اینمشکل در محیط های کاری ارائه می شود که اجرای آن می تواند در کاهش بار این بیماری بسیار مفید باشد.سعی شده است تا اقدامات کنترلی توصیه شده کامالً عملی باشد. اقدامات کنترلی زیر گذشته از نوع شغل میتواندمفید باشد.
  • به طور مکرر دستان خود را با آب و صابون مایع به مدت 20 ثانیه حداقل بشویید. در صورتی که آب وصابون مایع در دسترس نیست می توانید از پنبه آغشته به الکل 60 درصد استفاده کنید. همیشه دستیرا که آلوده به خاک است را بشویید.
  • از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دستهای نشسته پرهیز کنید.
  • از تماس نزدیک(کمتر از 2 متر)با افراد بیمار خودداری کنید.
    با این حال در سایر محیط ها باید نسبت به شرایط محیط کار اقدام کرد که در زیر برخی از معمولترین آنها آمدهاست:
  • در همه محل های کاری که ممکن است مواجهه با ویروس کرونا وجود داشته باشد از جمله بیمارستان،غسالخانه و مراکز خدمات بهداشتی ودرمانی، بهداری، خانه های بهداشت کارگری و مرکز بهداشت کار وغیره در صورتی که افرادی مشکوک به بیماری کرونا هستند آنها را ایزوله یاجداسازی کنید تا از مواجهه بیشتر بقیه جلوگیری شود. بایستی سعی شود این افراد از بیماران با تایید قطعی بیماری جدا نگه داشته شوند. اقدامات کنترلی می تواند ترکیبی از اقدامات مهندسی، مدیریتی و وسایل حفاظت فردی باشد.
  • تعداد افراد مالقاتی یا بازدید کننده از بیماران در مراکز درمانی باید محدود شود. اگرچه که هنوز ابتالیمحیطی به عنوان عامل قطعی انتقال کامالً مشخص نشده است با این حال بهتر است بعد از تماس باسطوح با ریسک آلودگی دست ها شست شود و به دهان یا بینی زده نشود و ضدعفونی الزم انجام شود.
  • کارکنانی که تنگی نفس، سرفه، عطسه و تب دارند باید توصیه شود که در خانه بمانند و به محل کارنیایند تا زمانیکه تب آنها به 8/37 درجه برسد و دیگر عالئم بیماری را تا حداقل 24 ساعت نداشته باشند.
  • در صورتیکه شاغلین چنین عالئمی دارند باید به کارفرما اطالع دهند و در خانه بمانند.
  • در صورتیکه با شرکت های پیمانکاری کار می کنید آنها را در مورد این قضیه مطلع کنید.
  • .پوستر یا برگه های اطالع رسانی مرتبط با بیماری و حاوی توصیه ماندن در خانه در صورت وجود عالئمرا در محل کار نصب کنید.
  • توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج را به کارکنانگوشزد و آموزش دهید.
  • کارفرما بایستی شیوه صحیح استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل ماسک N95 را به کارکنان آموزشدهد.
  • صابون و مواد شوینده کافی در اختیار کارکنان قرار دهید.
  • در صورت لزوم ماسک به تعداد کافی در اختیار کارکنان قرار دهید.
  • .سطوحی که تماس زیادی دارند مثل دستگیره درها، کیبورد و موس، میزها و ایستگاه های کاری و غیرهرا ضدعفونی و تمیز کنید ( ضدعفونی کننده های سطوح و ابزار).
  • در صورتیکه کارکنان را به ماموریت می فرستید توصیه های الزم در مورد کروناویروس را به آنها داشتهباشید. همچنین در صورتیکه عالئمی بروز دادند بایستی به کارفرما اطالع دهند.
  • همه کارکنان را موظف کنید که در صورتی که ابتالیش به ویروس کرونا قطعی است همکاران و کارفرمایخود را مطلع نماید.
  • کارفرما باید برنامه ریزی های الزم جهت غیبت های شغلی احتمالی بیش از حد معمول را انجام دهد تالطمه ای به کار وارد نشود.
  • برنامه و استراتژی کارفرما جهت برخورد با ویروس کرونا باید مکتوب و مشخص و البته انعطاف پذیر باشدتا بدین وسیله نقاط ضعف آن برطرف شود. این برنامه باید با کارکنان به اشتراک گذاشته شود.
  • در صورتیکه که برنامه ریزی انجام شده مفید بوده است آن را با دیگر صنایع و محیط های کاری مجاوریا مشابه به اشتراک بگذارید.
  • کارفرمایان باید آموزش کارکنان را در مورد راه های انتقال عفونت، عالئم بیماری، شیوه صحیح شستندست و روش های کنترل عفونت را برنامه ریزی و به طور جدی دنبال کنند.
  • به منظور جلوگیری از انگ زدن یا انزوای روحی افراد مشکوک یا مبتال، سیاست های الزم را پیش بینیو جو ترس را از بین برده و اقدامات عملی پیشگیرانه را مدنظر قرار دهید.
  • طبق الگوی معمول ایمنی و بهداشت پس از شناسایی و ارزیابی ریسکهای مرتبط با کرونا ویروس بایدبه کنترل آن بپردازید. کنترل بایستی طبق سلسه مراتب کنترل باشد یعنی :
  1.  حذف یا جایگزینی خطر: با انجام دور کاری یا مرخصی استعالجی به کارکنان مبتال یا مشکوک
  2. کنترل های فنی و مهندسی: جداسازی و ایزوله کردن بیماران یا افراد مشکوک از بقیه کارکنان بهخصوص در بیمارستان ها
  3. کنترل های سازمانی: استفاده از آموزش، اجرای دستورالعمل های مرتبط مثل رعایت فاصله، کم کردنمالقات ها، استفاده از وسایل یکبار مصرف و غیره…
  4. وسایل حفاظت فردی: استفاده از ماسک فیلتردار، محافظ چشم یا عینک، گان، دستکش، لباسمخصوص و غیره…

1.3.4 موارد مشکوک را شناسایی و ایزوله کنید

1 .در کلیه محیطهای کاری که مواجهه با ویروس کرونا ممکن است اتفاق بیفتد، شناسایی سریع و ایزوالسیون افرادبالقوه آلوده اولین قدم مهم برای محافظت از کارگران، بازدید کنندگان و سایر افراد در محل کار است.
2 .فوراً افراد مشکوک به ابتالی به ویروس کرونا را ایزوله کنید. به عنوان مثال، افراد بالقوه آلوده را به اتاق های ایزولهمنتقل کنید و درها را ببندید. در هواپیما، افراد بالقوه آلوده را در صورت امکان و بدون به خطر انداختن امنیتهواپیمایی به صندلی های دور از مسافرین و خدمه منتقل کنید. در سایر محل های کار، افراد بالقوه آلوده را بهمکانی دور از کارگران، مشتریان و سایر بازدید کنندگان منتقل کنید.
3 .برای محدود کردن انتشار ترشحات تنفسی عفونی فرد اقداماتی انجام دهید از جمله تهیه ماسک صورت و از آنهابخواهید که اگر مشکلی در تنفس آنها ایجاد نمی کند، آن را بپوشند.
4 .یک ماسک جراحی برای یک بیمار یا فرد بیمار دیگر نباید با وسیله حفاظت فردی برای یک کارگر اشتباه گرفتهشود؛ این ماسک میتواند حاوی ترشحات تنفسی عفونی بالقوه در منبع باشد )یعنی بینی و دهان فرد(. بنابراین بهصورت بهداشتی دفع شود.
5 .در صورت امکان افراد مشکوک به ویروس کرونا را جدا از موارد قطعی ابتال به این ویروس ایزوله کنید تا از انتقالبیشتر بیماری جلوگیری شود ازجمله در غربالگری، تریاژ و دیگر تسهیالت مراقبت بهداشتی.
6 .تعداد پرسنل ورود به مناطق ایزوله، از جمله اتاق بیمار مبتالی مشکوک / تایید شده به ویروس کرونا را محدودکنید.
7 .با استفاده از روشهای کنترلی مهندسی و مدیریتی، شیوههای کار ایمن و وسایل حفاظت فردی از کارگران در ارتباط محافظت نزدیک با بیمارکنید.
8 .طبق تعریف سازمان کنترل و پیشگیری ایاالت متحده “ارتباط نزدیک” را حدود شش فوت )تقریباً دو متر( از فرد مبتلا یا در داخل اتاق یا ناحیه مراقبت از بیمار مبتال برای مدتزمان طوالنی تعریف میکند در حالی که تجهیزاتحفاظت فردی توصیه شده را نداشته است. ارتباط نزدیک همچنین شامل مواردی است که تماس مستقیم باترشحات عفونی دارد در حالی که تجهیزات حفاظت فردی توصیه شده استفاده نمیکند. ارتباط نزدیک به طور کلیشامل تعامالت مختصر مانند عبور از کنار یک فرد نمیشود.

2.3.4 آلودگی زدایی محیط کار

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر پخش این ویروس از طریق مواجهات محیطی، مانند تماس با سطوح آلوده، وجودندارد. با این حال به منظور احتیاط بیشر موارد زیر رعایت شود:

  • از آنجا که قابلیت انتقال این ویروس از سطوح و اشیاء آلوده محیطی کامالً اثبات نشده است، کارفرمایان باید با دقتارزیابی کنند که آیا مناطق کاری اشخاص مظنون به ویروس ممکن است آلوده باشند و آیا پاکسازی شوند یا خیر.
  • به غیر از مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز در تماس با اجساد، به طور معمول نیازی به تمیز کردن ویژه یا آلودگیمحیط های کاری در هنگام حضور یک فرد مشکوک به ویروس نیست، مگر اینکه آن محیط ها با خون یاسایر مخاط بدن آلوده شده باشد. در موارد محدودی که ممکن است تمیز کردن و آلودگی زدایی بیشتری الزمباشد، برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن محیط ها، از جمله موارد آلوده به سایر کورونا ویروس ها، با مراکزبهداشتی و درمانی یا دانشگاه علوم پزشکی مشورت کنید یا به راهنماهای اختصاصی وزارت بهداشت مراجعه کنید.
  • کارگرانی که وظایف تمیز کردن را انجام می دهند باید از در معرض قرار گرفتن با خون، مخاط خاص بدن و سایرمواد عفونی بالقوه و از مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در این نوع کارها محافظت شوند. برای تمیز کردنسطوح آلوده بالقوه از هوای فشرده یا اسپری آب استفاده نکنید، زیرا این تکنیک ها ممکن است مواد عفونی را درهوا پخش کنند.

کارکنان آموزش 4.3.3

  • به کلیه کارکنانی که میزان مواجهه شغلی پیش بینی شده ای باکروناویروس دارند )همانطور که در این سند توضیحداده شده است(، در مورد منابع در معرض ویروس، خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض آن و پروتکل هایمناسب محل کار برای جلوگیری یا کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض آنها آموزش دهید.
  • آموزش باید شامل اطالعاتی در مورد چگونگی جداسازی افراد مشکوک یا مبتال از سایر بیماریهای عفونی و نحوه
    ارائه گزارش موارد احتمالی باشد.
  • آموزش باید در ساعات کاری برنامه ریزی شده و بدون هیچ هزینه ای به کارگران یا کارمند ارائه شود.
  • کارکنانی که نیاز به استفاده از وسایل حفاظت فردی را دارند باید آموزش ببینند. این آموزش شامل زمان استفادهاز وسایل؛ نوع وسایل ضروری ؛ نحوه استفاده درست، پوشیدن و درآوردن وسایل؛ نحوه صحیح دفع یا ضد عفونیکردن وسایل، بازرسی در مورد آسیب و نگهداری وسایل؛ و محدودیتهای وسایل می باشد.
  • هنگامی که امکان مواجهه با خون انسان، مخاط خاص بدن یا سایر مواد بالقوه عفونی وجود داشته باشد، کارگرانباید آموزش های الزم مخصوص استانداردهای پاتوژن های خونی( را دریافت کنند، از جمله اطالعاتی دربارهتشخیص چگونه مواجهه و روش هایی مانند کنترل های مهندسی، شیوههای کاری و وسایل حفاظت فردی و روشهای کاهش مواجهه.

 

منبع:

  1. سایت وزارت بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.