مقالات تخصصی

جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی [همراه با دوز مصرفی]

جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی
4.7/5 - (3 امتیاز)

جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است. زیرا گاهی اوقات دندانپزشکان به بعضی از بیماران خود که شرایط خاصی دارند  توصیه می­ کنند که قبل از شروع به انجام برخی از درمان­های دندانپزشکی، آنتی ­بیوتیک مصرف کنند، که به این پروسه به اصطلاج  پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی گفته می­ شود.

آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت های باکتری تجویز می شود که تا چندین سال پیش پزشکان و دندان پزشکان توصیه می کردند که افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند مانند مشکلات قلبی و یا انجام عمل های استخوانی یا مفصلی باید قبل از انجام کارهای دندان پزشکی آنتب بیوتبک مصرف کنند ولی امروزه ممکن است توصیه های آنها متفاوت باشد . در خصوص آنتی بیوتیک ها مطلب دیگری با نام قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان هم در سایت آنتوس وجود دارد که می توانید مطالعه بفرمایید.

جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی :

در اینجا جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی همراه با دوز مصرفی که یکی از مهم ترین جدول های اکثر رفرنس ها می باشد را در اختیارتان قرار می دهیم. این مهم، جدولی بسیار کاربردی برای تمامی دندانپزشکان می باشد :

دوزنوع آنتی بیوتیکرژیم
(2 گرم) 30 تا 60 دقیقه قبل از عمل پرودنتالآموکسی سیلینرژیم استاندارد خوراکی
(600 میلی گرم) 30 تا 60 دقیقه قبل از عمل پرودنتالکلیندامایسینرژیم جایگزین برای بیماران آلرژِک به آموکسی سیلین و پنی سیلین
(500 میلی گرم) 30 تا 60 دقیقه قبل از عمل پرودنتالآزیترومایسین
کلاریتومایسین
رژیم جایگزین برای بیماران آلرژِک به آموکسی سیلین و پنی سیلین
(2 گرم) 30 تا 60 دقیقه قبل از عمل پرودنتالسفالکسین
سفادروکسیل
رژیم جایگزین برای بیماران آلرژِک به آموکسی سیلین و پنی سیلین
(2 گرم) داخل عضله یا ورید 30 دقیقه قبل از عمل پرودنتالآمپی سیلینبیمارانی که قادر به دریافت داروی خوراکی نیستند
(600 میلی گرم) داخل ورید 30 دقیقه قبل از عمل پرودنتال باید رقیق شود و به آرامی تزریق شودکلیندامایسینبیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند و قادر به دریافت داروی خوراکی نیستند
(1 گرم) داخل عضله یا ورید 30 دقیقه قبل از عمل پرودنتالسفازولینبیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند و قادر به دریافت داروی خوراکی نیستند
جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی

دستور العمل تجویز پروفیلاکسی آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی

در خط مقدم مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها دندان پزشکان هستند. پرفسور peter Jacobsen استاد پاتولوژی در طول ارائه ی مقاله خوذدت در انجمن دندان پزشکی در کالیفرنیا دستورالعمل های زیادی برای آنتی بیوتیک ها در دندان پزشکی ارائه کرده است. او در سخنرانی ازش آنتی بیوتیک هایی که در دندان پزشکی عملکرد بهتری دارند مشخص کرد.

نقل از دکتر جاکوبسن است که، آموکسی سیلین و پنی سیلین را برای میکرو ارگانیسم های حفره ی دهان بهترین آنتی بیوتیک ها هستند. تفاوت این دو آنتی بیوتیک این است آموکسی سیلین چون نیمه عمری طولانی تری دارد باید تعداد دفعات آن در روز کمتر از پنی سیلین باشد.ایشان فرمودند که اگر آموکسی سیلین و پنی سلین موثر نبود باید از آنتی بیوتیک کلیندامایسین تغییر دهند زیرا این آنتی بیوتیک از آموکسی سیلین وپنی سیلین قوی تر است.

او به دندان پزشکان در مورد فرصت طلبی باکتری کاستریدبوم دیفیسیل در تجویز کلیندامایسین و سایر آنتی بیوتیک ها هشدار داده است.

خرید خمیر پروفیلاکسی گلچای GOLCHAI – Prophylaxis از فروشگاه آنتوس

همچنین در جایی دیگر از دکتر جاکوبسن نقل شده است که برای بیمارانی که ناراحتی قلب دارند آنتی بیوتیک پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی تنها برای افرادی است که در معرض بیشترین خطر و بدترین شرایط هستند توصیه می شود.

قرص چرک خشک کن قوی برای دندان هایم چیست و جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی

نکات مهم در استفاده های پروفیلاکسی آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی :

  1. در صورتی که دندان پزشک عفونت های حاد در دهان شما را تشخیص دهد ، مثلا زمانی که با تب ، تورم ویا علائم دیگر هراه باشد ممکم است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.زمانی که باکتری وارد ریشه دندان ، بروز درد ،مرگ بافت ، و تجمع چرک شود عفونت های دندانی اتفاق می افتد.
  2. پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی قبل از جراحی های معمول پرودنتال دندان ، دندان مولر سوم و جراحی های دیگر نیازی نیست.
  3. همیشه سوابق پزشکی خود را در اختیار دندان پزشکتان قرار بدهید و با او صحبت کنید که قبل از درمان دندان پزشکی برای شما مناسب هستند یا خیر.
  4. اگر فردی یک نوع آنتی بیوتیک در حال حاضر مصرف می کند دارویی که تجویز می کنید باید از یک کلاس دیگر از آنتی بیوتیک ها تجویز کنید و در صورت امکان روند را 10 روز به تاخیر بیاندازید.
  5. برای بیمارانی که پروتز مفاصل دارند قبل از انجام هرگونه کار دندان پزشکی آنتی بیوتیک توصیه نمی شود.
جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی

آنتی بیوتیک های که به منظور پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی تجویز می کنند کدامند :

  • پنی سیلین
  • آموکسی سیلین و آمپی سیلین
  • مترونیدازول
  • اریترومایسین
  • سفالوسپورین
  • تتراسایکلین
  • سولفونامیدها
  • کوتریموکسازول

کاربرد پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی چیست :

آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری بعد از عمل جراحی انجام میشود و کاملا موثر است. آنتی بیوتیک ها عفونت را کاهش داده و در نتیجه التیام زخم و بهبودی کامل بیمار را به تاخیر نمی اندازد.

رژیم مناسب پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی چگونه است؟

  • بیماران عادی که منعی برای مصرف نوع خاصی از آنتی بیوتیک ها ندارند مانند حساسیت به پنی سیلین ، باید چهار عدد کپسول آموکسی سیلین یک ساعت قبل از شروع درمان استفاده شود.
  • در بیمارانی که نمی توانند داروی خوراکی مصرف کنند و در عین حال حساسیت به آنتی بیوایک هم ندارند آمپی سیلین و سفازولین یا سفتریاکسیوت رتا بصورت عضلانتی یا وریدی استفاده می شود.
  • بیمارانی که به پنی سیلین احساسیت دارند و به صورت خوراکی میتوانند استفاده کنند از کلیندامایسین، آزیترومایسین یا کلاریترومایسین تجویز می شود.
  • بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند و داروی خوراکی میخوردند کلیندامایسین انتخابی است که دارو را بصورت عضلانی یا وریدی تجویز می کنند
  • در کودکان بر حسب وزن کودک دوز دارو تجویز می شود.
  • در همه اعمال دندان پزشکی، پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی برای بیماران نیاز است.
قوی ترین چرک خشک کن دندان و جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی

خطرات پروفیلاکسی آنتی بیوتک ها در دندانپزشکی کدامند؟

بزرگترین خطرات در دندان پزشکی از آلرژی و حساسیت دارویی و افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها است. با توجه به جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی هم این موضوع بسیار مهم است. حال این سوال مطرح می شود که آیا استفاده از آنتی بیوتیک ها قبل از اقدامات دندان پزشکی برای من درست است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از درمان دندان پزشکی فقط برای گروه خاصی از افراد ضروری است باید با پزشک خود در مورد درمان پیشگیرانه آنتی بیوتیک ها برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

چرا به جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی نیاز است؟

در طول روز باکتری ها در سطح دندان و لثه بوجود می آید که لمس کردن آنها با زبان غیر ممکن است آنها را حس کنید اکثر این باکتری ها با استفاده از مسواک و نخ دندان پاک می شود ولی  این نوع باکتری ها منجر به بروز التهاب ، تورم و در نهایت اگر برداشته نشود باعث بیماری لثه می شود. جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی همراه با دوز مصرفی موارد مهمی را به شما یادآور می شود.

جهت مطالعه ی مقاله راهنمای تجویز انتی بیوتیک ها کلیک کنید

جدول پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی چیست؟

این جدول نوع دارو و دوز مصرفی هرکدام از آنتی بیوتیک ها را برای پزشک مشخص کرده و به بیمار یادآور می شود.

چه داروهای عموما در پروفیلاکسی آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی تجویز می شود؟

از داروهای پرکاربرد می توان به پنی سیلین، مترونیدازول، اریترومایسین و تتراسایکلین اشاره کرد.

بزرگترین خطر پروفیلاکسی آنتی بیوتیک ها در دندانپز

در دندان پزشکی از آلرژی و حساسیت دارویی و افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها میتوان به عنوان بزرگترین خطر یاد کرد.

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.