کنترل عفونت, مقابله با کرونا, مقالات عمومی

ویژگی محلول ضدعفونی کننده دست الکلی ایده آل

Rate this post
ویژگی های یک ضد عفونی کننده دست الکلی (Alcohol based Handrub) ایده آل:
  • پس از تجربه موفق جراح معروف اتریشی (Dr. Ignas Semmelweis)  در کاهش مرگ و میر مادران در اروپا ، رعایت بهداشت دست به عنوان اصلی اساسی در کنترل عفونت های بیمارستانی شناخته شده و همواره مورد تاکید قرار گرفته است.
  • برای سال های متمادی شستشوی دست با آب و صابون تنها راه عملی جهت به حداقل رساندن بار میکروبی دست بود ولی امروزه استفاده از  محلول ضدعفونی کننده الکی دست به دلایل مختلفی نظیر صرفه جویی در وقت، قدرت اثر آنتی میکروبی بالاتر و عدم آسیب رساندن به پوست در مقایسه با آب و صابون در سراسر دنیا رواج یافته است.

 

عملکرد محلول الکلی دست:
  • عملکرد یک محلول ضدعفونی کننده الکی دست به عوامل مختلفی مانند نوع و غلظت الکل استفاده شده در آن بستگی دارد. اغلب ترکیبات الکلی بر پایه اتانول ، ایزوپروپانول و n-Propanol و یا ترکیبی از این الکل ها ساخته می شوند.

ایزوپروپانول :اثر آنتی باکتریال قوی تری داشته و بر ویروس های پوشش دار نظیر HBV و HIV موثر تر است ، در مقابل اتانول دارای اثر بخشی بهتری بر ویروس های بدون پوشش و قارچ ها است. به همین منظور توصیه می شود جهت عملکرد بهتر، ترکیب الکلی حاوی هر دو نوع الکل اتانول و ایزوپروپانول باشد (،1،2،3). میزان غلظت الکل ها نیز نقش موثری در عملکرد آنتی میکروبیال آن دارد به  طوری که این ترکیب در غلظت 60 تا 70 درصد بهترین اثربخشی را خواهد داشت (4و5).

الکل: الکل ها دارای سرعت اثر بالایی بوده و ظرف 15 تا 30 ثانیه فعالیت آنتی میکروبیال خود را اعمال می کنند. با این حال نقطه ضعف آنها عدم خاصیت پایداری اثر آنها می باشد. برای جبران این ضعف مراجع بین المللی توصیه نموده اند که در محصولات الکلی ضدعفونی کننده دست یک ماده ضدعفونی کننده  با ماندگاری بالا  نیز اضافه شود که در این میان کلرهگزیدین به دلایل مختلفی نظیر خاصیت ضدمیکروبی پایدار و عدم جذب پوستی و فاقد خاصیت سمی و زیان آور بهترین عامل ارزیابی گردیده است (6). استفاده از کلرهگزیدین با غلظت 0/5 درصد در محصولات الکلی دست باعث باقی ماندن اثر ضد میکروبی آن تا ساعت ها پس از استفاده شده و چنین محصولی با گذراندن استاندارد اروپایی EN 12791 قابلیت استفاده در اسکراب پیش از جراحی را نیز خواهد داشت (7).

کلرهگزیدین به دلیل عدم جذب پوستی در دراز مدت هیچ گونه عوارض زیان آوری در افرادی که به طور مداوم از آن استفاده می کنند به وجود نمی آورد.

همانطور که میدانید  یکی از راه‌های شیوع بیماری انتقال از طریق تماس با سطوح  و یا دستان آلوده است که پس از تماس دست با سطوح یا افراد آلوده منتقل می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری دستگاه ضدعفونی کردن دست ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

محلول ضدعفونی کننده دست الکلی (سپتی سیدین) را از اینجا تهیه کنید

محلول ضدعفونی کننده دست / اسکراپ جراحی ( PC ) را از اینجا تهیه کنید

منابع:

  • Larsen EL, Morton HE. Alcohols. In: Block SS, ed. Disinfection, sterilization and preservation. 4th ed. Philadelphia: Lea & Febiger, 1991:191-203.
  • Ansari SA et al. Comparison of cloth, paper, and warm air drying in eliminating viruses and bacteria from washed hands. American Journal of Infection Control, 1991, 19:243–249.
  • Ansari SA et al. In vivo protocol for testing efficacy of hand washing agents against viruses and bacteria: experiments with rotavirus and Escherichia coli. Applied Environmental Microbiology, 1989, 55:3113–3118.
  • Donowitz LG. Benzalkonium chloride is still in use. Infect Control Hosp Epidemiol 1991;12:186-7.
  • McBride ME. Microbial flora of in-use soap products. Appl Environ Microbiol 1984;48:338-41.
  • Rotter ML, Koller W. Surgical hand disinfection: effect of sequential use of two chlorhexidine preparations. J Hosp Infect 1990;16:161-6.
  • Rotter ML. European norms in hand hygiene. Journal of Hospital Infection, 2004, 56(Suppl. 2):S6–S9.

 

گرداوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.