مقالات تخصصی

همه چیز درباره ی درای ساکت

Rate this post
  • درای ساکت٬ یکی از شایع ترین عوارض پس از کشیدن دندان است و اغلب بیماران با درد شدید و نگرانی بابت اینکه درمان درست انجام نشده باشد و یا اینکه هنوز دندان داخل حفره باقی مانده است مواجه میشوید.
  • اغلب بیماران به دلیل ناآگاهی دچار درای ساکت میشوند٬ پس بهتر ایت بعد از کشیدن دندان بصورت شفاهی یا کتبا توضیحات و مراقبت های بعد از اکسترکشن دندان را بدهید تا هم بیمار رضایت بیشتری داشته باشد و هم شما مشکلات و درمان های بعدی را نداشته باشید.

در اینجا به درای ساکت و درمان هایش میپردازیم:

 

درای ساکت ( الويولار اوستییت) :
  1. نوعی تاخیر در التیام زخم است اما با بروز عفونت مربوط نیست.
  2. علامت شایع: درد در حفره داخلی دندان است که معمولا در سومین یا چهارمین روز بعد از کشیدن دندان آغاز می شود. که عموما درد متوسط تا شدید بوده و ضرباندار است و اغلب به گوش بیمار منتشر میشود.
  3. مکان شایع: مولر سوم مندیبل
  4. دلیل: کامل واضح نیست ولی بنظر میرسد ناشی از فعالیت بالای فیبرینولیتیک و به دنبال آن اکسپوز استخوان باشد.
  5. پیشگیری: به حداقل رساندن تروما و آلودگی باکتریایی توسط جراح٬ شستشوی زخم با مقادیر زیاد سالین٬ استفاده از مقادیر کم آنتی بیوتیک ماننده تتراسایکلین.
درمان:

درمان بصورتکاهش درد است و شامل:

  1. شستشو با سالین استریل
  2. ساکشن به آرامی حفره
  3. قرار دادن نوار کوچک گاز استریل حاوی یدوفرم و آغشته به اوژنول ( ضد درد) و بیحسی موضعی ماننده بنزوکایین وحاملی به نام balsam of peru

یک نکته: معمولا بعد قرار دادن پانسمان درد طی ۵ دقیقه کاهش می یابد و پانسمان باید به مدت 3تا 5 روز٬ روزانه تعویض شود که بستگی به شدت درد دارد.

 

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.