کنترل عفونت, مقابله با کرونا, مقالات عمومی

نکات بسیار مهم که باید دندانپزشک درباره کویید۱۹ بداند

Rate this post

از مطالب عمومی که این روزها همه ی گروه های  حرفه ای جامعه پزشکی در مورد بیماری کرونا جدید می دانند بگذریم٬ چند نکته برای دندانپزشکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بعنوان مطلب باید گفت:

  • ویروس کرونا ( کووید ۱۹) در محوطه دهان و بزاق دیده شده است
  • یک ریسک بالا برای انتقال در محوطه دهان وجود دارد.
  • سه pathways مختلف برای حضور ویروس  SARS-coV-2 در بزاق ممکن است:
  1. این ویروس از طریق مجاری فوقانی و تحتانی تنفسی وارد حفره دهان شده و از طریق دراپلت ها بین این مجاری و حفره دهان دايما در تبادل است .
  2. ویروس از طریق خون و توسط Crevicular fluid ( ترکیبی از سروم٬ ذرات بافتی و مدیاتور های التهابی و آنتی بادی هایی که در بافت های پری دونتال دیده می شود) له دهان می رسد.
  3. ویروس از طریق غدد بزرگ و کوچک بزاقی و از طریق مجاری مربوط به حفره دهان می رسد.
  • دندانپزشکان باید با احتیاط بالاتری نسبت به بسیاری دیگر از گروه های پزشکی به کار خود ادامه دهند.
  • مطالعات نشان داده که ویروس در زمان بسیار کوتاهی پس از ابتلا٬ در غدد بزاقی دیده می شود و به همین دلیل بزاق یک منشا جدی برای انتقال است. از جانب دیگر وجود immunoglobulin A Sars-coV- Specific Secretory در غدد بزاقی می تواند راه ساده و سریعی برای شناسایی آنتی بادی و تایید تشخیص و یا تایید میزان ایمنی باشد.
  • اکنون اثبات شده است که رسپتورهای ACE 2 به میزان قابل توجهی در مخاطات حفره دهان وجود دارند و بخصوص بر روی بافت اپیتلیال زبان به وفور یافت می شوند و این موضوع خود بیانگر قدرت انتقال و آسیب پذیری بالا در محوطه دهان می باشد. از این اصل باید برای تدوین راهکار های پیشگیری بهره برد.
  • از سوی دیگر باید توجه داشت که شیوع بیماری کووید 19 اثر عمیقی بر کلینیک های دندانپزشکی و وضعیت بهداشت دهان گذاشته است. یک مطالعه چینی نشان داد که پس از پاندمی کرونا ویروس حدود 38٪ از تعداد ویزیت های دندانپزشکی کاسته شده که شاید در کشور های دیگر این رقم نیز بیشتر باشد.
  • کاهش مراجعات بیماران باعث بدتر شدن وضعیت بهداشت دهان و دندان گردیده٬ بخصوص که پیش از این بیشترین مراجعات اورژانسی به کلینیک های دندانپزشکی را ضایعات دنتال پالپال و پری آپیکال تشکیل می دانند در حال حاضر بخاطر پاندمی کووید19 ٬ عفونت های درمان نشده دهان و دندان افزایش یافته و در حالیکه 51٪ علل مراجعات را پیش از پاندمی این عفونت ها تشکیل می دادند اکنون به حدود 72٪ رسیده اند.
  • مراقبت از بیماران و پیشگیری از عفونت از وظایف الزامی کادرهای درمان و از جمله دندانپزشکان می باشد. مثلا انجمن دندانپزشکی امریکا ملزم نموده که دندانپزشکان کلیه اقدامات الکتیو را متوقف نمایند و فقط مجاز به ارایه درمان های اورژانس می باشند.در همین راستا پیشنهادات زیر برای انجام امور دندانپزشکی مطرح گردید:
  • غربالگری از دور tele-screening که از طریق مکالمه تلفنی یک غربالگری اولیه صورت میگیرد. در این غربالگری چند سوال اولیه باید پرسیده شود٬ مثلا سوابق سفر بخصوص به مناطق آلوده٬ وجود تب و با علایم تنفسی از هر نوعی بخصوص سرفه٬ شغل فرد که ممکن است در  صورت وجود این علایم ریسک را افزایش دهد.اگر پاسخ مثبت بود کار دندانپزشکی فرد به تعویق بیافتد که حداقل آن دو هفته است.
  • ارزیابی بیمار و پروتکل درمانی که بدوا با شرح حال مکتوب شروع می شود. باید درجه حرارت بدن بیمار توسط ترمومتر غیرتماسی گرفته شود و هرگونه حرارت 38 و بیشتر بخصوص همراه با سرفه برای اقدام دندانپزشکی باید به تعویق بیافتد.
  1. هر شخص مشکوک باید در اتاق با تهویه هوا به بیرون و با فاصله دومتر از دیگران و با ماسک بنشیند و در حین دریافت درمان نیز فاصله با سایرین حفظ شود.
  2. همانطور که میدانید  یکی از راه‌های شیوع بیماری انتقال از طریق تماس با سطوح  و یا دستان آلوده است که پس از تماس دست با سطوح یا افراد آلوده منتقل می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری دستگاه ضدعفونی کردن دست ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  3. از الکل اتانول 70٪ برای ضدعفونی کردن کیت و وسایل های پزشکی استفاده شود.

 

درمان دارویی رایج برای کووید19 جهت بیماران مشکوکی که احتیاج اورژانسی به خدمات دندانپزشکی دارند استفاده شود. درمان انتی بیوتیکی و یا آنالجزیک برای بیمارانی که نیاز به درمان فوری برای التهاب و آبسه و درد و امثال آن دارند بلافاصله شروع شود.

تجویز ضد درد بخصوص برای افراد مشکوک به کرونا میتواند کمک کند تا درمان اصلی را به تعویق بیاندازد. انجمن پزشکان بریتانیا معتقد است بعنوان ضد درد٬ استامینوفن انتخاب بهتری نسبت به بروفن است که احتمال تداخل با سیستم ایمنی دارد.

 

اگر بیمار مشکوک به کرونا ویروس بود چه کنیم

  • گایدلاین درمان دندانپزشکی می گوید مواردی همچون عفونت پیش رونده بخصوص در Facial space  و یا تروماهای دنتوآلویولار باید سریعا درمان شوند و اگر بیمار مشکوک به کرونا ویروس باشد باید رویه های زیر رعایت گردد:
  1. رادیوگرافی ها باید در زمان نباشند٬ همانند gag اپیدمی طوری بکار رود که محرک سرفه یا رفلکس Cone-beam-computed tomography یا  Panoramic radiograph استفاده شوند. اگر از رادیوگرافی های داخل دهانی استفاده ( CBCT ) میشود باید سنسور ها  بصورت دوبله پوشیده شوند تا از انتقال الودگی و جداسازی های RABBER DAM  و پرفوراسیون پیشگیری گردد
  2. پیشنهاد میشود بجای استفاده از وسایل اولتراسونیک که ممکن است آیروسول تولید کنند در هنگام رفع پلاک و کالکولوس از روش سنتی دستی استفاده کرد و پولیش هم دستی باشد٬ حتما مصرف در دوران اپیدمی three-ways syringe و high-speed handpieces محدود شود
  3. ضدعفونی سطوح با توجه به ماندگاری 9 روزه ویروس در دمای اتاق از اهمیت برخوردار است. فضای کار خشک نگه داشته شود و محیط و سطوح با الکل 70٪ و یا هیدروژن پراکساید 0.5٪ و سدیم هیپوکلریت 0.1٪ استفاده شود
  4. ضدعفونی کردن دست ها با کمک دستگاه های ضدعفونی بدون دخالت دست و بصورت اتوماتیک که امروزه در دو مدل دیواری و ایستاده عرضه شده است.

 

سایر نکات بهداشتی عبارت اند از:

  • در زمان کشیدن دندان بیمار در وضع سوپاین باشد.
  • در زمان خروج کامل یا پارشیال denture  از لمس سایر چیزها پس از لمس بزاق خودداری شود.
  • هر وسیله پروستودونتیک مثل دهان باز کن و کلا هر چه وارد دهان شود باید بلافاصله ضدعفونی موثر گردد.
  • عملیات ساکشن بزاق طوری نباشد که gag  تحریک شود.
  • از وسایل با سایز مناسب استفاده شود که رفلکس سرفه و یا gag تحریک نشود
  • بهتر است منطقه زبان و حلق بی حس شود تا این رفلکس ها کمتر شوند.

 

گردآوری : گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.