مقالات عمومی

مقایسه عملکرد لیدوکایین ۲% و آرتیکایین ۴% بر میزان درد

لیدوکایین2% آرتیکایین4%
4.2/5 - (4 امتیاز)

از جمله دغدغه های دندانپزشکان و بیماران درد زمان تزریق بی حسی هایی همچون لیدوکایین 2% و آرتیکایین 4% بوده که امروزه با پیشرفتهایی که صورت گرفته با توجه به تنوع مواد بی حسی میتوان با توجه به شرایط مربوطه نوع بی حسی را انتخاب کرد. حال اگر در هنگام تزریق بی حسی موثر واقع نشود میتواند باعث اضطراب و ترس و عدم مراجعه بعدی بیمار شود که این مورد بستگی به انتخاب نوع ماده بی حسی دارد.

در حال حاضر پرمصرفترین ماده بی حسی لیدوکایین میباشد زیرا بخاطر خاصیت فارماکوکینتیک و آلرژی زایی بسیار کم میزان اطمینان و ایمنی را برای دندانپزشک بالا میبرد.

با توجه به اینکه لیدوکایین به عنوان یک استاندارد نسبت به سایر بی حسی ها به شمار میرود اما در مورد آرتیکایین مقالات بسیاری وجود دارد که از عملکرد آن حمایت میکنند با آنکه در برخی از مقالات بدلیل افزایش خطر پاراسنتری این ماده را تا حدی ناامن میکند.

مطالعات زیادی در مورد عملکرد آرتیکایین و میزان اثربخشی آن نسبت به سایر مواد بی حسی مخصوصا لیدوکایین انجام گردیده که حاوی نتایج آماری معنا داری بوده که نشان از برتری آن نسبت به لیدوکایین میباشد.

حال به بررسی نتیجه چندین تحقیق که در این زمینه صورت گرفته است میپردازیم:

  • در مطالعه ای که در بخش دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال 95-96 انجام شد 20 نمونه در گروه لیئوکایین و 20 نمونه در گروه آرتیکایین مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ یک از بیمارانی که تزریق بلاک دو طرفه فک پایین در دو طرف مندیل داشتند هیچگونه درد و عفونتی در ناحیه فک نداشتند و طی 48 ساعت گذشته از هیچ داروی مسکنی نیز استفاده نکرده بودند و حاصل آن بدین صورت بود که میزان درد حین تزریق در آرتیکایین کمتر از لیدوکایین بود.
  • تحقیقی که در سال 2017 در تایلند انجام شد بروی دندانهای عقل فک پایین در 2 جلسه به فاصله 3 هفته صورت گرفت و نتیجه آن بدین صورت بود که  شروع اثر بخشی آرتیکایین 4% سریعتر از لیدوکایین 2% بوده اما مدت زمان بی حسی و تعداد کارپولهای مصرف شده تفاوت چندانی با هم نداشتند.
  • در مطالعه دیگری که در ترکیه انجام شد تزریق برای دندان فک پایین بصورت بلاک آلوئولار تحتانی و برای فک بالا بصورت انفیلتره انجام شد و حاصل آن بدین صورت بود که تفاوت معنا داری در درد حین تزریق برای آرتیکایین 4% و لیدوکایین 2% وجود نداشت و این تنها تحقیقی بود که تفاوتی بین درد در زمان تزریق را نشان نمیداد و احتمالا بخاطر تفاوت در اجرای تحقیق بوده.
  • در تحقیقی دیگر که توسط Aggawal V در سال 2017  بر روی پالیپت برگشت ناپذیر دندان مولر فک پایین انجام شد به این نتیجه رسیدند که استفاده از لیدوکایین 2% با اپی نفرین 1/200000 در برابر آرتیکایین 4% با اپی نفرین 1/100000 از نظر آماری تفاوتی ندارد.
  • مطالعه بعدی که توسط  Saraf SP انجام شد مشخص کرد که در تزریق alveolar nerve block middle superior به روش پالاتال AMSA و در infraorbital nerv block شروع زمان بی حسی آرتیکایین 4% از لیدوکایین 2% سریعتر است.
  • در مطالعه ای دیگر که توسط da Saliva-Junior GP در سال 2017 انجام شد مشخصص گردید که اثر بخشی آرتیکایین در تزریق infiltration در فک پایین بطور معنا داری نسبت به لیدوکایین بیشتر است.

بررسی تفاوت آرتیکایین و لیدوکایین:

با توجه به یافته ها و مطالعات انجام شده که به چند مورد از آنها اشاره کردیم بصورت خلاصه میتوان گفت که قدرت آرتیکالیین 15 الی 2 برابر لیدوکایین است و بخاطر اینکه دارویی آمیدی با گروه استری است به راحتی در کبد و پلاسما متابولیزه میشود  و از طرفی زمان شروع اثر بخشی آن نسبت به لیدوکایین سریعتر بوده و راحتر در نسوج نرم و سخت منتشر میشود که به همین خاطر از آن میتوان در تزریق اینفیلتره دندان های فک پایین استفاده کرد.

نیمه عمر آرتیکایین در بی حسی پالپی 30 دقیقه و در بی حسی بافت نرم 90 دقیقه میباشد که این میزان در لیدوکایین برای بی حسی پالپی 60 دقیقه و در بی حسی بافت نرم 3 الی 5 ساعت میباشد که در نتیجه حس بی حسی لب و زبان در آرتیکایین کمتر بوده اما خطر پاراستزی بیشتری دارد.

از طرفی بدلیل انتشار راحتر آرتیکایین در نسوج نرم و سخت میزان درد در زمان بلاک عصب آلوئولار تحتانی (IANB) کمتر از لیدوکایین است.

در پایان به این نکته باید اشاره کرد که چنانچه برای بیمارانی که آستانه تحمل درد آنها کمتر است از آرتیکایین استفاده میشود، حتما احتمال ایجاد پاراستزی توسط دندانپزشک لحاظ شود.

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.