کنترل عفونت

ضدعفونی کننده سطوح آغشته به خون و بزاق (سپتی سرفیس)

Rate this post

امروزه در مطب های دندانپزشکی در حین انجام اعمال جراحی ممکن است خون، بزاق و یا ترشحات مواد پروتئینی بر روی سطوح ریخته و آنها را آلوده کند که برای این منظور نیاز به ضدعفوی با محلولی را داریم که علاوه بر عملکرد سریع و قدرت اثر بخشی بالا در مواجهه با خون و مواد آلی خاصیت ضدعفونی کنندگی آن تغییر نکند.

از این رو محلولی که انتخاب میکنیم باید خصوصیات زیر را شامل باشد:

  1. محلول وسیع الطیف باشد، برای این منظور نیاز است از چند نوع ماده موثره تشکیل شده باشد تا اثر همپوشانی بر روی اکثر میکروارگانیسم ها را ایجاد کند
  2. سطوح آلوده شده حتما باید به سرعت ضدعفونی شوند تا از ایجاد بایوفیلم جلوگیری شود،  پس حتما باید از یک محلول سریع الاثر و آماده به مصرف استفاده شود( اثربخشی یک الی دو دقیقه ای ) و محلول هایی که کنسانتره هستند و نیاز به آماده سازی دارند برای این مورد مناسب نیست چرا که حداقل زمان اثربخشی آن ها ۵ دقیقه میباشد.
  3. ماندگاری اثر ضدعفونی کنندگی محلول بر روی سطح یکی از مهمترین مواردی هست که باید آن را در نظر گرفت، چرا که بعضی از میکروارگانیسم ها برای از بین رفتن نیاز به این دارند که مدت زمان بیشتری ماده موثره محلول ضدعفونی کننده بر روی آن ها باقی بماند  پس همیشه الکل به تنهایی نمیتواند یک ضدعفونی کننده ایده آل باشد چراکه فرار است و برروی سطح باقی نمی ماند.

 

حال با توجه به ویژگی های ذکر شده به بررسی یک محلول ایده آل میپردازیم که تمامی موارد ذکر شده را دارا باشد:

محلول سپتی سرفیس:
  • یک اسپری الکی سریع الاثر مختص سطوح می باشد که از ترکیباتی همچون اتانول و هگزامتیلن بیگوانید هیدروکلراید تشکیل شده است. که استفاد این 2 ترکیب ضدعفونی کننده در کنار هم باعث ایجاد خاصیت همپوشانی در این محلول شده و در نتیجه قادر به از بین بردن طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها می باشد از جمله سطوحی که آغشته به خون و مواد آلی و بیولوژیکی شده اند.
  • وجود الکل اتانول باعث اثر بخشی سریع ضدعفونی کنندگی و پلی هگزامتیلن بیگوانید هیدروکلراید هم به طولانی تر کردن خاصیت ضدعفونی کنندگی و دوام آن بر روی سطوح قوت بخشیده است و این سبب شد تا با خیال راحت از این محلول بر روی سطوحی که نیاز به ضد عفونی کنندگی سدیم دارند٬ استفاده کنیم و شاهد عملکرد آن در کمتر از یک دقیقه باشیم و پس از آن بخاطر حضور پلی هگزامتیلن بیگوانید هیدروکلراید اثر باکتریواستاتیک تا یک ساعت پس از آن را شاهد باشیم.
  • مهمترین ویژگی این محصول اثر بخشی آن در حضور خون و مواد آلی است چرا که بعضی از مواد ضدعفونی کننده  همچون ترکیبات آمونیوم ۴ تایی در مواجهه با خون و مواد آلی خاصیت ضدعفونی کننده آن ها کمتر میشود .
  • محلول ضدعفونی کننده سریع الاثر سپتی سرفیس محصولی از برند آسپتین شرکت به بان شیمی میباشد که دارای تاییدیه های سیب سلامت و iso:13485 و iso: 9001  و استاندارد اروپایی EN1040 و EN14348 می باشد.

 

نحوه اثر بخشی محلول سپتی سرفیس:
  • پلی هگزا متیلن بی گوانید هیدروکلراید با خواص ماندگار و پایدار خود و با مکانیسم هایی متفاوت، قادر به از بین بردن انواع عوامل بیماری زا است.
  • این ترکیب به سرعت به ترکیبات حاوی گروه فسفات در غشاء سلولی متصل شده و با مکانیسم انحصاری خود، وارد غشاء سلولی می شود، در نتیجه منجر به غیرفعال کردن برخی آنزیم های حیاتی شده و باعث مرگ سلولی می شود.
  • پلی هگزامتیلین بی گوانید هیدروکلراید به دلیل کاتیونی بودن، قادر به جذب سریع سلول های باکتریایی موجود در محیط بوده و با ترکیبات فسفاته موجود در سیتوپلاسم سلول های باکتریایی، کمپلکس سنگین تشکیل می دهد و منجر به رسوب کردن آنها می شود.
  • حضور دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید که نوعی سورفکتانت از دسته آمونیوم های چهارتایی با خواص آنتی باکتریال می باشد، باعث شده است که توانایی نفوذ محصول به خلل و فرج افزایش یابد.
  • دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید، همچنین قادر به حذف لکه های چربی و آلودگی زدایی از روی سطح نیز می باشد.
  • وجود درصد مناسبی از اتانول در محلول سپتی سرفیس، باعث افزایش قدرت ضدعفونی کنندگی و همچنین تنظیم سرعت تبخیر و زمان اثرگذاری محصول می شود

 

جهت خرید محلول سپتی سرفیس اینجا کلیک کنید

 

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.