کنترل عفونت

ضدعفونی کردن ابزار قابل شستشو

Rate this post

در مراکز دندانپزشکی با توجه به اینکه افراد در این مراکز  در تماس با یکدیگر هستن و بعضا از وسایل و ابزار مشترک برای درمان آنها استفاده میشود، در صورت عدم رعایت اصول کنترل عفونت میتواند به مکانی برای گسترش عفونت و بیماری های واگیردار تبدیل شوند.

عفونت هایی که میتواند از طریق ابزار آلوده منتقل شود شامل انواع عفونت های قارچی و ویروسی و باکتریایی همچون ایدز و هپاتیت و زگیل و اگزما و البته کرونا ویروس میباشند.

حال برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها نیاز است ابزار و تجهیزات را پس از هر بار استفاده بطور کامل شستشو و ضدعفونی کنیم.

 

ضدعفونی کردن ابزار قابل شستشو:
  1. حتما باید طی دو مرحله این عمل صورت گیرد
  2. ابتدا باید ابزار مورد نظر بطور کامل با آب و یک ماده شوینده شسته شده و سپس ضدعفونی صورت گیرد چرا که ضدعفونی تنها بر روی ابزار تمیز صورت میگیرد
  3. در صورت عدم زدودن آلودگی، هرگز ضدعفونی بطور کامل انجام نمیشود.
  4. برای این منظور بهتر است از دو لگن استفاده شود، یکی برای شستشو و دیگری برای ضدعفونی کردن
  5. در لگن شستشو آب و یک محلول شوینده مانند مایع ظرف شویی ریخته و ابزار را درون آن شسشتو و آبکشی مینماییم
  6. در لگن ضدعفونی کننده که حاوی آب و مقدار مناسبی از محلول ضدعفونی کننده هست به مدت 15 الی 60 دقیقه (با توجه به دستورالعمل تولید کننده) غوطه ور کرده
  7. در آخر آبکشی و خشک کرده و درون پارچه تمیز قرار میدهیم.

 

همیشه به این نکته توجه کنید که ابزار کوچک دارای خلل و فرج ریز هستند و استفاده از اسپری های ضدعفونی کننده بخاطر عدم پوشش دهی تمامی سطح ابزار مناسب ضدعفونی نیستند و برای ضدعفونی کامل حتما نیاز به غوطه وری ابزار در محلول ضدعفونی کننده است.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که نگهداری ابزار در جای تمیز به همان اندازه اهمیت دارد که ضدعفونی کردن آن مهم است، پس همیشه ابزار را پس از ضدعفونی کردن در محلی قرار دهید که مطمئن باشید آن محل نیز ضدعفونی شده باشد.

 

ویژگی های یک محلول ضدعفونی کننده ایده آل برای ابزار و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی قابل شستشو:
  • وسیع الطیف بودن : با توجه به آلودگی ابزار به انواع میکروارگانیسم ها لازم است محلول ضدعفونی کننده قادر به از بین بردن حداکثری میکروارگانیسم ها باشد.
  • غیر فرار بودن: از آنجایی که محلول ضدعفونی کننده برای غوطه وری پس از رقیق سازی در ظروف در باز ٬ نگهداری میشود نباید فرار باشند و پایداری مناسب جهت جلوگیری از تبخیر شدن را داشته باشد.
  • قابلیت استفاده مجدد: ابزارهایی که یکبار مصرف بوده و یا باید بصورت روزانه تهیه شوند از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیستند و بهتر است از محلولی استفاده شود که پس از رقیق سازی قابلیت استفاده مجدد  7 الی 14 روز را داشته باشد.
  • ایمن بودن: محلول ضدعفونی کننده مناسب باید تمام ویژگی های لازم جهت ایمن بودن برای مصرف کننده و ابزار و محیط زیست را داشته باشد بطوری که پسماند آن به محیط زیست آسیب نزند و یا باعث خوردگی و رسوب و تغییر رنگ ابزار نشود و از طرفی هم در هنگام استفاده آسیب پوستی و تنفسی برای شخص ایجاد نکند.

اکنون پس از بیان ویژگی های یک محلول ضدعفونی کننده ابزار، ما به شما محلول سایاسپت اچ آی (SayaSept HI) را معرفی میکنیم که تمامی موارد ذکر شده فوق را دارا میباشد.

محلول سایاسپت اچ آی (SayaSept HI) یک محلول ضدعفونی کننده غلیظ مخصوص غوطه وری ابزار و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی میباشد و این محلول محصولی از برند آسپتین تولید شرکت به بان شیمی میباشد.

مواد موثر جهت ضد عفونی کردن آن شامل “دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید” و “پلی هگزا متیلن بی گوانید هیروکلرید” (PHMB) میباشد.

از جمله ویژگی های مواد موثره در این محلول میتوان به قدرت از بین بردن ترکیبات آمونیوم چهارتایی دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید در از بین بردن میکروارگانیسم ها از طریق چسبندگی و پارگی غشاهای سلولی میکروارگانیسم ها و نیز خاصیت پایداری PHMB اشاره کرد که وجود این دو ترکیب در کنار هم باعث شده تا طیف وسیعی از میکرواگانیسم ها از بین برود.

خاصیت ماندگاری 14 روزه در کنار قدرت ضدعفونی کنندگی و اثر ضدخورندگی، آن را به یک محلول ایده آل تبدیل کرده است.

محلول سایاسپت اچ آی (Sayasept HI) دارای تاییدیه های سیب سلامت، ISO13485 و ISO9007 و نیز استادارد   EN1040 , EN13727 میباشد.

 

 

برای تهیه محلول سایاسپت اچ آی (Sayasept HI) میتوانید از اینجا اقدام کنید.

 

 

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.