اندودانتیکس, مقالات تخصصی

سنجش نفوذ پذیری پرتو (پرتو کدری) سیلر بتادنت (آر سی اس) BETA RCS

سیلر بتادنت
Rate this post

در این مقاله سعی شده در مورد میزان نفوذپذیری پرتو در سیلر بتا آر سی اس (BETA RCS) شرکت بتادنت یا به اصلاح میزان پرتو کدری آن شرح داده شود و سپس بصورت خلاصه در مورد سایر ویژگی های آن توضیح داده شود.

قبل از آن باید بدانیم که برای داشتن یک آزمون استاندارد در برسی سیلرها به چند پارامتر استاندارد نیاز داریم که این پارمتها شامل موارد زیر میباشند که در ادامه به بررسی تک تک آنها میپردازیم:

  • ضخامت فیلم
  • سیالیت
  • زمان کار
  • زمان پخت
  • انحلال پذیری در آب
  • پرتو کدری

 

آزمون پرتو کدری بر روی سیلر BETA RCS ( سیلر بتادنت):

این آزمون بر اساس استاندارد ISO 6876 انجام میشود که بر طبق آن میزان پرتو کدری سیلر BETA RCS ( سیلر بتا دنت) تعیین میگردد.

برای انجام این آزمایش نمونه سیلر بتادنت را داخل قالب فلزی فولادی زنگ نزن قرار داده و سپس روی آن را با کاور بصورت فشرده قرار میدهیم.

نمونه پخت شده را همانند عکس زیر در مرکز فیلم اشعه ایکس قرار داده و در کنار آن step wedge آلومینیومی را قرار میدهیم و روی step wedge آلومینیومی هم کاور کشیده تا شرایط یکسان باشد.

پس از ظهور تصویر بر روی فیلم چگالی نمونه سیلر بتادنت با تصویر wedge آلومینیومی مقایسه میشود که اعداد به ثبت رسیده برای این آزمون برابر با 5 میلی متر بود که حداقل مقدار استاندارد آن باید 3 میلیمتر باشد

نتیجه سایر آزمون های انجام گرفته شده بصورت جدول زیر آمده است:

 

 

سیلر بتا دنت

 

 

شرح آزمون های سیلر بتادنت (BETA RCS):

 

 

1) آزمون ضخامت فیلم سیلر بتا دنت BETA RCS :

در این آزمون میزان ضخامت نمونه سیلر بتادنت بر طبق استاندارد ISO 6876 اندازه گیری میشود. که پس از سه مرحله تکرار این آزمون مقدار میانگین 20 میکرومتر به ثبت رسید که حداکثر میزان استاندارد برابر با 50 میکرومتر میباشد.

نتیجه این آزمون بدین صورت بود که استفاده از بیسموت سیلانه شده باعث شد تا ضخامت فیلم کاهش پیدا کند و فیلر در رزین به نسبت یکنواخت تر پخش شود.

 

2) آزمون سیالیت سیلر بتا دنت BETA RCS :

بر طبق این آزمون میزان سیالیت سیلر بتادنت با توجه به استاندارد ISO 6876 اندازه گیری میشود و مقدار میانگین بعد سه مرتبه تکرار آزمون مقدار 26 میلیمتر ثبت گردید که حداقل مقدار استاندارد آن باید 17 میلیمتر باشد.

 

3) آزمون زمان کار سیلر بتا دنت BETA RCS:

این آزمون برای بدست آوردن زمان کار نمونه یبار بتادنت بر طبق استاندارد ISO 6876 انجام گرفت که پس از انجام آن میزان 4 ساعت به ثبت رسید.

پس از انجام این آزمون مشخص شد که پس از 30 دقیقه قطر متوسط سیلر پرس شده برابر با قطر قطر سیلر در آزمون سیالیت است، پس میتوان نتیجه گرفت که زمان کار سیلر بیشتر از 30 دقیقه میباشد.

 

4) آزمون ست شدن (زمان گیرش) سیلر بتا دنت BETA RCS :

این آزمون هم بر طبق استاندارد ISO 6876 انجام شد که پس از سه مرتبه تکرار این آزمون زمان گیرش یا ست شدن سیلر بتادنت مقدار میانگین 20 ساعت را مشخص کرد.

5) آزمون انحلال پذیری سیلر بتا دنت BETA RCS :

بر طبق استاندارد ISO 6876 میزان استاندارد نمونه سیلر حل شده در آب باید حداکثر 3 درصد باشد که این مقدار برای سیلر بتادنت پس از 2 مرتبه تکرار بطور میانگین برابر با 0.27 دصد بود.

با توجه به نتایج حاصل مشخص شد که میزان حلالیت سیلر BETA RSC ( سیلر بتادنت) در آب کمتر از 3 درصد وزنی در محدوده استاندارد است.

 

نتیجه گیری :

پس از انجام آزمون ها و بررسی نتایج حاصل از آن و مقایسه با مقادیر استاندارد ISO 6876 میبینیم که سیلر بتادنت توانسته تمامی آزمون های انجام شده را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

 

مشابه نتایج همین آزمون ها را میتوانید در مقاله آزمون و بررسی خواص سیلر بتا (آر سی اس) BETA RCS توسط پژوهشکده پلیمر مشاهده کنید.

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.