اندودانتیکس, مقالات تخصصی

بررسی میزان چسبندگی دو نوع سیلر رایج مورد استفاده در اندودنتیکس (AH26 , Dorifill) با عاج دندان

سیلر رزینی
Rate this post
بررسی میزان چسبندگی دو نوع سیلر رایج مورد استفاده در اندودنتیکس (AH26 , Dorifill) با عاج دندان

در این مقاله سعی شده تا به بررسی استحکام کششی باند بین سیلرهای AH26 , Dorifill با عاج دندان پرداخته شود.

استحکام کششی بین عاج دندان و سیلر نشان دهنده مقدار چسبندگی عاج به سیلر است و از آنجایی که گوتاپرکا را نمیتوان به عاج دندان چسباند به همین خاطر است که میزان چسبندگی سیلر به عاج دندان حائز اهمیت است.

بدلیل عدم چسبندگی گوتاپرکا به به عاج برای داشتن مهر موم مناسب نیاز به سیلری با قدرت چسبندگی بالا به گوتاپرکا و عاج دندان میباشد.

یک سیلر ایده آل دارای ویژگی های زیر میباشد:

  1. چسبندگی
  2. تحمل بافتی
  3. قابلیت سیل کردن
  4. به آرامی سخت شدن
  5. رادیواپک بودن
  6. بدون رنگدانه باشد
  7. عدم انقباض حجمی در اثر سخت شدن
  8. باکترواستاتیک بودن
  9. غیر قابل حل بودن در مایعات بدن
  10. حل شدن در حلال
  11. در سیلرهای حاوی پودر و مایع اندازه ذرات پودر بسیار ریز باشد تا به خوبی با مایع مخلوط شود

هرچند که هیچ یک از سیلرهای موجود تمامی این خواص را با هم ندارند اما با توجه به موارد ذکر شده چسبندگی جزو محبوبترین خواص یک سیلر ایده آل است و اهمیت این موضوع بخاطر مواردی است که ذکر میکنیم:

  1. فضای بین پرکردگی کانال و دیوار آن را جهت عبور مایعات از بین میبرد.
  2. از جابجایی پرکردگی کانال در طول عمل ترمیمی بعدی روی دندان جلوگیری میکند.
روش بررسی:

در این مطالعه تعداد 30 عدد دندان مولر اول و دوم فک بالا و پایین که بدون پوسیدگی  بودند تهیه گردید .

ابتدا مینای دندان ها توسط برشی به عمق یک میلیمتر پایینتر شیار اکلزال برداشته شده تا عاج بالایی شاخکهای پالپ در دسترس قرار گیرند.سپس ریشه های دندان توسط برشی به اندازه دو میلیمتر پایینتر از CEJ قطع شدند و سطوح عاجی بدست آمده با کاغذ سیلیکون پرداخت شدند.

سیلرهای به کار رفته در این مطالعه AH26 و Dorifill بودند

  • سیلر AH26 در سال 1957 در اروپا توسط Schoneder معرفی شد و سیلزی با اپوکسی رزینی با حلالیت پایین بوده و به صورت پودر (حاوی 60% تری اکسید بیسموت و 25% هگزامتیلن تترامین و 10% نقره و 5% دی اکسید تیتانیوم) و مایع (حاوی رزین Biphenol A-epoxy) موجود میباشد.
  • سیلر Dorifill محصول کارخانه Dorident کشور اتریش میباشد و حاوی اوژنول و اکسید روی میباشد که بصورت پودر (حاوی اکسید روی و بیسموت و تایتان) و مایع (حاوی اوژنول) عرضه میشود.

از 15 نمونه آزمایش شده برای هر یک از سیلرها دو نمونه از سیلر AH26 و یک نمونه از سیلر Dorifill دچار گسست پیوستگی داخل خود سیلر شدند که آنها را از نمونه های بررسی شده نهایی کنار گذاشتند.

در نتیجه نهایی حاصل از این مطالعه میزان استحکام کششی باند AH26 با عاج دندانم 1.855 مگاپاسکال و این مقدار در Dorifill برابر با 0.135 مگاپاسکال بود که بطور معناداری کشش باندی AH26 از Dorifill بیشتر است.

آیا روشی برای آماده سازی عاج دندان جهت افزایش قدرت باندینگ سیلر وجود دارد؟

در یکی از مطالعات انجام شده مشخص گردید که با برداشتن لایه اسمیر از سطح عاج باعث کاهش چشمگیر میزان استحکام باند بین عاج و سیلر میشود که احتمالا این باندینگ بیشتر بین لایه اسمیر و سیلر شکل میگیرد تا بین سیلر و عاجی که زیر اسمیر قرار دارد.

از طرفی اچ کردن عاج با اسید تاثیری بر افزایش استحکام بین عاج دندان و سیلر ندارد که حتی نفوذ سیلر به داخل خلل فرج دندان تاثیری بر استحکام باندینگ بین عاج و سیلر ندارد. که در این مطالعه میزان کششی باند سیلر AH26 مقدار 1.19 مگاپیکسل گزارش داده شد.

در گزارشهای بدست آمده از بررسی بر روی سیلرهای با بنیان زینک اکساید و اوژنول همچون سیلر Dorifill میزان استحکام کششی باند برابر با 0.135 مگاپاسکال بوده که در نتیجه سیلر AH26 به دلیل Ph اسیدی باند قویتری نسبت به سیلر Dorifill با عاج دندان ایجاد میکند.

همچنین به دلیل بالاتر بودن استحکام کششی سیلر AH26 استفاده از آن در درمان ریشه دندان موفقیت آمیزتر میباشد.

سیلر با بیس رزین همچون سیلر AHseal ساخت شرکت AHL انگلستان کیفیتی مشابه با سیلر AH26 دارد.

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.