مقالات عمومی

تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی [ نظر پزشک متخصص ]

Rate this post

کامپوزیت و باندینگ دندان را می توان به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی به شمار آورد چرا که امروزه کاربرد بسیار وسیعی دارند. برای انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان و همچنین بهترین باندینگ دندان باید موارد بسیاری را در نظر بگیریم که ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به بررسی تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی بپردازیم.

مواد کامپوزیت زیبایی حاوی ترکیبی از ماده رزینی است که با ذراتی به نام فیلر پر می شوند. حالت اولیه کامپوزیت دندان بصورت خمیری است که با استفاده از اثر تابش با یک طول موج خاص سخت می شود و بعد از پرداخت باید پولیش بشود تا شبیه دندان شود.

انواع کامپوزیت دندان با درجات سختی و پولیش پذیری متفاوتی وجود دارد که با تغییر ضریب انکسار نوری میتوان آنها را در موارد مختلف همچون پر کردن جزیی دندان خلفی یا قدامی و یا حتی برای پر کردن وسیع تر دندان های شکسته یا تخریب شده نیز استفاده کرد.

کامپوزیت ها نه تنها برای ترمیم و درمان بلکه برای زیبایی دندان نیز استفاده می شوند.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که برای داشتن یک ترمیم موفق، قبل از ترمیم و درمان دندان های پوسیده و آسیب دیده با انواع سمان های پر کننده دندان همچون زونالین  و استفاده از انواع مواد قالبگیری همچون ست قالبگیری زرماک و  یا حتی استفاده از بهترین مارک کامپوزیت دندان، باید یک درمان موفق ریشه را داشته باشیم. درمان ریشه به مولفه های گوناگونی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن ها عبارتند از تشخیص صحیح و پاکسازی و شکل های دقیق کانال ریشه می باشد.

برای خرید و بررسی قیمت انواع باندینگ دندانپزشکی و همچنین خرید و استعلام قیمت انواع کامپوزیت دندان می توانید به فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس (ontooth.ir)  مراجعه فرمایید.

تفاوت باندینگ با کامپوزیت و ونیر و لمینت در چیست ؟

باندینگ کامپوزیت و ونیر و لمینت و … در واقع تفاوتی چندانی با هم ندارند و همگی به منظور رفع نواقصی همچون ترک ها و شکستگی ها و لب پریدگی، برخی از بدرنگی های دندانی، دندان هایی که دچار بهم ریختگی خفیف تا متوسط هستند پر کردن فواصل میان دندان ها  و … استفاده می شوند عمده تفاوت آنها در نوع استفاده و جنس مواد تشکیل دهنده آن ها است  که ما در ادامه این مقاله به بررسی جزء به جزء هر کدام از آن ها و =ویژگی و معایب هر کدام ار آن ها خواهیم پرداخت .

باندینگ دندان چیست ؟

باندینگ دندان در واقع روشی است در دندانپزشکی که برای پوشش نواقص رزین کامپوزیتی استفاده می شود.اصولا رزین ها دارای رنگ های کاملا طبیعی می باشند و در واقع  باندینگ دندان عبارت است از اتصال مواد رزینی همرنگ دندان به دندان های طبیعی بیمار به منظور  تغییر شکل و بهبود رنگ آن ها است.

از اصلی ترین ویژگی های باندینگ دندان می توان به این نکته اشاره کرد که باندینگ یکی از بهترین روش ها در زمینه محافظت از قسمتی از ریشه دندان می باشد که بیرون از لثه قرار گرفته است.

باندینگ دندان در واقع یکی از روش های مدرن ترمیم کردن دندان هاست که هم می توان به منظور درمان های زیبایی و نیز اصلاح طرح لبخند از آن استفاده شود و هم به منظور ترمیم ساختار دندانی که شکسته یا ترک خورده مورد استفاده قرار بگیرد..

چنانچه دندانپزشک بتواند با مهارت بیشتر مواد رزینی را به دندان متصل کند در نتیجه میزان طول عمر و دوام باندینگ بیشتر می شود که ماندگاری آن بر روی دندان می تواند به 5 تا 7 سال باقی بماند.

باندینگ ها دارای انواع مختلف و با ویژگی های گوناگونی بوده که علاوه بر این تنوع دارای کاربردهای متنوعی نیز می باشند. پس از مطالعه مقاله” بررسی تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی “  ، جهت خرید باندینگ دندانپزشکی می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس (ontooth.ir)، انواع باندیگ دندان را مشاهده کرده و در صورت لزوم اقدام به تهیه و خرید باندینگ دندانپزشکی فرمایید.

روش باندینگ دندان چگونه است ؟

پس انتخاب رنگ مناسب رزین کامپوزیت، باید سطح دندان را با کمک محلول خاصی تراش داد تا بر روی آن زبری ایجاد شده باعث شود تا اتصال قوی تری با چسب و باندینگ را ایجاد شود. سپس رزین را روی دندان می مالد و به آن شکل می دهد تا کاملا منطبق با شکل دندان ها شود و بعد  از آنکیور کردن مواد سخت می‌شود . بعد از سخت شدن باندینگ، دندانپزشک مجدداً آن ها را می تراشد و شکل میدهد و در آخر دندان ها پولیش می‌شوند.

زمان باندینگ کردن عموما بین 30 تا یک ساعت زمان می برد و چنانچه دندان‌های زیادی را می‌خواهید باندینگ کنید، باید تعداد جلسات بیشتری را صرف این کار کنید .

توجه داشته باشید که  استفاده از چای، قهوه، سیگار و غیره باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ در رزین می‌شوند که برای جلوگیری از تغییر رنگ باید تا 48 ساعت پس از باندینگ از مصرف این مواد اجتناب کنید و  باید مرتباً دندان‌ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

کامپوزیت دندان به سرعت بر روی دندان ها زده می‌شود و بخاطر اینکه مدت زمان  آماده‌سازی و تراش دادن دندان‌ها کوتاه است، نیازی نیس تا بی‌حسی انجام شود مگر آن که برای پر کردن دندان پوسیده از کامپوزیت استفاده شود.

بررسی تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی

مراحل انجام باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی :

  • آماده‌ کردن دندان ها : قسمتی  از دندان را که از بین رفته است و لک دار شده کامل برداشته می شود وبعد از آن حفره دندان ها را ضدعفونی و خشک می‌کند.
  • اچینگ کردن : ژل اسیدی (عامل اچینگ) که معمولاً اسید فسفریک 37 % می باشد را بر  روی دندان زده می شود و سی ثانیه روی دندان می ماند  و پس از آن دندان را شستشو داده  و خشک می‌کنیم. حال مینای دندان اسیدی شده و ماده کامپوزیتی می تواند به فضاهای خالی داخل مینای دندان متصل شود.
  • باندینگ کردن دندان ها : در این مرحله ماده کامپوزیت دندان به تدریج بر روی حفره دندان زده می‌شود تا عمل پلیمریزاسیون کامل شود.
  • پرداخت و پولیش زدن دندان ها : پس از قرار گرفتن کامپوزیت بر روی دندان ها باید  آن ها را پولیش زد تا زیباتر شود و جلوه بهتری پیدا کنند  و با بقیه دندان‌ها مطابقت داشته باشد.

مزایای باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی چیست ؟

  • مقرون به صرفه بودن : هزینه باندینگ دندان نسبت به سایر روش های ترمیم دندان همچون لمینت سرامیکی کمتر است .
  • کوتاهی دوره درمان : اصولا باندینگ دندان به زمان زیادی نیاز ندارد و درطی  یک تا دو جلسه می تواند انجام پذیرد .
  • آسیب نزدن به مینای دندان : در روش باندینگ، نیاز به آماده سازی و تراشیدن کمتری برای دندان ها می باشد  و در نتیجه مینای دندان کمتر آسیب می بیند .
  • ترمیم راحت تر : باندینگ دندان را به راحتی می توان ترمیم کرد .

معایب باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی چیست ؟

تغییر رنگ دادن دندان : تغییر رنگ دادن در باندینگ دندان نسبت به سایر روش ها بیشتر است چرا که باندینگ دندان نیاز به مراقبت بیشتری دارد و مرتا باید از مسواک استفاده شود .

طول عمر کمتر :طول عمر کمتر باندینگ نسبت به لمینت از دیگر معایب باندینگ دندان است که به منظور افزایش طول عمر باندینگ باید بهداشت و مراقبت دهان و دندان به خوبی رعایت شود.

آسیب پذیری بیشتر : احتمال لب پریدگی و شکستگی درباندینگ نسبت به روش های دیگر همچون لمینت بیشتر است، چرا که روکش های دندانی همچون لمینت های سرامیکی در مقابل جویدن مواد غذایی سخت و فشار، تحمل بیشتری دارند و از باندینگ دندان صرفا برای رفع نواقص جزئی دندان ها و مرتب کردن دندان ها استفاده می شود.

بررسی تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی

انواع باندینگ کامپوزیت دندان ( بررسی تفاوت باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی به روش مستقیم و چسبنده )

باندینگ کامپوزیت دندان را به دو صورت زیر انجام می دهند :

•روش مستقیم

• روش چسبنده

در هر دو مدل برای اصلاح کردن طرح لبخند از رزین کامپوزیت استفاده می شود و تنها تفاوتی که وجود دارد نوع برند کامپوزیتی است که دندانپزشک استفاده می کند که با توجه به آن نحوه چسباندن کامپوزیت به مینای دندان متفاوت است .

1. باندینگ کامپوزیت مستقیم:

در مدل باندینگ کامپوزیت مستقیم، مواد رزینی را مستقیما بر روی دندان می چسبانند، که از این روش بیشتر برای پر کردن ترمیم های ترک خوردگی و پوسیدگی های دندان و پوشاندن فاصله میان دندان ها استفاده می شود.و لازم به ذکر است که این روش اصلاح طرح لبخند، همراه با حداقل میزان تهاجمی می باشد .

2. باندینگ کامپوزیت چسبنده:

در اتصال کامپوزیت دندان به روش چسبنده،  ابتدا سطح دندان ها را به کمک یک محلول اسیدی زبر می کنند تا اتصال بهتری میان کامپوزیت و سطح مینای دندان شکل گیرد. این روش بیشتر در انواع بریج دندان . لمینت و ونیر استفاده میشود.

بررسی تفاوت باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی با لمینت کامپوزیتی :

باندینگ کامپوزیت در واقع تفاوتی با لمینت کامپوزیتی ندارد و  هر دو از مواد ترمیمی هم رنگ دندان ها ساخته شده اند و همچنین آن ها را نام های دیگری همچون کامپوزیت ونیر یا کامپوزیت دندان نیز می شناسند. لمینت کامپوزیتی نیز تنها در یک جلسه و آن هم به طور  مستقیم بر روی دندان ها چسبانده می شود .

از جمله مواردی که از لمینت کامپوزیت یا همان باندینگ کامپوزیت استفاده می شود می توان به رفع نواقصی همچون ترک ها و شکستگی ها و لب پریدگی، برخی از بدرنگی های دندانی، دندان هایی که دچار بهم ریختگی خفیف تا متوسط هستند پر کردن فواصل میان دندان ها اشاره کرد.

سایر تفاوت باندینگ کامپوزیت با لمینت کامپوزیت ( تفاوت باندینگ و کامپوزیت ) به شرح زیر است :

  • میزان تراش خوردن دندان ها در روش باندینگ کامپوزیت کمتر است، به عبارتی در روش باندینگ کامپوزیت با  حداقل تهاجم مواجه هستیم
  • قیمت آن نسبت به لمینت سرامیکی کمتر می باشد
  • استحکام باندینگ کامپوزیت نیز بالا است و مدت زمان درمان  آن نیز کوتاه می باشد.
  • نتایج استفاده از لمینت کامپوزتی بسیار طبیعی بوده و با رنگ دندان به خوبی ترکیب می شود.
  • لمینت کامپوزیتی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به لمینت سرامیکی داشته و در نتیجه طول عمر آن نیز کمتر می باشد.

تفاوت باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی با لمینت سرامیکی :

  • از جمله موارد اصلی در تفاوت باندینگ و کامپوزیت که می توان به آن اشاره کرد این است که در لمینت کامپوزیتی یک روش غیرتهاجمی می باشد که برای نصب کردن آن نیازی به تراشیدن مینای دندان نداریم.
  • در روش لمینت کامپوزیتی هیچ آسیب دائمی به دندان های طبیعی وارد نمی شود و به راحتی آن ها را تعویض کرد ولی در روش لمینت سرامیکی قسمتی از مینای دندان برای نصب لمینت تراش می خورد تا به درستی بر روی دندان ها قرار گیرد.
  • لمینت کامپوزیتی یک روش بسیار سریع می باشد که نتیجه کار را فورا می توان مشاهده کرد، در صورتی که در روش  لمینت سرامیکی اینطور نیس و عموما بیش از یک جلسه زمان می برد.
  • هزینه لمینت کامپوزیتی نسبت به لمینت پرسلین یا سرامیکی کمتر است.
  •  لمینت کامپوزیتی معمولا طول عمر و ماندگاری کمتری نسبت به لمینت ونیر و یا لمینت سرامیکی دارد .

تفاوت باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی و ونیر :

ونیر پرسلینی یا لمینت از  نوعی پرسلین نیمه شفاف همرنگ با  دندان تشکیل شده است. این رزین های کامپوزیتی که بصورت پوسته های نازک هستند، برای هر بیمار به صورت مجزا ساخته می‌شود تا کاملاً متناسب با دندان‌ها بیمار باشد. هر چند که لمینت استحکام بالایی دارد و ظاهری همانند دندان طبیعی را دارد و در برابر لکه شدن مقاوم است، که این ها همگی جزو تفاوت باندینگ و کامپوزیت به شمار می روند، ولی از طرفی در مقایسه با رزین کامپوزیتی معایبی دارد که شامل موارد زیر است :

  • از آنجایی که لمینت در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود، بیمار باید حداقل دو جلسه به دندانپزشکی مراجعه کند تا نتیجه کار متناسب با سایر دندان های خود را داشته باشد، در صورتی که باندینگ دندان تنها  در یک جلسه انجام می‌شود.
  • لمینت به طور معمول گرانتر از کامپوزیت دندان است و قرار دادن آن بر روی دندان وقت گیر تر است.
  • ساخت و باندینگ لمینت نیاز به تخصص و منابع بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد .
  • ونیر پرسلینی قابلیت ترمیم را ندارد و در صورتی که دچار شکستگی شود فقط می توان آن را تعویض کرد.
بررسی تفاوت باندینگ و کامپوزیت دندانپزشکی

هزینه باندینگ کامپوزیت دندان ( تفاوت قیمت باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی ):

هزینه باندینگ دندان و کامپوزیت و ونیر و لمینت و انواع اعمال زیبایی دندان به عوامل مختلفی همچون تعداد دندان‌هایی که باید ترمیم شوند، شرایط دندان که تا چه حد سالم هستند و همچنین دستمزد دندانپزشک متخصصی که عمل ترمیم را انجام می دهد  که شاید مجبور به انجام درمان‌های اضافی بر روی دندان ها باشد و … بستگی دارد و چنانچه خدمات بیمه شما بخشی از هزینه درمان را پوشش می دهد،باید قبل از شروع درمان با کارشناسان مربوطه بیمه در این مورد مشورت کرده و تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد

.

برای مطالعه مقاله  آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری از آنها اینجا کلیک کنید

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.