دستگاه و تجهیزات/نگهداشت, مقالات عمومی

بررسی تخصصی اسم قلم های دندانپزشکی [کاربرد انواع آن]

انواع قلم های دندانپزشکی
4.5/5 - (32 امتیاز)

انواع قلم های دندانپزشکی یکی از جمله ابزار دندانپزشکی هستند که همیشه در لیست تجهیزات دندانپزشکی تمامی دندانپزشکان وجود دارد که این دلیل بر پر مصرف و پر کاربرد بودن انواع قلم دندانپزشکی می باشد که آشنایی با اسم قلم های دندانپزشکی و نحوه کارایی هر کدام یکی از اصلی ترین مواردی است که هر دندانپزشکی باید بداند.

اصلی ترین تفاوت موجود در انواع قلم های دندانپزشکی که آن ها را از هم متمایز می کند شکل ظاهری سر قلم است که با توجه به آن نوع کارایی آن متفاوت است.

به عنوان مثال در قلم های کامپوزیت به منظور کارکرد آسان با کامپوزیت و همچنین اپلای کردن آن از انواع قلم دندانپزشکی با سر باریک و یا خمیده استفاده می شود و همچنین به منظور بالابردن سرعت در حین کار و پخش کردن کامپوزیت از انواع قلمهای دندانپزشکی با سر پهن استفاده می شود.

برای خرید و بررسی قیمت انواع کامپوزیت دندانپزشکی و آشنایی بیشتر با بهترین کامپوزیت دندان وهمچنین خرید و استعلام قیمت انواع آمالگام دندان ازقبیل آمالگام سینالوکس می توانید به فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس (ontooth.ir)  مراجعه فرمایید.بصورت کلی انواع قلم  دندانپزشکی دارای خمیدگی کوچکی هستند که به منظور راحتی کار در زمان فشار دادن و قرار دادن موادی همچون آمالگام دندانپزشکی و یا کامپوزیت دندانپزشکی بر روی دندان از آن استفاده می شود.

برای استعلام قیمت انواع قلم دندانپزشکی و خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی و توربین های دندانپزشکی همچون توربین گلدنت به فروشگاه اینترنتی آنتوس (Ontooth.ir) مراجعه فرمایید.

انواع قلم های دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارند ؟

اسم قلم دندانپزشکیکاربرد قلم دندانپزشکی
قلم الواتور دندانپزشکی(Elevator)کمک به خارج کردن دندان یا ریشه دندانی
قلم برنیشر دندانپزشکی (Burnisher)صاف کردن و شکل دهی و یا پالیش کردن پرداخت آمالگام
قلم کارور دندانپزشکی (Dental Carver)فرم دهی شکل و سطح ماده پر کننده دندان
قلم کندانسور دندانپزشکی (Condenser)فشرده کردن متراکم نمودن مواد ترمیمی دندانپزشکی
قلم سوند دندانپزشکی (Dental Explorer)معاینه کردن دندان ها و یافتن جرم ها و پوسیدگی ها

قلمهای دندانپزشکی تنوع بالایی دارند که هر کام با توجه به ویژگی مختص به خود دارای کارایی متفاوتی هستند که ما در این مقاله به بررسی انواع قلم دندانپزشکی و ویژگی هر کدام آن ها پرداخته ایم و سپس لیست کاملی از وسایل و تجهیزات دندانپزشکی را همراه با کاربرد آن برای شما عزیزان تهیه کرده ایم.

قلم دنداپزشکی یکی از ابزارهای کاربردی لیست تجهیزات دندانپزشکی است که دندانپزشکان برای انجام انواع عمل های ترمیمی بر روی دندان از آن ها استفاده می کنند که تنوع بسیاری در اسم قلم های دندانپزشکی وجود دارد که معروف ترین آن، قلم کامپوزیت دندانپزشکی می باشد.

بصورت کلی انواع قلم  دندانپزشکی دارای خمیدگی کوچکی هستند که به منظور راحتی کار در زمان فشار دادن و قرار دادن موادی همچون آمالگام دندانپزشکی و یا کامپوزیت دندانپزشکی بر روی دندان از آن استفاده می شود.

انواع قلمهای دندان پزشکی با توجه به نوع عمل و کارایی آن که در زیبایی یا جراحی استفاده می شود شامل مدل های مختلفی می باشد که در ادامه به ساختار انواع قلم دندانپزشکی و اسم قلم های دندانپزشکی می پردازیم.

بررسی انواع قلم های دندانپزشکی :

اصولا انواع قلم دندانپزشکی (Burnishers ) در مرحله پایانی و یا عملیات ترمیم استفاده می شود و بیشتر به منظور پولیش کردن و کانتور کردن مواد پر کننده دندان همچون آمالگام دندانپزشکی و از بین بردن هر گومه خراشی که امکان دارد در حین کار بر روی سطح آمالگام ایجاد شده باشد و یا صیقل دادن مواد پرکننده ای همچون کامپوزیت استفاده می شود.

از انواع دیگر قلم های دندانپزشکی نیز برای تراشیدن شیار ها و لبه های اضافه دندان و صاف کردن حاشیه های نا هموار بعد از ترمیم کردن دندان استفاده می شود.

انواع قلم و اسم انواع قلم های دندانپزشکی (انواع قلم های کامپوزیت دندانپزشکی) :

در ادامه نام چند نمونه از انواع قلمهای دندان پزشکی ذکر کرده ایم که بیشتر آن ها را تحت عنوان نام قلم های کامپوزیت می شناسند :

  • اسپاتول دهانی پهن
  • اسپاتول برنیشر
  • اسپاتول دهانی متوسط
  • اسپاتول دهانی بزرگ
  • برنیشر وسکوت کوچک
  • برنیشر وسکوت بزرگ
  • کندانسور مارکلی
  • کندانسور مخروطی
  • برنیشر
  • طرح هلیومولار
  • اسپاتول محکمه و برنیشر
  • اسپاتول محکمه سر کج
  • لدمولر
انواع قلم های دندانپزشکی

اسم پر مصرف ترین قلم های دندانپزشکی و کاربرد آن :

حال که با نوع ساختار انواع قلم دندانپزشکی آشنا شدید به معرفی چند نمونه از پر مصرف ترین قلمهای دندان پزشکی می پردازیم و اسم قلم های دندانپزشکی مربوطه را در زیر عنوان کرده ایم :

 

1) قلم سوند دندانپزشکی (Dental Explorer) :

از این قلم دندانپزشکی به منظور معاینه کردن دندان ها و یافتن جرم ها و پوسیدگی ها و همچنین برای امتحان سلامت و سختی سطح دندان ها نیز استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع پوسیدگی های دندان و پرفوریشن های دندانی مقاله پرفوریشن چیست را مطالعه فرمایید.

انواع قلم سوند دندانپزشکی

 

 

2) قلم کندانسور دندانپزشکی (Condenser) :

از این نوع قلم دندانپزشکی برای فشرده کردن متراکم نمودن مواد ترمیمی دندانپزشکی همچون آمالگام دندانپزشکی و کامپوزیت دندانی در درون حفره ی دندان استفاده می شود که دارای تنوع بالا با سری مختلف در سایزهای متفاوت وجود دارد.

انواع قلم های دندانپزشکی

 

 

3) قلم کارور دندانپزشکی (Dental Carver) : 

بعد از گذاشتن مواد ترمیمی دندانپزشکی در در درون حفره دندان، شکل و سطح ماده پر کننده دندان را به کمک این نوع از قلم دندانپزشکی فرم می دهند تا به شکل طبیعی دندان در آیدکه دارای مدل های مختلفی می باشد

انواع قلم کارور دندانپزشکی

 

4) قلم برنیشر دندانپزشکی (Burnisher) : 

برنیشر دندانپزشکی چیست؟ همانطور که ظاهر و اسم این قلم دندانپزشکی پیداست از این ابزار به منظور صاف کردن و شکل دهی و یا پالیش کردن پرداخت آمالگام دندانی قبل از سفت شدن آن استفاده می کنند. انواع برنیشر دندانپزشکی در سایز ها و مدل های مختلفی وجود دارد.

انواع قلم برنیشر دندانپزشکی

 

انواع برنیشر دندانپزشکی:

انواع برنیشر دندانپزشکی به مرور زمان برای راحتی کار در حین ترمیم دندان بوجود آمده اند. قیمت برنیشر دندانپزشکی نسبت به مدل های مختلف آن متفاوت است. قلم برنیشر گرد، توخالی، قلم برنیشر تخم مرغی، خربزه ای، فالکن، کندانسر، ای آر و تی برنیشر تنها بخشی از نامهایی است که برای برنیشر دندانپزشکی انتخاب می کنند. البته انواع برنیشر دندانپزشکی با نام اصلی و رسمی هم در بازار موجودند، اما با توجه به شکل ظاهری هرکدام، با نام های عامیانه تر خرید و فروش می شود. 

5) قلم الواتور دندانپزشکی(Elevator) :

یکی از پر کاربردترین قلم های دندانپزشکی است که اسم این قلم دندانپزشکی را بسیار شنیده اید که برای کمک به خارج کردن دندان یا ریشه دندانی استفاده می شود،بدین صورت که به کمک آن اتصالات بافت نرم لثه و نواحی اطراف دندان را قطع می کنند تا دندان لق شده و به راحتی کشیده شود.

انواع قلم های دندانپزشکی

معرفی 3 نمونه از بهترین مارک قلم دندانپزشکی :

1) قلم دندانپزشکی بیسکو ( Bisco- NB INSTRUMENT ) :

قلم دندان پزشکی بیسکو یکی از محبوب ترین انواع قلمهای دندان پزشکی است که 4 مدل اصلی و پر مصرف دارد که اصولا به اسم قلم دندانپزشکی کامپوزیت از آن ها استفاده می شود، این 4 مدل از انواع قلم دندانپزشکی به شرح زیر است :

  • قلم دندانپزشکی بیسکو مدل Anterior : این نوع قلم  برای وینیر کردن دندان های قدامی و فیسینگ کارایی دارد .
  • قلم دندانپزشکی بیسکو مدل NB Carver : از این نوع قلم دندانپزشکی برای گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان و شکل دادن به آن استفاده می شود.
  • قلم دندانپزشکی بیسکو مدل NB Occlusa : این نوع قلم دندانپزشکی به منظور شکل دادن به سطوح مجاورکامپوزیت استفاده می شود .
  • قلم کامپوزیت بیسکو مدلNB Mini Plugge : شکل ظاهیی این نوع قلم دندانپزشکی به گونه ای است که یک سر آن با قطر 2 میلی متر و سر دیگر آن با قطر 5 میلی مترمی باشد که به منظور پک کردن انواع کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد .

برای مشاهده و بررسی سایر محصولات شرکت بیسکو BISCO به مقاله آشنایی با شرکت بیسکو BISCO مراجعه فرمایید

2)  قلم دندانپزشکی مارک دنتال دیوایس :

یکی از معروف ترین مارک انواع قلم دندانپزشکی برند دیوایس است که جنس آلیاژ این قلمها از استیل بوده که روکش اصلی قلم از نوع تیتانیوم می باشد.

اقطعا اسم تیتانیوم را در قلم های دندانپزشکی شنیده اید که استفاده از تیتانیوم در انواع قلم دندانپزشکی باعث عدم چسبندگی کامپوزیت دندانپزشکی به قلم دندانپزشکی می شود .

3)  قلم دندانپرشکی برند  Hu-Friedy Gregg :

یکی دیگر از معروفترین برند ها در انواع قلم دندانپزشکی است که بیشتر برای قراردادن کامپوزیت دندانی هم بر روی سطوح مزیال و دیستال در دندانهای خلفی از آن استفاده می شود که آن را با اسم قلم کامپوزیت دندانپزشکی هم می شناسند .

سایر خصوصیات و مزایای این نوع قلم دندانپزشکی عبارت است  از :

  • استفاد ه از آلیاژ استینلس استیل خاص  با نام Satin در این نوع از قلم دندانپزشکی
  • وجود زاویه خاص در این نوع قلم دید و دسترسی دندانپزشک را در نواحی پروگزیمال بسیار مناسب کرده است.
  • بسیار سبک بوده و در عین حال خوش دست می باشد.
  • دوام و افزایش طول عمر بالا به دلیل استفاده از فن آوری متالوژی آمریکا
  • استفاده از پوشش (ALTIN) آلومینیوم تیتانیوم نیتریت در انواع قلم دندانپزشکی این برند به منظور جلوگیری از چسبندگی کامپوزیت به سرقلم، که وجود این آلیاژ میزان چسبندگی را نسبت به آلیاژ نیترات تیتانیوم کمتر می کند .
  • رنگ مشکی این آلیاژ بر روی انواع قلم دندانپزشکی باعث ایجاد کنتراست بین سطوح دندان ها و کامپوزیت دندانی می شود و در نتیجه از انعکاس نور جلوگیری می کند.

 بررسی اجزای قلم های دندانپزشکی :

به طور کلی انواع قلم دندانپزشکی از سه بخش اصلی تشکیل می شوند که اصلی ترین تفاوت آن ها در قسمت نوک قلم (نوک کارگر) است و با توجه به آن کارایی انواع قلم دندانپزشکی متفاوت است، این سه بخش عبارتند از :

دسته قلم دندانپزشکی :

همانطور که از اسم آن مشخص است بخشی از قلم دندان پزشکی است که دندانپزشک قلم را از آن گرفته و نگه می دارد و با توجه به نوع کاربرد آن دارای اندازه و ساختار های متفاوتی است.

گردن قلم دندانپزشکی :

همانطور که از اسم آن مشخص است به بخشی از قلم دندانپزشکی گفته می شود که دسته و نوک قلم را بهم متصل می کند که این قسمت در انواع قلم دندانپزشکی دارای خمیدگی ها و زوایای مختلفی هستند تا به دندانپزشک اجازه ی دسترسی بهتری در حین عمل را بدهد.

نوک قلم (نوک کارگر ) :

نوک قلم دندانپزشکی اصلی ترین بخش انواع قلم های دندانپزشکی است که اسم دیگر آن نوک کارگر قلم دندانپزشکی است که با توجه به نوع کاربرد آن می تواند به شکل نوک تیز ، تیغه ای شکل یا گرد باشدکه به منظور کاربرد روی ساختار دندانی یا بافت نرم طراحی شده است.

   برای مطالعه مقاله  آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری از آنها اینجا کلیک کنید

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

کاربرد قلم دندانپزشکی چیست ؟

انواع قلم دندانپزشکی شامل ابزار و تجهیزات دندانپزشکی می شوند که برای اکثر عمل های دندانپزشکی از جمله کشیدن و ترمیم و زیبایی دندان استفاده می شوند .

اسم بهترین برند قلم دندانپزشکی کدام است ؟

در حال حاضر برندهایی همچون مارک بیسکو و مارک دنتال دیوایس و مارک Hu-friedy greeg جزو بهترین برندهای موجود در بازار ایران است .

اسم پر مصرف ترین قلم های دندانپزشکی کدامند ؟

انواع مختلفی از قلم های دندانپزشکی با کاربرد های گوناگون وجود دارد که پرمصرف ترین آن ها شامل قلم سوند دندانپزشکی ، قلم کندانسور دندانپزشکی ، قلم کارور دندانپزشکی ، قلک برنیشر دندانپزشکی و قلم الواتور دندانپزشکی می باشند که به اسم قلم های دندانپزشکی مربوطه در این مقاله اشاره کردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.