مقالات عمومی

با کامپوزیت ها و باندینگ های تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟؟

تاریخ مصرف گذشته
2/5 - (1 امتیاز)

یکی از مشکلاتی که هر دندانپزشک ممکن از با آن مواجه شود تاریخ انقضای مواد دندانپزشکی است. مواد تاریخ مصرف گذشته را نمیتوان به هیچ عنوان در  ترمیم نهایی دندان استفاده کرد. شاید ظاهر مناسب ماده برای دندان‌پزشک وسوسه انگیز باشد که از آن استفاده کند اما باید توجه داشت، درج تاریخ مصرف روی مواد دندانی از سوی سازنده آن ، حتما یک دلیل فنی دارد که شما را از استفاده بعد از گذشت تاریخ مصرف آن منع میکند. به عنوان مثال هرچند کامپوزیت ها تحت تابش نور کیور میشوند اما نباید آن را مجوزی برای استفاده بالینی از کامپوزیت تاریخ مصرف گذشته لحاظ کرد.

با توجه به این تفاسیر این سوال پیش میاید که با این مواد تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟ با توجه به اینکه برای بعضی از آنها هزینه بالایی را پرداخت کردیم آیا دور بریزیم و مشمول هزینه گزاف آن شویم؟ قطعا توصیه به دور ریختن آن است اما برای جبران ضررهای ناشی از دور ریختن آنها میتوان بجای استفاده از در ترمیم نهایی در موارد جانبی دیگر استفاده کرد، که برخی از این موارد را برای شما ذکر کرده ایم:

 

کامپوزیت قابل سیلان (Flowable) تاریخ مصرف گذشته:

1) محافظ لثه در بلیپچینگ داخل مطب (Gingival barrier): میتوان آن را جایگزین رزین لایت کیور مخصوص بلییچینگ کرد.

2) برای سیل کردن حفره ترمیمی در بعضی از موارد خاص.

 

کامپوزیت تاریخ مصرف گذشته:

1) بازسازی امتحانی وتقلیدی (Mock Up): در این روش به کمک کامپوزیت، تقلیدی فوری از ترمیم نهایی بدون استفاده از  باندینگ و اسید اچ در دهان بیمار انجام می‌شود سپس بعد از دادن فرم مطلوب کیور می‌کنیم که به کمک این روش میتوان نتیجه نهایی را در ترمیم ناحیه زیبایی (Esthetic Zone) به ویژه ترمیم های وسیع به بیمار نشان داد.

همچنین بعد از فرم دادن امتحانی و کیور کردن میتوان با استفاده از مواد قالب‌گیری الاستومری از ماک آپ تهیه شده، ایندکس تهیه کرد و در زمان انجام ترمیم نهایی از آن به عنوان ماتریس (Lingual Matrix Technique) استفاده کرد.

2) استفاده برای نشان دادن نتیجه جراحی افزایش طول تاج (Reverse Mock Up): در بیمارانی که خط لثه آنها نیاز به جراجی داشته باشد میتوان در قسمت سرویکالی دندان برای ایجاد یک خط لبخند مطلوب از کامپوزیت استفاده کرد که این کار را میتوان بر روی کست های بیمار انجام داد به صورتی که یک ورقه نازک کامپوزیتی روی گچ ایجاد کرده و جراحی افزایش طول را بر روی گچ انجام داد. علاوه بر این میتوان از مدل گچی بدست آمده برای تهیه استنت جراحی استفاده کرد.

3) استفاده برای فرم دهی به مدل گچی دندان(Wax Up):  برای تهیه روکش موقتی در دندان‌های با تخریب بالا و همچنین برای بررسی تغییرات در شکل دندان‌، بجای اصلاح فرم گچی با موم میتوان از کامپوزیت استفاده کرد.

4) استفاده برای ارسال اطلاعات رنگ به لابراتوار(Custom Shade Tab ): میتوان برای Shade Guide، یک قطعه از کامپوزیت را که رنگ آن مناسب است را کیور کرده و با رنگ انتخاب شده به لابراتوار ارسال کرد.

5) استفاده برای اصلاح فرم ترمیم‌های غیرمستقیم: در بعضی از موارد کار دریافت شده از لابراتوار فرم مناسب مورد نظر را ندارد که در این موارد میتوان مقداری کامپوزیت را بدون استفاده از اچ و باند در نقاط مورد نظر گذاشته و بعد از فرم دهی مطلوب برای اصلاح شدن دوباره به لابراتوار ارسال میکنیم.

6) استفاده در ترمیم‌های موقتی: میتوان از آن بعنوان ترمیم موقتی در تراش‌های لامینیت ونیر استفاده کرد.

7) استفاده در دنچرهای متحرک: در ناحیه ای از دنچر که امکان اصلاح در آن وجود دارد، مقدار Lisping را بررسی کرده و سپس آکریل را جایگزین کامپوزیت میکنیم و بعد ار کیور کردن آن به منظور برطرف شدن Lisping بررسی میکنیم.

8) تهیه الگوی Copy Milling: دستگاه Copy Milling  شبیه دستگاه کلیدسازی است که به کمک آن میتوان کارهای سرامیکی غیرمستقیم را تهیه کرد. در هنگام کار با این دستگاه میتوان فرم دلخواه کار را بر روی گچ یا در دهان بیمار بدست آورد. بعد از ترمیم بینابینی در دهان بیمار، بلوکهای سرامیکی و تیتانیومی (فلزی) را تراش داده و برای این الگوی تراش از کامپوزیت های تاریخ گذشته میتوان استفاده کرد.

9) استفاده بعنوان اکریل دورالی و سیل حفره ترمیمی: در تهیه الگوی پست و کر ریختگی استفاده و کار با دورالی دشوار است که شاید بتوان از کامپوزیت های تاریخ گذشته به دلیل کاربرد راحتر استفاده کرد.

همچنین میتوان از کامپوزیت تاریخ گذشته بعنوان کمک به سیل حفره ترمیمی در بعضی از موارد استفاده کرد.

 

باندینگ تاریخ مصرف گذشت:

1) استفاده جهت انتقال بهتر کارهای غیرمستقیم به حفره ترمیمی: فرض کنید یک انله پرسنلی را میخواهید باند کنید که برای این کار باید سطوح داخلی پرسلن آماده سازی شود. به هنگام کار، در دست گرفتن انله امکان آلودگی کار وجود دارد و از طرفی باعث دشواری در عمل اچانت و سایلن میشود که برای حل این مشکل میتوان از قلم مخصوص استفاده کرد و در صورت عدم دسترسی به این قلم میتوان از قلم دستی کوچک استفاده کرد که آن را روی سطح غیر باند شونده قرار داده و یک قطره باندینگ را روی آن چکانده و سپس کیور میکنیم.حال بعد از انتقال دادن به حفره ترمیمی، نمونه با یک ضربه ملایم به راحتی از وسیله جدا میشود که میتوان این روش را برای  سیم اسپلنت و قطعه دندانی شکسته شده و پروتزهای باند شونده و …  بکار برد.

2) استفاده روی کست‌های گچی برای اتصال بهتر کامپوزیت به گچ و دادن نمای براق و زیبا به آن.

3) استفاده برای دادن نمای براق به دندان‌ها و ترمیم به منظور تهیه فتوگرافی‌های زیباتر.

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.