مقالات عمومی

اشتباهات رایج دندانپزشک

نکات دندانپزشکی
Rate this post

یک سری نکات ساده و به ظاهر پیش پا افتاده به عنوان اشتباهات رایج دندانپزشک در روند ترمیم دندان وجود دارد که غفلت از آنها میتوان در نتیجه کار تاثیر سو بگذارد و ما سعی کردیم در اینجا به آنها اشاره کنیم:

  1. قبل از استفاده از هر ماده یا ابزار حتما بروشور آن را مطالعه کنید و تنها به تجارب و دانسته های پیشین خود اکتفا نکنید چرا که همیشه اطلاعات جزئی و مهمی در بروشور محصولات توسط تولید کننده ذکر شده است.
  2. توجه به تاریخ انقضا محصولات؛ یادمان باشد که حتما نیاز نیس تا ذره آخر را یک ماده را استفاده کنیم، وقتی که تاریخ انقضای آن سر رسید لطفا آن را دور بریزید!!!
  3. کنترل میزان شدت نور دستگاه لایت کیور مرتب باید چک شود و وقتی که دندانپزشک نمیداند میزان شدت نور دستگاه چقدر است نباید از نتیجه ترمیم خود با این دستگاه اطمینان کامل را داشته باشد.
  4. بعضا پیش میاید که دندانپزشک توجه ندارد که اعمالی نظیر ونیر مستقیم کامپوزیت باید تا جای ممکن زیر نور غیر مستقیم انجام شود و از تابش مستقیم نور چراغ یونیت دور بماند چرا که امکان دارد حین انجام مواردی نظیر سیلانت و باندینگ و کامپوزیت فلو که عمق کیور نسبتا بالایی دارند، دچار کیور ناخواسته شوند و در طول کار دچار مشکل شود.
  5. مطمعن شوید اچانت حاصل از اچ کردن نسوج دندانی بطور کامل دفع شده باشد، چرا که باقیماندن اسید اچ بر روی دندانهای غیر هدف باعث دمینرالیزاسون و پوسیدگی شود که حتی امکان دارد این روند تا 3 ماه بعد هم طول بکشد.
  6. پس از هربار استفاده از اسید اچ حتما درپوش آن را بر روی آن بگذارید چرا که قرار گرفتن اسید اچ در مجاورت هوا باعث خشک و کلاگ شدن آن در سر سرنگ شود و این امر باعث شود که فشار زیادی را برای خارج کردن اسید از سرنگ اعمال کنید.
  7. باز گذاشتن درب باندینگ و قرار گرفتن آن در مجاورت هوا باعث تبخیر شدن حلال موجود در آن و در نتیجه منجر به کاهش نفوذ رزین در سطح اسید اچ و کاهش سیلان میشود.
  8. در کامپوزیت های فلو و سیلانتها حتما به این نکته توجه کنید که وقتی پیچ سرنگ را میچرخانیم و یا ماده را تزریق میکنیم، پیستون را به عقب بکشیم و آن را کنار بگذارید چرا که امکان دارد ماده آن به بیرون نشت کند و هدر رود و این بخاطر خاصیت ویسکوالاستیک آن است که تحت کشش ثابت، فشار وارده را ریلیف کرده و همچنین تحت فشار لود ثابت دچار تغییر ابعادی میگردد.
  9. اگر مواد دندانی را بخاطر بالا بردن طول عمرشان و جلوگیری از فاسد شدنشان در درون یخچال نگهداری میکنید، باید به این نکته توجه داشت که پایین بودن دمای مواد و هم دما نبودنشان با دمای محیط باعث اثرات منفی در نتیجه کار میشود. بطور مثال در باندینگ و سیلانت و سمان رزینی و ویسکوزیتی بالا باعث عدم نفوذ مناسب در نسوج میشود.
  10. دقت داشته باشید که همیشه مواد اژنل را در کنار مواد رزینی قرار ندهید.
  11. توجه داشته باشید که در سر فیشورسیلانت و کامپوزیت فلو و یا سمان رزینی سوزن های شفاف را قرار ندهید چرا که باعث عبور نورهای پیرامون و در نتیجه کیور شدن ماده درون سرنگ تزریق میشود.
  12. جهت جلوگیری از عفونت حتما پس از استفاده از موادی نظیر اسید اچ و سیلانت و کامپوزیت فلو و … برای هر بیمار سرنگ تزریق آن را تعویض کنید.
  13. با توجه به اینکه همیشه ضدعفونی کردن ابزار و وسایل توسط دندانپزشک رعایت میشود اما بعضا از ضدعفونی کردن بدنه سرنگ های کامپوزیت و باندینگ غفلت میکنند.
  14. همیشه درب دایکال را پس از استفاده از آن ببندید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود چرا که خشک شدن آن باعث ایجاد ناخالصی در در ترکیب همخورده و کاهش چسبندگی آن به عاج میشود.
  15. هنگام کار با آنگل به مسیر چرخش آن (ساعتگرد و پادساعتگرد) که با پیچی که روی بدنه آن تعبیه شده توجه داشته یاشید.چرا که چرخش معکوس باعث کم شدن کارایی فرزهای تراش و بالا رفتن زمان کار با فرز میشود و بهتر از برای خارج کردن پین و پرداخت ترمیم از جهت معکوس انگل استفاده کنید.
  16. در بعضی از هندپیسها امکان دارد خروج آب خنک کننده با تاخیر باشد، پس برای جلوگیری از بروز مشکلات حتما قبل از استفاده از توربین خروجی آب خنک کننده را بررسی کنید و پس از اطمینان اقدام به تراش کنید.
  17. بعضا پیش میاید که برای برداشت پوسیدگی و تراش دندان بجای فرزهای تراش از فرزهای پرداخت استفاده میشود که این کار باعث استهلاک فرز و بالا رفتن زمان کار میشود.
  18. چنانچه قسمتهای برنده فرز الماسه ریخته و یا کنده شد حتما آنرا دور بیاندازید چرا که تماس قسمت داخلی محور فرز با کامپوزیت باعث ایجاد خطوط بر روی آن میشود.
  19. اصولا بعد از پرداخت ترمیم کامپوزیت و تراش اضافات با فرزهای خشن از فرزهای دیگری نیز استفاده میشود نوار زرد رنگ دارند که جای خش هی بجای مانده از این فرز حدود 30 میکرون میباشد که این اثرات بجای مانده باعث جذب سریع رنگدانه ها و ظاهر نامناسب سطح دندان میشود، پس حتما در مرحله آخر و پس از استفاده از فرزهای ظریف از فرزهای پرداخت پره ای و رابرپالیشر استفاده گردد.
  20. اگر چنانچه از لنتولویی که آغشته به سیلر شده برای قرار دادن سمان درون کانال استفاده شود، باعث آلوده شدن سمان به سیلر و در نتیجه کارایی سمان را دچار مشکل میکند.
  21. همیشه از اسپاتول های پاک و تمیز استفاده شود چرا که اگر در هنگام انتقال گلاس یونومیر و کامپوزیت به درون حفره ترمیمی از اسپاتولی استفاده شود که بقایای سیلر یا سمان بر روی آن است این امر منجر به  کنده شدن بقایای چسبیده به اسپاتول میشود.
  22. در هنگام استفاده نوار پرداخت بر روی سطوح برگزیمالی، این نکته را در نظر داشته باشید که حتما در قسمت غیر ساینده و از مرکز آن وارد فضای بین دندان کنید چرا که عبور دادن دندان از قسمت ساینده آن باعث حذف تماس دندانی میشود.
  23. اغلب طول کانال دندان را بدون مشخص کردن نقطه رفرنس بیان میکنند و طول را از آنجا محاسبه میکنند که این کار اشتباه است و منجر به خالی کردن کمتر یا بیشتر از حد کانال برای تهیه پست میشود.
  24. دستگاه آمالگاماتور را حتما باید طبق دستور شرکت سازنده روی زمان و سرعت مشخص شده استفاده کرد که میزان آن در دستگاه های مختلف متفاوت است و عدم رعایت این موضوع باعث ایجاد مشکل در نتیجه بعمل آمدن آمالگام همخورده میشود.
  25. محل تبادل و جابجایی مواد و ابزار بین دنداپزشک و دستیار باید بر روی سینه بیمار باشد و نه بالای سر و صورت، چرا که امکان سقوط ابزار و پاشش مواد بر روی سر و صورت بیمار وجود دارد.
  26. در پایان دقت کنید که نخ زیر لثه و وج را در دهان بیمار جای نگذارید که بعضا این موضوع اتفاق افتاده است و در جلسه بعدی مشاهده شده است!!!

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.