ترمیمی, مقالات عمومی

آمالگام یا کامپوزیت !؟ [ با کدام ماده دندان را پر نکنیم !؟ ]

آمالگام یا کامپوزیت ؟
Rate this post

آمالگام یا کامپوزیت ؟ کدام یک برای ترمیم و پر کردن دندان بهتر است ؟ در هنگام مراجعه به دندانپزشک قطعا این سوال برای شما پیش آمده که کدام ماده برای پر کردن دندان مناسب تر است و یا به اصطلاح دندان خود را با ماده سفید پر کنیم یا با ماده سیاه ؟ ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ؟

همانطور که به آن اشاره شد در بیین عموم مردم آمالگام را با نام ماده پر کننده سیاه و کامپوزیت را با نام ماده پر کننده سفید می شناسند که این دو ماده سال هاست به عنوان مواد پر کننده دندان استفاده می شود و استفاده از هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارد که ما در ادامه به بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب استفاده از آمالگام و کامپوزیت دندان پزشکی می پردازیم.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که برای داشتن یک ترمیم موفق، قبل از ترمیم و درمان دندان های پوسیده و آسیب دیده با انواع سمان های پر کننده دندان همچون زونالین  و استفاده از انواع مواد قالبگیری همچون ست قالبگیری زرماک و  یا حتی استفاده از بهترین مارک کامپوزیت دندان، باید یک درمان موفق ریشه را داشته باشیم. درمان ریشه به مولفه های گوناگونی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن ها عبارتند از تشخیص صحیح و پاکسازی و شکل های دقیق کانال ریشه می باشد. برای خرید و بررسی قیمت انواع کامپوزیت دندانپزشکی و آشنایی بیشتر با بهترین کامپوزیت دندان وهمچنین خرید و استعلام قیمت انواع آمالگام دندان ار قبیل آمالگام سینالوکس می توانید به فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس (ontooth.ir)  مراجعه فرمایید.

تفاوت آمالگام و کامپوزیت چیست ؟

قبل از آنکه بدانیم برای پر کردن دندان آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ابتدا باید بدانیم که آمالگام و کامپوزیت چیست و سپس به بررسی ویژگی های هر کدام بپردازیم .

آمالگام دندانپزشکی چیست ؟

آمالگام یک ماده برای پر کردن دندان است که از ترکیب فلزاتی همچون نقره و جیوه و روی و مس تشکیل شده است که اصولا بخاطر رنگ نقره ای آن با نام ماده پرکننده سیاه هم شناخت میشود و بخاطر همین تیرگی رنگ و نیز داشتن مقاومت بالای در برابر فشار برای پر کردن دندان هایی استفاده می شوند که در معرض دید نباشند .

برای بررسی دقیق تر ترکیبات موجود در انواع آمالگام می توانید به مقاله  ترکیبات انواع آمالگام  مراجعه کنید.

کامپوزیت دندانپزشکی چیست ؟

یکی دیگر از موادی پرکننده دندان که بسیار از آن استفاده می شود کامپوزیت ونیر می باشد که به خاطر همرنگ بودنش با دندان، آن را با نام ماده پر کننده سفید هم می شناسند و چنانچه دندان های جلویی نیاز به ترمیم و پر کردن داشته باشد قطعا کامپوزیت دندانپزشکی انتخاب ایده آل تری خواهد بود و مناسب دندان های عقبی نیست چرا که مقاومت کمتری در برابر فشار را دارد که البته امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوزی این مواد مقاومتر از قبل شده اند.

آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ؟

بعد از آشنایی با آمالگام و کامپوزیت به سراغ بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب استفاده از کدام از این مواد پر کننده دندانپزشکی میرویم و در ادامه به مقایسه جز به جز هر کدام از آن ها می پردازیم :

1) پر کردن دندان با کدام راحت تر است ؟ آمالگام یا کامپوزیت ؟

در حالت کلی تفاوتی در روش و مراحل پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت وجود ندارد و فقط در نوع قرار دادن ماده پر کننده دندان است، بدین صورت که در پرکردن دندان با کامپوزیت باید مواد پرکننده بصورت لایه لایه قرار داده شود و هر لایه پس از سخت شدن لایه قبلی قرارمی گیرد، اما در پر کردن دندان با آمالگام تمامی مواد پر کننده دندان که از قبل آماده شده است به یکباره و در یک مرحله قرارداده می شود .

2) قیمت کدام بیشتر است؟ آمالگام یا کامپوزیت ؟

هزینه و قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر از پر کردن دندان با آمالگام است، چرا که برای پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز به وسایل و تجهیزات بیشتری نسبت به آمالگام است و از طرفی هم نیاز به مهارت بیشتری دارد و تمام این موارد باعث می شود تا قیمت کامپوزیت نسبت به آمالگام برای پر کردن دندان بیشتر باشد.

3) دوام و ماندگاری کدام بیشتر است ؟ آمالگام یا کامپوزیت ؟

چنانچه آمالگام یا کامپوزیت به طرز صحیح و درستی توسط دندانپزشک استفاده شود هر دو دارای طول عمر تقریبا یکسانی هستند و اصولا کاهش طول عمر کامپوزیت نسبت به آمالگام به دو دلیل است:

الف) مهارت دندانپزشک در حین کار:

به عنوان مثال زمانی که کامپوزیت همچنان نرم است و قابلیت فرو پذیری دارد اگر در تماس با بزاق دهان قرار بگیرد از عمر آن کاسته می شود، پس به مهارت دندانپزشک بستگی دارد تا با خشک نگه داشتن دهان و زدودن بزاق و خون، از این مورد جلوگیری کند و یا آن را به حداقل برساند .

ب) مراقب نگهداری پس از مواد پر کننده دندان پس درمان :

بیمارانی که از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده کرده اند نیاز به مراقب و نگهداری بیشتری دارند وبهداشت دهان و دندان را مرتب رعایت کنند تا از عمر کامپوزیت کاسته نشود.هرچند که این موضوع برای هر دو ماده صدق میکند که تفاوتی ندارد که آمالگام یا کامپوزیت باشد .

ماندگاری آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت

مزایای استفاده از آمالگام :

  • اصلی ترین مزیت استفاده از آمالگام به عنوان ماده پرکننده دندان، استحکام و مقاومت آن نسبت به فشار است که به همین دلیل است که دندانپزشکان از آمالگام دندانپزشکی برای پر کردن دندان های آسیا استفاده می کنند.
  • دیگر مزیت استفاده استفاده از آمالگام طول عمر آن است که تا 10 سال و یا حتی بیشتر نیز ماندگاری دارد که هرچه مهارت دندانپزشک در حین انجام کار و مراقبت بیمار بیشتر باشد قطعا طول عمر آمالگام نیز بیشتر می شود، که این موضوع برای هر دو ماده صدق میکند که تفاوتی ندارد که آمالگام یا کامپوزیت باشد .
  • مزیت بعدی آمالگام دندانپزشکی، خاصیت پوشاندن درزها و جداره ها است به طوری که از ورود باکتری به درون دندان چلوگیری میکند.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان :

  • مهمترین ویژگی استفاده از کامپوزیت که آن را نسبت به آمالگام دندان متمایز میکند چیزی جز زیبایی آن نیست، از آنجایی که کامپوزیت همرنگ با دندان است در مقابل آمالگام دندان که به رنگ نقره ای است از جلوه بیشتری برخوردار است که از همین روی برای دندان های جلویی از کامپوزیت استفاده می شود.
  • کامپوزیت بر خلاف آمالگام که نیاز به تراشیدن زیادی دارد، به راحتی به دندان می چسبد و فقط قسمت های پوسیده دندان نیاز به تراشیدن و برداشتن است.

معایب استفاده از آمالگام :

  • بارز ترین عیب آمالگام رنگ آن است که بخاطر تفاوت رنگ آن با رنگ طبیعی دندان جلوه زیبایی ندارد. که به همین علت است که بیماران بدون در نظر گرفتن سایر ویژگی های آن بین آمالگام یا کامپوزیت ترجیح می دهند که از کامپوزیت استفاده کنند.
  • عیب دیگر آمالگام دندانپزشکی ویژگی رسانایی آن است که بخاطر جنس فلزی و آلیاژی آن به راحتی گرما و سرما را انتقال می دهد که در هنگام نوشیدن و آشامیدن امکان ایجاد رنجش در بیمار می کند.
  • مورد بعدی که جز معایب استفاده از آمالگام دندانپزشکی محسوب می شود میزان تراشیدن دندان قبل از پر کردن و ترمیم دندان های پوسیده می باشد.
  • قطعا برای تراشیدن دندان نیاز به یک توربین با کیفیت و در حین حال مقرون به صرفه است که ما به شما توربین گلدنت را پیشنهاد میکنیم.برای خرید توربین گلدنت کلیک کنید.

معایب استفاده از کامپوزیت :

  • حساسیت ایجاد شده در هنگام خوردن و آشامیدن در کامپوزیت به نسبت بیشتر از آمالگام دندانپزشکی است.
  • هرچند که رنگی شبیه به رنگ دندان دارد اما به مرور زمان رنگ آن تغییر می کند .
  • استحکام آن نسبت به آمالگام کمتر است .
  • امکان نفوذ باکتری به درون دندان در ترمیم هایی که با کامپوزیت انجام می شود وجود دارد .
  • نسبت آمالگام نیاز به مراقبت بیشتری بعد از درمان دارد هرچند که این موضوع برای هر دو ماده صدق میکند که تفاوتی ندارد که آمالگام یا کامپوزیت باشد .

برای بیمار از کدام مواد پر کننده دندان استفاده کنم؟ آمالگام یا کامپوزیت ؟

تا این جای مقاله با توجه به بررسی مزایا و معایب و سایر ویژگی آمالگام یا کامپوزیت، قطعا باید به جواب این سوال که ( آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ؟ ) رسیده باشید و باید بگوییم استفاده از آمالگام یا کامپوزیت بستگی به محل قرارگرفتن دندانی دارد که قرار است با ماده پر کننده دندان پر شود و خلاصه بخواهیم بگوییم اینگونه است که اگر دندان های عقلی باشد و در معرض دید نباشد استفاده از آمالگام به عنوان ماده پر کننده دندان انتخاب مناسب تری است و اگر دندان های جلویی باشد و در معرض دید واقع شده باشند قطعا استفاده از کامپوزیت به خاطر همرنگی با دندان انتخاب مناسب تری می باشد .

پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت

بهترین انتخاب ؛ آمالگام یا کامپوزیت ؟

با توجه به نکاتی که گفته شد و بررسی هایی که انجام شد و فارغ از نظر انتخاب شخصی در استفاده از آمالگام یا کامپوزیت به عنوان مواد پر کننده دندان، باید این را بدانیم که بهترین و مناسترین انتخاب از طریق مشاوره نزدیک یا پروگنوز دندان بین بیمار و دندانپزشک ایجاد می شود (برای آشنایی بیشتر به مقاله پروگنوز چیست مراجعه کنید ) و مهمتر از همه این موارد مراقبت و نگهداری پس از درمان ، رعایت بهداشت دهان و دندان ویزیت دوره ای توسط دندانپزشک است که کمتر به آن توجه می شود.

برای مطالعه مقاله  آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری از آنها اینجا کلیک کنید

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.