دستگاه و تجهیزات/نگهداشت, مقالات عمومی

اجزای یونیت دندانپزشکی همراه با تصاویر [یونیت چیست؟]

انواع یونیت دندانپزشکی چیست
4.4/5 - (20 امتیاز)

یونیت دندانپزشکی چیست و چه تفاوتی با صندلی دندانپزشکی دارد؟ همانطور که می دانید یونیت دندانپزشکی اصلی ترین و مهمترین بخش یک مطب دندانپزشکی است که لازمه هز دندانپزشک است تا در مورد کار و عملکرد اجزای یونیت دندانپزشکی اطلاعات داشته باشد، چرا که دانستن این اطلاعات در زمان بروز مشکل و یا ایجاد ایراد می تواند به دندانپزشک کمک کند و در نتیجه باعث استفاده بهینه و نگهداری هرچه بهتر از انواع یونیت دندانپزشکی شود.

صندلی دندانپزشکی در واقع همان صندلی ای است که بیمار بر روی آن نشسته و یونیت نیز ابزار حرکتی این صندلی می باشد که سایر تجهیزات دندانپزشکی همچون انواع توربین دندانپزشکی (برای مطالعه مقاله آشنایی با انواع توربین دندانپزشکی و روش های نگهداری از آن اینجا کلیک کنید )  و چراغ دندانپزشکی و ساکشن دندانپزشکی و … به یونیت متصل می شوند.

برای انتخاب و خرید انواع یونیت دندانپزشکی مواردی همچون قیمت یونیت دندانپزشکی و کیفیت انواع یونیت دندانپزشکی و …  وجود دارد که بهتر از قبل از خرید یونیت دندانپزشکی از آن ها مطلع باشیم. در ابتدا پیشنهاد می کنم برای خرید بهتر، مقاله راهنمای خرید تجهیزات دندانپزشکی را مطالعه کنید.

ما در این مقاله سعی داریم تا اجزای یونیت دندانپزشکی و نحوه عملکرد یونیت ها دندانپزشکی را برای شما شرح دهیم. مقاله ای با عنوان بهترین مارک کامپوزیت دندان در وب سایت وجود دارد که پیشنهاد میکنیم حتما  قبل از خرید مطالعه کنید .

یونیت دندانپزشکی چیست ؟ ( اجزای یونیت دندانپزشکی )

یونیت دندانپزشکی را اگر به طور ساده بخواهیم تعریف کنیم در واقع صندلی دندانپزشکی ای است که بیمار بر روی آن نشسته تا دندانپزشک مراحل درمان را انجام دهد. اما این یک صندلی دندانپزشکی ساده نیست و از اجزای مختلفی تشکیل شده است و سایر تجهیزات دندانپزشکی بر روی این صندلی متصل هستند که به کل این تجهیزات یونیت دندانپزشکی گفته می شود.

اصولا  تولید کننده گان یونیت های دندانپزشکی برای ساخت یونیت دندانپزشکی از 4 مدل u , x , z , i برای شکل ظاهری و و ساختاری آن استفاده می کنند که هر کدام از آن ها ویژگی مختص به خود را د ارند، مثلا اجزای یونیت دندانپزشکی نوع Z از نظر تولید بسیار راحت است که اکثر کارخانجات از این مدل برای ساخت انواع یونیت دندانپزشکی استفاده می کنند و همچنین مدل X دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به سایر ودل های یونین دندانپزشکی است.

یونیت های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند که همه آن ها از 4 بخش مجزا تشکیل شده اند که اجزای یونیت دندانپزشکی عبارتند از :

  1. صندلی دندانپزشکی
  2. کراشور دندانپزشکی
  3. چراغ دندانپزشکی
  4. جعبه باکس یونیت دندانپزشکی

اجزای انواع یونیت دندانپزشکی چیست

 

جدول اجزای یونیت دندانپزشکی :

گردگیر سلف بالانس چراغ
بازویی ثابت تابلت
باکس یونیت
تابلت
تشک صندلی
آداپتور
سرویس باکس
کفی صندلی
بازوی ثابت چراغ
هد چراغ
کراشوار
سایت نرس
زیر سری صندلی
زیر دستی صندلی
فوت کنترل
پدال مولتی فانکشن

آشنای با اجزای یونیت دندانپزشکی :

یونیت دندانپزشکی از چند بخش اصلی تشکیل شده است که این بخش ها در انواع یونیت دندانپزشکی مشترک است که اجزای یونیت دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشد :

  1.  پایه و بازوی یونیت دندانپزشکی
  2. صندلی یونیت دندانپزشکی
  3. چراغ یونیت دندانپزشکی
  4. میز کنسول یا تابلت یونیت دندانپزشکی
  5. میز دستیار یونیت دندانپزشکی
  6. کاسه کراشور و دوش آب لیوان یونیت دندانپزشکی
  7. ساکشن یونیت دندانپزشکی

اجزای انواع یونیت دندانپزشکی چیست

ویژگی پایه و بازو یونیت دندانپزشکی

انواع یونیت دندانپزشکی دارای یک پایه و بازو هستند و جز اصلی ترین اجزای یونیت دندانپزشکی محسوب می شود که سایر قطعات و تجهیزات مربوط به یونیت دندانپزشکی به آن متصل می شود. استقامت مکانیکی این بازو باید طوری باشد که توانایی تحمل وزن مربوطه را دارا باشد و بدون هیچ گونه لرزشی دارای تعادل باشد.

پایه یونیت دندانپزشکی چیست

ویژگی صندلی یونیت دندانپزشکی چیست ؟

صندلی یونیت دندانپزشکی در واقع همان تخت یا صندلی ای است که بیمار بر روی آن دراز می کشد. این صندلی متحرک دارای دو موتور است که یک موتور برای بالا رفتن قسمت نشیمنگاه و موتور دیگر برای جابجایی و تنظیم قسمت پشتی صندلی استفاده می شود .

ساختار فیزیکی و ظاهری صندلی یونیت دندانپزشکی به چهار مدل U , Z, X , I تقسیم می شود.

صندلی انواع یونیت دندانپزشکی چیست

ویژگی چراغ یونیت دندانپزشکی چیست ؟

چراغ یونیت دندانپزشکی یکی دیگر از اجزای یونیت دندانپزشکی می باشد که باید داری نوری سفید و سرد و بدون سایه باشد چرا که نور زرد رنگ و نا مناسب باعث  خستگی چشم دندانپزشک می شود که بهترین نور برای چراغ یونیت دندانپزشکی نور حاصل از لامپ های هالوژن کوارتز است.

همچنین بهتر است تا چراغ یونیت دندانپزشکی حدالامکان در برابر آب و رطوبت مقاوم باشد.

مقدار شدت نور چراغ  در انواع یونیت دندانپزشکی به نوع و جنس شیشه منعکس کننده ای که در پشت لامپ قرار گرفته بستگی دارد  که این میزان شدت نور بین 8000 تا 24000 قابل تنظیم است.

چراغ انواع یونیت دندانپزشکی چیست

اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی :

میز کنسول یا تابلت یونیت دندانپزشکی در کنار صندلی دندانپزشک قرار دارد و جزو اجزای یونیت دندانپزشکی به حساب می آید و راست یا چپ بودن آن با توجه به نیاز دنداپزشک قابل تغییر است.

بر روی این میز کلیه ابزار ها و تجهیزات مربوط به برش و تراش و … وجود دارد و همچنین با استفاده از یک سری از کلید ها کنترل صدلی دندانپزشکی و قسمت های مختلف یونیت دندانپزشکی قابل تنظیم است که از این روی مهمترین قسمت در انواع یونیت دندانپزشکی همین قسمت می باشد.

سایر اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی عبارت است از صفه کلید، محل قرار گرفتن اینسترومنت ها و تجهیزات یونیت دندانپزشکی، شلنگ ها و سیم ها.

یک سری از یونیت های دندانپزشکی پیشرفته نیز وجود دارند که بر روی تابلت یونیت دندانپزشکی دارای نگاتوسکوپ می باشند و در واقع نگاتوسکوپ را میتوان به عنوان یکی از اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی در این دسته از یونیت های دندانپزشکی در نظر گرفت که فیلم هایی که از رادیو گرافی گرفته می شود را می توان بر روی این نگاتوسکوپ مشاهده کرد.

مهمترین بخش در اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی در انواع یونیت دندانپزشکی قسمت کنترل بلوک آن است که به برای قطع و وصل کردن و نیز انتقال آب و هوا به اینسترومنت ها استفاده می شود.

قابلیت و ویژگی ای که در تمامی یونیت های دندانپزشکی وجود دارد این است که هیچ گاه دو اینسترومنت در یک زمان نمی توانند با هم فعال باشد و در صورت برداشتن هم زمان هر کدام که زودتر از هولدر خود خارج شود فعال می باشد که این عمل فعال بودن تنها یک اینسترومنت به وسیله تابلت یونیت دندانپزشکی صورت می گیرد.

تابلت انواع یونیت دندانپزشکی چیست

ویژگی میز دستیار یونیت دندانپزشکی چیست ؟

دکمه های مربوط به اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی بر روی میز دستیار یونیت دندانپزشکی قرار دارد و نیز هولدرهای مربوط به نگهداری اینسترومنت و لایت کیور و پوار و ساکشن و بزاق کش و … نیز بر روی آن تعبیه شده است و به محض برداشتن هر کدام از اینسترومنت ها میروسوییچی که در آن تعبیه شده فعال می شود و موجب قطع شدن سایر اینسترومنت ها می گردد.

در زیر این میز نیز پیچ هایی وجود دارد که به وسیله آن فشار هوا و آب یونیت دندانپزشکی تنظیم می شود و به وسیله شلنگ هایی در داخل تابلت یونیت دندانپزشکی وجود دارد، هوا و آب از اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی به اینسترومنت ها و توربین دندانپزشکی انتقال پیدا می کند.

همچنین به وسیله آن آب و بزاق و خون کشیده می شود که طبق استاندارد اروپا شلنگ های آبی برای هوا و شلنگ سبز برای آب و شلنگ سفید نیز برای مخلوط آب و هوا استفاده می شوند.

ویژگی کاسه کراشور و دوش آب لیوان یونیت دندانپزشکی چیست ؟

جنس کراشوار در انواع یونیت دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که مواد ضدعفونی کننده دندانپزشکی باعث خورندگی و یا تغییر رنگ آن نشود. ما در مطلبی جداگانه به بررسی و آشنایی با کراشوار دندانپزشکی پرداخته ایم که می توانید مطالعه کنید.

جنس کراشور ها در انواع یونیت دندانپزشکی اکثرا سنگی و سرامیکی و یا چینی هستند که یک دوش آب به آن متصل است تا به وسیله آن دهان بیمار شستشو داده شود که این آب یا به صورت مستقیم از اتصال به آب لوله کشی و یا از طریق منبع تامین میشود.

در برخی از انواع یونیت دندانپزشکی سیستم آب گرم نیز تعبیه شده که در می توان در کراشور یونیت دندانپزشکی از آن استفاده کرد.

کاسه کراشوار یکی از بخش های یونیت دندانپزشکی است که بسیار در معرض آلودگی قرار می گیرد و حتما باید مستیل مربوط به ضدعفونی کردن به صورت دقیق و کامل را برای تمیز کردن آن رعایت کرد.

برای آکاهی بیشتر از نحوه ضدعفونی و پاکسازی تجهیزات دندانپزشکی می توانبد به مقاله چگونه وسایل دندانپزشکی را استریل کنیم مراجعه کنید .

کاسه کراشور انواع یونیت دندانپزشکی چیست

ویژگی ساکشن یونیت دندانپزشکی

سیستم مکنده ای که در انواع یونیت دندانپزشکی وجود دارد و از اجزای یونیت دندانپزشکی به شمار می رود را ساکشن یونیت دندانپزشکی می گویند، پس یک یونیت دندانپزشکی قطعا نیازمند یک ساکشن و یا مکنده قوی است تا به کمک آن خون و بزاق از درون دهان بیمار کشیده شود تا دندانپزشک بتواند دید کافی و مناسب را داشته باشد و در نتیجه از اتلاف وقت جلوگیری شود.

عملکرد ساکشن در  یونیت های دندانپزشکی بدین صورت است که مکش به وسیله سیستم سه راهی ساکشن انجام مشود و آب از مسیر خود منحرف می شود و بعد از ورود به فاضلاب در مسیر خلا ایجاد شده و عمل مکش انجام می شود.

انواع یونیت دندانپزشکی چیست ؟

یونیت دندانپزشکی یا همان صندلی دندانپزشکی به سه دسته مختلف دسته بندی می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی مختص به خود را دارند که این 3 دسته از انواع یونیت دندانپزشکی عبارتند از :

  1. یونیت دندانپزشکی
  2. میکرو یونیت دندانپزشکی
  3. مینی یونیت دندانپزشکی

1) ویژگی های انواع یونیت دندانپزشکی چیست ؟ ( اجزای یونیت دندانپزشکی )

اجزای یونیت دندانپزشکی شامل یک صندلی دندانپزشکی بزرگ و قابل تنظیم  توسط پدال است که بیمار بر روی آن دراز می کشد که سایر متعلقات و تجخیزات دندانپزشکی به آن متصل می شود و به دلیل بزرگ بودن آن در مطب های دندانپزشکی بزرگ و کلینیک ها و … از آن استفاده می شود.

2) ویژگی انواع میکرو یونیت دندانپزشکی چیست؟ ( اجزای میکرو یونیت دندانپزشکی )

این نوع از صندلی دندانپزشکی نسبت به یونیت دندانپزشکی از نظر اجزای یونیت دندانپزشکی دارای قطعات و تجهیزات کمتری می باشد و اکثرا در بیمارستان ها کوچک مناطق محروم و … استفاده می شود و تنها شامل ورودی آب و هوا و شلنگ پلی تان و پدال و گیج فشار می باشند و تفاوت اصلی آن با انواع یونیت دندانپزشکی در نداشتن کمپرسور است و برای استفاده از میکرو یونیت دندانپزشکی نیازی به برق و لوله کشی آب نداریم.

سایر ویژگی های انواع میکرو یونیت دندانپزشکی عبارت است از :

  • قابلیت حمل و جابجایی
  • قیمت پایین تر نسبت به سایر یونیت های دندانپزشکی
  • بدون نیاز به لوله کشی

میکرو یونیت دندانپزشکی چیست

3) ویژگی انواع مینی یونیت دندانپزشکی چیست ؟ ( اجزای مینی یونیت دندانپزشکی )

این دسته از  یونیت های دندانپزشکی بر خلاف میکرو یونیت ها با توجه به اجزای یونیت دندانپزشکی از قطعات کامل تری برخوردار هستند و تنها تفاوت آن با سایر یونیت های دندانپزشکی در اندازه آن است که به دلیل کوچکتر بودن و اشغال کردن فضای کمتر نسبت به  دیگر یونیت های دندانپزشکی بیشتر در مطب های کوپک استفاده می شوند و همچنین به دلیل چرخدار بودن آن ها جابجایی و حمل و نقلش راحت تر است و تفاوت دیگر آن با انواع یونیت دندانپزشکی در نداشتن صندلی همراه آن است و تنها شامل ابزار و تجهیزات درمانی می باشد.

مینی یونیت دندانپزشکی چیست

اجزای انواع مینی یونیت دندانپزشکی چیست ؟

  • سینی ابزار
  • کمپرسور
  • ساکشن هوا
  • پدال پا
  • گیج نمایشگر هوا
  • مخزن فاضلاب
  • مخزن آب
  • پوار هوا و آب
  • شلنگ های دو سوراخه و چهار سوراخه
  • سیستم ساکشن
  • پدال قابل اتوکلاو

سایر ویژگی های انواع مینی یونیت دندانپزشکی چیست ؟

  • قیمت کمتر نسبت قیمت یونیت دندانپزشکی
  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • قابلیت نصب اتصال جرمگیر و لایت کیور
  • دارای دو مدل با کمپرسور و بدون کمپرسور با توجه به نیاز دندانپزشک

نکات کلیدی در نگهداری از انواع یونیت دندانپزشکی چیست ؟

  1. کلید قطع و وصل و همچنین چراغ یونید دندانپزشکی را حتما پس از پایاین کار خاموش کنید و یونید دندانپزشکی را در حالت ZERO POSITION قرار دهید.
  2. رسوبات داخل شلنگ را پس از پایان کار زدن دکمه برگشت ساکشن خالی کنید.
  3. بستن شیر هوا و آب یونیت دندانپزشکی پس از اتمام کار.
  4. در صورتی که با چراغ یونیت کار نمی کنید و به آن نیازی ندارید  آن را خاموش کنید.
  5. فیلتر داخل کراشور را بطور مرتب تمیز کنید.
  6. محور ها و پیچ های صندلی دندانپزشکی را بصورت دوره ای گریس کاری کنید.
  7. اگه آب ورودی به یونیت دندانپزشکی دارای املاح زیاد است از دستگاه سختگیر آب استفاده کنید.
  8. اینسترومنت و تجهیزات مربوط به یونیت دندانپزشکی را قبل و بعد از اتوکلاو کردن حتما روغن کاری کنید.
  9. پس از پایاین کار حتما فرز ها را خارج کنید.

سخن پایانی :

در سال های اخیر علاوه بر تولید کنند گان و وارد کننده گان انواع یونیت دندانپزشکی، فروشگاه های اینترنتی بسیاری در زمینه بررسی و  فروش انواع یونیت دندانپزشکی شروع به فعالیت کرده اند و فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی آنتوس نیز در زمینه فروش انواع مواد و تجهیزات دندانپزشکی در مقاله ای دیگر به بررسی فنی اجزای یونیت دندانپزشکی و قیمت یونیت دندانپزشکی موجود در بازار می پردازد تا شما عزیزان بتوانید بهترین نوع یونیت دندانپزشکی را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

تابلت یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد ؟

میز کنسول یا تابلت یونیت دندانپزشکی در کنار صندلی دندانپزشک قرار دارد و جزو اجزای یونیت دندانپزشکی به حساب می آید و راست یا چپ بودن آن با توجه به نیاز دنداپزشک قابل تغییر است.بررسی کارایی و عملکرد تابلت یونیت دندانپزشکی در این مقاله آورده شده.

تفاوت مینی یونیت با یونیت دندانپزشکی چیست ؟

به دلیل کوچکتر بودن و اشغال کردن فضای کمتر نسبت به  دیگر یونیت های دندانپزشکی بیشتر در مطب های کوپک استفاده می شوند که سایرتفوت های آن در این مقاله عنوان شده.

تفاوت میکرو یونیت با یونیت دندانپزشکی چیست ؟

میکرو نسبت به یونیت دندانپزشکی از نظر اجزای یونیت دندانپزشکی دارای قطعات و تجهیزات کمتری می باشد و اکثرا در بیمارستان ها کوچک مناطق محروم و … استفاده می شود و تفاوت های دیگر نیز دارد که در این مقاله به آنها اشاره شد

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.