مقالات عمومی

بهترین ژل بی حسی دندان [کی از ژل بی حسی استفاده کنیم]

بهترین اسپری بی حسی دندان
5/5 - (1 امتیاز)

قطعا تعداد افرادی که فوبیا و ترس از دندانپزشکی را دارند کم نیستند و همیشه این مشکل را دارند و نمی توانند به ترس خود غلبه کنند که اینجا نیاز است تا دندانپزشک به کمک روش های دیگر راه را برای غلبه بر ترس بیمار آسانتر کند که یکی از این موارد استفاده از انواع بهترین ژل بی حسی دندان است که بتواند اثر بخشی لازم را در بی حس کردن دندان داشته باشد.

دندانپزشک علاوه بر مهارت در درمان و ترمیم دندان باید توانایی درمان بیماران دنتوفوبیا یا همان فوبیای دندانپزشکی را داشته باشد تا بتواند با ارائه راه کارهای متفاوت به بیمار اطمینان وی را در نتیجه درمان بدست آورد و آرامش روانی بیمار را تضمین کند.

عمده ترس بیمارانی که فوبیای دندانپزشکی دارند ترس از تزریق بی حسی است و چنانچه بیمار نتواند با توجه به راه کار های ارائه شده توسط دندانپزشک به آرامش روانی مربوط دست پیدا کند آخرین مرحله استفاده از ژل بی حسی دندان است.

ما در این مقاله به بررسی ژل بی حسی دندان و سایر بی حس کننده های دندان و و عملکرد و کاربرد های می پردازیم.

بی حس کننده دندان

 

 

ژل بی حسی دندان چیست؟

ژل بی حسی دندان ماده ای ژله ای است که حاوی ترکیبات بی حس کننده می باشد و به صورت موضعی استفاده می شود و در زمانی بیمار بخاطر ترس از تزریق کردن ماده بی حسی دندان از انجام تزریق بی حسی دندان خود داری کنند میتوان قبل از تزریق بی حسی دندان از ژل بی حسی دندان استفاده کرد به طوری که ژل بی حسی را به لثه و اطراف محل تزریق بی حسی دندان مالید تا درد سوزن بی حسی در هنگام تزریق و ورود به بافت تا جای ممکن کاهش پیدا کند تا بیمار احساس آرامش و رضایت بیشتری از تزریق بی حسی دندان را داشته باشد.

ّبهترین ژل بی حسی دندان

 

 

 ژل بی حسی دندان چقدر موثر است؟

همان طور که به آن اشاره شد ژل بی حسی دندان به صورت موضعی و به منظور استعمال خارجی استفاده می شود که قطعا نمی تواند کارایی و اثر بخشی بی حسی تزریقی دندان را داشته باشد و بیش می توان از آن به عنوان یک مسکن دندان و یا بی حسی موقت و موضعی یاد کرد تا قبل از تزریق ماده بی حسی دندان به عنوان یک کاهش دهنده درد از آن استفاده کرد نه اینکه بتوان از آن به عنوان ماده بی حسی اصلی قبل از انجام هرگونه درمان و عمل دندان پزشکی استفاده کرد.

 

 

دندانپزشکان چه زمانی از ژل بی حسی دندان استفاده می کنند؟

بعضی از دندانپزشکان از ژل بی حسی دندان استفاده می کنند و بعضی از آنها استفاده نمی کنند و شاید بیمار هم متوجه نشود که دندانپزشک از ژل بی حسی قبل از تزریق بی حسی دندان استفاده کرده یا خیر چرا که تزریق بی حسی در لثه کاملا یک مهارت شخصی است و شاید استفاده از بهترین ژل بی حسی دندان به اندازه مهارت دندانپزشک در تزریق بی حسی دندان آنقدر کارامد نباشد بطوری که دندانپزشک با مهارت کامل و بدون استفاده از ژل بی حسی بتواند تزریق بی حسی را انجام دهد بدون اینکه بیمار ذره ای احساس درد کند یا بترسد.

بنابر این بیمار با توجه به مهارتی که دندانپزشک دارد درد را حس می کند و استفاده از ژل بی حسی می تواند کمک رسان دندان پزشک در زمان تزریق بی حسی دندان باشد و جالب است که بدانید استفاده از ژل بی حسی دندان برای بیماران مخصوصا آن هایی که ترس و فوبیای دندان پزشکی و تزریق دارند باعث ایجاد اعتماد به نفس شده تا بتوانند راحت تر بر ترس و فوبیای خود غلبه کنند.

بهترین اسپری بی حسی دندان

 

 

آیا ژل بی حسی دندان حساسیت ایجاد می کند؟

ماده موثره موجود در ژل بی حسی دندان بنزوکائین است که در همه آنها موجود است، چه بهترین ژل بی حسی دندان باشد و چه غیر از این باشد و حتی این ماده در سایر محصولات مانند قرص گلو درد و کرم های سوختگی و ضد التهاب و … به منظور تسکین و کاهش تحریک پوستی وجود دارد که خود نشان دهنده بی خطر بودن و حساسیت نداشتن این ماده است ولی به ترا پیش آمده که بعضی از افراد به این ماده حساسیت داشته و ایجاد آلرژیک کند و دچار التهاب پس از استفاده شوند.

پس بهترین ژل بی حسی دندان هم امکان دارد ایجاد حساسیت کند و اگر نگران حساسیت استفاده از ژل بی  حسی دندان هستید بهتر است قبل از استفاده آن را بر روی قسمتی از پوست تست کنید که برای این منظور معمولا  مقدار اندکی از ژل پترولیوم که حاوی 5 درصد از بنزوکادین است را بر روی پوست می مانند و تا مطمئن شوند بیمار به آن حساسیت نداشته باشد که البته میزان بنزوکائین در ژل بی حسی دندان 20 درصد است.

 

 

آیا ژل بی حسی دندان بر روی برخی از افراد بی تاثیر است؟

شاید تا به حال شنیده باشید که گفته باشند ماده بی حسی و یا حتی بیهوشی بر روی برخی از افراد بی تاثیر است و دچار بی حسی در محل تزریق و یا حتی بی هوشی هنگام عمل جراحی نمی شوند که چندیل دلیل برای آن وجود دارد.

مهمترین دلیلی که می توان برای این مصونیت شخص از بی حسی به آن اشاره کرد مدت زمات اثر بخشی ماده موثره بی حسی است چرا که حتی بهترین ژل بی حسی دندان هم مدت زمان اثر بخشیش در افراد مختلف یکسان نمی باشد، بنابراین بیمار باید صبورتر باشد تا و به آن زمان لازم را بدهد تا ژل بی حسی دندان بتواند اثر لازم را ایجاد کند که این اتفاق در مطب های شلوغ کمتر اتفاق میوفتد، چرا که ندانپزشک زمان کافی را به بیمار نمی دهد تا بی حسی دندان بر روی بیمار کامل عمل می کند

دلیل دیگری که می تواند وجود داشته باشد فوبیا و ترس و حالت روانی ایجاد شده برای بیمار است که پیش خود این عمل بی حسی و تزریق را به بدترین حالت ممکن تصور می کند که همین فوبیای دندانپزکی باعث می شود ترس آن غیر منطقی و اغراق آمیز باشد وگرنه هیچ دلیلی وجود ندارد تا ژل بی حسی عمل نکند و این بی حس نشدن یک جنبه روانی است که و با اینکه عمل بی حسی انجام شده ولی به دلیل ترس و فوبیای دندانپزشکی، بیمار تصور میکند ژل بی حسی دندان و یا اسپری بی حسی دندان عمل نمی کند و دندانش بی حس نشده است.

تاثیر ژل بی حسی دندان

 

 

دو نکته مهمی که قبل از تزریق بی حسی دندان برای کاهش درد باید به آن توجه کرد

به طور کل حس کردن درد در زمان تزریق بی حسی به مهارت شخصی دندانپزشک همچون سرعت تزریق کردن و زمان تزریق کردن و حرمت سوزن در زمان وارد شدن سوزن به بافت بستگی دارد و و یک سری از عوامل دیگر در این مورد تاثیر گذار است که حتما اید به آن ها توجه کرد:

 

1) انتظارات بیمار:

هر بیماری که به دندانپزشکی مراجعه می کند قطعا پیش خود درد و ترس زمان تزریق بی حسی را تصور کرده است که دندانپزشک برای راحتی بیمار باید این موارد را بر طرف کند و نباید تنها به صحبت کردن اتکا کنند.

برای این منظور می توانند ابتدا از یک ژل بی حسی دندان برای بی حس کردن موضعی ناحیه تزریق به منظور کاهش درد تزریق بی حسی دندان استفاده کنند و چه بهتر که از انواع بهترین ژل بی حسی دندان استفاده شود تا نتیجه بهتری داشته باشد و یا حتی میتوانند از یک سرنگ با بی حسی موضعی و قبل از تزریق بی حسی دندان و ایجاد ارتعاش در در ناحیه تزریق استفاده کنند که این کار باعث می شود یک محرک بدون درد برای بیمار ایجاد شود تا درد تزریق بی حسی را حس نکند چرا که اعصاب تنها یک محرک را در زمان تزریق دریافت می کنند.

اگر این مورد لحاظ شود دیگر بیمار با آن انتظار دردی که از زمان تزریق بی حسی دارد روبرو نمی شود.

 

2) انتخاب سر سوزن مناسب برای تزریق بی حسی دندان:

برای تجربه حس درد کمتر در زمان تزریق بی حسی علاوه بر اینکه نیاز هست تا از بهترین ژل بی حسی دندان و یا بهترین ماده بی حسی دندان استفاده شود قطعا نیاز است که سوزن تزریق مناسب برای تزریق بی حسی انتخاب شود چرا که عامل اصلی ایجاد درد همین فرو رفتن سوزن در بافت است که چنانچه سوزان نامناسب باشد درد بیشتری توسط بیمار حس می شود.

اصلی ترین ویژگی یه سوزن برای تزریق بی حسی سر آن است، که باید انقدری تیز باشد تا به یکباره بافت را با کمترین حساسیت و آسیب بشکافد. بدین منظور سر سوزن تزریق بی حسی را طوری برش می دهند تا سه لبه همچون تیغ داشته باشد تا به راحتی وارد بافت شود و باعث پارگی بافت نشود.

دندانپزشک حتما باید به این موضوع مشرف باشد که چه موقع از چه سر سوزنی استفاده کند. به عنوان مثال برای تزریق لیگامان پریودنتال از سر سوزن کوتاه گیج 30 استفاده می کنندچرا که سوزن فقط در داخل سالکوس باید برود که لحاظ کردن این موارد قطعا به کاهش درد در زمان تزریق کمک شایانی می کند.

 

 

نتیجه گیری :

تمامی موارد ذکر شده در این مقاله اعم از استفاده از بهترین ژل بی حسی دندان و زمان و موارد استفاده از آن و نیز ارائه راهکارهای دیگر به جهت کاهش درد دندان در زمان تزریق بی حسی دندان همگی مواردی بودند تا با در نظر گرفتن آنها بیمارانی که ترس و فوبیای دندانپزشکی دارند و نیز دندانپزشکانی که با همچین بیمارانی که مواجه می شوند بتواند بر این مشکل بر آن غلبه کنند که با رعایت هر یک از آنها به تنهایی نتوانیم نتیجه مطلوب را بدست آوریم.

 

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.