اندودانتیکس, مقالات عمومی

انواع گوتا دندانپزشکی ( تفاوت گوتا و کن کاغذی )

استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی
2.2/5 - (6 امتیاز)

استفاده از گوتا پرکا یکی از لازمه های هر دندانپزشک است. بنا به نوع عمل دندانپزشک، انواع گوتا دندانپزشکی در مطب استفاده شده و از جمله پر مصرف ترین مواد مورد استفاده بشمار می رود. انواع گوتا دندانپزشکی از نوعی ماده پلاستیکی ( Palaquium) درست شده اند و این ماده را از درختانی همچون Palaquium gutta و Isonandra gutta و Dichopsis gutta بدست می آورند. این مواد خام بدست آمده را با مواد دیگری همچون زینک اکساید  Zinc oxide  و مواد رنگی و اپک کننده و چسباننده ترکیب می کنند تا در نهایت محصولی به نام گوتا پرکا را تولید کنند. در این مقاله خواهیم گفت که گوتا چیست ؟ به معرفی این محصول خواهیم پرداخت و از تفاوت گوتا و کن کاغذی صحبت می کنیم.

شما عزیزان می توانید برای خرید و استعلام قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی همچون اچ فایل مانی و سم سمنت  به فروشگاه اینترنتی آنتوس (Ontooth.ir) مراجعه فرمایید.

گوتا چیست؟

در جواب سوال گوتا چیست ، باید بگوییم از نوعی جلبک دریایی تهیه می شود و در عصب کشی دندان برای پر کردن کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. زمانیکه دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد بعد از اینکه دندانپزشک با ابزار و وسایل تخصصی این کار، کانال ریشه دندان را کاملاً پاکسازی کرد و اصطلاحاً پالپ یا عصب دندان خارج شد باید کانال ریشه مجدداً پر شود. دندانپزشک برای پر کردن کانال ریشه دندان از گوتا پرکا استفاده می کند. دندانپزشک گوتا دندانپزشکی را به ماده ای به نام سیلر کرده و داخل کانال ریشه دندان کاملاً پر می شود. در مقاله گوتا پرکا چیست می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

تا به حال دانستید که گوتا چیست و گفتیم از مواد خام به دست آمده از درخت و ترکیب مواد دیگری همچون زینک اکساید  Zinc oxide  و مواد رنگی و اپک کننده و چسباننده ساخته می شود. که این مواد عبارتند از :

  • 20 درصد گوتا پرکا
  • 66 درصد اکسید روی
  • 11 درصد سولفات های فلز های سنگین
  • 3 درصد موم و رزین

پر کردن کانال ریشه با استفاده از گوتا پرکا

تفاوت گوتا و کن کاغذی

کن کاغذی یک ماده ای است که به جهت خشک کردن انتهای کانال دندان از آن استفاده می‌کنند. مقایسه کن کاغذی با گوتا پرکا به درمان ریشه باز می گردد. در درمان ریشه ابتدا کانال ریشه خشک و تمیز می شود که این کار به وسیله ی کن کاغذی انجام می گیرد، این مرحله بسیار مهم بوده و تفاوت گوتا و کن کاغذی در این بخش نمایان می گردد.

زیرا اگر مقدار کمی هم از عصب یا مواد در درون کانال باقی مانده باشد، بعد ها موجب تحلیل رفتن دندان می شود. پس برای اطمینان خاطر، کانال به وسیله کن کاغذی به طور کامل خشک می شود. سپس جای خالی آن با گوتا پرکا پر می شود. پس تفاوت گوتا پرکا و کن کاغذی در اینجاست که کن کاغذی قابلیت جذب بسیار بالاتری دارد. در واقع برای مقایسه کن کاغذی با گوتا پرکا باید گفت که کن کاغذی جنسی حوله مانند دارد و سپس دور ریخته می شود. اما تفاوت گوتا با کن کاغذی در این است که برای پر کردن کانال ریشه هم کاربرد دارد.

انواع گوتا دندانپزشکی

از آنجایی که دانش دندانپزشکی در حال پیشرفت روز افزون است و دندانپزشکان هر روز تجارب جدیدی را بدست می آورند، از این روی شرکت های ساخت و تولید تجهیزات و مواد دندانپزشکی همگام با آن ها سعی دارند تا تولیدات نوین و متعددی را روانه بازار کنند تا پاسخگوی نیاز های دندانپزشکان باشند. به همین منظور انواع گوتا دندانپزشکی با سایز و فرم های گوناگون که ویژگی های متفاوتی دارند را تولید کرده اند. دندانپزشک با توجه به طول کانال دندان و قطر گشادی آن، سایز و شماره انواع گوتا پرکا متناسب با آن را انتخاب می کند.

انواع گوتا دندانپزشکی کدام است ؟

گوتا پرکا دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام با توجه به کارآی متفاوت خود دارای فرم های گونتگونی می باشند که این انواع عبارتند از :

  • ساده
  • مدرج
  • تیپر
  • پروتیپر
  • ریسپروک

همچنین استفاده از انواع گوتا دندانپزشکی به دو شکل استاندارد و غیراستاندارد وجود دارد:

1)گوتا پرکا استاندارد :

گوتاپرکا استاندارد مطابق با سایز و رنگبندی کد ISO فایل های استاندارد می باشند که از سایز 15 تا 140 با تقارب 2 درصد و بیشتر عرضه می شوند.

2)گوتا پرکا غیر استاندارد:

گوتا پرکا غیر استاندارد از سایزبندی و رنگ بندی کدینگ ISO پیروی نکمی کنند  و طبق سیستم های مختلف فایل روتاری و یا به صورت اختصاصی برای سیستم فایل روتاری خاصی طراحی و تولید شده می شوند ، مانند گوتاپرکاهای جانبی، پروتیپر، رسیپروک، One Shape، Mtwo و …

انواع گوتا پرکا

برند انواع گوتا دندانپزشکی چیست:

مارک گوتا پرکا در سایز ها، فرم ها، رنگ ها و برند های مختلفی در بازار یافت می شوند که با توجه به کارایی متفاوت آن در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

از معروف ترین مارک گوتا پرکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوتا متا بیومد ( META BIOMED )
  • گوتا گاپا دنت ( GAPADENT )
  • گوتا دنت پلاس ( DENTPLUS )
  • گوتا دیا دنت ( DIADENT )

قیمت انواع گوتا دندانپزشکی چقدر است ؟

قیمت گوتا پرکا بستگی با توجه به مدل و برند و شرکت سازنده آن متفاوت است و در حال حاضر دارای تنوع بسیار با قیمت های متفاوت در بازار ایران است. اگر علاقه مند به دیدن قیمت گوتا پرکا و خرید آن هستید می توانید از طریق وب سایت تجهیزات پزشکی آنتوس اقدام کنید.

 برای استعلام و دریافت لیست تجهیزات دندانپزشکی، با کارشناسان فروشگاه آنتوس تماس بگیرید . 

کاربرد گوتا دندانپزشکی :

همانطور که گفته شد کاربرد گوتا دندانپزشکی با توجه به نوع عملی که انجام می شود متفاوت است. تفاوت گوتا و کن کاغذی در نحوه استفاده هم مشهود است. کاربرد گوتا دندانپزشکی به این صورت  می باشد که به منظور قرار دادن گوتا پرکا در درون کانال دندان  نیاز به پاکسازی کانال دندان می باشد. پس از این کار و زمانی که کانال توسط دندانپزشک  شکل دهی داده شد وهمچنین بعد از اینکه رادیوگرافی از کانال دندان گرفته شد، دندانپزشک از بین تمامی کن های گوتا آن سایزی که ضخیم تر از بقیه است و بتواند تمام طول کانال دندان را پر کند انتخاب کرده و سپس آن را تا ناحیه اپکس سیل می کند.

پس از قراردادن انواع گوتا دندانپزشکی در درون کانال با استفاده از مواد سیلر (همچون سیلر متا ADSEAL  و سیلر بتا ) و یا زینک اکساید اوژنول (همچون اوژنول مروابن ) و یا با استفاده از گوتا پرکای شماره 15 (که به عنوان کوچکترین سایز گوتا پرکا استاندارد به شمار می رود و آن را با نام کن فرعی نیز می شناسند) ، باقی فضای داخل کانال دندان را تا جایی کن فرعی (گوتا پرکا شماره 15) بتواند کمتر از یک سومکانال دندان باشد را پر می کنیم، که برای آسان تر شدن کار دندانپزشک در پر کردن کانال از ابزاری به نام اسپریدر استفاده می شود. 

مراحل پرکردن کانال ریشه دندان با استفاده از انواع گوتا پرکا چگونه است ؟

یکی از مهمترین کاربرد گوتا دندانپزشکی ، در زمان عصب کشی می باشد. زمانی که می خواهیم دندان را عصب کشی کنیم، ابتدا دندانپزشک  باید کانال های ریشه دندان های آسیب دیده را کاملا تخلیه و پاکسازی کند و سپس کانال های ریشه دندان هایی که تخلیه شده اند را  باید دوباره  با یک ماده مناسب پر کند که این ماده همان گوتاپرکا است و به دلیل ویژگی ای که قبلا به آن اشاره شد می توان به اهمیت استفاده از آن در پر کردن ریشه دندان پی برد .

دندانپزشک در ابتدا با توجه به آخرین فایل دستی که برای خارج کردن کامل پالپ و  عصب دندان استفاده کرده است و همچنین با در نظر گرفتن طول ریشه و فرم انتهای ریشه دندان، تعداد مورد نیاز انواع گوتا دندانپزشکی را  جهت پر کردن کامل کانال ریشه دندان انتخاب کرده و سپس آن ها را به سیلر آغشته می کند  و در درون کانال ریشه قرار می دهد و هر وقت که اطمینان پیدا کرد درون کانال ریشه دندان کاملا پر شده است، اضافه های گوتا پرکا را با استفاده از یک قلم داغ، قطع کرده  و به دین صورت مراحل پر کردن ریشه دندان به پایان می رسد.

گوتا پرکا از چه چیزی تشکیل شده است ؟

ساختار شیمیایی گوتا پرکت بدین صورت است که یک پلیترپن به همراه یک پلیمر از ایزوپرن ( یا پلی ایزوپرون ) تشکیل شده است که شکل مولکولی گوتا پرکا  به صورت زیر است :

فرمول مولکولی گوتا پرکا

 دلیل استفاده از گوتا در دندانپزشکی چیست ؟

گوتا پرکا به لحاظ ترکیب شیمیایی ای که دارد به راحتی با بدن انسان واکنش نشان نمی دهد و بافت زنده و مايعات بيولوژيکی بدن انسان در تماس با این مواد واکنشی از خود نشان نمی‎دهد و به همین خاطر تاثير منفی بر روی سيستم بيولوژيک و سلامت انسان ندو و همه این ها باعث می شود تا از انواع گوتا پرکا در عمل های جراحی و درمان ریشه کانال دندان استفاده می شود.

انواع گوتا دندانپزشکی علاوه بر خواص فیزیکی و شیمیایی ای، ویژگی های دیگری هم دارند. ویژگی هایی که همگی دال بر استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی می باشد که این موارد عبارتند از :

  • محدوده نفوذ پذیری
  • سازگاری با دندان
  • نقطه ذوب مناسب
  • انعطاف پذیری بالا
  • قالبگیری راحت

 مزایای استفاده از انواع گوتا دندانپزشکی :

  • یک تصور غلط رایج وجود دارد که استفاد از گوتا پرکا به خاطر شباهت آن به لاتکس باعث ایجاد آلرژی در بیمار می شود، اما این یک باور غلط  است، چون همانطور که گفته شد استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی به عنوان یک ماده پرکننده بسیار ایمن پذیرفته شده است.
  • این ماده ضد حساسیت بوده و تا به حال هیچ مورد ایجاد حساسیت در استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی مشاهده نشده است و به همین دلیل برای پر کردن کانال ریشه بسیار مناسب بوده و نسبت به هر نوع ماده دیگری ارجحیت دارد .
  • با توجه به تحقیقات مستمر و جستجوی نوآوری های جدیدی که در روش های پرکردن کانال ریشه صورت گرفته، استفاده از گوتاپرکا در دندانپزشکی به دلیل توانایی فوق العاده و جلوگیری از عوارض بعدی آن، راه حلی دائمی می باشد.
گوتا دندانپزشکی چیست؟

گوتا پرکا از نوعی جلبک دریایی تهیه می شود و در عصب کشی دندان برای پر کردن کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد

جنس گوتا پرکا از چه چیزی تشکیل شده است؟

ساختار شیمیایی گوتا پرکت بدین صورت است که یک پلیترپن به همراه یک پلیمر از ایزوپرن ( یا پلی ایزوپرون ) تشکیل شده است

تفاوت گوتا و کن کاغذی چیست؟

تفاوت گوتا و کن کاغذی بسیار کم است. کن کاغذی ماده ای است که به جهت خشک کردن انتهای کانال دندان از آن استفاده می‌کنند و در واقع همان گوتا پرکا ولی با قابلیت جذب بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.