ترمیمی, مقالات عمومی

آیا میدانید؟ (نکات جالب در دندانپزشکی ترمیمی)

آیا میدانید
Rate this post

آنچه را که در این مطلب عنوان میکنیم نکات دندانپزشکی به ظاهر ساده ولی در عین حال مهم هستند که امیدواریم برای دندانپزشکان عزیز مفید واقع شود.

آیا میدانید؟
  1. وزن و حجم آمالگام 5 واحدی پنج برابر آمالگام یک واحدی نیست، در واقع آمالگام یک واحدی 400 میلی گرم و آمالگام 2 واحدی 600 میلی گرم و آمالگام 5 واحدی 800 میلی گرم پودر آلیاژ دارند.
  2. سیل لبه ای در آمالگام های پر مس دیرتر از آمالگام کم مس انجام میشود، چون که سرعت خوردگی و کروژن در آن نصف آمالگام کم مس است. به همین خاطر حتما باید از وارنیش سیلر استفاده کرد.
  3. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که آمالگام تازه همخورده به ظاهر شکننده و خشک به نظر برسد و اینطور فکر کنید مقدار جیوه درون آن کم بوده اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید میزان جیوه در امالگام های کپسولی مقدار مشخصی دارد و باید میزان کم بودن سرعت چرخش و زمان آمالگاماتور را بعنوان یکی از دلایل بروز این مشکل در نظر گرفت.
  4. از وسیله ای بنام آمالگام کریر برای انتقال آمالگام به حفره استفاده میشود و از آنجایی که این وسیله تنها مختص به آمالگام نبوده و هر نوع خمیر دیگر را با آن جابجا میکنیم بهتر است به آن paste carrier بگوییم.
  5. اشتباه رایج دیگر این است که به نوار پرداخت پلاستیکی اشتباها نوار پرداخت کامپوزیت و به نوار پرداخت فلزی اشتباها نوار پرداخت آمالگام گفته میشود در صورتی که این نوارها تنها مختص کامپوزیت یا آمالگام نیستند و برای پرداخت تمامی مواد ترمیمی استفاده میشوند.
  6. لزومی ندارد که حتما ماتریس هولدر در قسمت باکال قرار بگیرد و و با توجه به شرایط کار میتواند آن را در قسمت لینگوال قرار داد.
  7. در بعضی از نوار ماتریسهای فلزی ضخامت آنها کمتر از نوارهای سلولوزی شفاف است.
  8. فرزهای فیشور، فرزهای کاربایدی و از توع تیغ ای هستند، اما به فرزهای الماسی استوانه ای شکل به اشتباه فیشور گفته میشوند.
  9. در بعضی از مواقع بدون توجه به اینکه گیتس یونومر از چه نوعی است از آنها برای هر کاری استفاده میشود در حالی که این گلاس ها شامل 6 نوع مختلف (از restorative تا luting) هستند.
  10. گلاس یونومر تعدیل شده با رزین از نوع دوال کیور هستند چرا که هم واکنش نوری دارند و واکنش سلف، اما به غلط به آنها گلاس یونومر نوری میگویند.
  11. استفاده از کلمه “پین داخل کانال” برای پست های پیش ساخته فلزی اشتباه است و باعث میشود دندانپزشک به قوانین مربوط به پست ها توجه نکند. پس استفاده از لغت “پست های پیش ساخته” صحیح است.
  12. دستگاه لایت کیور از نور مرئی آبی رنگ UV استفاده میکند که بعضا به غلط به آن نور لیزر یا اشعه فرابنفش گفته میشود.
  13. وقتی میگوییم رنگ یک کامپوزیت یا دندان C,B,A یا D است در واقع به یکی از 4 رنگ متداول در سیستم ویتا اشاره داشته ایم (ِD: خاکستری / C: قرمز زرد / B: قرمز قهوه ای / A: قرمز خاکستری) و این که بگوییم رنگ D از رنگ A تیره تر است اشتباه است زیرا تیرگی و روشنی رنگ کامپوزیت ربطی به خانواده رنگ ندارد.
  14. اگر گفته میشود که در سیستم رنگ ویتا A1 از A4 پر رنگتر است یعنی میزان اشباع بودن رنگ (کرما) در آن بیشتر است.
  15. گاهی اوقات اتفاق میوفتد که باندینگ ریخته شده در ظرف را به حال خود رها کرده و به سراغ تکمیل مراحل اچ و شستشوی حفره میرویم که این عمل اشتباه است چرا که حلال موجود در باندینگ با قرار گرفتن آن در مجاورت جریان هوا تبخیر میشود و در نتیجه موجب کاهش سیلان و کاهش نفوذ رزین به سطح اچ میشود.
  16. وقتی از توتال اچ بودن باندیگ صحبت میکنیم در واقع منظور ما این است که میتوان آن را همزمان هم بر روی مینا و هم بر روی عاج بکار برد در واقع هم باندینگهای Etch and Rinse و هم Self Etch را میتوان بصورت توتال اچ استفاده کرد.
  17. یک باور نادرست در بین دندانپزشکان رواج دارد اینکه گمان میکنند در بعضی از اقدامات درمانی نظیر فیشورسیلانت و فلوراید ترابی تنها مختص به کودکان است و برای بزرگسالان کاربردی ندارد در حالی که این نوع از درمان مختص به گروه سنی خاصی نیست و حتی عمل فیشورسیلانت به همراه ترمیم کامپوزیتی و آمالگامی محافظه کارانه نیز توصیه میشود.
  18. حتما میدانید که در بین عموم اشتباها نام خیلی از برندها بر روی نام محصول گذاشته میشود؛ مانند نام تاید (برند تجاری) که به پودر لباسشویی میگویند. و همین مورد در بین دندانپزشکان هم رواج دارد که به لاینرکلسیم، اشتباها دایکال و به IRM تقویت شده با پلیمر، اشتباها ZEO هیدروکساید میگویند.
  19. “واش” و “پوتی” نه نام یک برند تجاری هستند و نه نام یک ماده قالبگیری، بلکه نشانگر ویسکوزیتی های مختلف برای مواد قالبگیری الاستومتری هستند.

 

 

گردآوری: واحد تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.