دستگاه و تجهیزات/نگهداشت, مقالات عمومی

آمالگاماتور چیست ؟ (راهنمای خرید بهترین آمالگاماتور)

آمالگاماتور چیست
Rate this post

در این مقاله با یکی از پرکاربردترین دستگاه های دندانپزشکی با نام آمالگاماتور شما را آشنا خواهیم کرد و خواهیم گفت که دستگاه آمالگاماتور چیست و در ادامه با نحوه عملکرد دستگاه آمالگاماتور و انواع آن به همراه توضیحات راجب اجزای آن و نیز سرویس و نگهداری و روش های استفاده صحیح آن که باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود خواهیم گفت

انواع مختلف دستگاه آمالگاماتور را بررسی می کنیم  و خواهیم گفت که آمالگاماتور پودری با آمالگاماتور کپسولی چه تفاوتی با هم دارند  و در پایان به بررسی قیمت آمالگاماتور و نحوه خرید آمالگاماتور خواهیم پرداخت.

شما عزیزان می توانید برای خرید و استعلام قیمت سایر مواد و تجهیزات دندانپزشکی همچون کامپوزیت کولزر و توربین گلدنت و سم سمنت  به فروشگاه اینترنتی آنتوس (Ontooth.ir) مراجعه فرمایید .

Table of Contents

دستگاه آمالگاماتور چست ؟

آمالگاماتور دستگاهی است که برای ترکیب و آماده کردن میزان مورد نیازی از مواد ترمیمی به منظور پر کردن دندان استفاده می شود.

در واقع برای تهیه آمالگام نیاز است تا آن را با جیوه ترکیب کرده تا برای پر کردن دندان بتوان از آن استفاده کرد و این ترکیب کردن به وسیله دستگاه آمالگاماتور انجام می شود.

چنانچه جیوه با مواد دیگر ترکیب شود سریعا سفت می شود و به همین منظور است که آمالگام بصورت پودر بدون جیوه تولید می شود و هر زمانی که بخواهیم آن را استفاده کنیم با جیوه ترکیب می کنیم.

حال این سوال پیش می آید که چرا جیوه و آمالگام را به طور دستی همچون سایر مواد دندانپزشکی با هم ترکیب نمیکنند و حتما باید توسط آمالگاماتور انجام شود ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ترکیب آمالگام با جیوه باید به صورتی انجام شود که بصورت کاملا همگن مخلوط شوند و از طرفی همگن کردن این دو ترکیب با هم به روش دستی بسیار سخت و زمان بر است اما دستگاه آمالگاماتور این مشکل را به راحتی برای ما حل کرده است.

نحوه عملکرد دستگاه آمالگاماتور چگونه است :

دستگاه آمالگاماتور درای دو مخزن مجزا است که در یکی از آن ها جیوه ریخته می شود و در مخزن دیگر پودر آمالگام را می ریزند و به وسیله اهرم دستگاه میزان درصد ترکیب آمالگام و جیوه مشخص می شود و پس از آن مواد به بخش همزن هدایت می شوند و با سرعت شروع به مخلوط شدن می شوند و در نهایت ترکیب همگن شده در خروجی دستگاه در دسترس قرار می گیرد.

اجزای دستگاه آمالگاماتور چیست ؟

آمالگاماتور دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای اجزای گوناگونی می باشد، اما در صورت کلی اجزای کلی دستگاه آمالگاماتور شامل موارد زیر است :

  1. قسمت مخلوط کن
  2. مخزن
  3. تایمر  (آنالوگ و دیجیتال)
  4. گیره
  5. درپوش محافظ
  6. موتور الکتریکی
  7. پیچ تنظیم
  8. ضامن الکتریکی
  9. میکرو سوییچ ایمنی

انواع دستگاه آمالگاماتور چیست ؟

دستگاه آمالگاماتور داری سه نوع مختلف “کپسولی” و “ترکیبی یا پودری” و “دو کاره پودری_کپسولی” می باشد که در ادامه راجب هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد.

1) دستگاه آمالگاماتور کپسولی چیست ؟

دستگاه آمالگاماتور نوع کپسولی نیاز به تنظیم خاصی ندارد و  اینگونه عمل می کند که آن  را در محل گیره کپسول را قرار می دهیم ولی امکان این که میزان پودر آمالگام و جیوه را بتوانیم تنظیم کنیم وجود ندارد و این میزان از قبل توسط شرکت سازنده دستگاه آمالگاماتور تنظیم شده است و تنها کاری که دستگاه آمالگاماتور کپسولی انجام می دهد این است که پرده نازکی که درون کپسول وجود دارد را توسط دستگاه از بین رفاه و جیوه و پودر آمالگامی که توسط پرده از هم جدا بودند را با هم ترکیب می کند.

دستگاه آمالگاماتور کپسولی چیست

 

2) دستگاه آمالگاماتور ترکیبی ( پودری ) چیست ؟

در دستگاه آمالگامتور نوع پودری 2 مخزن مجزا وجود دارد که آمالگام و جیوه درون هر کدام از مخازن ریخته می شود و با استفاده از اهرم تنظیم یا کلید کنترل کننده میزان درصد ترکیب آن را مشخص کرده و سپس مواد به صورت تعیین شده وارد هم زن شده و شروع به ترکیب شدن می شوند.

نکته ای که در آمالگاماتور پودری وجود دارد این است که تنها میزان پودر آمالگام را می توان با اهرم تنظیم کرد و میزان جیوه نیز ثابت است .

دستگاه آمالگاماتور پودری چیست

 

 

3) دستگاه آمالگاماتور دو کاره پودری-کپسولی چیست ؟

این نوع از دستگاه آمالگاماتور هر دو ویژگی دستگاه های آمالگاماتور ترکیبی آمالگاماتور کپسولی را دار است و به هر دو روش میتوان آمالگام و جیوه را در این دستگاه با هم ترکیب کرد.

آمالگاماتور دو کاره

نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور :

با توجه به این که دستگاه آمالگاماتور از کدام مدل (کپسولی ، ترکیبی و یا دوکاره) باشد نحوه استفاده از آن متفاوت است که شرح کار کردن و نحوه استفاده از آمالگاماتور به شرح زیر است :

1)نحوه استفاده از آمالگاماتور کپسولی :

کار با این نوع دستگاه نیاز به کار خاصی ندارد و کاربرد تنظیمات خاصی را انجام نمی دهد و میزان درصد ترکیب جیوه و آمالگام  توسط دستگاه به صورت پیش فرض تنظیم شده و انجام می شود .

2)نحوه استفاده از آمالگاماتور ترکیبی (پودری) :

نحوه استفاده از آمالگاماتور پودری (ترکیبی) به این صورت است کهپودر آمالگام و جیوه درون هر کدام از مخازنی که به صورت مجزا در نظز گرفته شده ریخته می شود و با استفاده از اهرم تنظیم یا کلید کنترل کننده میزان درصد ترکیب آن را مشخص می شود و سپس مواد به صورتی که تعیین شده وارد هم زن می شود و با هم ترکیب  می شوند.

توجه داشته باشید که تنها میزان پودر آمالگام را می توان با اهرمی که روی دستگاه تعبیه شده تنظیم کرد و میزان جیوه نیز ثابت است .

3)نحوه استفاده از آمالگاماتور دو کاره پودری-کپسولی:

نحوه استفاده از آمالگاماتور دو کاره پودری_کپسولی به دو روش است، چرا که هم به صورت پودری و هم به صورت ترکیبی قابل استفاده است و روش کار با آمالگاماتور دو کاره پودری به هر دو صورت قابل انجام است.

نکات ایمنی در سرویس و نگهداری  دستگاه آمالگاماتور چیست (راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور)

هر دستگاهی برای افزایش طول عمر و کارایی آن نیاز به رعایت یک سری نکات و دستور عمل ها دارد که هر کدام از این دستور عمل ها را شرکت های سازنده آن دستگاه در راهنمای استفاده از آن عنوان کرده است و ما در ادامه به چند مورد از این موارد خواهیم پرداخت :

1) پس از هر بار استفاده از دستگاه آمالگاماتور آن را تمیز کنید و به منظور تمیز کردن حتما از برس مخصوص استفاده کنید تا داخل لوله و درپوش آمالگاماتور کاملا تمیز شود.

2)قبل از توقف کامل درپوش کامل آمالگاماتور از تماس دست با آن اجتناب کنیذ.

3)دستگاه آمالگاماتور را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

4)یک یا دو بار در طول هفته دستگاه آمالگاماتور را سر و ته کرده و سپس در جای خود قرار دهید.

5)در بعضی از مواقع به دلیل تکان شدید دستگاه آمالگاماتور در حین کار باعث فشرده شدن پودر آمالگام در مسدود شدن لوله ترکیب آمالگاماتور و در نتیجه تنظیم دستگاه را به هم می زند.

مشکلات حین  کار با آمالگاماتور چیست و راه حل آن کدام است ؟

1)شکسته شدن قسمت دو شاخ (گیره نگهدارنده کپسول آمالگام) :

یکی از عمده مشکلاتی که به علت استفاده مکرر از دستگاه آمالگاماتور پبش می آید شکسته شدن گیره نگهداره کپسول حین گذاشتن و یا برداشتن کپسول آمالگام است که در صورت بروز چنین اتفاقی ناچارا باید این قطعه تعویض شود .

2)کارنکردن موتور آمالگاماتور :

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید ابتدا سیم برق دستگاه را در قسمت موتور الکتریکی آن با اهم سنج بررسی کرده تا مطمن شوید مشکل برق رسانی نداشته باشذ و یا می توانید برق را به صورت مستقیم به موتور آمالگاماتور وصل کنید.

3)به هم خوردن میزان درصد ترکیب پودر آمالگام با جیوه : 

چنانچه پودر آمالگام درون مخزن مربوطه خشک شود باعث مسدود شدن لوله انتقال شده و در نتیجه میزان درصد ترکیب جیوه با آمالگام به هم می خورد که برای حل این مشکل باید دستگاه آمالگاماتور را باز کرده و پیمانه مخزن را تمیز کنید.

4)برد دستگاه آمالگاماتور دچار مشکل شود :

اصولا قطعاتی از دستگاه همچون ترانزیستور و رگولاتور دچار همچین مشکلی می شوند که برای حل این مشکل باید به تعمیرکار یا سرویس کار مربوطه مراجعه کرد.

سایر مواردی که باعث خراب شدن دستگاه آمالگاماتور می شود چیست ؟

علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد یک سری از دلایل دیگر هم وجود دارد که باعث بروز مشکل در روند کار دستگاه آمالگاماتور می شود که این موارد عبارتند از:

  • خراب شدن میکروسوئیچ
  • خراب شدن خازن
  • خراب شدن کلید روشن و خاموش
  • استهلاک دنده های مخزن
  • خرابی کلید ضامن مخزن
  • گرفتگی مخزن
  • خرابی تایمر

 قیمت دستگاه آمالگاماتور چند است ؟

قیمت آمالگاماتور بستگی با توجه به مدل و برند و شرکت سازنده آن متفاوت است و در حال حاضر دارای تنوع بسیار با قیمت های متفاوت در بازار ایران است.

خرید دستگاه آمالگاماتور :

برای خرید انواع دستگاه آمالگاماتور و استعلام قیمت آمالگاماتور دندانپزشکی می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس ( Ontooth.ir ) مراجعه فرمایید.

فروشگاه اینترنتی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آنتوس ( Ontooth.ir ) یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین در زمینه خرید و فروش مواد و  تجهیزات دندانپزشکی می باشد؛ برای استعلام و دریافت لیست تجهیزات دندانپزشکی، با کارشناسان فروشگاه آنتوس تماس بگیرید .

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.