کنترل عفونت, مقابله با کرونا, مقالات عمومی

چگونه از دندان خود در مقابل کرونا محافظت کنیم

Rate this post
چگونه از دندان خود در مقابل کرونا محافظت کنیم
  • فارس نوشت: متخصص دهان و دندان با تأکید بر رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان با توجه به شیوع کرونا، گفت: مردم در این روزها فقط برای موارد اورژانسی همچون دردهای حاد دندانی و آبسه به دندان‌پزشک مراجعه کنند.
  • هم زمان با روز دندان‌پزشکی الهه قاسم‌زاده، متخصص دهان و دندان در شبکه خبر با اشاره به ضرورت توجه مردم به رعایت نکات بهداشتی در دهان و دندان، اظهار داشت: حفره دندان ساختار گیرندگی دارد که این گیرنده‌ها در حالت عادی پوشیده شده‌اند اما در مواردی این گیرنده‌ها از بین می‌رود و ویروس‌ها به راحتی وارد می‌شوند.
  • وی با بیان اینکه دهان مملو از بیماری و باکتری است، گفت: در افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، باکتری موجود ایجاد آنزیم کرده و پوشش گیرنده‌ها را از بین می‌برد و ویروس وارد بدن می‌شود.
  • این دندان‌پزشک با اشاره به موارد مهم در ارتقاء سلامت دهان و دندان، خاطرنشان کرد: سه بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در روز توصیه می‌شود؛ به ویژه قبل از خواب به این موضوع باید توجه خاصی کنیم؛ چرا که سیستم ایمنی داخل دهان ضعیف‌تر است و ویروس داخل حفره‌ها و دهان وجود دارد و حفره دهان اولین مرحله ورود این مواد به بدن است.

 

علاوه بر دندان سقف و زبان را هم مسواک بزنید
  • قاسم‌زاده افزود: باید مسواک را علاوه بر دندان، زبان، کام و سقف دهان مورد استفاده قرار دهیم و حتی توصیه می‌شود مسواک را پس از شستن دندان تمیز کرده و پس از آن سقف و روی زبان را  با آن شستشو کنیم.

 

روزی چند بار دهان را با آب و نمک شستشو دهید
  • وی با تاکید بر قرقره کردن دهان توسط دهانشویه‌ها به صورت روزانه و به ویژه در چنین روزهایی، بیان داشت: می‌توانیم از آب جوشیده ولرم در روز استفاده کنیم؛ ضمن اینکه استفاده از آب نمکی توصیه می‌شود و افرادی که فشار خون ندارند، می‌توانند در روز چندین بار از محلول آب نمک استفاده کنند؛ البته این محلول نباید شور باشد؛ نسبت آب و نمک به نسبت یک دوم نمک در یک فنجان آب باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

پرهیز از مراجعه در موارد غیر اورژانسی به دندان‌پزشکی
  • این دندان‌پزشک با اشاره به موارد مهمی که با توجه به شیوع کرونا در مراجعه افراد به دندان‌پزشکی مورد توجه قرار گیرد، گفت:‌ توصیه می‌شود مردم فقط برای شرایط اورژانسی مانند دردهای حاد دندانی، آبسه دندان و لثه و هر گونه تورم و ضربه خوردن به صورت که باعث ایجاد شکستگی شود، به دندان‌پزشکی مراجعه کند و از مراجعه به موارد غیر ضروری مانند زیبایی خودداری کنند؛ البته افرادی که ارتودونسی را آغاز کردند باید این روند را ادامه دهند.

 

به تغییر رنگ و زخم دهان توجه کنید
  • قاسم‌زاده با بیان اینکه تغییر رنگ‌ها و زخم‌های دهان که بیشتر از دو هفته از زمان آن گذشته باشد باید یک مورد اورژانسی تلقی شود، گفت:‌ در چنین حالتی فرد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کند.
  • وی یادآور شد: دندان‌پزشکان باید در مطب‌های دندانپزشکی باید از وسایل محافظتی مانند گان، عینک، دستکش برای خود و بیمار استفاده کنند.

 

منبع:

سایت khabaronline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.