مقابله با کرونا, مقالات عمومی

پیشگیری از کرونا در مترو

Rate this post

پیشگیری از کرونا در مترو

دامنه کاربرد:

این راهنما برای ارائه توصیه و راهکارهای اقدامات بهداشتی برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در بین مسافران وکارکنان مترو ارائه شده است. این سند، راهنمای عمومی و اولیه برای مسافران و کارکنان مترو که به صورت بالقوه درمواجهه با ویروس کرونا قرار دارند را ارائه میکند.

پیشگیری از انتشار در بین مسافرین:

با توجه به استفاده تعداد زیادی از شهروندان از تمام نقاط شهر از مترو، رعایت اصول پیشگیری صحیح میتواندبه کاهش انتشار ویروس به کل شهر منجر شود. مهمترین راه مواجهه مسافران مترو با ویروس کرونا از طریق استنشاقی است و مواجهه تماسی در وهله بعد قرار دارد. بدین ترتیب که حضور تعداد زیادی مسافر در محیط کاملا بسته واگن ها سبب از بین رفتن فاصله ایمن بین افراد میشود. از طرف دیگر حرکت و گردش این هوا به
کل واگن حین ترمزگیری و حرکت قطار، باعث انتقال هوای آلوده تنفس شده افراد به کل قطار میشود. لذا لازماست به منظور پیشگیری از انتقال ویروس در میان مسافران، اقدامات احتیاطی و کنترلی ذیل صورت پذیرد:

  1. سیستم تهویه مطبوع به طور مداوم روشن باشد و در دمایی فعال باشد که آسایش حرارتی مسافران فراهم شود و همیشه هوای تازه به هوای واگن اضافه شود.
  2. فنهای مکشی واگنها (دکمه sa2 داخل واگن)همزمان با سیستم تهویه مورداشاره بند قبل فعال باشند ودائم هوای واگن را به بیرون تخلیه نمایند.
  3. همه دریچه های موجود در بدنه و یا سایر منافذ احتمالی واگن ها باید باز باشند تا فشار مثبت در واگن ها ایجادنشود.
  4. .هواسازهای ایستگاه و هواکش های میان تونلی دائماً و بدون لحاظ برنامه زمان بندی تا یک ساعت بعد ازبهره برداری از مترو با تمام ظرفیت روشن باشند.
  5. .کلیه دستگاه های خودپرداز داخل ایستگاه ها به صورت مرتب با ضدعفونی کننده های با پایه الکل گندزدایی شوند.
  6. .فروش کاغذی بلیت باید ممنوع شود و اقدامات جایگزین برای فروش بلیت در نظر گرفته شود.
  7. دستگاه های فروش خودکار بلیط کاغذی و شارژ اعتباری به صورت مرتب گندزدایی شوند.
  8. فضا و تجهیزات ایستگاهها اعم از پله برقی ها، گیت ها، صندلی ها، دیوارها و کف زمین مکرراً با محلولهای مناسب گندزدایی شوند.
  9. کلیه المانهای داخل قطار مرتباً(در صورت امکان بعد از هر نیم راه در ابتدا و انتهای خط)توسط فردی بالوازم حفاظت فردی مناسب گندزدایی شوند. این کار باید در موقعیت و زمان شانت قطارها صورت پذیرد و ازتخلیه و مسافرگیری هم زمان خودداری شود.
  10. حتی االمکان از سطلهای زباله درب دار در ایستگاه ها استفاده شود.
  11. کیسه های زباله به همراه رعایت احتیاطهای الزم (از جمله لزوم داشتن ماسک و دستکش برای کارگرخدماتی) مرتب تعویض شوند و از استفاده چند باره از کیسه های زباله جداً خودداری شود.
  12. پیامهای بهداشتی در رابطه با احتیاطهای الزم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی برای گرفتن دستگیره ها، نرده های پله و … از طریق تابلوها و ویدئو مانیتورها به مسافران آموزش داده شود.
پیشگیری از انتشار در بین پرسنل راهبری قطار:

از آنجا که بیشترین مواجهه راهبران قطار با کروناویروس از راه استنشاقی صورت میگیرد و احتمال انتقال بیماری واگن های مسافران به آنان بسیار بالاست، جهت پیشگیری از انتقال بیماری به آنان لازم است اقدامات احتیاطی و کنترلی ذیل صورت پذیرد:

  1. کلیه منافذ مشترک کابین ابتدا و انتهای قطار با سالن مسافری اعم از دریچه درب حائل، زیر در و سایر منافذبا روش مناسب مسدود شود و کابین از نظر هوایی کاملا از سالن مسافری ایزوله شود.
  2. خود کابین، درب و دستگیره کابین، تجهیزات، پنل و گوشی تلفن داخل کابین در هر سفر کامل و در حین تعویض راهبر با مواد گندزدای مناسب (مواد گندزدا با پایه الکل) گندزدایی شود.
  3. در صورت امکان در هر کابین یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا قرار داده شود.
  4. برای هر راهبر در هر شیفت به تعداد سفرهایش دستکش یک بار مصرف توزیع شود. همچنین در هر شیفتیک ماسک N95 ،FFP2 یا معادل آنها و یا یک ماسک ساده معمولی به ازای حداکثر هر دو ساعت استفاده داده شود. بعلاوه مواد ضدعفونی کننده دست در اختیار راهبران گذاشته شود. لازم به ذکر است که ماسک ها درحین استفاده نباید بیش از حد مرطوب شوند و پس از مرطوب شدن باید تعویض شوند. همچنین در افرادمشکوک و دارای علائم، استفاده از ماسک سوپاپ دار ممنوع است. برای آشنایی با طرز استفاده صحیح از ماسک هابه راهنمای استفاده از وسایل حفاظت فردی، راهنمای ماسک های تنفسی مراجعه نمایید.
  5. لباس کار با لباسی که تا منزل پوشیده میشود تفکیک شود و امکان شستشوی آن لباس در محل کار فراهم گردد.
  6. کلیه اماکن مشترک راهبران اعم از سرویس بهداشتی، غذاخوری، اتاق های استراحت و … به طور مرتب گندزدایی شوند.
  7. کلیه لوازم مشترک مثل اسکاچ ظرفشویی و ظروف مشترک جمع آوری شود و ظروف یک بار مصرف جایگزین شوند. همچنین پک های تغذی های در کابین میل نشوند.
  8. درهای مشترک و عمومی جهت جلوگیری از تماس دستگیره ها باز بمانند، سرویس های بهداشتی و وسایل موجود در آنها باید به دفعات بیشتر گندزدایی شوند.
  9. پرسنل راهبری دوازده ساعته و پایانه حتی الامکان شبها در محل کار نخوابند و به منزل بروند. در صورتی که امکان رفتن به منزل برای فرد فراهم نبود، در محل خواب شبانه تهویه و تصفیه هوا به طور مرتب انجام شود.
پیشگیری از انتشار در بین سایر پرسنل ایستگاه مترو:
  1. نیروهای خدماتی در هنگام نظافت و جمع آوری پسماند باید از لباس حفاظتی، ماسک، چکمه و دستکش استفاده نمایند.
  2. افراد مسؤول نظافت در هنگام نظافت باید از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک، دستکش و لباس کار مناسب و مقاوم در برابرخوردگی آب ژاول استفاده نمایند.
  3. مأموران فروش بلیت و گیت های ورود و خروج مسافران ضمن حفظ رعایت بهداشت عمومی از جمله شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دستهای نشسته، لازم است از دستکش و ماسک استفاده نمایند و فاصله ایمن 5/1 متری را با مسافران رعایت نمایند.
  4. دریچههای ارتباط مأموران با مسافران تا حد ممکن و لازم کوچک شود و تمهیدات لازم به منظور کاهش این ارتباط انجام شود.
  5. رد و بدل پول بین مأموران فروش بلیت باید حتی الامکان حذف شود و بلیت کاغذی صادر شده توسط خود مسافر ازدستگاه برداشته شود.
  6. سایر موارد و احتیاطات لازم برای کلیه شاغلین در سایر راهنماهای مربوط به پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در محیط کار به تفصیل بیان شده است.
    ” این راهنمای اختصاصی برای کلیه شاغلین و افراد در تماس بالقوه به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است؛ جهت کسب اطلاعات عمومی و تخصصی بیشتر به سایر راهنماها نظیر راهنمای عمومی در محیط کار، راهنمای محیط هایاداری – صنعتی، راهنمای استفاده از وسایل حفاظت فردی، راهنمای ماسک های تنفسی و راهنمای کنترل محیطی با کرونا ویروس در مترو، قطارهای شهری و برون شهری مراجعه کنید. راهنماهای مذکور و دیگر راهنماهای مربوطه از طریق سایت مرکز سلامت محیط و کار به آدرس /ir.gov.behdasht.markazsalamat://http قابل دسترسی است

منبع:

  1. سایت وزارت بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.