کنترل عفونت, مقابله با کرونا, مقالات عمومی

ویژگی های محلول ضد عفونی کننده سطوح

Rate this post
وایتکس، ضدعفونی کننده سمی !!!
  • وایتکس (هیپوکلریت سدیم) ماده ای سمی است که ما آن را به عنوان سفید کننده و یا گندزدا استفاده می کنیم که وجود گاز کلر در آن باعث ضدعفونی کردن میشود، اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که گاز کلر سمی بوده بطوری که از آن در سلاح های شیمیایی جنگ جهانی استفاده میشده و استشمام طولانی مدت آن میتواند آسیب جدی به ریه برساند و با سوزاندن مخاط نای باعث ایجاد سرفه و تنگی نفس می شود که حتی استفاده از آن در سالن های بزرگ میتواند باعث ایجاد حجم عظیمی از گاز کلر در محیط شود و منجر به آسیب های ریوی و تنفسی در پرسنل آن محیط شود.
  • جالب است بدانید که حتی استفاده از ماسکهای معمولی هم نمیتواند باعث عدم عبور گاز کلر شود.
  • یکی دیگر از مضرات کلر نیز آسیب های پوستی ناشی از استفاده مکرر از آن است که حتی میتواند منجر به اگزما و آلرژیت پوستی نیز شود.
  • از مضرات دیگر آن نیز میتوان به آسیب رساندن به کفپوش ها اشاره کرد، بطوری که خاصیت رنگ بری و خورندگی آن به مرور زمان باعث کدر شدن و از بین رفتن سنگ و سرامیک و پارکت و … شود.

 

مهمترین ویژگی محلول ضد عفونی کننده سطوح

با توجه به موارد ذکر شده و آسیب های ناشی از مصرف وایتکس، برای ضدعفونی موثر و ایمن، انواع مختلفی از ضدعفونی کننده های مخصوص کف و سطوح با فرمولهای منحصر بفرد تولید شده است که حال به معرفی ویژگی آنها میپردازیم.

  • مهمترین ویژگی در استفاده از محلول های ضدعفونی کننده سطوح ایمن و غیر سمی بودن آن است چرا که افراد با شرایط جسمی مختلف در تماس مستقیم با آن قرار میگیرند، پس نیاز است محلولی انتخاب شود تا از استفاده بخار و یا باقیمانده سمی از خود بجا نگذارد و برای همه ایمن باشد.
  • ویژگی بعدی محلول ضد عفونی کننده سطوح ٬ خاصیت ضدمیکروبی و قدرت آن در از بین بردن انواع میکرواورگانیسم هاست بطوری که بتواند با کمترین غلظت بیشترین اثربخشی را داشته باشد تا مقرون بصرفه هم باشد و از طرفی هم استفاده از محلول های ضدعفونی کننده در غلظت های بالا میتواند به محیط زیست نیز آسیب برساند.

 

ترکیبات موجود در محلول های ضدعفونی کننده سطوح:

که از این میان پراکسیژن هایی مثل هیدروژن پراکساید و بنزالکونیوم کلراید و ترکیب های آمونیوم چهارتایی بهترین ترکیبات برای استفاده از ضدعفونی کننده های سطوح میباشند

  • هیدروژن پراکساید علاوه بر ار بین بردن طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها برای محیط زیست بسیار ایمن بوده چرا که پس از استفاده در محیط به آب و اکسیژن تجزیه میشود و هیچگونه اثری از خود باقی نمیگذارد و از این رو با بدن انسان نیز سازگار است

از این ترکیب در انواع مه پاش ها و ضدعفونی کننده های هوا نیز استفاده میشود.

  • بنزالکونیوم کلراید دارای خاصیت شویندگی و ضدعفونی کنندگی همزمان است و از طرفی هم عملکرد بالایی در از بردن نواع میکروارگانیسم ها را دارد.

از این ترکیب در محلول های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات نیز استفاده میشود که خود نیز نشان دهنده غیر سمی بودن این ماده است.

  • ترکیبات آمونیوم چهارتایی جدید (نسل پنجم) از طریق چسبندگی و پارگی غشای سلولی میکروارگانیسم ها را از بین میبرد و ار این روی بیشترین اثر ضد میکروبی را نسبت به موارد قبلی دارد.
  • به دلیل جدید بودن فرمولاسیون این ترکیب (آمونیوم چهارتایی نسل پنجم) ، ریسک مقاومت میکروبی در محیط بیمارستان کم شده و شانس پیدا شدن سوش های مقاوم بسیار پایین است ، این در حالی است که بسیاری از سوش های مقاوم بیمارستانی مانند اسینتوباکتر ، سودوموناس و… امروزه نسبت به بسیاری از ترکیبات آمونیوم 4 ظرفیتی قدیمی مقاوم می باشند.
  • پلی هگزا متیلن بیگوانید هیدروکلراید (PHMB) که جزو ترکیبات بگوانیدی بوده و با خاصیت ضد میکروبیال قدرتمندی به خصوص بر روی باکتری های گرم منفی که از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی هستند می باشد و حضور آن در کنار ترکیبات آمونیوم چهار ظرفیتی نسل جدید با ایجاد ترکیبات بگوانیدی موجب ایجاد اثرات قدرتمند ضد میکروبی در محلول می شود.

این ماده دارای خاصیت ماندگار هستن و وجود این خاصیت موجب می شود که پس از ضدعفونی سطح مورد نظر ( به شرط عدم آبکشی ) حتی تا ساعت ها اثر باکتریواستاتیک محلول حفظ شده و  موجب جلوگیری از رشد باکتری ها می شود و در نهایت به حفظ بهداشت در محیط کمک شایانی می نماید.

 

حال با تمامی این تفاسیر ما برای شما یک محلول ضدعفونی کننده ایده آل را معرفی می کنیم که شامل تمامی موارد ذکر شده میباشد و از آن میتوان هم در مراکز درمانی و مطب های دندانپزشکی و هم در اماکن عمومی و منازل و …استفاده کرد .

 

محلول سایاسپت اچ پی محصولی از برند آسپتین  شرکت به بان شیمی می باشد.

  • از این محلول میتوان برای ضدعفونی کردن انواع سطوح و کف مراکز درمانی و دندانپزشکی و سالن های غذاخوری و باشگاه های ورزشی و … استفاده کرد.
  • محلول بصورت کنستانتره (غلیظ) میباشد که با توجه به زمان اثر بخشی میتوان آنرا بین 0/5 تا 2 درصد رقیق کرد و محلول رقیق شده آن را میتوان تا 14 روز استفاده کرد بدون اینکه خاصیت ضدعفونی کنندگی آن کاهش یابد و یا بوی نامطبوعی ایجاد کند و از طرفی هم به هیچ وجه فرار نبوده تا حجم آن کاهش یابد.
  • محلول سایاسپت اچ پی دارای تاییدیه سیب سلامت و ISO13485   و ISO9001   و نیز استاندارد اروپایی EN1040  و EN13727 است.

 

محصول سایاسپت HP را از اینجا تهیه کنید

گردآوری : گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.