مقابله با کرونا, مقالات عمومی

فاصله گذاری اجتماعی در مراکز و مطب های دندانپزشکی – پیشگیری از کرونا

Rate this post
مقدمه

شناسایی راه های انتقال عامل ایجادکننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. راه های انتقال اینویروس هنوز بهطور دقیق مشخص نشده است ولی بهعنوان یک اصل کلی ویروس های تنفسی به طور عمده ازطریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عط سه و یا لمس ا شیاء آلوده منتقل می گردند. براساس دانسته هایکنونی این بیماری از یک طیف مالیم تا شدید با عالیمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس می تواند بروز نمایدو در موارد شدیدتر ممکن اسددت منجربه ذاتالریه، نارسددایی کلیه و مرگ گردد. درصددد مرگ ناشددی از اینبیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشدهاست.
با عنایت به آخرین اطالعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحاتبینی و دهان در محیط می باشد. این ویروس میتواند در فاصله 1 تا 2 متری از طریق سرفه یا عطسه منتقلشود. راه دیگر انتقال، تماس دستها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز وصندلی، شیرآالت، نرده پلهها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که بهطور عمومی و مشترک استفاده
میشود شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن. بنابراین حائز اهمیت است پس ازتماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست با آب و صابون شستشو گردد.

دامنه کاربرد

پزشک، پرستار، منشی، نیروی خدماتی، بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز و مطب های دندانپزشکیاین راهنما جهت پیشددگیری و کنترل کووید-19بوده و سایر قوانین، آیین نامه ها،مقررات، دستورالعمل های مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به قوت خود باقی است.

فاصله گذاری اجتماعی

یکی از راههای کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس رعایت فا صله گذاری اجتماعی ا ست. از آنجا کهبسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کووید 19 ه ستند و محل هایکسب و کار یکی از اماکن تجمع محسددوب شددده که می تواند سبب انتقال بیماری گردد و از طرفی حفظسلامت نیروی کار از اهمیت باالیی برخوردار است الازم است مقررات ویژه ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی
علاوه بر رعایت اصددول بهداشددتی برای کاهش مواجهات متناسددب با سددط اضددطرار و درجه اهمیت فعالیتاقتصادی و صنایع در نظر گرفته شود.
 کلیه بیماران مراجعه کننده به مراکز باید ناقل بالقوه کووید -19 فرض شدددوند و نحوه نوبت دهی بهبیماران بهگونه ای مدیریت گردد که حداقل افراد در اتاق انتظار حضور داشته باشند ب ه طوریکه فاصلهایمن حداقل 1 متر بین افراد رعایت گردد.
 با برنامه ریزی مناسب از تجمع بیماران در اتاق انتظار جلوگیری گردد.
 در صورتی که زمان حضور پزشک به هر دلیل با تاخیر مواجه شد الزم است به بیماران اطالع داده شودتا از ازدحام آنان در اتاق انتظار جلوگیری گردد.
 نوبت دهی به صورت تلفنی و یا اینترنتی صورت گیرد.
 فاصله فیزیکی مناسب هنگام شرح حال گرفتن از بیمار و پذیرش رعایت گردد )حداقل یک متر(.
 فاصله ایمن بین مراجعه کنندگان در زمان نوبت دهی و تشکیل پرونده رعایت شود.
 درصدورت ضدرورت برای ارایه خدمت و رسدیدگی به امور بیمار در فاصدله کمتر از یک متر، اسدتفاده ازتجهیزات حفاظت فردی کامل، الزامی است.
 در هنگام صحبت کردن با بیمار و همراه بیمار فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
 حتی االمکان بیمارانی پذیرش گردند که حضور آنها در مطب ضروری است.
 و سایل غیر ضروری در اتاق انتظار و سایر ق سمت هایی که افراد بیمار در رفت و آمد ه ستند به ح داقلبرسد.
 درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد حداقل زمان ممکن و حداقل فاصله ایمن رعایت گردد.
 زمان های استراحت کارکنان به گونه ای برنامه ریزی گردد که از تجمع جلوگیری شود
 از ورود بیمار به قسمت اداری پذیرش و صندوق حتی االمکان جلوگیری شود و فاصله ایمن بین مراجعهکنندگان در محل های مذکور رعایت شود.
 در صورت امکان، کارکنان معین شده باید به طور اخت صا صی برای بیمار مراقبت انجام دهند تا خطرانتقال کاهش یابد.
 تعداد کارکنان مراقبتهای بهداشتی در تماس با بیماران محدود گردد.
 از تجمع در اتاق کار ،آبدارخانه ، و هر مکانی که کارکنان می توانند تجمع نمایند، اجتناب گردد.
 جهت ارائه خدمات به بیماران الزم است حداقل تعداد کارکنان با بیمار در تماس باشند.
 فاصله مراجعه کننده با متصدی پذیرش و صندوق حداقل یک متر حفظ شود.
 طی دوره اپیدمی برای بیماران فقط خدمات ضروری ارائه گردد از اعمالی غیر ضرور مانند لمینت ، سایراعمال زیبایی، مواردی که می توان به زمان بعدی ارجاع داد ، تا پایان اپیدمی خودداری گردد.
 نوبت دهی به صورت تلفنی و یا اینترنتی صورت گیرد.

غربالگری، مراقبت و بازتوانی

1 .غربالگری شاغلین در همهگیری کووید-19
لازم است براساس طرح فاصلهگذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیتهای زیر انجام پذیرد:
1 -همه موظف هستند در بدو ورود به محل کار فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود عالئم تنفسی مرتبط
با کووید-19 یا وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل نمایند
2 -بررسی روزانه علائم شداغلین: مدیر مرکز به صورت تصادفی و روزانه، تا پایان همه گیری، از حیث علائمتنگی نفس و سایر علائم تنفسدی شاغلین را مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین چنانچه براساس ارزیابیسامانه ir.gov.salamat نیاز به قرنطینه خانگی وجود داشت، فرد از ورود به محل کار منع نماید.

2 .مراقبت از گروههای آسیب پذیر
دو گروه زیر با گواهی پزشددک معتمد، بهعنوان افرادی که در معرض ابتال به بیماری کووید-19عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده است:

گروه الف – بیماران با بیماری زمینهای:
 بیماری قلبی– عروقی
 فشارخون
 دیابت
 بیماریهای تنفسی زمینهای
BMI> 40 
گروه ب- بیماران با نقص ایمنی:
 تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از 5mg/12 پردنیزولون در روز بیش از دو هفته
 شیمی درمانی
 بدخیمیها
 پیوند اعضاء

موارد زیر برای این افراد در نظر گرفته شود:
1 -در صددورت عدم امکان دورکاری، شددرایط محیط کار برای این افراد به گونه فراهم گردد که حداقلتماس با سایر افراد را داشته باشد. تغییر شغل موقت در محیط کاری و یا تغییر محل کار به محیطیبا شرایط تهویه مناسب تر و کم جمعیت تر می تواند کمک کننده باشد.

3 .بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-19
تمامی شاغلین با احتمال ابتال به بیماری کووید -19 با الزم ا ست پس از طی د وران درمان و نقاهت،جهت بازگشت به کار براساس آخرین نسخه “راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتال به کووید -19″ابالغی از وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گیرند و وضعیت شاغل برای بازگشت به کار مورد ارزیابی پزشکیقرار گیرد.

اقدامات کنترلی سالمت محیط و کار
1 .بهداشت و حفاظت فردی
حفاظت فردی کارکنان: کارکنان )اعم از پزشک ، پرستار و منشی( که با افراد مبتال یا مشکوک بهبیماری ارتباط دارند، در معرض خطر بی شتری بوده و باید با روشهای منا سب پی شگیری و کنترل عفونت، ازخود محافظت نمایند. پیروی از اقدامات بهداشددتی مناسددب میتواند به کارکنان کمک نماید تا در طول ارائهخدمات بتوانند سالم بمانند. ح صول اطمینان از اینکه شیوه کار ایمن و روش های منا سب حفاظت فردی ازطریق کارکنان رعایت میگردد بسدیار حائز اهمیت میباشدد. همچنین شدناسدایی سدریع و جداسدازی افرادمظنون به آلودگی، اولین قدم مهم برای محافظت از کارکنان، مراجعه کنندگان و سایر افراد در مطب میباشد.
 بعد از تماس با ترشحات تنفسی بهداشت دست رعایت گردد.
رعایت بهداشت دست در موارد زیر ضروریاست:
 قبل از تماس با بیمار؛
 قبل و بعد از انجام هرگونه اقدامات پاک سازی یا گندزدایی،
 بعد از خطر مواجهه با مایعات بدن؛
 پس از تماس با بیمار؛
 پس از تماس با محیط بیمار؛
 بهداشت دست شامل ش ست شوی صحی دست با آب و صابون و یا ضدعفونی دست با محلول های برپایه الکل است.
 اگر آلودگی دست قابل مشاهده باشد باید با آب و صابون شسته شود.
 کلیه کارکنان بدو ورود نسبت به شستشو ی دست و صورت اقدام نمایند مدت زمان شستشوی دست 20تا 30 ثانیه باشد. شستشوی دست و صورت قبل از تعویض لباس کار و مراجعه به منزل رعایت شود.
 در صو رت فراهم نبودن دسترس ی مورد فوق، هر دو الی سه ساعت و بعد از تماس با هر بیمار دست هارا با محلول ضدعفون ی کننده مناسب مخصوص دست ) محلول های ضد عفونی بر پایه الکل ( ضدعفو نیشود.
 کلیه کارکنان ارائه دهنده خدمات درمانی تخصصی قبل از شروع فعالیت، ابتدا دست های خود راضدعفونی و از لوازم حفاظت فردی )ماسددک 95 N ،دستکش قابل گندزدایی، نقاب که دوره گردن رابپوشاند، لباس کار و یا روپوش بلند و کاله ( استفاده نمایند.
 کلی ه نیروها ی خدمات ی شددداغل قبل از ورود به داخل مرکز و شدددروع فعال ی ت، ابتدا دسدددتها ی خود راگندزدایی )حداقل روزانه سه مرتبه با محلول الکل 70 در صد گندزدا یی شود( و از لوازم حفاظ ت فردیمناسب )ماسک، دستکش قابل گندزدایی، عینک، لباس کار و و یا روپوش بلند و کاله، استفاده نمایند

2 .بهداشت موادغذایی
درصورت خوردن غذا در مرکز و مطب موارد زیر رعایت گردد:
 مواد غذایی از مراکز مجاز تهیه و توزیع مواد غذا یی بیرون بر، تهیه گردد . ترجیحا از مواد غذایی تهیهشده توسط خود و یا خانواده استفاده گردد.
 مواد غذایی باید دارای پوشش بهداشتی باشند.
 استفاده از پوشش یکبار مصرف جهت میز غذا خوری الزامی می باشد.
 سرو نمک، فلفل، سماق ، آب آشامیدنی و غیره در بسته بندیهای یکبار مصرف انجام گیرد.
 از ظروف یکبار مصرف و یا ظروف شخصی استفاده شود.
 از خوردن و آ شامیدن در اتا ق معاینه و انتظار خودداری گردد )مکان منا سبی به این کار اخت صاص دادهشود(.
 رعایت نکات بهداشتی فردی و محیطی در آبدارخانه الزامی است.

3 .بهداشت ابزار، تجهیزات
 آماده سازی یونیت قبل از ورود بیمار به اتاق انجام شود. مثل پوشش سط و پشت سری یونیت.
 اول وقت کاری هر روز نسبت به پوشش صفحه نما یشگر، صفحه کل ید و موس رایانه با نایلون یا س لفوناقدام گردد.
 روی صفحه نما ی شگر، صفحه کل ید و موس رایانه با نایلون سلفون پو شانده و دو بار در روز گندزدا ییشود و در انتهای شیفت روزانه نسبت به دفع آن اقدام شود.
 محل استقرار چانه بیمار هنگام تهیه تصویر رادیولوژی، بعد از هر بیمار با الکل 70 درصد گندزدایی شود.
 لوازم پزشددکی از قبیل گوشددی پزشددکی و تب سددنب بعد از هر بار اسددتفاده با محلول الکل 70 درصدددگندزدایی شود.
 داخل آسانسورها ظرف محتوی مایع گندزدای دست نصب گردد و دستمال کاغذی جمع آوری شود.
 کلیه دستگاههای آب سردکن و آبخوری تا اطالع ثانوی جمعآوری و یا استفاده نشوند؛
 وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود؛
 کلیه تجهیزات از قبیل دسدتگاه ها، ابزار کار، کامپیوتر، تلفن، کیبورد، موس، بیسدیم و مواردی نظیر آندر پایان شیفت کاری تمیز و گندزدایی شوند؛
 تجهیزات یا سطوح را طوری تمیز کنید که از تولید آئروسل )ذرات معلق در هوا( جلوگیری شود.
 در صورت نیاز به گندزدایی مطمئن شوید که تمیز کردن قبل از گندزدایی انجام شود. اگر سطوح و اقالماز مواد آلی پاک ن شوند )مانند مدفوع و مواد دفعی بیمار، تر شحات ،گرد و خاک و غبار ( مواد و سطوحقابل گندزدایی نیستند .
 الزم اسدت توصدیه های سدازنده برای اسدتفاده یا رقیق سدازی، زمان تماس و مدیریت گندزداها در نظرگرفته شود .
 برای استفاده از گندزداهای مجاز و غلظت های مورد استفاده در مراکز مطابق پیوست 4 اقدام گردد .
 استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل دارد .
 صابون مایع و دستمال کاغذی در توالتها و سرویسهای بهداشتی فراهم گردد
 آبخوریها و آب سردکنها ی مرکز و مطب بهطور موقت حذف شود

1 .بهداشت ساختمان
نظافت کردن محیط مراقبت بیمار
 سطوح افقی را تمیز و گندزدایی کنید، به ویژه روی سطوحی که بیمار در آن قرار گرفته یا اغلب اوقاتبا آنها تماس دارد
 اتاق انتظار روزانه حداقل دو نوبت گندزدایی شود.
 برای جلوگیری از تولید احتمالی آئروسدددل های بیماریزای عفونت های حاد تنفسدددی ، از تمیز کردنمرطوب )پارچه مرطوب ( به جای گردگیری خشک یا جارو کردن استفاده نمایید .
 نظافت و گندزدایی سددرویس های بهداشددتی حداقل در پایان هر شددیفت کاری با رعایت اسددتفاده ازتجهیزات حفاظت فردی انجام گیرد.
 برای تماس با دکمه های آسانسور، لپ تاپ، تلفن، موبا یل، دستگاه کارت خوان و نظایر آن از دستکش ویا دستمال کاغذی استفاده گردد و سطوح مذکور به طور مرتب گندزدایی گردند.
 لازم است در قسمت های مشخص مرکز یا مطب، محلول های ضدعفون ی دست ) یا امکانات شستشو یدست با آب و صابون( قرار داده شود به طوری که کارکنان، مراجعه کنندگان و بیماران به آن دسترس یداشته باشند.
 دستگیره در ورودی مطب، کلید و پریزها، راه پله و سددایر سددطوحی که در معرض تماس مشددترک میباشد مرتب گندزدایی شود.
 سطوح دارای تماس مشترک شامل: د یوار و کف، درها، دستگ یره درها، میز و صندل ی، ش یرآالت، نرده پلهها، تخت، کمد، کابینت، گوشددی تلفن، دستگاه های کارتخوان، کف پوشها، کلید و پریزها، وسایلعمومی و نظایر آن با دستمال تمیز، خشک شده و سپس گندزدایی گردد
 گندزدایی کلیه سطوح تجهیزات و کف اتاق محل نصب یونیت و راهروها در پایان هر شیفت کاری انجامشود.
 سترون سازی ابزار استفاده شده در ارائه خدمات به بیمار با دقت رعایت شود.
 گندزدایی کلیه سطوح بعد از پایان ارائه خدمات به هر بیمار انجام شود
 وسایلی که مشترک برای معاینه بیماران استفاده می گردد بعد از هر بار استفاده گندزدایی گردد.
 محل انتظار بیماران از تهویه کافی و ترجیحا از فشار منفی به فضای آزاد برخوردار باشد.
 با توجه به سدرعت باالی انتشدار ویروس کرونا و مسدری بودن بیماری و شدرایط جدید ناشدی از اپیدمیبیماری کووید-19 ،نصب هود موضعی بالای یونیت های دندانپزشکی بیش از پیش ضروری است. با اینکار انتشار بیوآئروسل های مختلف به هوای اطراف یونیت تا حد زیادی کنترل میشود.
 در صدورت استفاده از فشدار مثبت برای سیستم تهویه مطبوع، پنجره ها در طول ارائه خدمات، حتیالامکان باز شوند.
 خدمات به بیمار در اتاق های دارای پنجره رو به بیرون ) نه مشرف بداخل ساختمان ( انجام شود.
 در صورت نداشتن هود موضعی و عدم امکان باز شدن پنجره، جهت ارائه خدمات به بیماران ، حداقل ازیک فن مکنده مناسب به سمت فضای آزاد استفاده شود.

مدیریت پسماند
 کلیه پ سماندهای تولیدی تو سط بیماران و افراد مظنون به بیماری کرونا به عنوان پ سماند عفونی تلقیشده و همانند پسماند عفونی مدیریت گردند.
 مدیریت پ سماندها باید به طریق ایمن و مطابق با قوانین و مقررات ملی انجام گردد.بر ا ساس ضوابط وروشهای مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته و دستورالعمل های مرتبط
 در مبدأ تولید، پسددماندهای عادی ، عفونی ، تیز و برنده ، پسددماند شددیمیایی و دارویی با رعایت موازینبهداشتی بصورت جداگانه، تفکیک، جمع آوری و بسته بندی گردد.
 پسددماندهای عفونی در کیسدده های مقاوم زرد رنو ) واقع در سددطل های زردرنو (جمع آوری گرددچنانچه احتمال آلودگی خارج کیسه ، پاره شدن و سوراخ شدن کیسه وجود دارد پسماند عفونی در دوکیسه قرار گیرد.
 کلیه پسدددما ندهای تیز و برنده در مخازن پالسدددتیکی ایمن (Box Safety (جمع آوری گردد و اینظروف نزدیک به محلی که اقالم مذکور مورد استفاده قرار می گیرند ، قرار داده شوند.
 از درپوش گذاری مجدد سوزن های استفاده شده خودداری گردد
 سوزن های استفاده شده را از سرنو های یکبار مصرف جدا نکنید و هیچگونه دستکاری انجام نشود خم شدن شکستن و یا هرگونه دستکاری
 در کلیه مراحل مدیریت پسدماند از مرحله تفکیک در مبدا، جمع آوری و انتقال به محل نگهداری موقتدر مرکز و تحویل به مراکز دارای مجوز برای بی خطر سازی و دفع ، کارکنان باید از تجهیزات حفاظتفردی مناسب اسدتفاده کنند و آموزش های الزم در مورد نحوه صدحی اسدتفاده از تجهیزات حفاظتفردی را دریافت کرده باشند
 از اختلاط پسماندهای عفونی تولید شده در مراکز با پسماند عادی خودداری گردد.
 از قرار دادن کیسده های حاوی پسدماندهای عفونی و تیز و برنده در داخل بین های پسدماندهای عادیشهری جدا خودداری گردد.
 از قرار دادن کیسه های حاوی پسماندهای عفونی و تیز و برنده در کوچه و خیابان جدا خودداری گردد.
 چنانچه مرکز فاقد تجهیزات بی خطر ساز پسماند است می تواند پسماندهای عفونی و تیز و برنده را درسایت های منطقه ای یا مرکزی بی خطر نماید و یا از امکانات بی خطر سدداز بیمارسددتان های مجاوراستفاده نماید در غیر اینصدورت در بسدته بندی ایمن و با بر چسدب عفونی و تیز و برنده، ضمن عقدقرارداد ، تحویل شهرداری نماید
 دستمال کاغذی ها، دستکش ها و ماسک های مصرف شده در مخزن مخصوص پسماند عفونی زردرنو،دردار پدالی و دسته دار مجهز به کیسه زباله زرد رنو دفع شوند.

4 .سایر اقدامات بهداشتی ضروری

 فضاهای عمومی مطب دارای تهویه مناسب باشد ب ه طوری که هوای تازه همیشه جریان داشته باشد )بهعنوان مثال استفاده از تهویه طبیعی با بازکردن در و پنجرهها و تعویض مرتب هوا(.
 اتاق انتظار و معاینه باید واجد تهویه مناسددب با حداقل 12 بار تعویض هوا در سدداعت یا دارای تهویهطبیعی باشد.
 توصددیه به اسددتفاده و در اختیار قرار دادن ماسددک سدداده به همه بیماران دارای عالیم تنفسددی برایجلوگیری از انتشار ترشحات و ریز قطرات تنفسی.
 پزشک و کارکنان مطب باید از ماسک استفاده کنند.
 پز شک باید از محافظ چ شم و حفاظ صورت ا ستفاده نمایند تا از آلودگی غ شاها ی مخاطی جلوگیریشود.
 کارکنانی که خدمت درمانی ارائه میدهند از محافظ چشم و حفاظ صورت استفاده نمایند.
 پزشک و کارکنان مطب باید از لباس تمیز و غیر استریل و دارای آستین بلند استفاده کنند.
 پزشک و کارکنان باید از دستکش استفاده نمایند.
 از ملحفه یکبار مصرف برای تخت معاینه استفاده شود و بعد از هر بیمار تعویض گردد.
 بعد از معاینه بیمار، کلیه وسایل حفاظ تی استفاده شده به نحو صحی دفع و بهداشت دست نیز رعایتگردد.
 کلیه و سایل حفاظت فردی ا ستفاده شده ب ه عنوان پ سماند عفونی مح سو ب شد ه و همانند پسماندهایفوق جمع آوری و دفع گردند.
 در اتاق معاینه و سایر قسمتها، سطل زباله در دار پدالی برای پسماند های تولیدی استفاده شود.
 تجهیزات باید یا یکبار مصرف بوده و یا به صورت اختصا صی مورد ا ستفاده قرار گیرد )به عنوان مثالفشار سنج ها و دما سنج ها( اگر نیاز به ا ستفاده از تجهیزات به طور م شترک برای بیماران وجود دارد،بعد از اسدتفاده برای هر بیمار جداگانه آن را تمیز کرده و گندزدایی کنید )به عنوان مثال با استفاده از70 درصد اتیل الکل(.
 از تماس دست های آلوده و یا دستکش با چشم، بینی یا دهان خودداری گردد.
 اطمینان حا صل شود کارکنانی که در مراحل مختلف با بیماران در تماس بهدا شت د ست رارعایت نموده و از تجهیزات حفاظت فردی مناسب استفاده می نمایند.
 به طور مرتب سطوحی که بیمار با آن در تماس است، تمیز و گندزدایی نمایید.
 در کلیه اتاقهای معاینه، روشویی با شرایط بهداشتی و تسهیالت شستشوی دست وجود داشته باشد.
 اطمینان حاصل کن ید که همه بیماران بینی و دهان خود را با یک دستمال در هنگام سرفه یا عطسه می
پوشانند.
 بیماران در اتاق انتظار از ماسک استفاده نمایند و با فاصله حداقل 1 تا 2 متر از سایر بیماران، قرار گیرند.
 برای معاینه و اقدامات درمانی بیماران از د ستکش یکبار م صرف ا ستفاده شده و بعد از معاینه هر بیمارتعویض گردد.
 در دوره اپیدمی بیماری کووید-19 حتی االمکان فقط خدمات دندانپزشکی ضروری در اولویت قرار گیرد.
 بیماران فقط اگر به فوریت های درمانی دندانپزشکی نیاز دارند به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمایند.
 در دوره اپیدمی بیماری کووید-19 حتی االمکان کلیه خدماتی که طی آن احتمال تولید بیوآئرو سل هاوجود دارد ارائه نشدود و یا فقط در موارد خیلی ضروری انجام شدود و هنگام ارائه خدمات با یک شدیلدمناسب از هرگونه در معرض قرار گیری کادر درمانی با بیوآئروسل ها ممانعت شود.
 هر گونه استفاده از کاغذ در ثبت سوابق و ارائه خدمات به بیمار حذف شود.
 بیمار در بدو ورود به مرکز بالفاصله نسبت به پوش یدن گان، کاله و دستکش یکبار مصرف اقدام و بعد ازپایان دریافت خدمات و هنگام خروج از مرکز نسبت به دفع آنها اقدام نماید.
 نیروهای خدمات هنگام شدسدتشدوی تی ها، دسدتمال ها و دمپایی های مخصدوص نظافت و گندزداییبخش، از لوازم ایمنی کامل استفاده نمایند.
 فرد راهنمای بیمار باید فاصله حداقل دو متر را با بیمار حفظ نماید.
 پرداخت هزینه خدمات صرفا با کارتخوان انجام شود. کارت را بیمار بکشد و رمز را متصدی صندوق واردنماید.
 الزم ا ست جهت ممانعت از انت شار بیوآئرو سل های احتمالی از بینی بیمار، ما سک بیمار بعد از ورود بهاتاق دندانپز شک جهت دریافت خدمات، م شابه عکس ذیل روی صورت بیمار باقی بماند، به گونه ای کهبینی و روی چشمهای بیمار را بپوشاند و بعد از اتمام خدمات الزم به سطل پسماند دفع شود.
 بعد از پایان ارائه خدمات به بیماران ماسددک قبلی بداخل مخزن زیاله دفع و ماسددک جدید تحویل دادهشود.
 گندزدایی کراشوار با محلول 1/0 درصد آب ژاول بعد از هر بیمار انجام شود.
 هنگام ارائه خدمات به بیمار، حداکثر مکش و سدداکشددن بزاق دهان بیمار بطور مداوم انجام شددود تا ازتولید بیوآئروسل ها ممانعت شود.
 کارکنان فقط از لوازم شخصی خود استفاده نمایند و استفاده مشترک از هر گونه لوازم )خودکار، دفترچهیادداشت، گوشی تلفن همراه ( اکیدا خود داری شود.
 قبل از ترک محل کار تمام سطوح گوشی تلفن همراه، ریموت ها و دست و لوازم شخصی افراد گندزداییشود.
 جهت گندزدایی سرو یس بهدا شت ی ن سبت به آم اده ساز ی و قرار دادن محلول گندزدای حاوی کلر درمحل سرویس های بهداشتی اقدام گردد.
 در محل سرو یس بهداشت ی تراکت آموزش ی » لطفا قبل از خروج نسبت به گندزدا یی محوطه روشو یی بامحلول گندزدا اقدام شود « نصب شود.
 توصیه های الزم و ضروری برای مراقبتهای بعد از درمان با رویکرد پیشگیری از آلودگی و انتقال ویروسکرونا به بیماران ارائه شود.

آموزش بهداشت
روش های آموزشی مناسب
 آموزش به صورت مجازی ) از جمله شبکه های مجازی، وب سایت ها (
 در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصلهحداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بالامانع است.رسانه های مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف:
 نصب استند و بنر های اطلاع رسانی
 نصب پوسترهای آموزشی
 در صورت امکان، ارسال پیامک های آموزشی به گوشی های همراه
 در صورت امکان، ارسال پیام های آموزشی در گروه های مجازی مربوطه
 در صورت امکان، انتشار تیزر ، اینفوگرافی یا موشن گرافی در فضای مجازی
 در صورت امکان، استفاده از صفحات نمایشی )led )جهت پخش پیام ها و تصاویر آموزشی
موضوعات مورد آموزش برای گروه های هدف
 آشنایی با بیماری کرونا ویروس
 آشنایی با عالیم ابتال به این ویروس
 شناسایی افراد مستعد ابتال
 آشنایی با نحوه انتقال بیماری
 آشنایی با زمان و نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی
 آموزش مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح
 آموزش آشنایی با نحوه پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی
 آشنایی با نحوه صحی دفع یا گندزدایی کردن وسایل
 آموزش نکات بهداشت فردی
 توصیه ماندن در خانه
 روش های بهداشتی مراقبت از بیماران در منزل
 آموزش فاصله گذاری اجتماعی
 معرفی سامانه 190 و سامانه 4030
 سایر )با توجه به موضوعات مندرج در این راهنما(نمونه فعالیت های آموزشی
 نصب استند یا بنرهای آموزشی برای بکارگیری تمهیدات الزم در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروسدر محل کار
 نصب پوستر های هشدار دهنده در خصوص چگونگی انتقال بیماری کرونا
 نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحی شستشوی دست ها در محل کار خصوصا سرویس هایبهداشتی و محل سرو غذا
 آموزش نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست به شاغلین
 نصب پوستر مرتبط با بیماری و توصیه ماندن در خانه در صورت وجود عالئم
 آموزش توصیه های مرتبط با نحوه صحی عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا آرنب
 آموزش اقدامات الزم جهت پیشگیری از ابتال به بیماری به کارکنان و مراجعه کنندگان
 نصب بنرهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی
 نصب پوستر آموزشی نحوه صحی استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
 نصب پوستر نحوه صحی پوشیدن، درآوردن و دفع وسایل حفاظت فردی
 نصب بنر غربالگری و بیماریابی در محل نگهبانی و درب ورودی ساختمان
 نصب بنر ثبت نام و غربالگری در سامانه ir.gov.salamat
 بارگذاری پیام های بهداشتی بر روی سایت و شبکه های مجازی

منبع:

سایت وزارت بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.