مقابله با کرونا, مقالات عمومی

سلامت روان در بحران، ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی

Rate this post

سلامت روان در بحران، ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی

کار کردن در شرایط بحران برای گروهی همزمان چالشبرانگیز و رضایتبخش است. مسائل زیادی در زمان بحران برایاکثر ارائه دهندگان خدمت تنشزا است از جمله: خطر ابتلا به بیماری، نگرانی از آسیب اطرافیان، بارکاری سنگین، مشاهدهرنج و درد بیماران و خانواده هایشان، جدایی از خانواده تصمیم گیریهای دشوار در شرایط مرگ و زندگی، و در دسترس نبودن منابع و امکانات. با توجه به این شرایط، پیشگیری و مدیریت استرس برای ارائه دهندگان خدمات درمانی ضروریاست.

برای سلامت روان و سازگاری بهتر در بحران به این موارد دقت کنید:

  •  نشانه های استرس را در خود بشناسید. هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم.آگاهی به نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. برای مثال تحریک پذیری، عصبانیت واز کورهدر رفتن، بیخوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرک، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، و حالت تهوع و سایرمشکالت گوارشی از علایم اضطراب است.
  •  در شرایط بحرانی افراد واکنشهای متفاوتی دارند مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمیو دوگانگی، یااحساس کرختی، به خاطر داشته باشید در بحرانها معمولا اتفاق ها غیرطبیعی هستنداما اکثرا واکنشهای افراد طبیعی است.به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید. کاری که شما انجام میدهید شجاعانه، ایثارگرانه وبسیار ارزشمند است.
  • در محل کار، از روشهای ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش واسترس استفاده کنید: حرکات کششی ونرمش، چند دقیقهقدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرامبخش، یا نیایش کردن میتواند بهکاهش تنش شما کمک کند. سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانیها دور کنید.
  •  وقتی کار نمیکنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید. نقش خود را به عنوانعضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی ها و علایق خود بپردازید، ورزش کنید، و کارهایی را که برای شما آرامش بخشاست در برنامه بگذارید.
  •  فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید: افرادی که با آنها کار میکنید را بشناسید. از آنها در مورد نگرانی هایشان سؤال کنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی های خود نیز به آنها بگویید. صحبتهای خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنید و در مورد موضوعهای دیگر نیز صحبت کنید. از یکدیگر حمایت کنید و حال هم را بپرسید.افراد معموال هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه میکنند، به یکدیگر بازخورد مثبتبدهید و تالش و جدیت افراد را تشویق کنید.
  •  ضمن اینکه الزم است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشید، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازیرا محدود کنید. چک کردن مکرر شبکه های مجازی میتواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برایبازیابی توان و انرژی نیاز دارید محدود کند.
  •  مراقب باشید که در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفهای را در برخورد با بیماران ومسائل آنها حفظ کنید. بخشی ازفرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهدهی حالت کامال حرفهای کادر درمان است.
  • در بحرانها موارد زیادی پیش میآید که خارج از کنترل ماست. سعی کنید فقط بر مواردیکه در کنترل شماست تمرکزکنید و بیش از حد به بخشهایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید فکر نکنید.
  •  دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنید. با نزدیکان خود در مورد برنامه های کاری خود، زمان و روشی کهمیتوانند با شما در تماس باشند و همچنین نگرانی هایشان صحبت کنید. سعی کنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت باخانواده و دوستان داشته باشید.
  •  از خودتان مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید. مصرفکافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.
  •  در صورتی که احساس کردید به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمیتوانید کارهای روزمره را انجام دهیدیا تحت فشار زیادی هستید، از روانپزشک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.