ترمیمی, مقالات عمومی

انواع و درصد ترکیبات آمالگام [ از چه فلزاتی تشکیل شده؟ ]

4.6/5 - (23 امتیاز)

انواع و درصد ترکیبات آمالگام را فلزات مختلفی تشکیل داده که به آن استحکامی نظیر مینای دندان می دهند. آمالگام در زبان فارسی از کلمه ملغمه می باشد که به معنی مخلوطی از چند فلز است. آمالگام دندانی ماده‌ای غیر همرنگ به رنگ نقره ای یا سیاه است. اما جنس آمالگام از چیست؟

پنجاه درصد از وزن آمالگام را، جیوه و باقی مواد تشکیل دهنده آمالگام را مخلوطی از فلزات نقره، مس و قلع تشکیل می دهد و وجود انواع رنگ آمالگام به دلیل تفاوت در میزان درصد این ترکیبات است. این فلزات با هم ترکیب پایداری را میسازند که دارای استحکام مناسبی برای پر کردن حفرات دندانی می باشد. که ترکیب به دست آمده دارای خواص منحصر به فرد می باشد که با تک تک عناصر تشکیل دهنده متفاوت است.

هنگامی که حفره‌ای در دندان‌ها ایجاد می‌شود میتوان آن را توسط انواع آمالگام ترمیم می شود. با توجه به انواع و درصد ترکیبات آمالگام ، این ماده را در ایران با نام مواد سیاه و یا مواد سفید می شناسند. یک دندانپزشک باید به مزایای پر کردن دندان با مواد سیاه و مواد سفید و برتری هرکدام آشنا باشد.

در حال حاضر انواع گوناگونی از آمالگام دندانپزشکی  با کیفیت های مختلف موجود است که برای بررسی دقیق تر انواع آمالگام دندان پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین برند آمالگام دندان را مطالعه کنید .

مواد تشکیل دهنده و درصد ترکیبات آمالگام

مواد تشکیل دهنده و درصد ترکیبات آمالگام در تعیین رنگ ماده پرکننده ای که برای ترمیم دندان استفاده می گردد، اهمیت دارد. منظور از آمالگام سیاه و یا آمالگام سفید به دو نوع ماده مختلف برمی گردد که هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند. درنهایت با توجه به این خصوصیات است که دندانپزشک بین آمالگام یا کامپوزیت ، یکی را انتخاب می کند.

آمالگام از چه فلزاتی تشکیل شده است؟

  • آمالگام آلیاژی است که دو فلز اصلی تشکیل دهنده آن جیوه و نقره هستند. عناصر دیگر مانند قلع و مس هم برای ایجاد بعضی خواص به این ترکیب اضافه شده‌اند. اگز بدنبال دانستن این هستید که آمالگام از چه فلزاتی تشکیل شده است ، باید بگوییم انواع آمالگام قبل از ترکیب شدن برای آلیاژ به صورت دو قسمت پودر و مایع وجود دارند. قسمت پودری آن شامل نقره، مس و مقداری قلع است و قسمت مایع نیز از فلز مایع جیوه تشکیل شده است.
  • آمالگام یک ماده با استحکام فشاری خیلی بالاست اما استحکام کششی پایینی دارد، پس باید به مراحل تهیه حفره و جهت نیروی وارده به آن دقت شود.

اجزای سازنده آلیاژ آمالگام:

اجزای سازنده آلیاژ آمالگام را در جدول زیر ثبت کرده ایم. در اين مطالعه دقیق، 15 عدد از انواع آمالگام ها بررسی شده و میزان و درصد عناصر بکار رفته در جدول ترکیبات انواع آمالگام ثبت گردیده است. البته باید اشاره کنیم که اجزای سازنده آلیاژ آمالگام (هر برندی که باشد) به طور معمول بر روی بسته بندی آنها ذکر شده است. موارد زیر همگی جزو آمالگام های سیاه برشمرده می شوند:

نام برندساخت کشورمیزان نفرهمیزان قلعمیزان مس
SDIاسترالیا%40%31.3%28.7
Cinaluxایران%42.5%31.4%26
Solaloyانگلیس%45%31%24
GK-110چین%43%32%25
Naisبلغارستان%43%32%25
Ardentسوئد%44.5%30%25.5
110Plusچین%30%25%45
Cavexهلند%45%31%24
ANA 2000سوئد%43.1%30.8%26.1
BMSایتالیا%70%18%12
Oralloy-Coltenسوییس%59%28%13
Sepehrایران%45%30%25
NGفرانسه%40.5%31.9%27.6
GT-400چک%43%32%25
Word Workایتالیا%44.5%30%25.5

رنگ واحدهای آمالگام

1) آمالگام سیاه (آمالکپ دندانپزشکی) :

همانطور که گفته شد انواع و درصد ترکیبات آمالگام را ترکیب فلزاتی همچون نقره و جیوه و روی و مس تشکیل می دهند. رنگ واحدهای آمالگام در این نوع، بسته به اینکه از چه فلزاتی تشکیل شده ، نقره ای است و به همین دلیل به این نوع آمالگام سیاه هم گفته می شود.

2) آمالگام سفید (کامپوزیت دندان) :

نوع دیگری از ماده پر کننده به نام کامپوزیت وجود دارد. رنگ واحد های آمالگام در این نوع سفید است و هم رنگ بودن آن با رنگ دندان آن به این دسته از انواع رنگ آمالگام به اصطلاح آمالگام سفید هم گفته می شود. اگر مایل به خواندن مطلب بیشتری در مورد کامپوزیت ها و رنگ واحدهای آمالگام هستید، پیشنهاد می کنیم به مطلب راهنمای انتخاب رنگ کامپوزیت مراجعه کنید . و یا می توانید بهترین مارک کامپوزیت دندان ۲۰۲۲ را در وب سایت آنتوس مطالعه کنید.

معرفی چند نمونه از بهترین انوع و مواد تشکیل دهنده آمالگام دندان :

در حال حاضر انواع آمگام دندان مختلفی در بازار ایران موجود است که ما در اینجا به معرفی و بررسی چند نمونه از بهترین انوع آمالگام دندان می پردازیم :

 

1) آمالگام  انگلیسی مارک سولالوی Solaloy :

این  آمالگام یکی از بهترین برند آمالگام دندان است که ساخت کشور انگلیسی،  مقاومت و استحکام بالایی داردکه به همین خاطر در میان دندانپزشکان محبوبیت فراوانی است.

 

بهترین نوع آمالگام دندان سولالوی

 

خرید آمالگام سه واحدی سینالوکس Cinalux

2) آمالگام سوئدی مارک آرادنت Ardent Futura Standard :

یکی از بهترین برند آمالگام دندان می باشد که ساخت کشور سوئد می باشد .

.

بهترین نوع آمالگام دندان آردنت

3) آمالگام ایرانی مارک سینالوکس Cinalux  :

از پرمصرف ترین و بهترین انواع آمالگام دندان ایرانی می توان از آمالگام سینالوس نام برد که دارای خواص و ویژگی های فراوانی می باشد. مواد تشکیل دهنده آمالگام سینالوکس با بالاترین کیفیت هستند.

بهترین نوع آمالگام دندان سینالوکس

 

برای خرید و استعلام قیمت آمالگام CINALUX بصورت پکیج یک تا پنج واحدی کلیک کنید.

4) آمالگام استرالیایی مارک اس دی آی SDI :

آمالگام (آمالکپ) SDI جز معروفترین و محبوبترین آمالگام های موجود در بازار می باشد. اجزای سازنده آلیاژ آمالگام اس دی آی ویژگی های منحصر بفردی دارند و به همین خاطر جزو پر مصرف ترین انواع آمالگام های خارجی است.

پوستر آمالگام اس دی آی SDI

برای خرید و استعلام قیمت آمالگام SDI کلیک کنید

مزایای استفاده از انواع آمالگام :

  • اصلی ترین مزیت آن، مقاومت آن در برابر فشار بوده که به انواع و درصد ترکیبات آمالگام مرتبط است. که به همین خاطر دندانپزشکان از انواع آمالگام دندانپزشکی برای پر کردن دندان های آسیا استفاده می کنند .
  • ویژگی بعدی طول عمر آن است که بیش از 10 سال نیزمی توانداندگاری داشته باشد که هرچه مهارت دندانپزشک در حین انجام کار و مراقبت بیمار بیشتر باشد به طول عمر آمالگام افزوده می شود
  • مزیت بعدی انواع آمالگام دندانپزشکی، خاصیت پوشانندگی درزها و جداره های دندان است که می تواند از ورود باکتری به درون دندان جلوگیری کند .

معایب استفاده از انواع آمالگام :

  • اصلی ترین عیب، رنگ واحدهای آمالگام است. این موضوع به دلیل اجزای سازنده آمالگام است که تیره بوده و تفاوت رنگ آن با رنگ طبیعی دندان جلوه زیبایی ندارد و به همین خاطر بیماران بدون در نظر گرفتن سایر ویژگی های آن بین آمالگام یا کامپوزیت ( آمالگام سیاه یا آمالگام سفید ) ترجیح می دهند که از کامپوزیت استفاده کنند.
  • مشکل بعدی انواع آمالگام دندانپزشکی ویژگی رسانایی آن است. این بستگی به این دارد که آمالگام از چه فلزاتی تشکیل شده است که بیشتر جنس آلیاژ فلزی  آن به راحتی گرما و سرما را منتقل می کند. این امر باعث می شود تا در هنگام نوشیدن و آشامیدن امکان ایجاد رنجش در بیمار کند.
  • مورد بعدی میزان تراشیدن دندان قبل از پر کردن و ترمیم دندان های پوسیده می باشد که به مراتب باید میزان بیشتری از سطح مینای دندان را تراشید که برای تراشیدن دندان نیاز به یک توربین با کیفیت و در حین حال مقرون به صرفه است که ما به شما توربین گلدنت را پیشنهاد میکنیم.برای خرید توربین گلدنت کلیک کنید.

چرا از جیوه در اجزای سازنده آمالگام استفاده می شود ؟ (میزان درصد جیوه در انواع آمالگام) :

تقریبا نیمی از آمالگام را جیوه ی مایع تشکیل می دهد که وجود این فلز در اجزای سازنده آمالگام به همراه سایر فلزات باعث تفکیک رنگ آن می شود.

جیوه برای اتصال ذرات آلیاژ به یکدیگر و ایجاد ماده ای مقاوم و جامد  استفاده میشود .وخواص منحصر بفرد جیوه که بخوبی به پودر آلیاژ متصل میشود و در دمای اتاق مایع است  آن را جز مهمی از آمالگام که منجر به دوام آن میشود تبدیل کرده است و این که چه مقدار جیوه در انواع آمالگام وچود دارد بستگی به فرمول ساخت شرکت سازنده آن دارد که این میزان در برند های مختلف انواع آمالگام متفاوت است که جدول ترکیبات انواع آمالگام و میزان درصد جیوه در آمالگام در جدول انتهایی این مقاله آورده شده است .

چرا برخی بیماران به انواع آمالگام حساسیت دارند ؟

  • تعداد بسیار کمی از افراد جامعه ممکن است به ترمیم‌های آمالگامی حساسیت داشته باشند . واکنش‌های آلرژیک به آمالگام معمولا مشابه سایر حساسیت‌های پوستی است و ممکن است ضایعات کهیر مانندی در پوست و یا ضایعات قرمزی در دهان در مجاورت ترمیم‌های آمالگام ایجاد شود.که بدلیل فلزات تشکیل شده در ساختار انواع آمالگام است در افرادی که به آمالگام حساسیت دارند، ترمیم‌های آمالگام باید توسط مواد ترمیمی دیگری جایگزین شوند.در مواقعی که علائم و عوارض شدید نمی باشد به طور معمول داروهای آنتی هیستامین را تجویز نماید. همچنین میتوانید برای کنترل واکنش های التهابی ازداروهای استروییدی و موضعی استفاده کنید بنابراین اگر بیمار شما به هر یک از اجزای سازنده آمالگام دندان، حساسیت دارد، استفاده از انواع آمالگام جهت ترمیم مناسب نخواهد بود. شما می توانید از سایر گزینه های درمانی برای بیمار استفاده کنید.

خرید پودر آمالگام سولالوی Trent dent – Solaloy

چه نوع آمالگامی را برای بیمارم انتخاب کنم:

  • آمالگام‌های دارای جیوه زیادی، واکنش بیشتری می‌دهند و در نهایت استحکام کمتری خواهند داشت.
  • پس از افزودن مس به ترکیب پودر آمالگام شاهد افزایش دو الی پنج برابری استحکام آمالگام‌ها می‌شود. در نتیجه آمالگام هایی ک درصد مس بکار رفته در آن ها بیتر از سایر ترکیبات است مقاومت بیشتری دارند.
  • امروزه انواع آمالگام با درصد نقره ي بالا به علت ویژگی هاي کلینیکی مناسب خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است بنابراین فلز نقره خاصيت ضد باکتريايي داشته و در صنايع دارويي به صورت فلز و يا ترکيبات آن مورد استفاده قرار مي گيرد و از خصوصيات اصلي نقره مقاومت زياد آن در مقابل حلال هاي شيميايي است. بنابراین از نقره و ترکيبات آن در آمالگام های دندنپزشکی استفاده شده است بطور معمول در حدود 35 % از ترکيب آمالگام را فلز نقره تشکيل مي دهد.
  •  فلز قلع بسیار قابل انعطاف و خم شدن و چکش‌خواری خوبی دارند  دلیل بکار رفتن قلع در آمالگام این است که از اکسید شدن مس و بدلیل فعالیت شیمیایی کم آن از سمی شدن غذا جلوگیری شود و با اکسیژن موجود در دهان و هوا به سختی ترکیب میشود  در نتیجه اکسید نخواهد شد و همچنین در برابر فرسایش مقاوم بوده
  • ترکیبات انواع آمالگام در گذشته از روی (Zn) به عنوان ماده‌ای که جلوی اکسید شدن آمالگام را می‌گرفت به ترکیب پودر آمالگام اضافه می‌شد. اما امروزه به دلیل تاخیر در گسترش، روی از ترکیب حذف شده است.در صورت وجود «روی» در آمالگام و ترمیم در شرایط غیر ایزوله، رطوبت موجود با این ماده واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن تولید شده باعث تورم و شکستن آمالگام میشد. (و بیمار بر می‌گردد!!!)

برای نگهداري بهتر از دندان ها  بايد به افزايش مقاومت دندان هاي ترميم شده نيز كمك كنیم، عمده ترين ماده اي كه هنوز جهت ترميم دندان هاي پوسيده به كار ميرود آمالگام است كه سابقه ی دیرینه ای دارد . در ابتدا باید بدانید که آمالگام از چه فلزاتی تشکیل شده است و سپس با علم به وجود عنصر تشکیل دهنده آمالگام که در ترکیب آن بکاررفته است  سالهاست كـه توجه محافل پزشكي و دندانپزشكي را به خود جلب كرده اسـت .

انواع رنگ آمالگام

گردآوری: گروه تحقیق و پژوهش آنتوس

بهترین مارک آمالگام کدام است ؟

 

در حال حاضر تنوع آمالگام های موجود بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند که پیشنهاد میشد برای بررسی تخصصی تر انواع مارک آمالگام و انتخاب بهترین مارک آمالگام به مقاله بهترین نوع آمالگام دندان مراجعه کنید .

آماگام سفید بهتر است یا آمالگام سیاه ؟

 

رنگ مواد پرکننده دندان با توجه به اجزای سازنده آلیاژ و انواع و درصد ترکیبات آمالگام ، متفاوت است. با توجه به وِیژگی آمالگام سفید ( کامپوزیت ) آمالگام سیاه (آمالکپ ) بهتر است برای دندان های جلو از کامپوزیت و برای دندان های عقبی از آمالکپ استفاده شود .

از کدام مارک آمالگام برای بیمارم استفاده کنم ؟

 

با توجه به میزان آلیاژهای بکار رفته در ترکیبات آمالگام هر برند، ویژگی های آن نیز متفاوت است که برای بررسی دقیق تر انواع و درصد ترکیبات آمالگام می توانید جدول درصد ترکیبات مواد آمالگام دندان را که در این مقاله آورده شده مشاهده فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.