مقابله با کرونا, مقالات عمومی

تغذیه در ماه مبارک رمضان و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹

Rate this post

تغذیه در ماه مبارک رمضان و پیشگیری از بیماری کووید 19

نقش تغذيه در تقويت سیستم ايمنی بدن:
  • رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیسیتم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کویید19 دارد . با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها ، انرژی،پروتین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.
    در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود 16 ساعت می باشد ، گرسنگی می توانید در صورت عدم رعایتاصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار ویا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیسیتمایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19 را افزایش دهد .
تاثیر روزه داری بر سالمت و عملکرد سیستم ايمنی بدن :
  • مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خونی، چربی های خون و فشارخون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. در اغلب بیماری های که عادات غذایی غلط، چاقی وافزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.
    روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های ا لتهابی و تنظیم سیسیتم ایمنی بدن شود. همچنین فعالیت سلول هایدفاعی بدن و ترشی ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و درمجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقوییت سیستم ایمنی بدنموثر است.
    بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذای حاوی ویتامین های A ،D ،E ،C و همچنین منابع غذاییحاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکردطبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشیگیری از ابتلا به بیماری کووید 19لازمند ، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

 

توصیه های تغذيه ای جهت تقويت سیستم ايمنی:
  •  با توجه به نقش ويتامین A در تقوییت سیسیتم ایمنیی بدن توصیه می شود در وعده های سحر و افطاراز منابع غذای ویتیامین A( منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج،کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ ، شیر و لبنیات)استفاده شود.
  •  سعی شود منابع غذايی ويتامین D( ماهی های چرب و لبنیات و زرده تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.
  •  برای تامین ويتامن E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیسیتم ایمنی بدن می تواناز روغن های مایع مانند کانولا ، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی ماننده اسفناج ، کلم پیچ، سویاو سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل ماننده فندق، بادام، گردو در فاصله وعدهافطار تا شام استفاده کرد.
  •  مصرف منابع غذایی حاوی ويتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبزماننده سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات ماننده لیمو ترش، لیمیو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه میشود.
  •  مصرف منابع غذايی ويتامین های گروه B ماننده انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات،انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ ، غلات سبوس دار، حبوبات ماننده نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا، لپه وماش، مغزها )پسته، گردو، بادام و فندوق، جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می شود.
  •  برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونیت های ویروسی و تامین ويتامین های B12 توصییه می شود از منابع پروتین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود.
  •  دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیسیتم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود.آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهیحاوی “آهن هم ” است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده غلات کامل “آهن غیر هم” دارند. اگرچه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن می باشد اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش مییابد.
  •  مصرف غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی)سحر، افطار و شامد در این ایام نیز توصیه می شود.

 

توصیه های تغذيه ای در ايام روزه داری
  • برای بر طرف نمودن نیازهای تغذیه ای بدن  افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام ضروری است. شش گروه غذایی اصلی و جایگزین های آنها عبارتند از:
  • گروه نان وغلات: نان ها شامل (سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه ، بلغور گندم ، بلغور جو است. توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات
    مصرفی روزانه از نو سبوس دار باشد .
  • گروه سبزی ها : شامل انواع کاهو، اسفناج ، کرفس ، سبزی خوردن و سایر سبزی های برگی ، انواع کلم، هویج،بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیازو …..
  • گروه میوه ها: شامل انواع میوه های فصل از جمله مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمیو ترش، لیمیو شرین، گریپ فروت، سیب ، کیوی و … و انواع  آبمیوه طبیعی و بدون شکر افزوده ، کمپوت میوه ها ) کم شیرین یا بدون شکرافزوده  و میوه های خشک (خشکبار) مصرف مقادی کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامینC و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19 کمک می کنند.
  • گروه شیر و لبنیات : شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ . این گروه علاوه برتامین کلسیم و فسفر و بخشی ازپروتین ، ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B2 و B12 را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، تامین می کند. توصیه بر این است که لبنیات از نو کم چرب کمتر از 2.5 درصدچربی مصرف شود
  • گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه منبع تامین پروتین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز ، مرغ ،ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تصم مر و تصم سایر پرندگان می باشند.
    گروه حبوبات و مغز دانه ها: حبوبات شامل نخود، انواع  لوبیا، عدس، باقالا، لپه، ماش و … و مغزها شامل گردو، بادام،فندوق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و …
    در ایام روزه داری امسال ، به مصرف منابع کافی پروتین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کوید 19 لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت ، مرغ و ماهی می توانند پروتیین موردنیاز و با کیفییت رابرای بدن تامین کنند.

منبع:

سایت وزارت بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.